StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2004/02/13 : 22:45:40
|
Då var det återigen dags att öppna locket på en apparat. Denna gång handlar isärplockningen inte bara om att det är roligt att se en insida, utan här finns ett litet fel också. Det är nämligen så att denna CEC cd spelare börjar haka upp sig efter ca 20 minuters musikspelande. Troligtvis är det något med lasern som inte är ok och syftet med denna operation är att se vad det sitter för laser i cd spelaren för att eventuellt byta denna.
CEC TL5100Z är annars en rätt ovanligt cd spelare i Sverige. Det är ett japanskt bygge med en egentillverkad toppladdad drive med remdrift !!!!

Chassiet är väldigt ”tyst” då man knackar på det och vikten är förtroendegivande hög, trots att cd spelaren inte är så stor till formatet.

Då man börjar plocka isär TL5100Z så inser man varför den känns så stabil och tung. Dels sitter det någon form av dämpning på alla plåtar och väggar och sedan ligger det plåtar, balkar, mm i flera lager.

TL5100Z har både RCA och XLR utgångar från analogdelen OCH digitaldelen.

En översiktsbild med lockad av. Till höger sitter strömförsörjningen och till vänster sitter analogdelen med en rejäl kondensatorbank. I mitten sitter styrkretsar för driven. Kondensatorn som man kan skymta i mitten av cd spelaren hör till strömförsörjningen till LC Audioklockan som är monterad i cd spelaren.

Vid en närmare titt på analogdelen så kan man konstatera att det är mängder av ”smågrunkor” i prydliga ytmonterade rader. Sånt här är inte kul att se för en tweakare. På tok för pillrigt för i alla fall mig att ge mig in i. DA omvandlarna kommer från Burr Brown, modellen är PCM 1702 och de är två till antalet

Och på sista bilden ser vi en av firmans specialiteter, remdriften. Under ”operationen” har jag imponerats av byggkvalitén som är typiskt japansk. Allt passar perfekt ihop med varandra och sitter på plats utan att glappa eller måsta pressar på plats. Uppnådde jag mitt syfte med ”operationen” då? Jo nu vet jag att motorn i driven kommer från Sanyo, lasern likaså, själv mekaniken hittade jag ingen märkning på men jag skulle tro att den kommer från CEC själva.

|
läs mer på: http://hello.to/hifi |
Edited by - StefanB on 2004/02/14 07:49:08 |
|