HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 mace i Förslöv
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/04/07 :  14:27:59  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Tjohoo


Så här är det i vårt LILLA Engelska parhus:
1 Fru
1 Man (Fru först för hon é snygg å dé é inte Jag)
1 son 10 år
1 Dotter 9 år
Inga husdjur förutom de obligatoriska små krypen barnen tar med sig hem från skolan varje vecka
Ps. Nu har dottern en ''Gerbil'' Ökenrotta som heter Molly

1.







Rega P9 mk1 med Grado Gold PU, Bytt motvikten + ställt nåltryck på 3 gram & ställt in tryck med Shure SFG-2 (läst att fjädern i armen blir 'bortkopplad' om man vrider till 3gr!?!)
Har köpt en trevlig vinylklämma från Michel
Längst ner är 'elcentralen' till P9'an




2.



Ah-Tjoeb 99, omodifierad förutom en massa bitumen + ett glasfönster i locket så jag kan se de små söta rören & byta mellan olika rör lättare



3.



Croft Vitale förförstärkare, Ny sedan en vecka ersatte Quad-33. 'Lyxmodellen' med träfront och mässingsrattar. Ett år gammal och jag betalade 35% av nyprisHELNÖJD, även om den har för hög gain för förstärkarna, kan bara använda första 15-20% på rattarna Kanske kan använda 'attenuatorer'???? Kanske inte spelar nå'n roll??
Vitalen skall till Croft för modifiering i September(Ja, jag fyller år då)



4.

303H.


303V.


Vilar.

Vilar.

2stycken Quad 303 ´stärkare som går i vv-hh så att en ´stärkare driver varje högtalar-stapel.



5.







A.Enquist mod syns knappt...dålig fotograf.

Quad ESL 57'or 4styck staplade i ram enl. Quads gammla byggbeskrivning.Ritningen lite modifierad så att högtalarna kan vinklas Svarta (serienr.47k) underst och bronz/guld (serienr.22k) överst, ger ett lättare/luftigare intryck.
De svarta är modifierade med Anders Enquists EHT block http://www.audiocircuit.com/9041-esl-circuit/Commercial/Quad-QUA/9041CMQUA-MOD-57-AE.htm ger en tightare bas och spelar liite klarare enl. våra öron. MYCKET BRA Modifiering


6. Kablar o dyl är följande; NordOst Black Knight IC, QED 25th silver ann. högtalarkabel, Specialtillverkad kabel från http://www.flashbacksales.co.uk/ mellan Croft och 303'ornaBRA KABEL!! Russ Andrews 'The Silencer' i eluttaget. Alla sladdar i några 'spike and surge safeguard' fördelardosor modell standard.

7.

Det hela står på nå´t halvtaskigt rack modell svetsad stålram + mdf plattor i SVART förutom 303'orna som står en under varje stapel.

8. Och en j*vla massa musik att njuta av

9.

Synd bara att huset är alldeles för litet(total boyta 50m2), men vi flyttar väl till Sverige nån gång nästa år Ahhhhhhh

Alla synpunkter, positiva som negativa, och ideér är mer än VÄLKOMMNA !!

Tack för oss.

Övriga bilder, Blandad kompott.


Tillbaka till ''myrorna''.


Boxar é kul.


Digital mjukvara.


Jättekul!!


Köksradio Tandberg TR200.


Son + Mera mjukvara.


Mera digital.


Lite mer mjukvara.


Bästa ölen i världen!?!


Inte helt fel

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2011/08/27 12:18:16

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/07/21 :  02:21:12  Show Profile Send MaxMartin a Private Message  Reply
Det var en hel del bilder minsann! Trevligt med påhälsning från en engelsman..

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/07/21 :  03:06:38  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Mycket trevligt mace! Speciellt Rega P9 är jag svag för.

Lite OT - är både du och frugan från Sverige eller någon av er ursprungligen från England iom att ni bor där?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/07/21 :  10:53:24  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Vi är båda från Sverige, Jag-Född Stockholm, Bättre Hälft från A'et i IKEA

Flyttade hit Feb.-98, för att jobba ett år inom sjukvården
Börjar bli dags att dra sig tillbaka, Flytt i Maj-04

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2005/02/10 16:16:38
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/21 :  13:54:43  Show Profile Send Knoppen a Private Message  Reply
Kul prylar!

Min pappa har en precis likadan Tandbergreceiver, den funkar fortfarande, fint, bara lite rasp i rattarna.

Det verkar som om du drar fram högtalarna när det ska lyssnas?

Om du ställer nåltrycket på noll och balanserar armen i våg, och sedan vrider upp nåltrycket med ratten. Om det är så att nåltrycket ökar för att sedan plöstligt balanseras fritt igen, då är det som du skriver, annars inte.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/07/21 :  16:16:19  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Fram en bit åker de allt Låter ''muggigt'' annars Kan inte dra fram dom för långt bara för annars trycks gallrena in i ansiktet

Kör med skruven ställd på 3gr och väger med Shure sfg-2 har den på 1,6gr

Tack o Hej
Magnus

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/07/21 :  23:32:02  Show Profile Send Dimitri a Private Message  Reply
Ögonen tåras, Croft med ecc83 x2 och ecc81 x1. Quad (inkl esl 57), Rega. Det kan inte bli bättre. Grattis Mace.
Dimitri
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/07/25 :  11:52:39  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
hoppas det kan bli liiiite bättre, tack för de vänliga orden dock

Njuter för tillfället av solen i djupaste Småland innan vi far till Skåne för ''rekning''

GLAD SOMMAR TILL ER ALLA

Magnus & Annika

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/07/25 :  14:27:30  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
Hej Mace
Härligt med Quad ESL.Läckra bilder på resten av prylarna med.Försteget ser trevligt ut och låter säkert bra också.
MVH/Mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/09/04 :  13:54:33  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Länk (sorry) till lite invärtes bilder på Vitalen'http://www.byphotos.com/public/detail.html?c_album=393331

Pst kolla in de 2 high-tech volympottorna

Magnus

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2003/09/04 13:55:28
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/12/02 :  13:19:22  Show Profile Send mace a Private Message  Reply


Uj Uj Sähär ser den inte ut under skalet NU

Digi kameran är dock med storebror på bröllop i NYC, så bilder får vänta

Ny röruppsättning för Er som förstår Er på

2*ecc83
2*6H9C
1*JAN6080/CV2984 (?2884?)
1*ecc83 (1 till)
1*CV4048 KB QG
Om detta är korrekt skrivet vet jag ej?

+ en himmla massa andra pryttlar

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/02 :  16:05:30  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
OTL? Brukar inte det innebära en masssaaaa rör?

Är nog inte med...

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/12/02 :  16:18:38  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Du ä mä

OTL kan vara en massa röööör, men jag tänker inte klampa in på Bernt Janssons onråde

Medans Croft moddade vår vitale Pre- så fick vi låna en Croft Apparition OTL förstärkare (med ganska många rör, men lååångt ifrån BJ-klass)

Vitalen är nu tillbaka, Utan namn men med fler rör Men ngn OTL blir den alrig

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/02 :  16:43:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Orkade Croft Apparition OTL med Quadarna?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/12/02 :  18:31:15  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Utan några problem tyckte jag tyvärr var de 'strypta' av Quad33'an. Och jag vete f*n om inte bytet från quad33-pre + Apparition OTL till Croft 'NoName'-pre + Quad303*2 låter bättre i mina öron

Tänk om jag kunde provat Croft + Croft

M

Verkar rörupsättningen stämma som jag skrev ner den??

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/12/02 :  18:40:30  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message  Reply
Agunnaryd är verkligen inne i dom mörkaste skogarna av Småland
Kul, udda system
Croft´en är grymt läcker
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/02 :  18:58:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Kom i så fall ihåg mitt erbjudande mace. Croft Apparition OTL är BETYDLIGT
klenare än T8. Du får gärna testa.
6080? Då är det stabiliserat med rör eller hur? Vet inte alla
beteckningarna där på rak arm.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/12/02 :  22:03:41  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Ditt erbjudande finns inhugget i mitt skallben

Ahaaa, det blev strömreglerat då alltså Vi dividerade fram o tillbaka så mycket om super-duper phonosteg ELLER strömreglering mm. mm. (hade inte råd med ALLT)) så jag kommer inte ihåg vad vi kom fram till
Men BRAAAA låter det

Bilder kommer om en vecka eller två

Ps. kan phonodelen bli 'FÖR' känslig??

När den var en vanlig Vitale så lät vinyl BRAA! med lite knaster förutom från MINT skivor som var nästan helt tysta, Nu låter vinyl Ruggigt BRA, men det är som om man satt ett förstoringsglas på p-uppen, man skulle kunna höra om ett dammkorn svishade förbi men missade nålen Missförstå mig rätt, det har blivit ett underbart djup och rymd på det hela, kan särskilja alla instrument o röster som aldrig förr klarhet bla bla blaaaa
Det kanske är priset man får betala för att få höra mer, man får höra ALLT mer??? eller kanske Grado Guld nålen är knäppkänslig?

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/12/02 :  22:06:00  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Jonas; Croften ser ännu göttare ut nu Inte så ödsligt under skalet

En som känner till Agunnaryd Körde du vilse eller jobbar du för IKEA och har varit på studiebesök

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/02 :  23:39:58  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Häftigt, fast jag måste erkänna att Quadarna ser ut som gavelställda sängar utan madrasser.

Bravo
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/12/02 :  23:56:47  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Bästa liknelsen hitils
Är ju ingen Alvar Alto direkt Men det funkar bra + att vi kan vinkla dom lite hur som helst Lättbyggt om man har tummen mitt i handen också, typ mekano.

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2003/12/05 16:10:07
Go to Top of Page

Mace JR
Member

71 Posts

Posted - 2003/12/05 :  11:42:32  Show Profile Send Mace JR a Private Message  Reply
Längtar efter dagen ni flyttar tillbaka så man kan få komma ner o dricka god öl o lyssna på välljud

Pappa ska snart få hämta ut ett system hos primare så jag bör väl kunna stå ut sålänge
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/12/05 :  16:11:17  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
21 Maj Junior, 21 Maj

½Senior

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/01/21 :  18:56:24  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Här kommer lite invärtes bilder på Croften

Så här såg den ut i Vitale Form,


Så här ser den ut nu,



och,



+ denna,



Lite (många) närbilder,














Vad är det som ser ut som silverfärgad slagg i ändarna på kondensatorerna ??





Mera ''silverslagg''



Kul att se RIFA



Nya Hörlurar Kära Annika Ville ha, Kära Annika köpte





Lite bilder på mitt FÖRSTA elektronikbygge
Det började med en helskärmande alu-låda från Maplins + massa kontakter och dioder o grejer Borra massa hål....



Borra 'där bak' oxå



Lyfter på locket, Jo, Ni ser rätt, Jag lödde först och såg sedan fästmuttern ligga på bordet Smältlimm är bra



Sida,



Ovanifrån,



Batteridrifts projekt, just nu drivs den av 4st. 9 volts batterier, +/- 9V, skall bli +/- 24V Vet inte riktigt vad en ELTEK SMPS 600 gör eller vad jag kan använda den till Men lådan är bra till batterierna





Det låter BRAAA



Nu måste jag laga mat till familjen, skriver lite mer i kväll

Maten puttrar, För Er som gillar foto så är dessa bilderna tagna med en gammal hederlig Minolta 9000 med 4000 blixt, 35-105 1:3.5(22)-4.4 macro lins och en del bilder med en Sigma 21-35 1:3.5-4.2 lins. Alla bilder tagna nattetid, särskilt bilden på 'eltek', tagen i trädgårds-skjulet

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2004/01/21 19:48:01
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/21 :  19:27:56  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
Tjusigt mace

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/01/21 :  20:20:49  Show Profile Send DIYamps a Private Message  Reply
är inte den där eltek låda ett nätaggregat ? SMPS = SwitchMode Power Supply, känns some det iaf.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000