HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Audionote Copperfilm vs. Mcap Silver/oil
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bambadoo
Member

197 Posts

Posted - 2004/02/12 :  10:47:18  Show Profile Send bambadoo a Private Message  Reply
Har laget en liten sammenligning mellom 2 gode kondensatorer.
Som testobjekt har jeg min AudioNote DAC, som allerede er litt modisisert med Duelund sølv kabel (silke/silke). Dacen har også fått 2 nye rør Siemens CCa (Takk til Niro her på forumet) som substitutt for Jan Philips 6dj8 som stod i fra før. Jeg venter på 1 watts Audionote Tantalum motstander samt endel Black Gates som skal stå både i analog og digitalseksjonen.

Først kommer et lite innblikk i hvordan utgangen på analogseksjonen ser ut. Dette er aller siste versjon av AudioNote sine Dacer.

Som dere kan se så står det 2 stk. 0.39uf AudioNote Kobber folie kondensatorer i utgangen. Dette er regnet som noen gode kondensatorer og er rimelig dyre.

Litt avlodding så er kondensatorene ute:

Jeg har mulighet å terminere de nye kondensatorene i hhv. C1 og C2 pga størrelsen. Mcap Supreme silver/oil er mindre enne Audionote sine kondiser. Dette blir ikke gjort akkurat nå. Jeg vet jo ikke om de er bedre eller ikke.

En sammeligning fysisk mellom de 2 typer er på plass:

Som dere kan se så er audionote sine kondiser endel større fysisk samtidig som der er mye tyngre. Jeg vil anta minst dobbel så tunge som Mcap silver/oil. Prismessig så er de ganske like. Ca. 200 Nok/stk.

Så lodding igjen og vi ser det hele montert i dacen.

Det hele ser litt mer "Puslete" ut, men jeg har meget gode erfaringer med denne kondisen etter å ha prøvd den i min Copland CDA288X. Mer om dette kan leses her: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=24235

Et litt annen oversiktsbilde av innmaten i dacen:


Så til konklusjon:
Lydmessig så var det første jeg bemerket at det ble "mer" bass. Bassen føltes som gikk en halv oktav dypere. Om dette er en subjektiv, eller objektiv oppfatning vet jeg ikke men det var følelsen. I overtonene så føltes audionote sine kondiser mer homogene og glatte i lydsignaturen. Diskantgjengivelsen var litt bedre sammensatt med Audionote, men så skal vi huske at Mcap Supreme silver/oil trenger lang innspillingstid. Jeg har hørt minimum 500 timer før den åpner seg. Det er kommet en liten antydning til "s" lyder (sibilanter) med de nye, men dette regner jeg med også forandrer seg ved innspilling. Alt i alt så regner jeg med at dette vil løfte lydkvaliteten endel og Mcap blir stående i framtiden.
En annen som har testet disse kondensatorene er Tony Gee i Nederland.
http://home.hetnet.nl/~geenius/CAP.html

Regards

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2004/02/13 :  14:37:53  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Hur bra är AudioNote Dacen jämfört den inbyggda i din Copland?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2004/02/16 :  08:32:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Hej Bamboo!

Det skall bli intressant att följa denna tråden och höra dina intryck om några veckor.
Go to Top of Page

bambadoo
Member

197 Posts

Posted - 2004/02/16 :  08:54:08  Show Profile Send bambadoo a Private Message  Reply
Ja, så er jeg online igjen. Har ikke hatt anledning til å teste noe særlig i helgen. Dacen i Audionote er mer musikalsk enn den i Copland. Men den i Copland er ikke dårlig spesielt ikke når du foretar det forrige tweaket som jeg nevnte.
Jeg postet denne tråden i Norge og fikk svar at mcap supreme trenger laaaang innspillingstid så det blir bare å vente.
Go to Top of Page

bambadoo
Member

197 Posts

Posted - 2004/02/24 :  10:34:42  Show Profile Send bambadoo a Private Message  Reply
Nå begynner ting virkelig å skje. Mcap Supreme silver/oil er noe av de beste kondisene jeg har prøvd. Silkeglatt og med en fenomenal bass.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000