Author |
Topic  |
Ryssen
100.000-klubben

9083 Posts |
Posted - 2025/10/03 : 16:52:49
|
Nu har du väl kommit över de fina sakerna iallafall... Var har du sökt efter dom då? Ser ut som dom är köpta i Sverige iallafall. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
Edited by - Ryssen on 2025/10/03 16:55:37 |
 |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8486 Posts |
Posted - 2025/10/03 : 23:11:00
|
Ska man vara lite tråkig så verkar U-808 vara bland det minst spännande som Tango sålde när det begav sig. Snokar man runt lite på nätet så är det en och annan som rynkar lite på näsan åt den modellen.
Dock: detta är en univeralmodell med ett antal uttag på sekundären för att kunna trolla fram ett antal olika primärimpedanser. (2-2,5-3,5-5k). Enligt databladet uppför den sig klart bäst vid lägre impedanser, precis som alla andra trafos, och det är så jag siktar på att använda dem.
Inget bestämt än vad det ska byggas med dem men jag har varit däckad i feber några dagar nu och haft gott om tid att fundera fram olika ideer. E130L som slutrör känns som ett av de bättre infallen, eventuellt kopplat som katodföljare till och med.
Jag är lite mätt på direktupphettade trioder vid det här laget och och med tanke på dessa trafos ganska klena induktans tror jag att en strömstark pentod med någon form av lokal återkoppling kan vara rätt väg att gå.
Trafona verkar vara köpta på Elfa en gång i tiden och jag minns att jag sett Tango U-808 i deras katalog när jag var ung. Vansinnigt dyra och exklusiva tyckte man då, och i förhållande till ett studiebidrag på 750:- i månaden så var de nog helt orimligt dyra också förstås...
Det här paret såldes på Tradera, jag hade tänkt låta dem passera eftersom jag antog att slutpriset skulle bli högt. I vanlig ordning höll jag dessutom på att glömma bort auktionen, tanken slog mig när jag var ute och körde bil så jag fick svänga in till vägkanten och skynda mig att slänga in ett vinnande bud. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
 |
|
Ryssen
100.000-klubben

9083 Posts |
Posted - 2025/10/04 : 10:59:37
|
Jaha minns att den blev omtalad i den gula rörboken för 25 till 30 år sedan. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
 |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8486 Posts |
Posted - 2025/10/04 : 11:56:56
|
Ska ta och kolla vad det står i den, kul att veta. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
 |
|
Topic  |
|