HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Tank
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/09/21 :  19:00:02  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message  Reply
Tagit bort inaktuella bilder, se sida två för uppdatering.

Edited by - Tank on 2005/12/23 23:17:57

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/21 :  20:59:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Nu börjar det likna något! Gördetsjälv-andan lever.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/09/21 :  21:53:51  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Inga barn i huset antar jag. Ser onekligen ganska fräckt ut !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/09/21 :  22:39:34  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message  Reply
Nej, och inga djur heller! (Stödjes icke av hyresvärden) Då skulle jag aldrig våga ha slutstegen så blottlagda.

F.ö. så sitter det numer EKK modell faluröd som högtalarkabel. Tänka sig, en estetiskt matchande kabel, i mitt system!

Till den skarpögde byggaren så kan jag säga att slutstegens interna signalkabel skall bytas till en skärmad variant illa kvickt.
Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2003/09/21 :  22:54:54  Show Profile Send period a Private Message  Reply
Fin färg på högtalarna! Bara svarta skruvar som saknas dårå. Kan du inte berätta mer om ditt gain-clone-bygge? Schema t ex?

Mvh // Per
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/09/21 :  23:38:04  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message  Reply

är schemat. Ingen volympot används, och kondingen på ingången (2.2uF) har bytts ut till en 15uF. Nätdelen består inte av de hypade 2x1000uF/kanal, utan är mer vettigt tilltagna med 2x4700uF/kanal.

Trafons båda sekundärer är 25V, 225VA - vilket blir en sisådär 36V DC efter likriktning. Som ni kan se så är det gott om marginal till kondingarnas spec. på 63V... har det gått fram att jag gillar stora marginaler än?

Vart hittar man svarta skruvar som går ner i pyttehålen i Scan-speakelementen? Får inte vara grövre än 3mm... och mina borrar är 50 mil härifrån

Edited by - Tank on 2004/02/12 03:13:54
Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2003/09/22 :  03:44:57  Show Profile Send period a Private Message  Reply
Schysst schema! Hmmm, man kanske skulle ta och bygga sig en sån därna gain-clone.... .

Jag har inte heller svarta skruvar i mitt högtalarbygge. Men, du använder väl inte genomgående bultar, eller? Har inte Ljudia och Hifikit svarta skruvar?

Mvh // Per
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/09/22 :  22:53:30  Show Profile Send Mikaell a Private Message  Reply
Jag har också rg180 som signal i mina grejer
Låter helt ok tycker jag.
/Mikaell.
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/09/23 :  09:51:09  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message  Reply
Varken Ljudia eller Hifikit har skruvar som passar utan modifikation, tyvärr.
Den inbyggda DAC:en i 906:an (Som byggdes 96´eller så) hade inte mycket att ge i kombination med RG180 mot EFF-ISL och D500SEs egen DAC. Vad jag ska skylla på vete fåglarna.
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/09/26 :  22:19:39  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message  Reply
Tillbaka till sunkkameran - men håll till godo.


Som synes experimenterar jag lite med absorbenter av gullfiber. En bal gick på 260:-, och tyget gick på 190:- för "örngott" till sex stycken absorbenter. I balen jag köpte går det in 10st 95mm tjocka skivor om 1165x560mm, varav jag syr två påsar för en skiva styck, plus fyra påsar med dubbla skivor i.

Jobbigt att sy för hand!

Återkommer när alla är färdiga och jag kastat runt dem lite!

Edited by - Tank on 2003/09/26 22:20:15
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/26 :  22:28:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det är pojken det! Helt i min smak - experimentverkstad.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/11 :  03:18:34  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Ingen familj var det ja!

Bravo
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2004/02/11 :  14:55:45  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message  Reply
Student, vettja!
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2004/02/11 :  16:00:21  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Hej!
Juste färg på stativarnaVad är det för element och har du byggt lådan själv Tycker lådorna är misstänkt lika mina som min vän PK i dalarna byggt Kör själv med hifi-kits svarta skruvar till mina scanspeak.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/02/11 :  21:55:34  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Ino piP, cool färg

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2004/02/12 :  01:40:20  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message  Reply
Här är några fler:





Farsans och syrrans, som Rydberg sade, Ino piP.
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2004/02/23 :  21:28:20  Show Profile Send iffe a Private Message  Reply
Har för mig att jag läst att du lämnade in piparna för att få dem lackade. Vad var det för ställe och vad fick du betala?
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2004/02/23 :  21:30:31  Show Profile Send n0p a Private Message  Reply
Vad kostar Ino piP?

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2004/02/23 :  22:09:46  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message  Reply
Lämnade in piP på lokala möbelsnickeriet. Betalade dock bara för färgen, ca. 300:- för tre par.

piP kostar i monteringssats: 2950:- utan låda, 3950:- med låda i rå-MDF, och 5 150:- i industrilack svart/vit. Sen tillkommer det mera slantar om det ska vara fanér. Samt en massa väntetid, om det inte är svartask eller björk, som jag tror IÖ har i lager, tillsammans med rå-MDF-lådorna.

Färdigmonterade går ett par på 7 850:-, och upp till en dryg tusenlapp mer för lådor med jakaranda-fanér.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/02/26 :  18:38:44  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message  Reply
Tank: Hur låter det hela?

PS.Fräck färg på Ino burkarna.

Mvh,
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2004/02/26 :  20:01:37  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message  Reply
Jag ska försöka mig på en liten mkt subjektiv jämförelse med tidigare elektronik och högtalare.

Vi går från KlonAc, ett par gainkloner, ett Harmony Design-försteg och en Cambridge D500SE. Vi byter högtalare till piP, och genast kommer den största skillnaden i ljudet mot för idag.

Svulstig och blöt bas blir rapp och tydlig, konturfast. Vi tappar några Hz (Ca. fem!) men det är av mindre betydelse, tycker jag. Denna ökade upplösning är genomgående i alla register. Vi tappar en del onaturligt skimmer i diskanten, och, till min lycka, så slipper vi sibilance-problemet som KlonAc dras med. Och högt går det spela!

Nu till det roliga! Vi kastar ut GC och 906:a, och plockar ett styck monsterslutsteg och en batteridriven hörlursförstärkare av Naqrefs design, som tillfälligt försteg.

Uppstramad bas, och mer detaljer framträder. Man får känslan av det är väldigt lätt och ledigt - slutsteget står där under bordet och skrattar åt ens försök att göra av med dess resurser. Låt oss då höja volymen. Rejält!

Nejmen, vad rent det låter! Det blir inte grötigt, vi tappar inte definition, det blir inte påträngande. Aaaah. Apocalyptica på nu-slår-grannarna-ihjäl-mig-volym är... härligt!

Här bjuder vi in Mr Ekan och Kraniet i historien.

Medans vi värmer Ekans Audion så byter va D500SE och lurstärkaren mot Kraniets Linn Genki (Stampa takten? ) och dess inbyggda volymkontroll. Här dyker det upp ännu mer detaljer, och Genkin verkar ha lättare att placera ut diskantljuden i ljudbilden. Kort och gott så svänger det.

Vi byter ut Roteln och skiftar Genkins justerbara utgångar till de fasta utgångarna, och kopplar in Sterlingen. Själv överraskas jag över hur bra det ändå låter. Jag hade inte så höga förväntningar, nämligen. Piano känns naturligare, rösterna har lite mer känsla. Men vi tappar samtidigt detaljer, och tyvärr, distar det helt hörbart på vissa partier. piP är ju trots allt ganska lågohmig ibland. (4-5) Vi blev en erfarenhet rikare - piP är lite krävande av sig.

Litet senare, när Ekan pyst hemöver, får jag ihop ovan hittade försteg - N5mD. Vi kopplar in in mellan Roteln och Genkins fasta utgångar... Och slås av att basen känns djupare. Och samtidigt mer definierad. Hur det nu gick till. Att de fasta utgångarna på Genkin var bättre än de variabla, det visste vi, men så stor skillnad? Är det lilla försteget så pass bra?

Sådär så man sitter och skrattar åt det.

Nöjd? För det jag lagt ner, absolut! Men på det hela? Inte riktigt... men planerna är solklara. Bara att vänta på att pengarna skall trilla in.

Edited by - Tank on 2004/02/26 20:02:53
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/02/27 :  23:22:53  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message  Reply
Feterecensionen! Inte illa Tank .

Själv kan jag väl inte annat än instämma i raderna ovan. Skall man beskriva piP som sådan så blir ordet renhet det mest träffande. Soundet hemma hos Tank präglas annars av dynamik. Dynamik i massor t.o.m.!

Som redan nämnts så orkade Audion Sterling inte driva piP. Lite synd, men tyvärr är det nog så att piP behöver ett rörslutsteg i prisklassen omänskligt för att det hela ska fungera. Frågan är om piP alls lämpar sig för rördrift.

För egen del skulle jag mer än gärna lyssna på ett slutsteg som kombinerar all den musikalitet som finns hos Sterlingen med all den kraft och attack som finns hos Rotel RB1090. Antar att det är detta som skulle kallas High End.

Hursomhelst låter Tanks LTS-inspirerade system väldigt bra. Nu ska jag sätta mig ned och dregla lite över nyinköpta Edison Triod .

//Ekan

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/02/28 :  17:40:17  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message  Reply
Trevlig recension! Tackar! Vad är det för cdspelare föresten?

Mvh,
Go to Top of Page

bruce
Member

395 Posts

Posted - 2004/02/29 :  21:09:05  Show Profile Send bruce a Private Message  Reply
Psychedelic högtalarna!!
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2004/08/25 :  23:57:02  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message  Reply
Lite nya bilder, så här i väntans tider - snart kompletteras piP med pX-2 basmoduler.



piP - ful? Naaah.


Sådär, fått bort bokhyllan, monterat mina filtar som jag ämnat sätta upp i flera år.

Edited by - Tank on 2005/04/08 23:14:51
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2005/04/08 :  23:24:58  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message  Reply
Mjahaja, då var det grejer på gång igen då. Nya lådor till basmodulerna är på gång, bl.a. Men hur som helst - jag har flyttat systemet en aning - sisådär sju meter norrut.

Då hamnar vi här:

Ursäkta motljuset och kabelstrulet...

Kikar vi lite till höger ser vi:


Så kryper vi lite närmare...


Så ser det ut.

På gång är:
Nytt toppsystem - Ino Audio i28s
Nytt försteg - Ut med 1802, in med CA22

Framöver lockar utbyte av RB-991 mot ett till RB-1090, samt element till de 6st likadana basmodullådor jag ämnar beställa. Myyys.

Edited by - Tank on 2005/04/09 18:44:47
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000