HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Nattliga upptåg...akustiska irrfärder
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author  Topic Next Topic
Page: of 112

Ryssen
100.000-klubben

9084 Posts

Posted - 2025/10/03 :  16:52:49  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Nu har du väl kommit över de fina sakerna iallafall...
Var har du sökt efter dom då?
Ser ut som dom är köpta i Sverige iallafall.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2025/10/03 16:55:37
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8486 Posts

Posted - 2025/10/03 :  23:11:00  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ska man vara lite tråkig så verkar U-808 vara bland det minst spännande som Tango sålde när det begav sig. Snokar man runt lite på nätet så är det en och annan som rynkar lite på näsan åt den modellen.

Dock: detta är en univeralmodell med ett antal uttag på sekundären för att kunna trolla fram ett antal olika primärimpedanser.
(2-2,5-3,5-5k). Enligt databladet uppför den sig klart bäst vid lägre impedanser, precis som alla andra trafos, och det är så jag siktar på att använda dem.

Inget bestämt än vad det ska byggas med dem men jag har varit däckad i feber några dagar nu och haft gott om tid att fundera fram olika ideer. E130L som slutrör känns som ett av de bättre infallen, eventuellt kopplat som katodföljare till och med.

Jag är lite mätt på direktupphettade trioder vid det här laget och och med tanke på dessa trafos ganska klena induktans tror jag att en strömstark pentod med någon form av lokal återkoppling kan vara rätt väg att gå.

Trafona verkar vara köpta på Elfa en gång i tiden och jag minns att jag sett Tango U-808 i deras katalog när jag var ung. Vansinnigt dyra och exklusiva tyckte man då, och i förhållande till ett studiebidrag på 750:- i månaden så var de nog helt orimligt dyra också förstås...

Det här paret såldes på Tradera, jag hade tänkt låta dem passera eftersom jag antog att slutpriset skulle bli högt. I vanlig ordning höll jag dessutom på att glömma bort auktionen, tanken slog mig när jag var ute och körde bil så jag fick svänga in till vägkanten och skynda mig att slänga in ett vinnande bud.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

9084 Posts

Posted - 2025/10/04 :  10:59:37  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Jaha minns att den blev omtalad i den gula rörboken för 25 till 30 år sedan.

Learning by burning..
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8486 Posts

Posted - 2025/10/04 :  11:56:56  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ska ta och kolla vad det står i den, kul att veta.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

9084 Posts

Posted - 2025/10/04 :  20:21:58  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Stod det nåt eller mindes jag fel?

Learning by burning..
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2868 Posts

Posted - 2025/10/04 :  21:30:11  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
U808 e fina.
Ja har köpt ett slutsteg m dessa järn å 6B4G.
Har inte haft tid å grotta i den ännu.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

abbot
Member

681 Posts

Posted - 2025/10/04 :  22:49:44  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Shuguangs version av 6S8S har toppkontakterna omvända mot vad 7193 har. Jag vet inte hur det är med de ryska. Shuguangs version har ungefär samma ljudkaraktär som ryska 6C2C/6S2S.
Morgan Jones testade dessa 6S2S som Pinnacle 6J5GT och konstaterade att de hade lägre distorsion än alla andra tillverkares 6J5GT.
Go to Top of Page
Page: of 112  Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000