|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8513 Posts |
Posted - 2025/10/27 : 17:39:20
|
Jo, jag har funderat på CFB men jag undrar om det är rätt väg här. I och med att slutröret har så låg förstärkningen blir det max, mellan tummen och pekfingret, 1,5-2dB återkoppling. Det skulle visserligen kunna ge en liten "gratis" förbättring bara genom att flytta ett par kablar men anodströmmen är ganska hög och DC-resistansen i lindningarna är också i högsta laget, risken är att det blir lite väl mycket DC på högtalarutgångarna. Det går för all del att testa.
Just nu är jag lite sur på det här bygget och lyssnar på en annan stärkare istället. Nattens lyssning avbröts plötsligt av ett högt skrapande ljud i höger högtalare följt av nåt annat mer brusande missljud. Ungefär samma fenomen som i 808-slutsteget när jag tänker efter, fast mer högljutt den här gången.
Ska försöka utreda orsaken när jag samlat ork. Breadboarden är ännu slarvigare byggd än vanligt så det kan egentligen vara glapp eller överslag var som helst men jag misstänker också överslag mellan glödtråd och katod i når av rören eller att en av konstantströmkällorna ballat ur.
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
 |
|