HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 ICE Power bygge pågår.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/10/05 :  11:04:45  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Efter alla problem jag hade med mitt LC Audio Zappulse 2.0 bygge skulle man rimligtvis kunnat tänka sig att jag inte ger mig på fler slutstegsbyggen. Att bygga högtalaren är en sak som inte är enkellt, men som är inte är lika fullt av okända fallgropar som att bygga elektronik. Om man dessutom saknar ens de mest grundläggande kunskaperna i elektronik så vorde det ren dårskap att försöka sig på att få ihop välljudande hifi.

Jag är antagligen en dåre Jag ger mig nämligen på ännu ett bygge. Mitt Zappulse spelar riktigt bra nu, efter timmar av slitet hår, (är nu väldigt tunnhårig), oändligt mycket tips och idéer från Er forummedlemmar och telefonsupport från andra mer elkunniga Hifi vänner.

Jag fick nämligen ett erbjudande jag inte kunde motstå. Jag fick nämligen chansen att köpa 2 st välrenomerade ICE Power 500 moduler. Dessa moduller sitter tex i Acoustic Realitys hyllade slutsteg och även i Jeff Rowlands senaste jätteslutsteg för 200 000 kr som sopar mattan med det mesta enligt test i Tyska STEREO.


En sådan chans till highend till överkomliga pengar kunde jag inte motstå. Modulerna inhandlades och bygget kommer att fortgå under hösten. Jag hoppas även denna gång med Er hjälp om jag kör fast

Vänligen



StefanB

läs mer på: http://hello.to/hifi

period
Member

188 Posts

Posted - 2003/10/05 :  11:49:18  Show Profile Send period a Private Message  Reply
Såna där moduler skulle jag också vilja ha! Hoppas det blir bra!

Mvh // Per
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/10/05 :  12:04:11  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Ser spännande ut!!


Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/10/06 :  09:01:38  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
För ett bygget skall bli lyckat behövs förutom modulerna en låda, transformatorer, spänningsreglerare, kondensatorer, likriktare, softstart, mm.
ICE Power har en verkningsgrad på över 90 %. Det innebär att de inte blir varma under drift så kylflänsar behövs inte. Vissa menar att man inte heller behöver överdimensionera strömförsörjningen på samma sätt som till traditionella förstärkare. Jag kör en mellanvariant här, inte toköverdimensionerat, men jag vill inte heller riskera att bygga för klen nätdel. Den stora trafon är på 1000 Va, stora kondensatorbanken på 80 000 uF, osv.



läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

mats
Member

123 Posts

Posted - 2003/10/06 :  09:14:14  Show Profile Send mats a Private Message  Reply
Va kul Stefan..Ser fram emot att höra vad du tycker när den är klar.
Var själv intresserad av att låna hem acoustic realitys slutsteg men har inte kommit till skott än och det lutar mera åt en grendel för att jag kombinerar hif och hemmabio.

/Mats
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2003/10/06 :  11:23:07  Show Profile Send arcam a Private Message  Reply
Lycka till med förstärkeriet Arcam (Copland)

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/10/06 :  12:41:50  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Kul att se att går frammåt, Stefan!

Man är väll sjuk på något sätt...men visst är det lite läckert med alla komponenterna i eftermiddagssol (morgonsol?).

Väntar på fler bilder!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/10/06 :  12:57:26  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Att få ”rätt” layout kan både vara viktigt ljudmässigt och kul designmässig. Skall man prioritera kort kabeldragning, symmetri, störningsfält, utseende, osv? Hur man placerar sakerna i ”lådan” kan säkerligen påverka det ljudmässiga resultatet.

Fördelen med att saker är på olika moduler som i mitt fall är att man kan flytta omkring dem och testa olika lösningar. Det här kanske är bra.

Allt ligger i ”färdriktningen”. Strömmen kommer in, går till softstarten, vidare till transformatorerna, efter det till respektive strömreglering, likriktning, kondensatorbank och slutligen till ICE Powermodulerna. Med transformatorerna staplade finns det gott om luft kvar i lådan och inget som är direkt nära ICE Powermodulerna.





läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/10/06 :  13:04:52  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Faan va läckert!!!

Jag hade nog testat med att vrida kondingpaketet 90 grader, så att det hamnar med output'n mitt emellan ICE-modulerna. Nättrafon kanske skall flyttas nogåpt upp, och till höger.

Återigen: läckert!
// Pär

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/10/06 :  13:08:26  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Får testa detta och se hur det blir. Gjorde en annan variant då jag lekte med mina grejer. Ville se hur det blir med stora kondensatorbanken mitt i och ICE Powermodulerna maximalt separerade.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2003/10/06 :  15:59:11  Show Profile Send bernu a Private Message  Reply
Du är riktigt modig du ;)

Jag har misstänkt att det skulel börja dyka upp ICE konstruktioner här på forumet... Är det en gammal primare låda du bygger i?

Får man fråga var du fått tag på ICEPower modulerna och om det händelsevis finns fler att tillgå?

Lycka till med projektet jag hoppas att det blir en mer smärtfri resa än den med pulsarna...

/Björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/10/06 :  19:47:57  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message  Reply
StefanB,

Intressant projekt Mer bilder!!!

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/10/08 :  01:37:57  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Ser ut som du bygger i en Primare låda, kan det stämma?

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/10/08 :  08:21:19  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Den dubbla fronten på lådan är väl svår att förneka.........

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/10/08 :  08:34:40  Show Profile Send K-man a Private Message  Reply
Snart klart ser jag!

Blir kul att följa detta! man blir ju sugen...

\\K-man
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/10/09 :  00:25:53  Show Profile Send Kemppi a Private Message  Reply
Vart får man tag på detta och vad får man betala? Jag behöver lite mer kräääm i framtiden.

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2003/10/09 :  06:40:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag hade nog ställt Ice-modulerna på högkant, det ger bättre kylning.
De lär ju ha ca 90% verkningsgrad så de skall ju ändå skicka ut ca 56W värme när de går för fullt och då lär den lilla aluminium plattan bli ordentligt varm.

Jag hade nog ställt Ice-modulerna på högkant, det ger bättre kylning.

En grov gissning är att lådan skall kyla bort mindre än 150W när det slutsteget går för fullt och att hålla temperaturen i lådan på en vettig nivå blir nog inga problem. Den har väldigt stora och många luftslitsar, men som vanligt måste luften få komma till ordentligt längs sidor och ovanför.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/10/10 :  16:07:03  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message  Reply
Mycket fina bilder...kul att du ska bygga egen maskin!!
Berätta gärna hur mycket pengar man får punga ut med för elektroniken. "ser ut att kunna bli mycket välljudande"! Inte för att jag vett ett skvatt om sådant här, men de bilder man sett inifrån fina förstärkare påminner rättså mycket om de komponenter du har skaffat! Eller hur ligger det till egentligen?

Lägg gärna in fler bilder efterhand!
Hade varit kul att se den färdiga produkten också!

mvh,


edit-stavfel som vanligt!

Edited by - hifirocker on 2003/10/10 16:09:28
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/10/11 :  23:02:08  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Jag känner att det gäller att hålla tungan rätt i munnen med ett sådant här bygge. Det är inget hastverk jag slänger ihop så av den anledningen händer inte mycket annat än att jag då och då tar fram grejerna, flyttar omkring dem lite, testar olika layouter, funderar och så packar jag ner grejerna igen

Har anammat PACs tips om kylning och plockat fram några gamla kylflänsar jag hade liggande. Nu börjar det bli problem med plats, trots att lådan är stor. Jag är nu inne på att bygga på höjden med viss komponenter. Transformatorerna kan ju monteras på varandra. Detsamma gäller spänningsregleringen och kondensatorbanken i 15 volt delen av slutsteget. Denna del har för övrigt gett mig lite huvudbry. Enligt B&O ligger den "normala" matningen på 12 v och max får vara 15 v. Då jag kopplar ihop grejerna så har jag 15,7 v, efter likriktning och kondensatorfitrering. Vågar jag kräma med detta tro????

Såhär ser det ut efter kvällens kringflyttande av komponenter.


läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Acme
Member

111 Posts

Posted - 2003/10/11 :  23:55:39  Show Profile Send Acme a Private Message  Reply
Vad gäller kylningen på ICE-POWER modulerna behöver man faktiskt inte
ta i alls mycket hos storleken på kylflänsarna. Medeleffekten hos
"vanlig" musik är förhållandevis låg, även om man krämar på rätt mycket.
Till mitt gamla ICE-POWER 500 bygge resonerade jag ungefär som PAC och
tog till kylflänsarna ordentligt. Fast den nu går som subförstärkare
i ett hembiosystem är kylflänsen knappt ljummen ens vid hård drift.

Om du inte filtrerar spänningarna från transformatorerna, så undvik
att lägga dem på varandra.
Jag använder 12V till lågnivåsektionen av modulerna. Verkar funka bra.
Har ej testat med 15V och skulle knappast våga mej på att gå utanför
B&Os maximum ratings vad gäller matningsspänningarna. Nu är 0.7V kanske inte så mycket att bråka om, men man ska definitivt hålla sig under max spänning till utgångsstegets H-brygga.

/Peter
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/10/14 :  20:09:53  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Då börjar strömförsörjningen till lågnivåsektirn att vara klar. 12.45 volt, reglerat, filtrerat med väl tilltagen trafo och kondensatorbank. Byggt på höjden för att spara plats i lådan.

Ett steg i taget......


läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/10/15 :  15:50:10  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message  Reply
Husk på at ICEpower er H-bryggad! Det betyder, at der ligger full DC forsynings spänning på båda utganger (+ och -). Om du bara een gong kotslutar til stel eller mellan dom 2 terminalerne går modulen sönder.

Bäst er det at anvenne SpeakOn tilkobling som B&O gör det i sina evaluationboards.

Anvenn inte mera end de 15V! - 12V er bätre.

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/10/15 :  15:51:35  Show Profile Send dax a Private Message  Reply
Kan du inte ha kylflänsarna inåt för att ytterligare skärma ICE-modeulerna?

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

bambadoo
Member

197 Posts

Posted - 2003/10/16 :  10:38:34  Show Profile Send bambadoo a Private Message  Reply
Hvor fikk du kjøpt modulene dine?
Go to Top of Page

bambadoo
Member

197 Posts

Posted - 2003/10/16 :  10:52:19  Show Profile Send bambadoo a Private Message  Reply
Noen tips til selvbyggeren. Embla audio i Norge selger OEM produkter.
http://www.emblaaudio.no/oem-pictures.htm

Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/10/19 :  12:57:37  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message  Reply
jag röstar för skärmning. koppar runt allt, stålplåt runt allt som är magnetiskt. :)

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000