HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Topplurar från 80-talet - AKG K340
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/15 :  21:01:11  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
Till att börja med är jag lite tveksam på om jag ska lägga den här tråden i hårdvara eller bildreportage men i och med att det är en hel del bilder lägger jag den i bildreportage.

AKG K340 är ett par high end lurar från 80-talet som kostade ca 1200 kr i början 80-talet.
Mer fakta: http://www.audiocircuit.com/9111-eshp-circuit/Commercial/Akg-AKG/9111CMAKG.htm

I en tidigare tråd erbjöd den mycket generöse Jorma mig att låna de här lurarna av honom och idag kom dom med posten. Jag spelade in dom i ca två timmar. Jorma hade inte använt dom på ca tio år så lite inspelning kändes nödvändigt. K340 är kopplade till min Sugden Headmaster och eftersom det är väldigt trögdrivna lurar så behövs det mycket kräm!
Jorma sa att dom är på 2 ggr 400 ohm. Headmastern klarade dock jobbet galant. Men från min integrerade Arcam lät det skit.
Lurar jag kunde jämföra med är Grado SR225 och det är så totalt olika lurar att man kan knappt kan jämföra dom. Föredrar dock utan tvekan K340 framför Sennheiser HD600 och HD590.
Nu till lyssningsintrycken!
Som ljudkälla använde jag Philips 963SA ståendes på Skilfing wooden cones och med 2,5 m Supra Lorad nätkabel med Wattgate kontakter.
Signalkabel var 0,5 m Kimber Hero och hörlursförstärkare var som sagt Sugden Headmaster. Musik var Erykah Badu och Michael Jackson.
Mitt första intryck var att det lät lite trist till en början. Men jag tycker man måste ge dom här lurarna ett tag innan man avfärdar dom. Efter några låtar satt jag och diggade! Sen det första intrycket har de bara växt i min öron. Tillsammans med min Sugden tycker jag nu det låter fantastiskt. Det här systemet gräver fram mycket detaljer och jag tycker ljudbilden är enorm. Ett krav på att de här lurarna ska låta bra är att de ska kopplas till en riktigt bra hörlursförstärkare.
K340/Sugden Headmaster kombinationen har det mesta jag vill ha: en stor ljudbild, värme och detalj!
De här lurarna fungerar som ett bra komplement till mina andra lurar Grado SR225 som är ljusa och inte har lika stor ljudbild.
Som sagt så är K340 och SR225 rena motsatsen till varandra.
SR225 lätta, lättdrivna, små, ljusa.
K340 tunga, trögdrivna, stora, mörka.
Det som jag tycker är bättre med SR225 är att de är lite roligare att lyssna på. Mer fart i ljudet och lite rappare bas. Sen är de ju betydligt lättare på huvudet.
K340 har lite större ljudbild och har mer värme. Som sagt de här lurarna passar perfekt om man vill ha två olika lurar. Raka motsatserna. Ibland blir det Grado och ibland K340 beroende på musik och humör.

Här kommer lite bilder:


AKG K340










Grado SR225 med moddade HD414 pads


Sugden Headmaster


Sugden Headmaster bakifrån

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/07/15 :  21:16:49  Show Profile Send n/a a Private Message  Reply

Hur fungerar elektrostatlurar i en vanlig hörlursförstärkare?
Dem kräver väl en hög spänning som läggs på membranet?
Hur är AKG K340 konstruerade?
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/15 :  21:20:45  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
AKG K340 är inte elektrostatlurar men det sitter elektret element i dom ändå. Det är en sorts blandning. Det står electrostat-dynamic system på dom och det är väl det dom är men de drivs som dynamiska lurar.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/07/15 :  21:38:35  Show Profile Send n/a a Private Message  Reply

Elektreter med andra ord.

Sugden stärkaren verkar mkt intressant. Finns i Sverige?
Sålde mina HD600 och är på jakt efter nya lurar och stärkare.





Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/15 :  21:42:30  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
Tror att www.hificenter.se kan beställa hem dom. Annars finns den på http://www.audioconsult.dk eller på http://www.stoneaudio.co.uk/stoneaudio/products/details.asp?product=164
Kan verkligen rekommendera den! ett ännu bättre köp än vad det redan är den om du ska använda den som försteg också.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/07/15 :  23:11:35  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply



Förnämliga bilder på Jormalurarna. Den skuggan får man inte med direktblixt...
Stativ alltså...
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/15 :  23:13:56  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
Bordsstativ! Bra att ha till sådana här ändamål!
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/07/16 :  11:30:11  Show Profile Send Dimitri a Private Message  Reply
Kul med reportage på "gammal" hifi utrustning. De kunde sina saker redan då och många heta nyheter idag består inte tidsprovet.
Fantastisk skärpa i bilderna. Vad har du för kamera Marbrink?
Dimitri
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/16 :  11:35:48  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
Jag har en Nikon Coolpix 4300 digitalkamera som jag köpte för bara några dagar sedan. Till dom här bilderna använde jag också ett Manfrotto micro stativ.
Go to Top of Page

Jan I
Member

448 Posts

Posted - 2003/07/16 :  18:33:42  Show Profile Send Jan I a Private Message  Reply
Hei Marbrink
Meget bra repportasje.
Vil bare opplyse om at AKG hadde en lettvektsmodell som
het K4. bygget etter samme system som K 340 (electrostatic dynamic system) Hvis jeg husker rett så hadde disse stort sett samme lyden som 340 foruten i bassen (ikke riktig så mye og langt ned som 340)
K 4 var åpen til øret (340 lukket inn øret)
AKG K4 veide 65 gram mens K 340 veide 380 gram
Er meget fornøyd med mine K4 men disse begynner å bli litt slitne i
øreputene.
Mvh Jan I

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61202
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/16 :  18:54:05  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
quote:
Hei Marbrink
Meget bra repportasje.
Vil bare opplyse om at AKG hadde en lettvektsmodell som
het K4. bygget etter samme system som K 340 (electrostatic dynamic system) Hvis jeg husker rett så hadde disse stort sett samme lyden som 340 foruten i bassen (ikke riktig så mye og langt ned som 340)
K 4 var åpen til øret (340 lukket inn øret)
AKG K4 veide 65 gram mens K 340 veide 380 gram
Er meget fornøyd med mine K4 men disse begynner å bli litt slitne i
øreputene.
Mvh Jan I


Tack!
Jag visste inte att det fanns en modell som hette K4. Låter intressant! Förstår att du är nöjd med lurarna! Öronkuddar är nog inte så svårt att hitta.
Det står nog lite om K4-modellen här: http://www.audiocircuit.com/9111-eshp-circuit/Commercial/Akg-AKG/9111CMAKG.htm
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/07/16 :  21:34:46  Show Profile Send n0p a Private Message  Reply
fint reportage, men snacka om modemdräpare. Kanskse de vore bra om bilderna togs ner en smula i storlek så man slapp sidescrolla.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/16 :  21:39:50  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
n0p: Tack! Det är möjligt att det tar ett tag för bilderna att ladda speciellt om man har vanligt modem men jag tycker samtidigt att det är bilderna som gör bildreportaget.
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/07/16 :  21:49:07  Show Profile Send marcus a Private Message  Reply
Ska du inte köpa bättre lurar när du har en så dyr stärkare?
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/16 :  21:58:28  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
marcus: Jag tycker jag har ganska hyfsade lurar. AKG K340 är lätt mycket bättre än AKG K501 tycker jag och Grado SR225 är en kanonlur som jag föredrar framför SR325.
Vilka lurar tycker du jag ska köpa?
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/07/16 :  22:06:28  Show Profile Send marcus a Private Message  Reply
Sony CD-3000, Grado RS1/2? Kanske Sennheisser 650 när de kommer.

Jag visste inte att AKG-lurarna var dina, trodde du lånat dom.

Edited by - marcus on 2003/07/16 22:15:50
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/16 :  22:19:27  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
quote:
Sony CD-3000, Grado RS1/2?

Jag visste inte att AKG-lurarna var dina, trodde du lånat dom.


AKG-lurarna är mina nu.

Grado RS2 låter nästan exakt likadant som SR325 och jag föredrar som sagt SR225 framför SR325. Det finns ingen lur som är bäst i mitt tycke av SR225, SR325 och RS2 utan det handlar om ens egna preferenser. När jag köpte mina Grado var det de här tre lurarna jag valde mellan och valet föll på SR225 och inte för att de var billigast utan för jag tyckte den var bäst. Man betalar mycket för träet och lädret om man köper RS2.
www.head-fi.org anses SR225 som den mest prisvärda Grado luren och många föredrar den framför SR325. Gör en sökning.
HD414 padsen gör väldigt mycket för ett par Grado lurar förresten.
Vad beträffar RS1 så är den bäst i Grado serien.
CD3000 är för dyr för vad man får tycker jag. Då är Beyerdynamic DT880 ett bättre val. Men ingen större och dynamisk lur är aktuell för mig nu när jag har K340.

Bara för man har en hörlursförstärkare för 7000-8000 kr måste man inte ha en lur som kostar lika mycket. Det finns inte många dynamiska lurar i den prisklassen. Men om K340 skulle ha tillverkats idag skulle den säkert ha kostat 4000-5000 kr.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/16 :  22:24:18  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
HD650 kanske blir intressant men jag gillar inte HD600 speciellt mycket så jag får väl se. Har i och för sig inte lyssnat med HD600 från min Sugden.
Det kanske låter bra...
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/08/02 :  20:22:28  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
tror ni man kan driva AKG'na med denna... Musical Fidelity X Can V2?

Undrar Magnus

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/08/02 :  20:42:47  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
Jag tror nog det skulle funka. X-canen klarar väl att driva det mesta. Men det finns ju bättre hörlursförstärkare....
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/08/03 :  00:11:12  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Tack Marbrink

Har egentligen aldrig lyssnat med lurar, så tips på bättre stärkare välkommnas alltid

Magnus

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/08/03 :  02:04:45  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
Marbrinks Gradolurar med HD414 pads låter bättre än med originalpadsen. Jag blev lite förvånad att padsen gör så mycket för ljudet. Men efter att ha testat dom med bägge varianterna, så säger jag bara att det kan vara värt att testa med annat än originalen.
Sugden Headmaster var en trevlig bekantskap.
Jag tackar för lånet av lurar och förstärkare Marbrink.
Jag har aldrig tyckt om att lyssna med lurar och föredrar fortfarande
att lyssna med högtalare. Men Gradolurarna i kombination med Coltranehögtalarna var en ny erfarenhet. En trevlig sådan

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/08/03 :  04:14:54  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
Bättre förstärkare är mest sånt som inte är så känt i sverige. T.ex. Headrooms förstärkare, Sugden Headmaster och McCormack men det finns mycket mer. I sverige är Antique soundlabs och Harmony Design det bästa man kan köpa..
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/08/08 :  22:44:34  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=3038768861&category=295&rd=1

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/08/08 :  22:56:38  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
Där ser man på. Mycket lur för 56 pund! I USA har dom gått för så mycket som 150 USD på ebay.
Go to Top of Page

marcusnaslund
Member

61 Posts

Posted - 2003/12/11 :  16:59:46  Show Profile Send marcusnaslund a Private Message  Reply
mmmmmmm köpte precis ett par AKG K340 för 300 pix.......

Drömmar är till för att uppfyllas........
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000