HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Akhenaton - en massa Sonusar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/07/15 :  11:03:24  Show Profile Send Akhenaton a Private Message  Reply
Det kliar som attans i uppgraderings fingrarna och nya prylar är på väg in. Ett smakprov på vad som komma skall..


Ahhh! så vackra!






Give me my medal because I bleed for it.

Edited by - Akhenaton on 2003/10/08 19:37:50

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/07/15 :  22:52:21  Show Profile Send Aton a Private Message  Reply
Eftersom du länkade till min hembio blir man lite nyfiken. Var är hembio-prylarna? Har du två helt seperata system ?
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/07/16 :  09:38:14  Show Profile Send Akhenaton a Private Message  Reply
Nope, har inga hembioprylar alls. Men jag har haft hembioprylar innan. Så jag tänkte att när jag ändå var registrerad på minhembio.com så kunde jag likagärna lägga upp bilderna där. Även fast det inte är hembio..

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

mono
Member

53 Posts

Posted - 2003/07/16 :  22:43:47  Show Profile Send mono a Private Message  Reply
Tycker du att rega mira 3 räcker till dina sonus? Orkar den driva dom?
Frågar bara eftersom jag funderar på att köpa en mira 3


Mvh Robin aka mono

Ät gul snö, det kan vara öl
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/07/16 :  23:32:14  Show Profile Send Akhenaton a Private Message  Reply
>mono

Jag kan börja med att säga att Rega mira är riktigt trevlig för sin prisklass. Den klarar att driva mina Grand Piano, men dom mår bättre av mer kraft. När jag lyssnar på normal volym så får jag dessutom ha volymratten en liten bit över 12, vilket gör att man pressar miran rejält om man vill spela högt. Skillnaden mot mer kraftfulla stärkare som t ex Musical Fidelity A 3.2 och Arcam fmj är att det inte släpper på samma sätt med mira3. Det som är mira3's svagaste sida är basen som är hyggligt rapp men kunde ha gått både djupare och ha haft mer pondus.

Jämfört med t ex Arcam fmj cd23t och Arcam fmj a32 så har planet 2000/mira 3 inte en suck i basområdet.

Jag får hem rega cursa 3 tillsammans med exxon monoblocken imorgon, och dom borde passa bra kraftmässigt till mina grand piano. Pratade med min hifihandlare idag och han sa att den största skillnaden mellan mira3 och cursa3/exxon var basen, och då framförallt konturen och rappheten i basen. vilket bådar gott för morgondagen.

i vilken prisklass letar du stärkare? och till vilken kringutrustning? vilka är dina andra alternativ förutom rega?

Under 10 000kr så har jag inte hört mycket som slagit mira3, som är en riktigt trevlig bekantskap, speciellt tillsammans med planet 2000. Detta är en kombination som du heller aldrig någonsin kommer bli lyssningstrött av.


Give me my medal because I bleed for it.

Edited by - Akhenaton on 2003/07/16 23:36:23
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/07/18 :  08:38:12  Show Profile Send Akhenaton a Private Message  Reply
Nu har rega exxon monoblocken landat!! Står just nu och värmer upp lite tillsammans med cursa 3 medans jag är på jobbet. Jupiter cdn var trasig när den levererades, så den är tillbaka skickad och en ny är på g.. Förhoppningsvis har den också tagit sig in till mitt lyssningsrum innan dagens slut.

Smyglyssnade lite med planet 2000 som drivverk innan jag gick till jobbet och det lät MYCKET lovande. Har aldrig hört mina Grand Piano Home spela så djup, detaljerad, tight, torr och rapp bas. Basen påminner om basen som man fick med Arcams fmj grejer, fast med ett djup och pondus som arcam helt saknade.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2003/07/26 :  22:00:11  Show Profile Send optimus a Private Message  Reply
Hur går det med testandet/lyssnandet?
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/07/28 :  14:33:33  Show Profile Send Akhenaton a Private Message  Reply
>optimus

Jodå, det går framåt!

Rega grejerna börjar bli lite mer inspelade nu.

Det låter mycket trevligt faktiskt.

Är det du som står i butiken denna veckan också? Är lite nyfiken på vad som händer om man byter audioquest snörena mot nordost

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/07/28 :  16:17:05  Show Profile Send Aton a Private Message  Reply
quote:
Rega grejerna börjar bli lite mer inspelade nu.

Har du köpt monoblocken? Eller är de fortfarande under utvärdering?
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2003/07/28 :  22:18:58  Show Profile Send optimus a Private Message  Reply
quote:
Är det du som står i butiken denna veckan också? Är lite nyfiken på vad som händer om man byter audioquest snörena mot nordost

Jopp... Det är jag denna vecka också
Ingvar är tillbaka på måndag... Men titta gärna förbi så kan du ju låna hem Nordost-kablarna också.

Edited by - optimus on 2003/07/28 22:19:26
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/07/29 :  08:56:54  Show Profile Send Akhenaton a Private Message  Reply
>Aton

monoblocken utvärderas fortfarande.

>optimus

kikar nog förbi idag. Är riktigt nyfiken på hur det låter med nordost. tror dom hade passat bra.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/07/31 :  11:26:59  Show Profile Send Akhenaton a Private Message  Reply
Kan ju tillägga att jag gått och blivit kär! I rega jupiter cdn. MYCKET trevlig cd!

Monoblocken och försteget har inte imponerat riktigt lika mycket, än så länge.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/08/01 :  08:41:27  Show Profile Send Akhenaton a Private Message  Reply
Lånade hem en integrerad igår. Trodde inte den skulle kunna rå på monoblocken, men ack så fel jag hade. Har i och för sig inte hunnit lyssna mer än några timmar men just nu lutar det åt att försteget och monoblocken åker tillbaka och denna trevliga integrerade stannar.

Vad som hände? Basen blev tightare, rappare och mer nyanserad. Hela ljudbilden blev mycket lugnare och allt blev mindre "luddigt". Alla placeringar i ljudbilden blev knivskarpa. Man hör mer detaljer, speciellt i diskanten. Mellanregistret blev klarare och upplevs "renare". Denna integrerade har inte heller några som helst problem att driva mina Sonus Faber, det känns aldrig som den saknar kraft.

Rega Jupiter Cdn är dock fortfarande mycket trevlig och kommer nog också stanna.

Men först ska det utvärderas mer..

Give me my medal because I bleed for it.

Edited by - Akhenaton on 2003/08/01 08:46:52
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/08/01 :  08:57:54  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply


Vilken är den integrerade förstärkaren?

/Nyfiken Mattias
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/08/01 :  12:01:20  Show Profile Send Akhenaton a Private Message  Reply
Den integrerade är en Arcam fmj A32. Ingvar på "Lyssna" har försökt övertyga mig om denna förstäkares förträfflighet i ca ett års tid nu utan att jag har förstått riktigt vad han tycker är så bra med den. Men i kombinationen med Rega Jupiter och Sonus Faber Grand Piano Home så funkar den suveränt. Den balanserar ut värmen hos Jupiter och Grand Piano Home och man får ett avslappnat, detaljerat och mycket homogent ljud utan den "metalliskhet" som annars präglar Arcams klang. Dessutom har den ett jävla driv och presterar en bas som är torr, rapp, detaljerad och som gör det omöjligt att inte stampa takten.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2003/08/08 :  13:52:15  Show Profile Send optimus a Private Message  Reply
Hur går det med testandet? Kommit fram till något nytt?
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/08/13 :  08:53:36  Show Profile Send Akhenaton a Private Message  Reply
>optimus

Det gick bra med testandet. Har dock inte hunnit med så mycket hifi den senaste veckan då jag haft fullt upp med att handla flipperspel och jobba..

Jag har ratat Rega Cursa förförstärkaren - Rega Exxon monoblock kombinationen då dom helt enkelt inte lät så bra som något som går loss på ca 26000kr borde. Jag kan ju säga att Arcam fmj A32:an spöade regorna duktigt i min uppsättning.

Jag tyckte väldigt mycket om Rega Jupiter cdn dock! Kombinationen Rega Jupiter-Arcam FMJ A32-Sonus Faber lät mycket trevligt. Det enda jag saknade var lite kropp och vämrme i mellanregistret, något som jag vet beror på fmjn. Alltså är jag inte helt nöjd än.

Eftersom jag tidigare förhastat mig lite så tar jag det lugnt nu och ska lyssna på en hel del innan jag bestämmer mig. Primare 30.1 är jag riktigt nyfiken på. Sist jag pratade med Ingvar var han lite småsugen på att plocka hem en 30.1:a. Du får tjata på honom!

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2003/08/13 :  13:42:34  Show Profile Send optimus a Private Message  Reply
quote:
Sist jag pratade med Ingvar var han lite småsugen på att plocka hem en 30.1:a. Du får tjata på honom!
Hehehehe

Ja... inte är det lätt att hitta hifi som man är nöjd med och känner att man kan leva med ett bra tag.

ps. Skall ner till Lyssna nu i slutet av veckan. Ska se vad Ingvar säger om Primare då ds.
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/08/13 :  23:45:48  Show Profile Send Akhenaton a Private Message  Reply
nej, det är fan inte lätt att hitta hifi man känner att man kan leva länge med. Högtalarna är jag riktigt nöjd med. Måste bara hitta den "pefekt" matchade förstärkaren till dom. Fmjn ligger bra till, men når inte riktigt ända fram.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

obi
Member

87 Posts

Posted - 2003/09/02 :  04:14:53  Show Profile Send obi a Private Message  Reply
Akhenaton:

Har du testat Unison Unico till dina högtalare?
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/09/22 :  01:25:10  Show Profile Send Akhenaton a Private Message  Reply
Varför går det inte att länka till bilder på www.prisjakt.nu?

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/01 :  11:12:25  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
"Akhenaton" ersätt orginalspiksen med de norska Soundcares Superspikes, de ger en ännu rappare bas och inte bara basen, de lyfter hela det nedre registret.

Mumsig samling italienskor för övrigt.

Bravo
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/10/01 :  11:40:20  Show Profile Send Akhenaton a Private Message  Reply
>Bravo

Bättre lösning på spikes är på g. Just nu är det originalspikesen + plastunderlägg som egentligen är muggunderlägg från ikea.. vilket inte direkt är optimalt. Men det skonar dock parkettgolvet. Fick hem Cremona Auditorerna igår kväll så jag har inte hunnit göra mycket mer än att skruva ihop stativen och börja spela in dom. Ska testa både med superspikes och Art Q dampers och sen får det bli det som blir bäst.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2003/10/01 :  13:26:10  Show Profile Send optimus a Private Message  Reply
Jasså, du har ändrat dig igen?!

Jaja, det kan ju bara bli bättre. Lycka till!

Edited by - optimus on 2003/10/01 13:27:14
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/10/01 :  17:55:32  Show Profile Send Akhenaton a Private Message  Reply
>optimus

Jag har inte ändrat mig, bara uppgraderar lite..

Jag hade inte haft en tanke på att uppgradera om jag inte råkat höra Sonus Faber Electa Amator II tillsammans med Audionet elektronik i en hifibutik på västkusten. Det lät överdjävligt bra och då började det klia i uppgraderingsfingrarna igen.

och nu sitter jag här hemma med ett par Cremona Auditor, ett par Electa Amator II, en audionet Art V2 cd, en audionet Sam V2 stärkare och en Krell 400ix och försöker bestämma mig för vad som ska stanna och vad som ska åka tillbaka...

Det är fan inte lätt!

Electa Amator eller Cremona Auditor..... Audionet eller Krell.. Varför måste allt låta så jävla bra!!!????!!

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2003/10/01 :  21:13:45  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message  Reply
Det låter som om du behöver RÖR. Med Audion Silver Night II lär det hända grejer...

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000