HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Pix - Projekt Pukor & Trumpeter. Dagboken
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author  Topic Next Topic
Page: of 91

pix
200.000-klubben

4244 Posts

Posted - 2026/03/23 :  18:40:17  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Som jag nu tänkt så ligger utgångsrören samt LTPerna med AC-glöd. Dvs de rör som har höga signalnivåer samt låg förstärkning (ca 4-8ggr).

DC-glöden är primärt tänkt att mata grammofonsteget (i sitt eget chassi) men jag tyckte det vore snyggt att även ingångsröret till slutsteget fick DC.
Dessa rör har låga signalnivåer och hög förstärkning.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4244 Posts

Posted - 2026/03/24 :  12:50:27  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Monterade in AC-DC kortet och allt funkar (än så länge) bra.
Monterade 0R5 motstånd (hade inga 1R enligt schemat) för att undertrycka att ström-spikar skall fortplanta sig in i AC-delen.
Räcker det med 0R5 så är det ju en fördel, då det ger lite marginal till regulatorns dropout.
Jag har ju ännu inte grammofonsteget inkopplat (lasten ersatt med en motiv. resistor) men kör ändå DC till ingångsröret (5963) och AC till de övriga (4st EL34 och 2st 5963).
Nu kör jag på lådhögtalare (inte hornriggen), men inget brum, sprak, knaster eller gnissel.
Har även kopplat in följande spänningar till oktal-sockeln för att senare kunna plocka ut, visa en kabel till grammofonsteget:
- 12,6Vdc
- Glödjord (40V eleverad mot signaljord)
- B+ höger (310Vdc, CLC filtrerad)
- B+ vänster (319Vdc, CLC filtrerad)
- B+ höger (300Vdc, CLCRC filtrerad)
- B+ vänster (309Vdc, CLCRC filtrerad)
- Signaljord

Mönsterkortet var i minsta laget, så jag fick göra en liten specialare för att montera detta i chassit.

Det börjar bli trångt nu

Sådär nu lirar hon igen

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page
Page: of 91  Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000