| Author |
Topic  |
|
pix
200.000-klubben

4244 Posts |
Posted - 2026/03/23 : 18:40:17
|
Som jag nu tänkt så ligger utgångsrören samt LTPerna med AC-glöd. Dvs de rör som har höga signalnivåer samt låg förstärkning (ca 4-8ggr).
DC-glöden är primärt tänkt att mata grammofonsteget (i sitt eget chassi) men jag tyckte det vore snyggt att även ingångsröret till slutsteget fick DC. Dessa rör har låga signalnivåer och hög förstärkning. |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
 |
|
|
pix
200.000-klubben

4244 Posts |
Posted - 2026/03/24 : 12:50:27
|
Monterade in AC-DC kortet och allt funkar (än så länge..) bra. På kortet så monterades 0R5 motstånd (hade inga 1R enligt schemat) för att undertrycka att ström-spikar skall fortplanta sig in i AC-delen. Räcker det med 0R5 så är det ju en fördel, då det ger lite större marginal till regulatorns dropout. Jag har ju ännu inte grammofonsteget inkopplat (lasten ersatt med en motsv. resistor) men kör nu DC till ingångsröret (5963) och AC till de övriga (4st EL34 och 2st 5963). Spelar fn. på små lådhögtalare (inte hornriggen), men ändå, inget brum, sprak, knaster, rökpelare eller gnissel. Har även dragit fram följande spänningar till oktal-sockeln (för att senare kunna plocka ut, via en kabel till grammofonsteget): - 12,6Vdc glöd - Jord glöd (40V eleverad mot signaljord) - B+ höger (310Vdc, CLC filtrerad) - B+ vänster (310Vdc, CLC filtrerad) - B+ höger (300Vdc, CLCRC filtrerad) - B+ vänster (300Vdc, CLCRC filtrerad) - Signaljord
Mönsterkortet blev i minsta laget, så jag fick inte plats att montera detta på skruvtorn. I stället fick jag göra en liten specialare. 
Det börjar bli trångt nu 

Sådär nu lirar hon igen 

|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2026/03/24 16:22:18 |
 |
|
|
pix
200.000-klubben

4244 Posts |
Posted - 2026/03/25 : 12:53:32
|
Tillbaka till grammofonsteget. Efter lite knåp i verkstan så blev detta gjort

Denna lilla platå är tänkt att inhysa ingångskortet (på distanserna) och utgångskondensatorerna

Iom att planen är att bygga ett traditionellt steg för MM först, och sedan uppgradera med en hybrid- (jfet) ingång senare, så ville jag ha ingångskortet lättilgängligt. Det blir ett litet avlångt mönsterkort på dessa stöd som lätt kan lödas på och bytas ut.

|
 |
|
|
pix
200.000-klubben

4244 Posts |
Posted - 2026/03/25 : 14:30:07
|
Först ut är vanlig ac-shuntad katodbias för samtliga 4 trioder. Jag har sedan tidigare en förkärlek till LED-bias. Men nackdelen med denna är att den kan vara svår att pricka in rätt arbetspunkt med. Därför valde jag att här en traditionell R//C bias.
 |
Edited by - pix on 2026/03/25 14:36:45 |
 |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ

2914 Posts |
Posted - 2026/03/25 : 19:28:11
|
Ere GZ37 i slutsteget. Den ser lite mörk ut. Va har du för konding efter likriktaren? |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
 |
|
Topic  |
|