HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 theBoss - uppdaterad 2/10 - nya prylar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

theBoss
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/02/18 :  20:31:30  Show Profile  Visit theBoss's Homepage Send theBoss a Private Message  Reply
Jag har ett längre tag funderat på att skriva och posta lite bilder om bygget och ombygget av mitt ljud och bildrum. Nu när Neriks han före så blev jag tvungen att snabba på processen lite.
Nedan följer historien om mitt ljudrum.



Så här ser det ut i nuvarande status, men så här började det.



När jag och min fru letade efter ett hus så var källare ett av kraven, detta för att det är lättare att mörklägga samt att betongväggarna gör att det inte låter så mycket utanför huset när man spelar. Så här såg det ut när vi slängt ner sakerna i gillestugan. NHT 2.9 och Audiocenter 1 syns på bilden.



På den tiden var det bara bio som gällde. Här syns bakhögtalarna, NHT 1.5 och subben, någon Energy variant, kommer inte ihåg modellen. Subben stod här bak i rummet, men det var ett ständigt experimenterande eftersom rummet var en akustisk mardröm. Här ser ni också den första projektorn, en Sharp C20 med några hundratusen pixlar och faschinerande 60 Ansi Lumen.



Här har vi vänt på rummet för att se om akustiken blev bättre, men icke. Det enda resultatet blev fler hål i taket för projen, men det hade det ju blivit i alla fall eftersom det här har investerats i en ny projektor. Återigen en Sharp, en ZV60 (och lite fler bokstäver), 400 Ansi Lumen och 832x624 pixlar. Mycket bra optik med optisk keystone!



Bygget av den första bion tar fart, på golvet ligger kabelrännor och en hembyggd skena för att få motordrivna draperier, ett måste för en riktig hemmabio!



Det här är motorn med växellåda, fäste, drivhjul och drivrem. Till höger om mitten syns också mikrobrytaren för ändlägesstopp. Bland det svåraste var faktiskt att hitta tillräckligt lång drivrem, men det visade sig att det finns på metervara hos Trelleborg, bara att smälta ihop ändarna!



Draperiet på plats och i stängt läge framför den ramspända duken.



Här har lite mer kommit på plats. Tunnt högtalartyg framför högtalarna, tygklädd planka för att dölja draperiskenorna samt hyllor till förstärkare och dvd. Här kan ni också se att väggen till höger, ut mot resten av källaren har kommit på plats.



Här är draperiet isär. Till vänster syns också de specialbeställda planschhållarna med bakgrundsbelysning. Det visade sig att det inte var så lätt att få tag på sådana som jag ville ha. Jag ville ju att det skulle gå att dimma dem när vi tittar på film så jag ville ha med glödlampor och inte lysrör som det är i alla (av energiskäl). Det gick till slut att få genom att specialbeställa från en lokal skylttillverkare. Det är tre stycken planschhållare med vardera 8 stycken 25W glödlampor. Behöver jag tillägga att det blir varmt när man brassar 600W belysning?



Så här såg det ut bakom duken. Det ni skymtar längst bort är kontrollutrustningen för att styra duken och annan home automation samt IR-distribution. Det är en controller av typen HomeVision från Custom Solutions.



Här syns 15" touchscreen skärmen för styrning av allt! Notera också fåtöljerna av typen IKEA 70-tal...



Så hände det. Efter en nyårssemester i Israel kom vi hem och det var små vågor i parkettgolvet. Kul, not. Det var bara att riva ut allt för att torka upp och bygga upp igen. Notera vattenpölarna. Men inget ont som inte har något gott med sig brukar man ju säga. Nu fick jag ju bygga om rummet och chansen att fixa till den usla akustiken som jag nämnde tidigare.



Sagt och gjort. Efter läckan var åtgärdad och det fått torka ett tag så var det bara att börja. Det blev undergolv av Nivell-typ, dvs träreglar på plast-teflon kuddar med individuell höjdjustering av varje för att kunna få ett plant golv. Detta var främst för att fukten inte skall komma åt reglarna och isoleringen som kommer mellan reglarna. (Det är en nivålaser som står i mitten om någon undrar).



Isoleringen är ganska styv och ligger på avbärare av metall för att inte ramla ner på betongen. På reglarna så lades vanlig golvspånskiva.



Kors och tvärs i rummet lades 50mm plastslang för att dra kablar i. Det har ju visat sig i efterhand att de i alla fall inte finns rör där man behöver, men så blir det ju alltid.



Här ligger materialet till väggarna. 218 plankor (min fru minns det fortfarande eftersom hon fick måla dem) samt 45mm isolering samt 50m bomullstyg.



Här ser man väggkonstruktionen som består av 50mm stående reglar där jag spånt ett spindelnät av vanlig hushållssnöre för att inte isoleringen skall komma i kontakt med ytterväggen. Utanpå det 45mm liggande reglar c/c 60cm och 45mm isolering mellan reglarna......



....Sedan häftades bomullstyget fast och utanpå det så sitter de målade plankorna i bredder 45, 70, 95 samt 120mm bredd och med slumpvis mellanrum (10-30mm).



Ovanpå det färdiga golvet byggdes en plattå för den bakre soffan. I plattån gjordes två stycken 80 liters lådor för fyra stycken 12" basar (2 i varje låda). Här ser ni ytterligare en 50mm slang för kablar.



Taket är ett klassiskt betongtak och det tyckte jag att det skulle ge för mycket reflexer så jag limmade dit 40mm akustikplattor av typen Echopon master A.



Här är allt på plats för provlyssning/tittning utan mattan på plats (jag kunde inte hålla mig såklart). NHT 1.5 på bakväggen som surroundhögtalare. Projektorn bullrade på tok för mycket så det fick bli en hushbox....



.... Den byggde jag av överblivna akustikplattor från taket, blev väldigt bra, man hörde den knappt över huvud taget. Här har också mattan och belysning kommit på plats, börjar bli klart?!



Här är en vy från bakdelen av rummet. Fortfarande samma ramspända duk vilket gav ett konstigt fenomen vid tvåkanalslyssnande då den gav en förlängd baffel för högtalarna som inte var önskvärd.



Här har jag flyttat på den bakre soffan för att ni skall se basarna som sitter där under och spelar LFE vid filmtittande. Det är discogaller som sitter över för att man inte skall råka trampa genom konen eller råka ställa ett soffben i konen.



Lite trevlig belysning under trappsteget till plattån. Här syns även de två Zachrystegen dom driver basarna. Mycket kompetenta basförstärkare faktiskt.



När det var dags att uppgradera projektorn så föll valet på en CRT. Otrolig svärta, färger och djup. I samband med det så byttes den ramspända duken mot en motordriven MVT med gain 1.2 vilket skall vara idealiskt för CRT.



Efter att ha kört Barcon ett tag så blev jag trött på att bildkällan inte höll måttet (trots inbyggd linjekvadrupler) så jag byggde mig en HTPC. Den har en IR-mottagare så att jag kan styra den från min Pronto vilket gör att den upplevs som en DVD och inte en PC. Ett otroligt lyft för bilden.



Då vi aldrig gillat surroundljudet från 1.5:orna så bytte vi till HDP-2, dipoler som passar vår smak för surroundljud mycket bättre.



Efter hand så har intresset för film mattats något och intresset för tvåkanal ökat hos mig själv och efter att vi provat med Neriks Mark Levinson No 336 så stod det klart att det var effekt och kontroll som mina 2.9:or saknade. Eftersom min budget inte tillät Levinson så provade jag Bryston och Vincent och valet föll på Vincent. Monoblocken SP-991 och förförstärkaren SA-93. Ett otroligt lyft faktiskt.



Det här är den nuvarande uppsättningen av högtalare och slutsteg. NHT 2.9 och Vincent SP-991. Vincent stegen har verkligen den kraft som behövs för att driva den tröga 2.9:orna.



Så här ser det ut med duken nere.

Hoppas någon orkade läsa ända hit, det blir alltid längre än man tänkt sig, men hoppas att ni tycker det var värt det.


//Michael

Edited by - theBoss on 2003/10/02 19:48:36

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/18 :  20:59:19  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply
Du har ställt upp dina 2.9 med ett ordentligt avstånd till bakväggen. Kan tänka mig att det fungerar bra. Provade själv alla möjliga varianter med 2.5i och en bra bit ut från bakväggen lät bäst.
Har för mig att NHT gärna placerar sina högtalare väldigt nära bakväggen på mässor och liknande. Läste någonstans att dom var byggda för placering mot vägg. Har du provat...



Tillägg (till Nagref):


Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2003/02/18 :  21:16:04  Show Profile Send mucke a Private Message  Reply
Kul med en till som kör med Nht.
Hur funkar vincent stegen till Nht:orna?
Lite sugen själv på vincent.

Mvh Mucke.
Go to Top of Page

theBoss
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/02/18 :  21:20:01  Show Profile  Visit theBoss's Homepage Send theBoss a Private Message  Reply
quote:
Originally posted by Timbre

Läste någonstans att dom var byggda för placering mot vägg. Har du provat...



Hej Timbre

Jodå det är alldeles riktigt att de är gjorda för att stå ca 30 cm från väggen och det har de gjort tills förra helgen. Då var Knoppen och Niklas Nord här och vi mätte upp rummet och det visade sig att det var en stående våg vid 46 Hz när de stod så nära väggen. Efter att ha flyttat de till ca 1 meter från bakväggen så försvann fenomenet.

//Michael
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/18 :  21:41:01  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply


Ser du!
Bumligheten försvann helt när jag fick ut mina från bakväggen.

Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2003/02/18 :  21:56:14  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
Mycket nice

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/02/18 :  22:45:28  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message  Reply
bra med tillgång till så kunnig hjälp!

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/02/18 :  23:56:24  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message  Reply
Kanske är för han har gått med i med i någon ljudsekt

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

n/a
deleted

19 Posts

Posted - 2003/02/19 :  13:08:05  Show Profile Send n/a a Private Message  Reply
Hejsan "TheBoss"

Jag undrar bara dinna högtalar kablar till dinna NHT 2.9 hade du inte förut Harmonic Technology PRO-9.

Men nu på dinna nya foton har du Qed Genesis, En fråga bara är dom bättre än Harmonic?????

Hemmabio är bra om man har riktiga prylar
Go to Top of Page

theBoss
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/02/19 :  13:35:55  Show Profile  Visit theBoss's Homepage Send theBoss a Private Message  Reply
quote:
Originally posted by TimmyLundin

Hejsan "TheBoss"

Jag undrar bara dinna högtalar kablar till dinna NHT 2.9 hade du inte förut Harmonic Technology PRO-9.

Men nu på dinna nya foton har du Qed Genesis, En fråga bara är dom bättre än Harmonic?????



Hej, jo jag hade Harmonic Tech Pro-9 Plus Biwire, men bytte eftersom de var för långa när jag köpte monoblocken. Jag är ingen kabelfetishist så den enda åsikt jag har är att Harmonic kabeln är snyggare.

//Michael
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/02/19 :  14:12:03  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply

Klart jag blivit medlem, så jag kan lära mig
av de kunniga läromästarna!



quote:
Originally posted by Nagref

Fy NN! Har du det?


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/19 :  14:21:00  Show Profile Send ekman a Private Message  Reply
för att citera NN

"Schesus "

hehe
Go to Top of Page

n/a
deleted

19 Posts

Posted - 2003/02/19 :  14:53:13  Show Profile Send n/a a Private Message  Reply
quote:
Originally posted by theBoss

quote:
Originally posted by TimmyLundin

Hejsan "TheBoss"

Jag undrar bara dinna högtalar kablar till dinna NHT 2.9 hade du inte förut Harmonic Technology PRO-9.

Men nu på dinna nya foton har du Qed Genesis, En fråga bara är dom bättre än Harmonic?????



Hej, jo jag hade Harmonic Tech Pro-9 Plus Biwire, men bytte eftersom de var för långa när jag köpte monoblocken. Jag är ingen kabelfetishist så den enda åsikt jag har är att Harmonic kabeln är snyggare.



Men som sakt tycker du att Qed Genesis Högtalar kabel låster bättre än Harmonic??

Hemmabio är bra om man har riktiga prylar
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/02/20 :  21:22:43  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message  Reply
Vilket mysigt rum!
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/02/20 :  21:32:34  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply

Just det!

Studioebesök hos företag, föreläsningar om olika nya tekniker osv..
Bor man i Stockholm så är det mkt förmånligt att vara medlem faktiskt.

Och om NN skall kunna bygga nått av sina projekt, så måste han
lära sig mer om ljud, så NN är på god väg.

quote:
Originally posted by ekman

för att citera NN

"Schesus "

hehe


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/11 :  17:44:50  Show Profile Send Knoppen a Private Message  Reply
Tjena Bossen!

Jag tänkte väl att det är bilder jag inte riktigt känner igen. Bygget är verkligen seriöst och du har en förmåga att få saker och ting klart också, som jag själv saknar!

Johan.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/04/11 :  22:48:00  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply
Intressant theBoss.

Ambitiöst, seriöst och trevligt! Bra dokumenterat. De små grå har "möte" och försöker smälta det som setts och lästs, en klar tankeställare

Tackar och bockar.

/Mattias

Edited by - Mattias on 2003/04/11 22:49:02
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2003/04/28 :  16:57:29  Show Profile Send mucke a Private Message  Reply
The Boss:

Var har du köpt dom där akustikplattorna nånstans ?
Är dom dyra ?

Mvh Mucke.
Go to Top of Page

killroy
Member

74 Posts

Posted - 2003/04/28 :  19:18:01  Show Profile Send killroy a Private Message  Reply
Väldigt snyggt rum, väntar bara att jag ska flytta till hus och får börja arbeta på mitt rum.
Vad är det för någon crt, cine6,cine7?
Hann du prova hur harmonic tec och vincent stegen funkade ihop, har pro-9 själv och funderar lite på vincent stegen.

Undrar lite hur funkar din HTPC, är den som en vanlig dator att man måste starta program och sånt innan man kan börja se på film, eller är det som på en dvd att man bara kastar in skivan och så går allt automatiskt?

\Mvh Johan
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2003/04/28 :  20:04:42  Show Profile Send weezer a Private Message  Reply
Otroligt snyggt gjort, ruggigt ambitiöst! Avundsjuk på rummet ditt? JA!
Go to Top of Page

theBoss
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/04/29 :  09:48:56  Show Profile  Visit theBoss's Homepage Send theBoss a Private Message  Reply
Mucke:
Akustikplattorna är inhandlade hos en lokal akusik-återförsäljare. De är av märket Ecophon och heter Master Alpha.http://www.ecophon.se/pages/products/master/mastfam.htm
Priset är ca 300 SEK/kvadratmeter. Det tillkommer antingen bärvärk eller ett speciellt lim som fäster på betongen under.

Killroy:
Det är en Cine7. Vad gäller Harmonic-kablarna så hann jag inte göra någon seriös test och få någon uppfattning om de är bättre eller sämre än de jag har idag.
HTPC:n är en "vanlig" dator med komponenter optimerade för att vara tysta och ge bästa möjliga bild. Den DVD-programvara som jag använder, TheaterTek, fungerar mycket bra tycker jag och den för att det inte ser ut som en dator utan en DVD-spelare. I HTPC:n finns en IR-mottagare och jag styr all funktionalitet i TheaterTek via en fjärrkontroll. Dvs när jag stoppar i en DVD så startar den och jag kommer till root-menyn på DVD:n (efter alla förbannade trailers och animeringar). När jag trycker på eject på fjärren så åker släder ut och jag får en bakgrund som det står TheaterTek eller något annat om man orkar göra en egen bakgrund så man ser aldrig operativsystemet.

Weezer:
Tack.

//Michael
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/04/29 :  10:27:22  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Ett riktigt gött film rum!! Ser bra ut...


Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/04/29 :  16:06:28  Show Profile Send qsecofr a Private Message  Reply
Mega coolt !
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/04/29 :  22:55:19  Show Profile Send Brosk a Private Message  Reply
Mycket tjusigt Boss.
Man får lust att gå och slå sig på tummen på en gång och få det överstökat...Risk för byggfrenzy annars.
Man kan riktigt känna tystnaden i rummet. Kul med tyg bakom panelen. Ligger det några akustiska beräkningar till grund? Vad är fördelen med olika breda panelbrädor och mellanrum tex?
Go to Top of Page

theBoss
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/04/30 :  09:01:27  Show Profile  Visit theBoss's Homepage Send theBoss a Private Message  Reply
Brosk:
Tack. Nu för tiden behöver man inte slå sig på tummen eftersom man skruvar allt!
Min egna (ickevetenskapliga) teori är att olika bredder och olika mellanrum skall döda ett bredare spektrum av frekvenser. Vet inte om det stämmer men tyst är det i rummet i alla fall. Motsvarar en tjock björnskinnsmössa med öronlappar.

//Michael
Go to Top of Page

Yps
Member

180 Posts

Posted - 2003/05/01 :  11:29:23  Show Profile Send Yps a Private Message  Reply
Otroligt proffsigt gjort. Gratulerar.

//Magnus
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.46 sekunder. Snitz Forums 2000