HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Johans pryttlar, Dirac Dirac Dirac...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 21

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/01/08 :  22:13:56  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
@bernt
Nu lärde jag mig något nytt, delay finns men jag han inte testa så mycket idag.

Nu har jag delning ungefär där jag har en resonans o med över 36db/oktav så kommer dippen vid 125.
Det finns en del energi kvar vid 125 vid 6db/oktav så jag ska testa att höja delningen med.

Hur tycker du jag ska fortgå med delayet, bara öka i steg o mäta?

Tack för hjälpen!


*edit*
Snavfel

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2014/01/08 22:27:44
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/01/14 :  03:48:51  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag har ju glömt att skriva vad som har justerats o hur relutatet blev :)
Efter att ha spånat runt på nätet så fann jag en del matnyttigt där det nämdes att man ska helst dela 2 oktaver över lägsta spelbara frekvens.
Sagt o gjort så började jag öka delningen o testade olika brantheter i filtret, nu ligger jag 140hz vilket kanske är lite i högsta laget.
Dippen vid 120hz försvann så sakteliga när jag stegade mig upp i frekvens, det får bli en aktiv lösning lite längre fram.

Sen bryggade jag T.ampen med, den är inte specad för 4ohm vid bryggning men basarna går inte lägre än till 7ohm så det fungerar att parallelkoppla iaf.
Steget har inte klagat än och jag har inte hört något som låter illa även om det blir pressat.
Men fläktarna ska bytas ut alt får steget byggas in.

Och jag kan verkligen rekomendera känslighet på 100db eller mer ;)
Funderar på att lägga till 2226H till topparna men det får bli längre fram.
Jag är Toknöjd o halvdöv ;)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/01/15 :  07:57:45  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Mätningar o ännu mer mätningar, mindsp ger en möjligheten att justera runt ganska mycket :)
Jag har lagrat in 2 olika placeringar av soffan, det skiljer ca 0.7 met mellan dessa placeringar vilket kräver helt olika kurvor.
Den nuvarande placeringen som med stor säkerhet är den jag väljer ser ut så här mätmässigt.
Jag har börjat fylla på med lite av mitt akustikmatrial med men inga esl rör än så länge.


Minidsp helt ojusterat..


Och med dessa kurvor i minidsp (inget b6)

Högpass och lågpass


Sänkningar, endast 34 och 27 är aktiva



Det i sin tur ger följande


RT60


Efter dessa justeringar så åkte dom kritiska öronen på och els rör kommer utan tvekan. Det ger en speciell klang om man drar ner för mycket via peq. Men det är inte dåligt alls det kan däremot bli bättre enligt min erfarenhet.

Sen lekte jag runt med B6 filter,


Shelf, det andra B6 filtret är aktivt i bakgrunden därför är där en Jättebula.


Då blev det så här, notera efterklangen!!



Bump



hm, gillar inte efterklangen alls!


B6 eller inte spelar inte så stor roll som man kanske tror vid lyssning av musik. Vid film ger det däremot lite extra botten men det behövs knappt ändå.





>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2014/01/15 08:37:41
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2014/01/15 :  09:58:13  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
miniDSP, mycket kul leksak

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

JonasW
Member

94 Posts

Posted - 2014/01/16 :  18:32:51  Show Profile Send JonasW a Private Message  Reply
Ser fint ut :)

Men du mäter på lite för låg volym tycker jag. 50dB +- är inte högt nog. Risken är stor att omgivningen stör ut mätningen så att den inte visas korrekt. Sen ser man även på efterklangen att något är galet. Fullregistermätningarna brukar kunna stämma hyfsat med t.ex. REW och där ser man att du ligger på 120-170ms. Så kort efterklangstid har du knappast över hela registret :)

Öka på volymen rejält innan du leker mer med EQ:n är mitt tips, så att det blir representabelt och rätt när du väl ser på film eller lyssnar på musik i mer än 50dB ;)
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/01/16 :  18:59:27  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Om du tittar på RT60 så ser du att den säger att jag sitter 20 met bort, vilket inte är fallet. Jag sänkte nivån för att kolla att det inte var någon triggning som gick fel men så var inte fallet. På sidan 17 finns det mätningar på lite högre nivå men utan minidsp:n och med en annan placering.
Dom mätningarna kollade jag med TimeDec och den visade 5ms längre tid än analyzern.

Det finns ett svar till varför tiderna är extremt korta på mätningarna på sid 18, det står en gigantisk absorbent bakom soffan ;)
Jag ska brassa på som s-tan när det kommer till nivå i helgen, basmätningen kommer dock inte bli mycket mer än 80db.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

JonasW
Member

94 Posts

Posted - 2014/01/16 :  19:08:17  Show Profile Send JonasW a Private Message  Reply
Ok :)

Du behöver inte brassa på som s*tan men ~80dB som du säger skadar inte. Då sållar man bort mycket av omgivningens ljud och får ett mer representabelt resultat. Särskilt gällande efterklangen i basområdet.

Såg nu att jag redan sett dina tidigare mätningar och de ser mer rätt ut gällande efterklang.

Du ska inte prova REW då? Gratis och du kan se saker som reflexer, vattenfall, spectrogram, frekvensgång, distortionsmätning m.m.
Jag har kört XTZ:as mjukvara förut och den fungerar, men man får se mer genom REW och även mer korrekt.

Sämst med XTZ:as mjukvara är ju presentationen av efterklang i basmätningarna. Den är ju inte ens nära sanningen och i fullregistermätningarna som verkar stämma hyfsad, där får man inte se efterklangstider nog lågt istället.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/01/16 :  19:21:55  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag mixar redan idag med analysern, timedec (plus lite annat Svante har knåpat ihop), tongenerator och fasta teorier. Det är så jag har jobbat dom senaste åren när det kommer till akustik o jag orkar ärligt inte fylla på med fler program

Får jag bara ner efterklangen över hela spektrat, ett par esl rör så jag slipper sänka så mycket i dsp:n så är jag nöjd

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

JonasW
Member

94 Posts

Posted - 2014/01/16 :  19:49:16  Show Profile Send JonasW a Private Message  Reply
Tänkte mer att REW kan ersätta Analysern helt. REW fixar allt den gör fast bättre & har samtidigt mer funktioner.
Distortionsmätningar är rätt intressant kan jag själv tycka :)
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/01/16 :  20:30:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
REW kan jag ta in direkt i dsp:n med, men det ska inte vara för enkelt ;)

För 3-4 år sedan så var jag så djupt begraven i akustik man kan vara, ja hifi överhuvudtaget.
Det blev för mycket kritik o för lite musiklyssning.

Målet med dsp:n är att i första hand ha den som delning o bara lite smått justera basen plus bumpa runt 20hz om det behövs.
Det är lätt att justera ner något o vara nöjd utan att veta att ett par väl intrimmade kvartsvågsrör är långt bättre, imho.

Nu kör jag mer med hjärtat än med hjärnen o jag har skitkul minst sagt
Du hittar en del info om det hela i mitten på sidan 16, första inlägget från 2013 :)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/01/17 :  16:49:49  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Testade idag med att dra på som s-tan, 85 db ;)
RT60 i analyzern ligger runt 0,2 sek, lite under o lite över.

Timedec har jag alltid litat mer på o man får efterklangen mer i form av en kurva.
Där ligger jag mer eller mindre konstant på 0,2 sek.

I alla rum jag har treatat så har målet legat på minst 0,25 sek, det händer något med återgivningen när man kommer under som öppnar upp musiken :o)
Och har jag sagt att jag är toknöjd ;)
JBL Pro Cinema spelar musik på ett underbart sätt o film är bra massage för kroppen.


*edit*
Slängde in REW med och skillnaderna är inte stora alls, återkommer med bättre mick!


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2014/01/18 08:56:23
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/01/18 :  09:39:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Släng in Esl-rören nu!

Intressant med mini Dsp, jag gör i princip samma saker i J.River.
(Och Dirac Live, men den mjukvaran gör en del annat intressant )
Men jag har svårt att mäta upp resultaten annat än genom örat,
signalen loopas inte genom JRMC vid mätningen.

Att du enligt XTZ sitter 20 m bort, beror det på delay i mini Dsp?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/01/18 :  11:15:49  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Ja Pappa jag lovar ;)

10 met, jag skrev fel.
Ja du Bernt det vet jag inte, först trodde jag att det var triggningen som spökade (för hög nivå)
Jag har delayet på noll så det är inte därför.

Men jag orkar inte snacka med xtz om för jag har ju verifieringar med REW och TimeDec.
Man får väl vad man betalar för ;)

Örat har alltid sista ordet även om det skulle mäta uppåt väggarna :o)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2014/01/18 11:18:45
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2014/02/01 :  17:07:16  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Denna avdelning har jag helt missats. Här finns mycke go läsning. Ska nog fasen lägga upp mina anläggningar och lite bilder med:) Hur fortskrider projekten då?
Jag har städat lite i kablaget o snyggat till. Lite svårt att gå vidare för närvarande då jag vill pröva med 4645c och se vad jag gillar dem mot mina sub 1500. Likaså skulle det va kul att testa sub 1500 i portade låda då den skall spela ca 10db + då tunad 20-25hz i en 150-200l låda. Sen va det ju detdär med tiden med. Det är ett helvete att ha intressen:p

/Kalle

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2014/02/01 :  17:58:49  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Högpass LR48 vid 17Hz skapar inte lite GD.
Har inte sett någon fördel med mer än LR24, och BUT18 bör räcka gott i de flesta fall. Är det fortfarande problem med konutslag skulle jag lägga en PEQ i stället för brantare högpass.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/02/02 :  09:27:17  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
@Kalle
Klart du ska lägga upp bilder :)
Här ser fortfarande ut som en byggarbetsplats men grejerna spelar för fullt o allt som saknas är tid.
Jag hade inte gått för långt ner i frekvens om det betyder avkall på db

@joda
Kurvorna du ser är inaktuella, jag testade olika filter medans jag mätte för att se vad som händer.
Med B6 vid 25 så måste basen skäras men utan så klarar jag mig om jag inte går över 120 db under 30hz.
så det värdet var mellan tummen o pekfingret :)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/03/20 :  14:24:26  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Egentligen skulle det här kanske postas på en annan avdelning men jag kör vidare här. Är i sluttampen när det kommer till akustiken i rummet (förutom esl rör) och tog chansen att mäta av både med REW och med Analyzern.

Förvånande nog så mäter det ganska lika på alla plan men REW är mer exakt och mycket lättare på att upptäcka förändringar. Speciellt vad som händer runt delningsfrekvenser eller om man ställer in något akustiskt i rummet.
RT60 var uppe innan och jo jag har den korta efterklangen man ser i tidigare poster.


Jag har också använt biquad funktionen i REW, en kulig sak fast jag är inte 100 på vilka gränser man ska sätta under "filter task"
19,12,10,3 är dom värden jag slutgiltligen använde och sen exporterades resultatet till minidsp:n.
Och korrigeringen i minidsp:n

Okorrigerad bas


Och med filtrering

Snacka om sänkning!

Och slutresultatet ser ut så här.


Jag delar suben upp via recivern för jag fick aldrig till det om mindsp och recivern skulle mötas. Jag delar vid 120hz och branthet vet jag inte men jag skulle tänka mig att det är BW/12db oktav (trodde jag) då det är en hembioreciver. Jag har lite berg och dalbana mellan 80-130 så jag testade med lågpass på minidsp:n då händer följande.

Lägger jag på lågpass på minidsp vid 170hz tex så händer det ganska mycket från 120hz-300hz!? Jag kör med en Behringer mick o använder kalibreringsfil.

Grönkurva är så jag kör normalt. Röd - lila - blå är olika brantheter vid 170hz på minidsp och reciverns filter är fortfarande aktivt vid 120. Sist så körde jag standard igen för att verifiera nogranheten i REW och det är den svarta kurvan.

Det finns säkert en logisk förklaring till det här fenomenet som jag inte vet om


Hur lågt det klarar o spela är helnöjd med, inget B6 aktivt.

Mörkblå är från 20hz
Röd från 10hz ingen högpass
Ljusblå från 10hz och med högpass på 18hz/48db

Och sist med/utan B6, ingen högpass






>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2014/03/20 14:30:35
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/07/26 :  10:59:11  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Så vad har du gjort i sommar?
Badat, solat o grillat?
Yeps men även rivet ner hela rummet o målat....




Nu saknas bara matta o en annan soffa.
Tanken var att vitbetsa golvet men plankorna är dels vinga så golvet behövs hyvlas.
Sen orkar jag inte nåta golvet.
Så matta it is!

Jag har även minskat antal gardiner till förmån för rullgardiner. Med lite tur så får jag upp efterklangen lite.
Nu ska jag bara orka sätta upp tyget runt duken.
Att allt ser väldigt smalt ut skyller jag på kameran.

*edit*
Jag tog också chansen att byta fronttyget på duken.
det första jag hade fick lite krusningar när man spände upp det.
Nu blev det Jersey med 7% elastan, 211:- för 3 meter.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2014/07/26 11:19:26
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2014/07/26 :  18:42:13  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Med lite tur så får jag upp efterklangen lite.


Antar att du menar få ner efterklangen? Annars är jag nyfiken på hur du menar.

Är det en ljudtransparant duk? Den får du gärna berätta mer om, eller det kanske står tidigare i tråden...


Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/07/26 :  19:25:33  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Visst kan det låta konstigt men jag menar upp!
Allt står tidigare i tråden, rummet är ett vinterbonat uterum och dom som byggde det kan antagligen inte se skillnad mellan en spik och en skruv.
Så allt är lite snett o vingt plus att rummet inte är helt tätt (bra med vedkamin på vintern ).

På plus sidan däremot,
Hela taket agerar bredbandsabsorbent och lite längre upp på den här sidan hittar du RT60

Den ljusblå kurvan ska du inte gå efter, men som du ser så ligger rummet under 0.2 sek o det är lite för bra för mina öron.
Ingen tryckande känsla som i ett överdämpat rum men liiite livlöst är det.
Nu gäller det vid kritisk musiklyssning och vid film så märker man inte av det.

Duken är hemmabyggd och det var Spandexvarianten (elastan/lycra) man kan läsa om på Avsforum som gav mig idén.
Tyvärr är det svårt att hitta +25% elastan i Sverige och att köpa från Spandexworld blir för dyrt så det blev stoff & stil istället.

Ett lager ljusgrått tyg sen det vita, båda i Viscose Jersey.
Men jag var inte helnöjd för det var lite för tunt och det blev synliga krusningar när det spändes. Så jag behöll det gråa o lade vanlig vit Jersey ovanpå o det blev klockrent!
Skulle tro att jag har dragit ut det 20% ungefär så det är hyggligt spänt.
Det bästa av allt är att det kostar typ ingenting :)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2014/07/26 19:30:31
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/07/27 :  13:33:44  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Ut med sofforna, in med en annan och med mindre tyg i rummet.
Istället fyllde jag på bakom duken o en djupjustering av soffan på 10cm

Bättre!!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2014/07/27 13:35:08
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2014/07/28 :  13:06:25  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Då är jag med, det kan bli för bra helt enkelt.
Annars så ser efterklangstiden jämn och bra ut över det register
jag ser på bilden.

Har spanat in tyget som de använder på avsforum men som du skriver,
frakten ger en ångest.

Låter som att du är nöjd med bilden, hur stor bild har du?
Upplever du tygen som ljudtransparanta eller märker du någon skillnad?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/07/28 :  13:36:57  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Min är lite större än 104", den tar lite högsta toppen men inte så mycket som man skulle tro.
Jag ska vid tillfälle mäta upp o se om det syns :)
Bilden är jag tvärnöjd med.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/07/29 :  18:57:16  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Intressant att du också har gjort en egen transparent duk! Själv köpte jag från Spandexworld efter recept från AvsForum. Klockrent, jag är supernöjd!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/07/29 :  19:56:23  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
:)
Spandexversinen är nog bättre som redan har nämnts så kostar frakten lite för mycket :/
Man blir annars positivt överaskad av vad lite tyg kan göra!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
Page: of 21 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000