HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 marbrink *Uppdaterat 20/4*
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/04/15 :  17:16:49  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
Mitt nuvarande system:

Högtalare: Ino Audio piP crt
Förstärkare: Cyrus 8vs
CD-spelare: Arcam CD192
Hörlurar: Grado RS-1, MDR-E888LP
Högtalarkabel: Supra Sword
Signalkablar: Van Den Hul First The Ultimate, Supra EFF-ISL 25 Years annivarsary Limited Edition
Nätkablar: Skärmade nätkablar typ Ölflex med Bals monsterschuko.
Tweaks och diverse: Quadraspire rack, Audiomagic Genta-X, SSC Flatbase, Soundcare superspikes, Rothwell attenuators, A.R.T. Q-ring

Jag har haft:

Högtalare: Infinity Alpha 10, Dynaudio Audience 42, Elac 310 Jet Jubilee Edition
Förstärkare: Harman Kardon HK650, Arcam A75+, Rotel RA-1070, Exposure XXV RC, Sharp SM-SX100
Cd-spelare: Harman Kardon HD740, Philips 963SA
Hörlurar: Sennheiser HD590, Grado SR225, AKG K1000, Etymotic ER4P/S, AKG K340
Hörlursförstärkare: Creek OBH-11, Sugden Headmaster, Grado RA-1
Högtalarkablar: Supra 4.0, Audioquest CV-4, QED Genesis Silver Spiral
Signalkablar: Supra EFF-ISL med Bullet Plugs, Kimber Hero, Kimber Select KS1011, Nordost Red Dawn
Nätkablar: Supra Lorad, JPC 2.5, VDH


Bilderna ligger utspridda i tråden!



Grado RS-1

Edited by - marbrink on 2005/04/20 20:41:42

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/04/15 :  17:50:26  Show Profile Send Jadde a Private Message  Reply
vad är det för burkar? edit. dynaudio...

Edited by - Jadde on 2003/04/15 17:51:44
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/04/18 :  00:53:55  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message  Reply
Blev det märkbart bättre med nytt nätagregat till Creek:en?

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/04/18 :  01:50:37  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
något mer kraft kanske...lite bättre bas o klang...svårt o säga...men jag tror obh-2 nätdelen du har är lite vassare än min mascot..
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/04/18 :  04:36:28  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message  Reply

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2003/04/22 :  21:17:59  Show Profile Send optimus a Private Message  Reply
Du skulle inte kunna skriva en liten recention på Dynaudio-högtalarna?
Sitter just nu och funderar om jag inte skulle byta ut mina B&W602s3 mot dessa (eller A52) då mina är lite stora till mitt lilla rum.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/23 :  14:57:52  Show Profile Send Knoppen a Private Message  Reply
Marbrink, blir det inga Stax för att de är för dyra, eller gillar du inte ljudet? Eller är det något annat, t ex att de inte är "bärbara"? på jobbet har jag gamla Stax Lambda pro + SR-M Monitor drivförstärkare som lätt knäcker alla andra lurar jag hört inkl de av dig nämnda Beyer, Sennheiser HD600, Grado SR325, m fl.

Om ej Stax så är Du nog bra inne på Beyer Dynamic. Basen på 880 tycker jag rullar av lite grann, den känns nästan rakare på 990 (eller åtminstone trevligare). På 770 är det i mitt tycke för mycket bas, men det kanske kan passa om man är utomhus med freestylen, de har bra ljudisolering också vilket de andra inte har.

Johan.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/04/23 :  15:08:19  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
jag har råd att köpa ett par fina stax för tillfället men jag gillar dom inte riktigt och tycker dom är för dyra. Lyssnade på ett par i Tyskland och var inte imponerad av byggkvalitén. tyckte dom lät mycket bra men det fanns nästan ingen bas. Jag tycker inte man kan säga att elektrostater är bättre än dynamiska lurar. Båda har sina fördelar och de dynamiska vinner på sitt pris.
Har du bestämt dig för lurar och hörlursförstärkare än? blir det stax kanske?=)
Jag har nog överskattat DT880 lite över DT990. DT990 är öppen och DT880 halvöppen.
Det finns för övrigt två versioner av DT990, DT990 PRO och DT990. DT990 är en ny modell som är lite dyrare. Tror dock de låter ungefär likadant. Antar att du har lyssnat på DT990 Pro eftersom DT990 inte finns i Sverige vad jag vet..
Kolla länkarna: DT990 Pro http://www.beyerdynamic.de/de/product/sheets/d241.php3
DT990 http://www.beyerdynamic.de/de/product/sheets/d848.php3
Jag tycker de nya DT990 ser helt klart bättre ut. Satsa på dom om du föredrar dom gamla DT990 pro framför DT880.
Jag tror inte det kommer att bli några nya lurar för mig för tillfället. Ska nog köpa en Equinox kabel till mina HD590..kostar dock över 1000 kr..

Edited by - marbrink on 2003/04/23 15:11:29
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/04/23 :  15:12:58  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
har själv funderat lite på dt990 eftersom de ska ha en stor ljudbild, är billiga(från tyskland) och mörka i ljudet vilket jag gillar....
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/04/23 :  15:29:12  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
quote:
Du skulle inte kunna skriva en liten recention på Dynaudio-högtalarna?
Sitter just nu och funderar om jag inte skulle byta ut mina B&W602s3 mot dessa (eller A52) då mina är lite stora till mitt lilla rum.


Kan väl skriva lite kort om dom!
Pris: 6400 kr med äkta träfanér
Stativ och kablar: Atacama Nexus 6 stativ och terminerad Audioquest CV-4 högtalarkabel

Intryck:
Jag har inte spelat på dom så många timmar men tror snart att dom är inspelade. Viktigt med inspelning! Du kan nog bli besviken i början. Kablarna är inte heller riktigt inspelade men det låter bra och ljudet har börjat lossna.
Låt dig inte luras av storleken på dom för de har ett stort ljud och ganska mycket bas. Dom ska helst ut en bra bit från väggen men jag har inte den möjligheten. Ska försöka dämpa bakväggen lite.
Jag har en ganska blandad musiksmak men jag tycker dom funkar till det mesta. Jag lyssnar bl.a. på hip hop, reggae, soul, oldies och jazz. Ljudet ligger åt det ljusa hållet. Om 10 är ljus och 1 är mörkt ligger dom på 6,3 typ tycker jag. Det här beror väl också mycket på förstärkare, högtalarkablar, signalkablar, cd-spelare osv...
Välbyggda är dom och om du väljer äkta träfanér så ser dom lite bättre ut och "känns" kanske lite bättre om du knackar på dom. Jag kan dock inte säga om det är någon skillnad mot dom utan äkta träfanér rent ljudmässigt.
Terminalerna är WBT singlewire av mycket bra kvalitét för den här prisklassen men om du tvunget vill ha biwire så kan du redan börja titta på någon annan högtalare.

Hoppas det hjälpte lite! Har inte lyssnat så jättemycket än


Edited by - marbrink on 2003/06/19 01:19:22
Go to Top of Page

Junplätt
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/04/23 :  21:08:30  Show Profile Send Junplätt a Private Message  Reply
Ok jag är inblandad men hör av er till Ljudmakarn i Stklm, de har många kalas dealar på Beyer lurar!
(bara ett tips!)
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2003/04/24 :  10:01:15  Show Profile Send optimus a Private Message  Reply
Tack för recentionen Marbrink!
Go to Top of Page

Junplätt
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/04/24 :  22:52:03  Show Profile Send Junplätt a Private Message  Reply
Asch, nu tänkte jag på 931 som de har specialpris på: 1495:- men som sagt hör med dem ang 990.
mvh
Anders
www.luthman.se
Go to Top of Page

vincent
Member

235 Posts

Posted - 2003/06/18 :  19:52:10  Show Profile Send vincent a Private Message  Reply
Det ser riktigt snyggt ut Martin, gillar Headmastern starkt...Den ser rejäl och välbyggd ut.
/Mange
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/06/18 :  20:03:08  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
marbrink:
Jag tycker inte man kan säga att elektrostater är bättre än dynamiska lurar. Båda har sina fördelar och de dynamiska vinner på sitt pris.



Jag har lurar med både och. 2vägs med elektrostater i mellan och diskantregister. Och dynamiska element i basdelen.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2003/06/18 :  22:47:08  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message  Reply
Det är en Mio Bora bänk va?
Jag har kikat på den ett tag, är den lika bra för ljudet som den är snygg?
Den är ju klart överkomlig i pris i alla fall.

Snygga grejjer för övrigt! :o)

/Tux

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/06/18 :  23:02:05  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
Vincent: Tack Vincent! Den är extremt välbyggd!

Jorma: Vilka hörlurar har du? Elektrostater vs dynamiska hörlurar är väl som cd vs vinyl eller rör vs transistor, dvs inget är bäst utan det handlar om personliga preferenser.

Tux: Hallå! Jag har faktiskt inte jämfört bänken mot något annat.
Men när man jämför brukar man ju jämföra prestanda i förhållande till pris och om man gör det och tänker på att den bara kostar 1000 kr är den säkert ett kap!
Nu står inte mina apparater direkt på bänken. De står på egna fötter.
Soundcare och skilfing.
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/06/19 :  13:00:38  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Fina bilder och fina grejor! Hörlursförstärkaren var ju riktigt snygg! Tufft att sätta Wattgatekontakter på supran. Har du planer på fin-nätkabel till hörlursförstärkaren också?
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/06/19 :  13:11:30  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
Hallå lindvall!
Tack för kritiken! Hörlursförstärkaren är grymm! Sen att den fungerar som ett ruggigt bra försteg gör inte saken sämre!
Kan rekommendera!
Nätkabeln köpte jag från esoterisk hifi så det är dom som har gjort jobbet. Den är 2,5 m lång. Med nätkablar är det väl ju längre ju bättre eller?
Möjligt att det blir byte av nätkablar av både min Arcam och min headmaster senare. Planerar inte att byta elektronik nu så jag kan lägga lite pengar på tweaks istället.
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/06/23 :  01:26:32  Show Profile Send MaxMartin a Private Message  Reply
Hej

Har själv en 963SA som cd/DvD.

Såg att du uppgraderat strömkabeln, fick du bara bättre ljud och/eller fick du bättre bild också?

Hade varit intressant att veta...

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/06/23 :  01:35:54  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
Jag har faktiskt inte A/B testat nätkabeln. Men jag tror den gav lite bättre bas. Tweaks brukar jag märka först när jag tar bort dom ur anläggningen. Det är svårt att veta vad nätkabeln har gjort för ljudet i och med att jag bytte förstärkare samtidigt som jag bytte nätkabel. Men en hyfsad nätkabel kan säkert vara en bra uppgradering på 963sa.
Använder inte 963sa som dvd-spelare så jag vet inte om bilden blev bättre av nätkabeln.
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/06/25 :  12:44:52  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message  Reply
Ska du någon gång sälja "Headmaster:n" så ring mig!!
Läcker!!

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/06/25 :  13:20:50  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
Jag ringer dig då men jag tror inte det blir någon gång!!
Den är otrolig!
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/06/27 :  01:10:21  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
Idag kom nya hörlurskuddar(pads) till mina Grado. Att byta ut Grados egna obekväma och enligt många dåliga bowl pads är ett mycket populärt tweak på www.head-fi.org . Padsen man bytar till är dom gula som sitter/satt på Sennheiser klassikern HD414. Sedan modifierar man dom genom att göra ett hål på dom och sätter sedan på dom omvänt. Man måste inte göra hålet men det förbättrar ljudet.
Idag bytte jag ut kuddarna på mina Grado SR225 som jag redan tycker är suveräna tycker jag blev minst 20% bättre . Större/bättre ljudbild, trevligare bas, bättre diskant och sist men inte minst bättre komfort.
Om du har ett par Grado rekommenderar jag dig verkligen att göra det här tweaket!! Padsen kan du beställa på www.sennheiser.se
Dom kostar ca 50 kr/par.
Här är en länk till bilder och beskrivning av hur man gör:
http://www4.head-fi.org/forums/showthread.php?s=&threadid=21393&highlight=sennheiser+pads+for+grado






Edited by - marbrink on 2003/07/13 23:47:50
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/02 :  22:48:34  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
En ny uppgradering som jag verkligen tycker gjorde stor skillnad var att sätta på soundcare superpikes på mina Atacama stativ. Det blev fastare och snabbare bas och basen spreds inte längre ner i golvet.
Och ett ytterligare plus är ju de praktiska fördelarna!
Är minst sagt helnöjd!
Mellan stativen och högtalarna sitter det häftmassa vilket jag tycker funkar kanon. Dämpar lite vibrationer och får även högtalarna att sitta perfekt.


Edited by - marbrink on 2003/07/13 23:49:11
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/07/04 :  12:25:10  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Visst är Soundcare bra !
Jag har bollat runt i nått år med DIY fötter/kuddar o fick till det ganska bra. Sen lånade jag hem Soundcare o blev rejält överraskad.
Synd bara att jag inte kan kombinera dom med mina egna skapelser för då kommer högtalarna för högt upp.

Nu börjar det bli för mycket katter igen , Reptilerna slår tillbaka , del 3



>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000