Author |
Topic  |
|
Gemeni
Member

1163 Posts |
Posted - 2025/06/30 : 21:27:37
|
Har inte varit inne på detta forum på et tag, men har varit upptagen på andra forum. Men har en fundering som jag har tänkt på en stund.
Jag har nu haft många olika HiFi och Bioanläggningar upp genom tiderna, sådär 40 år. Mina sista har varit Meridian (därav at jag har varit upptagen på Meridian Unplugged under de senaste åren. Det som jag funderar på är at ljudet handlar mera om tycke och smak, nu när alla anläggningar (HiFi och Bio) har blivit så bra. Och även källmaterialet.
Jag har lyssnat på anläggningar som kostar runt kr 10 000 och anläggningar som kostar många milioner. Men jag är inte säker på at det är dom jättestora skillnaderna längre.
I mitt storraum har jag en uppsättning med Meridian som kostar mer än 1 000 00, men jag har också en uppsättning i min källare som ligger långt under kr 100 000 och ibland beroende på humör och musik så kan jag få en bättre upplevelse av den anläggningen. Vad är eran uppfattning?
|
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
|
Imperial
Medlem i AÖ

2860 Posts |
Posted - 2025/06/30 : 23:10:07
|
Ja har stundtals tre olika anläggningar å lirar på å var anläggning har sina svagheter å brister men olika styrkor. De beror åxå på humöret va ja vill lyssna på
Den ja lyssnar på mest e mina purifierade OA-52ps å förhållandevis enkel elektronik m både rör å trissor.
|
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
 |
|
Leif B
Member

1504 Posts |
Posted - 2025/08/01 : 10:23:22
|
Jag har många par högtalare. Byggt de flesta själv. Inga dyra. Senaste är en högtalare med SB12pacr och diskanten Peerless Xt25bg60. Gillar denna skapelse, rent och klart ljud. Högtalare är ju det som förändrar ljudet mest. |
 |
|
CC
Member

3984 Posts |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2025/08/08 : 09:22:13
|
Lyssnar man på allt från klassisk musik till metal, så kan det vara bra att ha en extra anläggning som är lite förlåtande mot hårt dynamiskt komprimerad musik. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
CC
Member

3984 Posts |
|
Goldfinger
Member

1800 Posts |
Posted - 2025/08/31 : 14:35:28
|
Jag har inga problem här hemma med någon särskild musikgenre, kan njuta av allt. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2025/09/06 : 16:29:45
|
Jag har också löst problemet. Nu låter allt lika dåligt i min anläggning och jag slipper bekymra mig om att jag inte kan lyssna på vissa musikstilar. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
Goldfinger
Member

1800 Posts |
Posted - 2025/09/06 : 21:38:10
|
Har man ett system som hanterar hårdrock på ett bra sätt, alltså informationstätare material, då klarar det också glesa inspelningar med bravur. Visst finns det inspelningar som låter elakt, och visst kan man förtrycka de frekvenser man önskar för att det skall låta behagligare, men blir det en bättre återgivning, knappast. |
 |
|
Imperial
Medlem i AÖ

2860 Posts |
Posted - 2025/09/07 : 18:35:23
|
Min anläggning e väldigt lättlyssnad på olika sorters musik. De e inga problem å köra dåligt pressad hårdrock. De låter förstås bättre m bra inspelad musik men de blir ändå lyssningsbart. Basen går på separat slutsteg t basstöden så de e bara å stänga av om de blir för mycket av de goda. Basstöden delas passivt 12dB vid 400Hz. Övergången t basen e sömlös. Den fyller på bra i dom djupa regionerna. OA-52ps e avstämda t 29Hz så dom klarar sej rätt bra utan basstöd framförallt vid lyssning sena kvällar. |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
 |
|
Goldfinger
Member

1800 Posts |
Posted - 2025/09/07 : 19:50:05
|
Har du -3db vid 29hz så är det riktigt bra, trodde inte de gick så djupt. I ämnet dåliga inspelningar finns det en rätt vanlig uppfattning om att i takt med att systemen blir bättre skall också en större andel inspelningar uppfattas som olyssningsbara pga den större transparensen i återgivningen. En större transparens ger sällan de problemen, det är istället så att många har en övertro på att alla sk high-end-sytem är byggda så puristisk och kompromisslöst det bara går, undersöker man saken ser man att så är ofta inte fallet. Jag har själv skruvat delningsfilter och jag vet att när det inte var ordning på tonkurvan blev högtalarna väldigt känsliga på materialet, det pendlade från OK till katastrof helt enkelt, ingenting att förmedla musik med.
|
 |
|
|
Topic  |
|