HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Tobias
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2003/05/20 :  01:08:28  Show Profile Send Tobias a Private Message  Reply
Mitt system består av:

Terminator T 0,3
SAT CDfix
TacT RCS 2.2
2st Advantage A300
1 par Advantage M300
DIY basmoduler + huvudhögtalare

Kablaget är inte bestämt, men jag använder bl a:
Audioquest Coral
Harmony Design signal + digitalkabel
Gotham Cable GAC-2 (digitalkabel)
Supra Ply 2.0
Qiuyeyuan Yifeng OFC (högtalarkabel)



Det är tänkt att jag ska byta ut högtalarstativen, men de får duga tills jag fixat (byggt?) några riktiga stativ.



En satellithögtalare. Vifa XT25 diskant och XT18WO bas. Lådan är gjord av ett antal ringar av MDF i olika storlek limmade efter varandra. Putsningen på formen är gjord i en svarv. Lackeringen har jag lämnat åt en billackare. Det sitter 4mm bitumenskivor på insidan och gullfiberremsor på väggarna. Lådan är sedan fylld med fårull.



En basmodul. 10"-basen är en specialvariant från vifa/scan-speak. Den har bl a scan-speaks SD-motor med talspoletråd i silver. Utseendemässigt liknar den mest vifas Premium Line basar.
Lådan har en innervolym runt 90 liter. Väggarna är dubbla lager MDF med sand emellan. Innanför är sitter det Tretex-skivor och gullfiber. Denna är som satelliterna lackad av en billackerare.



Stereobänken. Uppifrån och ner: CDfix, TacT RCS 2.2, Advantage A300, Advantage M300. Jag driver satelliterna med A300:an medan M300:orna driver basmodulerna.

M300 monoblocken är specialbyggen. Alla transistorer är utbytta för att kunna lämna (4 gånger) mer ström. Det ska vara likadana som sitter i Bladelius gigantiska värstingsteg som kostade runt miljonen. Nätdelen är också modifierad för att få mer strömkapacitet. Detta ger en enorm förbättring i basområdet mot M300 och S250 monoblocken, men de låter bättre även i diskanten, enligt Hifi Consult. De gav tydligen Krell FPB 650 monoblocken en ordentlig match, även i basområdet.



TacT:en är modifierad av Harmony Design. Det enda som syns på utsidan av apparaten är den extra digitalingången (den som den lila kabeln är kopplad till).

Modiferingen består av ny nätdel, ny analogdel till main out (satelliterna) och sub out (basmodulerna). Ny ingångreceiver till digitalingången. En ny balanserad digital direktingång är ditsatt för att slippa omvägen via ingångsväljaren, ingången är också försedd med en transformator. Det finns en switch inuti TacT:en som man kan slå över för att aktivera originalingångarna om man skulle behöva fler digitalingångar (då fungerar alltså inte direktingången (men den analoga ingången fungerar alltid)). Matningsspänningarna till bl a ingångsreceivern, dacarna och de analoga förstärkarstegen är förbättrade.

Den ljudmässiga förbättringen efter modifieringen är enorm! TacT:en lät bra innan också, men då pga förbättringen med rumskorrektionen. Som ren D/A-omvandlare/förförstärkare var den faktiskt ganska medelmåttig. CDfixen tillsammans med Advantage S2 hade framförallt betydligt högre upplösning en TacT:en, men var bättre på många andra parametrar också.
Nu låter TacT:en extremt bra, helt klart bland det bästa jag hört. Som D/A-omvandlare/förförstärkare alltså. Med rumskorrektionen påslagen blir det ännu roligare
Jag har inte gjort några F/E-test ännu, när det är gjort skriver jag nog en recension.

Edited by - Tobias on 2003/05/20 19:50:13

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/05/20 :  07:37:45  Show Profile Send Wintermute a Private Message  Reply
Tobias:

Låter det bra? Jag tycker mig känna igen högtalarna från en artikel i HiFi & Musik för några år sedan... På den tiden var subbasarna monterade under mellanregister/diskant. Har ändringen förorsakats av att du eftersträvar den extra förstärkningen som uppnås genom att ställa basarna i hörn

Hursomhelst har du helt rätt i att du borde byta ut dina högtalarställ

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/05/20 :  08:56:16  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message  Reply
Dom där satelliterna var inte LITE coola!

Mycket snyggt arbete!
Inspirerad av B&W kanske?

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/05/20 :  09:34:23  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Låter det bra? Jag tycker mig känna igen högtalarna från en artikel i HiFi & Musik för några år sedan... På den tiden var subbasarna monterade under mellanregister/diskant. Har ändringen förorsakats av att du eftersträvar den extra förstärkningen som uppnås genom att ställa basarna i hörn


Detta känner jag också igen!!

Edited by - marcus_ec on 2003/05/20 09:35:55
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/05/20 :  10:15:15  Show Profile Send mmx_2 a Private Message  Reply
Ser ju riktigt trevligt ut, hur låter det? Har själv ett Advantage A300 som jag är mycket, mycket nöjd med!

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/05/20 :  10:17:45  Show Profile Send n/a a Private Message  Reply
Häftiga högtalare! Bygger du själv?
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/05/20 :  10:49:44  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Läckert!

Var/Hur har du fått tag på det däringa baselementet?


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2003/05/20 :  11:20:28  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
Mycket läckra byggen Tobbe

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/05/20 :  13:05:33  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message  Reply
Hur är TacT'en moddad?
Använder du den för att korrigera mer en bas området?

Snyggt är det iaf!

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/20 :  13:31:17  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply

Härligt system!!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/05/20 :  15:00:45  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message  Reply
Vilka modifieringar!!!

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2003/05/20 :  17:23:18  Show Profile Send Tobias a Private Message  Reply
Tackar för alla positiva svar!


Wintermute och marcus_ec,

Jo, Hifi&Musik skrev en artikel om högtalarbygget för ett par år sedan. Jag flyttade basmodulerna ut i hörnen när jag köpte TacT:en för att få mer förstärkning från rummet och bättre impulssvar. När Hifi&Musik var på besök drev jag högtalarna passivt med delningsfrekvens runt 300 Hz och flacka filter, så då agerade högtalarna stora golvare.


SZR;
quote:
Inspirerad av B&W kanske?


Njae inte direkt. Nautilus 800-serien hade inte kommit ut när jag började bygget av högtalarna. Fast det är klart, jag hade sett ur-nautilusen och den gamla 800-serien. Jag tycker om B&W:s konstruktioner, det är helt klart iallafall.


mmx_2 och Wintermute,

Det låter faktiskt så bra att jag börjar bli nöjd
Jag ska bara bygga en dämpvägg bakom högtalarna och bygga nya basmoduler och satelliter. Fast jag känner ingen större brådska med det, det låter som sagt rätt ok redan nu.


chrille,

Jag har byggt några högtalare innan, inget som jag blivit riktigt nöjd med dock. Jag har tänkt att bygga nya högtalare ett bra tag nu, har nämligen lite nya element som ligger och skräpar till ingen nytta. Det är lådkonstruktionen/material som är frågetecknet för tillfället. Men det närmar sig byggstart helt klart...


epkpeng,

Baselementeten är labbex som jag köpt loss av Stephan Wänqvist. De blev för dyra att producera, tror de kostade 4500 styck för fabriken att tillverka. Lägg till alla mellanhänder så blir det snabbt orimligt dyrt. Synd, för de låter väldigt bra!


Alexi,

Tacten korrigerar hela frekvensområdet. Men precis som de andra modellerna korrigeras bara basområdet i tiden. Vid höga frekvenser fungerar den som en eq.
Jag korrigerar satelliterna så att direktljudet ska bli så jämnt så möjligt. Jag bryr mig m a o inte om fallet i diskanten i rumsmätningen, utan korrigerar relativt den uppmätta direkttonkurvan. De mäter i sig själva ungefär +-1,5 dB från 500 Hz och uppåt, korrigerat tror jag att de ligger åtminstone inom +-0,5 dB. Jag har inte orkat kontrollmäta dock.

Edit: Jag har lagt till lite extra text om modifieringarna i det första inlägget.

Edited by - Tobias on 2003/05/20 17:34:13
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/05/20 :  19:36:08  Show Profile Send brumel a Private Message  Reply
Snygga satelliter! Imponerande jobb att få till rundningen. Var delar du dom? Går det att göra med hjälp av Tacten, du får ursäkta men jag vet faktiskt inte hur den fungerar?.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2003/05/20 :  19:58:10  Show Profile Send Tobias a Private Message  Reply
Tack brumel, jo det var lite jobb med rundningen!

Jag delar med Tacten, den har ett inbyggt digitalt delningsfilter. Jag har några olika delningfilter på olika minnesplatser, men jag brukar använda 120Hz, 60 dB/oktav.

I själva satelliten delar jag passivt för tillfället, vid 2200 Hz.
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2003/05/20 :  20:09:31  Show Profile Send Tobias a Private Message  Reply
ayayay,
Hälsa gärna på nästa gång du har vägarna förbi Linköping
Go to Top of Page

FCX
Member

154 Posts

Posted - 2003/05/21 :  13:30:37  Show Profile Send FCX a Private Message  Reply
Väldigt snyggt. Fräckt att lacka grejorna med billack Får man ju lite funderingar till sina egna diy projekt

Finns inget bättre än att koppla av med bra ljud, en bra skiva och en god single malt. Det är mumma för själen!
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2003/05/21 :  13:50:55  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
Det kan jag göra, vet inte exact när det blir. Men till hösten skulle jag tro.

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/05/21 :  14:30:44  Show Profile Send bassman a Private Message  Reply
Oj oj!
Solglasögon på!
Snyggt!

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/05/22 :  01:22:52  Show Profile Send MaxMartin a Private Message  Reply
Hej Tobbe!

Fin anläggning! *smörj*

Vet ej om du kommer ihåg mej men du ringde en gång innan jul och ville köpa min Yamaha DSP-E800??

Jag bor i Trelleborg och heter Johan. Vi pratade en hel del om olika element? Jag har förresten skaffat Audiomen nu..

Jag tappade bort ditt nummer och fick helt enkelt sälja den till någon annan..

Kul att du också är här

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

andar
Member

303 Posts

Posted - 2003/05/22 :  07:23:45  Show Profile Send andar a Private Message  Reply
Halooo Tobbe,

Snygga högtalare..... Men vad skall det bli för några stativ???? Någon speciell design i åtanke???

Ha det gött

Anders

GAIS är tillbaka!!!
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2003/05/22 :  14:35:03  Show Profile Send Tobias a Private Message  Reply
Tack tack!

MaxMartin,
Visst kommer jag ihåg dig. Det gör inget att du sålde Yamahan till någon annan, jag funderar ändå på att sälja TVn och satsa helt på stereo.
Men vad är Audiomen?

andar,
Jag vet inte riktigt vad jag ska satsa på för stativ. Det är svårt att hitta några "färdigbyggda" som är tillräckligt stora.
Jag hade tänkt bygga några själv som passar designmässigt till droppformen, men det har inte blivit av än. Dessutom är jag på gång med ett nytt högtalarprojekt och då är frågan vad jag ska göra med dem jag har nu. Om satelliterna kommer ställas på basmodulerna igen har jag ju ingen nytta av stativen.
Men men, alla förslag på stativ är mycket välkomna!

Go to Top of Page

pricer
Member

176 Posts

Posted - 2003/05/22 :  16:43:59  Show Profile Send pricer a Private Message  Reply
Otroligt snygga satelliter, rundningen och lacken är fantastisk. Minns också dig ifrån H&M där du satt på huk i kronans gröna t-shirt.

Edited by - pricer on 2003/05/22 20:14:32
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/05/22 :  19:42:55  Show Profile Send MaxMartin a Private Message  Reply
Kul att du kom ihåg mej..

Om jag säger Focal Audiom då?? 6" mellanregistret?

Pling, plong, ringer det nån klocka nu då??

Jag tror jag är den första i sverige som har dom, kanske

Jag trodde du hade SS revelator mellanregister och diskant?? (den nya)

Jag vet att du gnällde att upplösningen inte var tillräcklig iallafall.

Vad har du tänkt för projekt nu då?? Låt höra!

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2003/05/22 :  21:26:01  Show Profile Send Tobias a Private Message  Reply
pricer,
Tack! verkar vara rätt många som kommer ihåg den där artikeln. Rätt kul faktiskt, man är ju nästan en mini-kändis

MaxMartin,

Jag kunde bara inte förstå vad Audio-men var för något. Jag funderade en stund på det! Tänkte om det var någon musikgrupp eller vad det kunde vara. Vad konstigt det kan bli

Har du byggt något med dem då? Jäklar vad sugen jag blev på att testa dem nu igen! Hur fick du tag i dem?

Jo, jag har SS ringradiatorn och revelator 7'an.

Elementen ska sitta i en kort transmissionline (ca 20l) ungefär som mina nuvarande "droppar", men med en förbättrad yttre form och gjord i ett annat material. Kanske dessutom sandwich med sandlager emellan och lite andra roliga specialare. Men inget är riktigt bestämt ännu. Jag har iallfall tänkt att driva högtalarna aktivt med mina A300-steg, antagligen via aktiva filter från Harmony Design. Fast jag gör nog passiva till att börja med.


Edited by - Tobias on 2003/10/04 22:17:44
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/05/22 :  22:56:14  Show Profile Send MaxMartin a Private Message  Reply
Jag använder dom med Focals TC120TD5 diskant. Audiomen var alldeles för dyr+ att det snart kommer en ny.

Kör dom mellan 200 och 2800Hz. 6 och 12db. Folispolar och allt

När vi snackades vis så hade jag Excel basar(W18) och milleniumdiskanten men dom kommer inte i närheten när det gäller öppet och klart ljud. Jag tycker faktiskt att Focaldiskanterna gör jobbet bättre än Milleniumdiskanterna för halva priset dessutom!!

Kör även med XLS 10"(Peerless) 2st men det ska utökas till 8st. (4 slav)

Focalen fick jag vänta 2månader på. Beställde dom genom Hifikit. 1600,-/st men jag betalade bara 1.../st eftersom jag är stamkund där,

Jag har ett Copland CSA-515 om du vill byta mot ett A300??

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2003/05/24 :  15:52:14  Show Profile Send Tobias a Private Message  Reply
Är det Audiom 6WM eller Utopia Audiom 6W du har?
Kan du spela högt om du delar vid 200Hz 6dB/okt?
Tror du att det funkar att dela Audiomen vid 120Hz, 60dB/oktav?

A300 säljer/byter jag inte i första taget, det är mitt absoluta favoritsteg
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000