HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Konsten att slakta en Accuphase *pix*
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/02/07 :  16:39:16  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Det är mässa i Sthlm så jag börjar tråden o fortsätter efter helgen.
vad som ska visas är hur man "slaktar" en Accuphase som kostar mer än 190K.


Ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2004/02/15 14:37:27

geten
Member

320 Posts

Posted - 2004/02/07 :  17:44:14  Show Profile Send geten a Private Message  Reply
Ser fram emot en rejäl slakt!

// Johan
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/07 :  18:40:57  Show Profile Send DIYamps a Private Message  Reply
VA!?!?!?!?!? Skrota en Accuphase för 170K!?!?!? Är du tokig!?!?!?!?!?!?
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2004/02/07 :  18:44:54  Show Profile Send Saro a Private Message  Reply
Intressant. Ska bli kul att se en sådan gobit under skalet.
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/07 :  18:50:27  Show Profile Send DIYamps a Private Message  Reply
/me vill ha en accuphase Johan, om du inte får ihop grejjen igen kan väll jag få den ?
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/02/07 :  22:07:22  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply


Jo du DIY det kommer inte bli några somhelst problem med att få ihop den. Men för att komma in till själva hjärtat så är det endel som måste skruvas upp , den är verkligen byggd som en stridsvagn. Vad sägs om 8 mm tjock bottenplatta av aluminium ! Hela härligheten väger nästan 25 Kg !

Ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/07 :  23:44:16  Show Profile Send DIYamps a Private Message  Reply
MUMS! VILL HA!!!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2004/02/08 :  13:31:00  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Johan,

du hittade annat kul att göra istället för att gå på mässa ser jag. Skall bli kul att följa denna tråden.

Vänligen, Pac

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/02/15 :  14:36:23  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Dax för lite pix då eller hur ??

Bara för att klargöra vad det handlar om så börjar vi så här.



En bild på hur pjäsen ser ut framifrån.


Lite från sidan


Nercabbat :)


Här är en massa ingångar och utgångar som på alla andra Accuphase produkter.
Jag tog först en helhetsbild. Hålet till vänster i bild är för en Riaa.


Men för att få en bättre överblick så tog jag även dessa två bilder.



Redan här ser man att modul uppbyggnad är det som gäller. Obsavera än en gång att den lilla texten nere till höger på den sista bilden , att Accuphase har inverterad fas när man kör med balanserad signal.

Här en bild på den nedfällbara luckan med hög coolhetskänsla


Här kan man justera en heldel , bla om man vill ändra fasen på balanserad signal.


Och här får man även en hel uppsjö med olika justeringar om man har ett Riaa kort instalerat. (ursäkta kvailten på bilden)


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/02/15 :  15:00:45  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply


Tror jag inte på !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/15 :  15:49:23  Show Profile Send DIYamps a Private Message  Reply
det gör inte jag heller, såvida man inte petar på på och avknappens anslutningar eller nånstans där nätsladdens ledare är inte är isolerade. dom skriver så bara för att dom inte vill att man ska öppna grejjerna.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/15 :  16:08:07  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Tja, om du råkar komma åt en kondensator som av någon anledning inte laddat ur sig så kan du få en rejäl kyss även om nätsladden inte sitter i.

Lite försiktig ska man nog vara...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/02/15 :  16:25:12  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Lite lustigt det där med kondingarna , dom är av normalt snitt när man tittar på diametern men dom är lika höga som steget ?!
Måste vara nån speciell sort för jag har aldrig sett nått liknande.

Men där var ett par andra överaskningar med som väntade när man lyfte på locket.

ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2004/02/15 :  16:30:46  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Johan,

"Do not open". Du skall inte tro på dem, fram med skruvmejseln!!!

"Syster, en skalpell tack!"

P.S. Har du bild på kondingarna så kanske vi kan stå till tjänst med info
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/02/15 :  16:38:02  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag har tyvärr ingen bra bild på dom förutom en översiktsbild. Där var ingen märkning på dom heller.

Men först en översiktsbild av baksidan , bästa sidan först !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/02/15 :  16:40:42  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Här ser man fjäder anordningen till luckan där framme.
Bastanta saker som är byggda för att hålla !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/02/15 :  16:41:47  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Så här ser det ut på ovansidan , notera det stora hålet till höger som är till..... ja just det , en Riaa

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/15 :  17:03:13  Show Profile Send DIYamps a Private Message  Reply
ja då va det bara att börja sätta ihop grejjen igen då eller tänker du riva sönder ännu mer ? dätta är ett försteg va ? ser inga högtalarutgångar.
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2004/02/15 :  17:07:16  Show Profile Send Fostex a Private Message  Reply
Kommer att skratta mej fördärvad när du inte får ihop den sen
Närå.. men kul reportage måste jag säga!!!

// David
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/02/15 :  17:30:40  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
ja då va det bara att börja sätta ihop grejjen igen då eller tänker du riva sönder ännu mer ? dätta är ett försteg va ? ser inga högtalarutgångar.


Yep ett försteg är vad det är. Men ett aktivt sådant , bokstavligen talat !

Som ni ser på senaste bilden är där bara 4 st linje förstärkare.
Höger/vänster linje och dito för balanserat.


Ser man hur mitt eget Accuphase och alla nya nodeller är byggda så ser det ut så här.


På dom nya modellerna så har varje ingång 2 egna kort medans på dom äldre modellerna så är det bara 4 moduler. 2 balanserade och 2 obalanserade.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/02/15 :  17:33:37  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Kommer att skratta mej fördärvad när du inte får ihop den sen


Jag är knappast en nybörjare när det kommer till Accuphase men tålamod och försiktighet ska man ha. Det är ju precis inget billigt försteg.

Vad jag åxå kan nämna att med C-290v inkopplad så spelade stereon musik som aldrig förr !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/02/15 :  17:40:28  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Går vi vidare så sitter det en 4 gangad volympott. Hela rasket är ingjutet i en rejälklump mässing, Givetvis är den hermetiskt sluten.


På bilden ser man bara hälften av själva potten.

Kolla in tjockleken på locket , den svarta profilen runt om är 8 mm tjock med andra ord , bastanta saker !!



>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/15 :  18:00:30  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Det var ett skumt kretskort...
Både färgen på kretskortet och "stilen" på layouten skiljer sig rejält från vad jag har sett i annan elektronik.
Är det någon typ av special-material? Jag har för mig att vissa high-end tillverkare väljer lite annorlund material till sina kretskort, vet inte om det gäller Accuphase också.

Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/15 :  18:44:43  Show Profile Send DIYamps a Private Message  Reply
Hadde det där varit en integrerad förstärkare johan, så hadde jag gjort inbrott hos dej nån natt

Edited by - DIYamps on 2004/02/15 18:46:32
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2004/02/15 :  19:53:52  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
f95toli,
jag reagerade också på kretskortet, men framför allt på layouten de har gjort. En anledning till att göra en layout på det viset kan vara EMC. Men linje förstärkarna verkar vara i vanlig FR4 och det ser ut som om de är enkelsidiga.

Johan, varför ligger "patienten" på operationsbordet
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/02/15 :  19:57:14  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
F95toli

Här är ett utklipp från Accuphase

quote:
The printed circuit boards consist of a glass fluorocarbon resin material which has a stable, low dielectric constant as well as superior heat resistance and high-frequency characteristics. It is therefore found mainly in demanding applications such as SHF band satellite transmissions and high-precision measuring instruments. Since printed circuit boards inevitably act to a certain extent as a dielectric, it is vital to choose a material that provides all the required physical properties while having a low dielectric constant. The glass fluorocarbon resin fulfills all of these requirements, and gold-plated copper traces further con-tribute to sonic purity.
*Teflon is a registered trademark of DuPont USA.



quote:
Hadde det där varit en integrerad förstärkare johan

C-290v är närmare en integrerad förstärkare än vad man tror. Jag märkte att fronten blev ljummen efter några timmar drift. Vilket är ganska ovanligt när det gäller ett försteg.

Men lyfter man på locket på en av modulerna så förstår man varför dom är så tjocka och varför steget blir ganska varmt , det sitter trissor i modulerna !!



Tro f-n att steget blir varmt !


quote:
jag gjort inbrott hos dej nån natt

Hehehe

Inte med mina vakthundar , har du sett min signatur , den där om forumets tjockaste kablar ??
Jag har ett par stycken Och dom är inte små det kan jag lova dig




>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000