HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Neodynium
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/05/04 :  00:21:39  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Tack vare Timbre så får jag upp lite bilder till slut!

Min anläggning består av följande:

1. Accuphase E-406
2. Jm Lab Utopia
3. Sony XA777Es
4. Platta DIY högt. kablar (höger, vänster kanal separerade) från Staterna.
5. Clou Silver Voice RCA Signal kablar.
6. 2x AudioPoints, SP-1 Sistrum Platforms
7. Sonoran Wire Strömkablage (Plateau serie)
8. ART fötter (till ställen och Accuphasen)

Rummet är cirka 20kvm. Väggarna är av betong av den brutala skolan.. de är fruktat tjocka också!! Taket är betong blandat med sten. Golvet består av parkett modell gammal samt tjock (1.5cm) och lite ranglig. Funkar dock rätt bra ändå. Första/andra reflexerna är "stoppade".. samt första reflex i taket. Bakom lyssningssoffan finns en bokhylla. Rummet är inte överdämpat... jag gillar inte när man känner sig halv döv i ett rum bara genom att vara där! Finns massor kvar att göra i rummet.. men det börjar likna något nu!

Lägger upp lite bilder på systemet.


Edited by - Neodynium on 2004/05/11 11:51:24

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/05/04 :  00:31:00  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Börjar att lägga upp bilder på Accuphase E406an. Jag är mycket nöjd med denna stärkare! Blir dyrt för mig när jag vill behålla klangen, luften, känslan från denna stärkare men få mer kraft, kontroll över basen etc när jag uppgraderar till större stärkare! A-50V kanske?

Den levererar 170 watt i 8 ohm och 250 watt i 4ohm. Räcker bra till mina Utopior som har 94+dbs känslighet!

Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/05/04 :  00:41:08  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Under Accuphase 406an är ett av Sistrum ställen. Stället gör underverk på de flesta förstärkarna (se Salta Västkustgubbar/Bildreportage). Spikarna som går upp mot 406an sitter i varsin ART fot som också gör ett bra jobb.

Min Cd/SACD är en Sony XA777ES. Denna maskin är nyinköpt.. och har gått cirka 220 timmar än så länge. Jag är mycket nöjd med sonyn.. den kommer jag behålla länge!! På cd formatet så låter den riktigt, riktigt bra.. när man kör SACD så häpnar man.. Helt klart värd att testa om ni har möjlighet. Den har dock bara RCA kontakter.. vilket var lite jobbigt när jag bara hade XLR kablar liggandes. Men det ordnades av en kompis som kunde tänka sig låna ut en Clou Silver Voice så länge till mig.. får se vad jag skaffar för signalkablage.

Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/05/04 :  00:43:16  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Sonyn och Accuphasen lirar mycket bra ihop!! Finishen är rätt nära också med varandra vilket inte gör det sämre.

Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/05/04 :  00:50:43  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Både Accuphasen och Sonyn väger sina kilon. 28 samt 17? (kan ha fel där dock). Stabila byggen iaf..

Utopiorna är också stabila byggen... tunga också.. vilket min parkett fick känna på när jag flyttade dem lite.. De spelar väldans lätt med en enorm mängd luft runt varenda instrument. Först trodde jag inte att de skulle funka i mitt 20kvm rum.. men det var inga problem alls.. Har en liten boost i basområdet som jag skall fixa till.. men den är knappt märkbar (om inte just den tonen spelas upp högt dvs). Skall låna mätverktyg och kolla upp det här samt fixa det om det nu går..

Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/05/04 :  00:52:11  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply


Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/05/04 :  00:58:02  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Utopiorna har 129 cm från bakvägg (till elementen) och cirka 88 till sidoväggen (till elementen).

Har dem för tillfället på spikes och brickor (Original).. vet inte om jag kan köra BDR puckar under dem.. pga att de förmodligen blir för höga. Man vill ju ha örona på rätt höjd!

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/05/04 :  01:33:48  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
Det ser ut att vara en trevlig anläggning som du har fått ihop.
Jag kanske tar vägarna förbi Halmstad framöver och om du inte har något emot det så vill jag gärna höra denna anläggning.
Accuphase har jag själv ägt några av. Den första var en E-202 som jag köpte 1974:
http://www.accuphase.com/e-202_e.htm
1978 var det dags att byta upp sig till en E-303 som jag behöll i 15 år.
http://www.accuphase.com/e-303_e.htm
Sony XS777Es var den spelare som vi använde som signalkälla på CESmässan i Las Vegas i år. Men den var kraftigt modifierad.
Lät mycket bra.
Jm Lab Utopia hörde jag på Frankfurtmässan förra året.
Det var Tyska hifitidningen AudioPhile som gjorde en jämförelsetest mellan olika typer av förstärkare som hade dom i sitt rum.
Se mina hemsidor om Frankfurtmässan:
http://www.jormadesign.com/


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2003/05/04 01:34:25
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/05/04 :  01:40:11  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Du är så klart välkommen! Ta gärna med dig lite kablage..

Vet du vad de hade moddat på Sonyn?

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/05/04 :  01:53:24  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
Vet du vad de hade moddat på Sonyn?

Inte en susning men det var nog det mesta. Men den hade lite svårt att svälja en del cdskivor.
Det är klart att jag tar med lite kablar

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

chg
Member

171 Posts

Posted - 2003/05/04 :  09:46:07  Show Profile Send chg a Private Message  Reply
Guld, VU-metrar...Mycket läckra prylar Neodynium!
Enligt en säker källa har det börjat säljas en hel del Accuphase prylar i Sverige det senaste halvåret, kanske HiForum har hjälpt till med detta..

Kommer du köra Sonyn i flerkanal också ? Är det någon maskin just nu som spelar bra i alla kanaler så är det väl just XA-777ES.

Men som någon (Göteborgare) sa, två öron, två kanaler...

Utopiorna ser minst lika spännande ut som resten. Har aldrig hört dessa (möjligen på någon mässa) under ordnade former, om ljudkvaliteten är lika hög som finischen så bådar det gott !
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/05/04 :  11:46:26  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Tackar! VU mätare är guld värt..

Nej.. multi kanal skippar vi. Har inte råd eller plats med matchande högtalare samt steg runt om.. sen gillar jag inte riktigt när musikerna är överallt runtomkring en. Finns väl iof inspelningar där bara ambiencen samt publik ligger i de övriga kanalerna...

Accuphasen köpte jag av en kompis här i Halmstad (bägge förra ägarna finns här.. så jag vet exakt vilka som har ägt den och vart den är inköpt). Men man kan nog säga att utan Hififorum och Timbre så hade jag nog inte tittat på den... många som tycker Accuphase är gammalt skräp som är avrundat i toppen... hehe.. vilket absolut inte stämmer. Ni som är skeptiska till Accuphase... låna hem någon maskin om ni har möjlighet och testa! Ni blir förmodligen överraskade.

Utopiorna är jag mycket nöjd med. Jag ägde ett par Mini Utopior innan.. samt en av hifi rävarna här i Halmstad hade ett par Mezzo. Vi är alla eniga här i Halmstad att skillnaden mellan både Minin och Mezzon till Utopian är GIGANTISK!! Vi snackar inte några få procent bättre... detta är en helt annan högtalare.

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/05/04 :  21:26:00  Show Profile Send ekman a Private Message  Reply
definitivt väldigt läckra grejer jag har aldrig hört utopia serien kan dock tänka mig att dom passar rätt så bra ihop med accuphase
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/05/05 :  00:04:28  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Tackar!

Har du vägarna förbi Halmstad någon gång så kan du ju få höra på Utopiorna!

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/05/05 :  01:21:58  Show Profile Send ekman a Private Message  Reply
tack så mkt det gör jag gärna =)
Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/05/06 :  15:09:39  Show Profile Send kungpingvin a Private Message  Reply
Nåt är vajsing med en del bilder tyvärr

I övrigt kan jag bara gratulera till Accuphase, även jag har hittat dit, också tack vare forumet
Min är dock den något äldre och klenare E-305, men vu-mätarna finns där och det är allt som betyder något

Jag lyssnade på mini utopia när jag var på besök i halmstad härom helgen, fy vad det lät bra, och då var det horribelt uppställt på Ljudcenter. En högtalare som jag definitivt skulle vilja ha. Låter dina ännu mycket bättre är det ju bara till att gratulera än en gång.

/Jonas - som också gärna skulle kika in nån gång när jag tar mig ner till Halmstad igen
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/05/06 :  15:13:28  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Jo.. alla bilderna fungerar inte som de ska just nu.. Mini Utopia är en mycket fin högtalare.. dock så går det inte jämföra den alls med Utopian! Du är välkommen att hälsa på.. gärna med en packe skivor!!

Glömde gratulera dig till din Accuphase!! VU mätare är mys pys!!






Edited by - Neodynium on 2003/05/06 15:14:11
Go to Top of Page

chg
Member

171 Posts

Posted - 2003/05/06 :  16:18:08  Show Profile Send chg a Private Message  Reply
quote:
Ni som är skeptiska till Accuphase... låna hem någon maskin om ni har möjlighet och testa! Ni blir förmodligen överraskade.



Inte för att jag är skeptisk men jag vågar inte, kan bli dyrt...
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/05/06 :  16:41:48  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Gör som jag... köp begagnat!

Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/05/07 :  13:28:07  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Jag har problem att få upp bilderna.. Timbre ser dem säger han.. Ser alla dem eller är det min dator som har fått hicka?

*Det var min dator som hade fått hicka.. hehe.. nu funkar bilderna igen*





Edited by - Neodynium on 2003/05/07 13:47:43
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/05/07 :  18:07:32  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Här är en närbild på Sonyn! Finishen på den är otrolig..

Go to Top of Page

Von_Adam
Starting Member

8 Posts

Posted - 2003/05/07 :  20:36:03  Show Profile Send Von_Adam a Private Message  Reply
Snygga grejjer mannen.

Får komma å lyssna en sväng framöver ifall det går för sig.

Kanske kan skrämma lådorna med lite audionet?

Mvh. Mr_mezzo
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/05/07 :  20:53:30  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Självklart får du komma hit och lyssna! Visst kan vi testa med Max blocken.. Dock så får vi nog släpa hit din S1a isåfall... min sony har inget inbyggt försteg..


Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/05/28 :  22:09:33  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
En liten uppdatering. Jag lånade iväg ett av mina Ställ... det skulle jag aldrig ha gjort. Cd spelaren ville stå stabilt... ruskigt stabilt. Lilla minsta skakning och ljudet "mosade" ihop sig... nästan loudness effekten ibland. Fick ställa cdn på ställ och stärkaren på ett lågt bord som jag stagade upp med blymattor... har dock inte roligt ljud alls nu..

Någon som har lite tips ang ställ? Funderar på att skaffa mig stora tjocka granitplattor att ha i botten.. alt ha steget direkt på den (aka plattan direkt på golvet och sen stärkaren på den).

Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2003/05/28 :  22:26:23  Show Profile Send arcam a Private Message  Reply
Angående granitplattor så kan du använda Diabasstenskivor som finns på Radiolagret i Göteborg. Dessa väger 25 respektive 40 kg, tjocklek
5 respektive 12 cm. Detta är verkligen ett dött stenmaterial och kan
vara ett alternativ. mvh Arcam
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/05/29 :  01:16:59  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Diabas är nog inte dumt... är priset väldans högt?

Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000