HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 CEC TL5100Z - Vi lyfter på locket
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/02/13 :  22:45:40  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Då var det återigen dags att öppna locket på en apparat. Denna gång handlar isärplockningen inte bara om att det är roligt att se en insida, utan här finns ett litet fel också. Det är nämligen så att denna CEC cd spelare börjar haka upp sig efter ca 20 minuters musikspelande. Troligtvis är det något med lasern som inte är ok och syftet med denna operation är att se vad det sitter för laser i cd spelaren för att eventuellt byta denna.

CEC TL5100Z är annars en rätt ovanligt cd spelare i Sverige. Det är ett japanskt bygge med en egentillverkad toppladdad drive med remdrift !!!!



Chassiet är väldigt ”tyst” då man knackar på det och vikten är förtroendegivande hög, trots att cd spelaren inte är så stor till formatet.



Då man börjar plocka isär TL5100Z så inser man varför den känns så stabil och tung. Dels sitter det någon form av dämpning på alla plåtar och väggar och sedan ligger det plåtar, balkar, mm i flera lager.



TL5100Z har både RCA och XLR utgångar från analogdelen OCH digitaldelen.



En översiktsbild med lockad av. Till höger sitter strömförsörjningen och till vänster sitter analogdelen med en rejäl kondensatorbank. I mitten sitter styrkretsar för driven. Kondensatorn som man kan skymta i mitten av cd spelaren hör till strömförsörjningen till LC Audioklockan som är monterad i cd spelaren.



Vid en närmare titt på analogdelen så kan man konstatera att det är mängder av ”smågrunkor” i prydliga ytmonterade rader. Sånt här är inte kul att se för en tweakare. På tok för pillrigt för i alla fall mig att ge mig in i.
DA omvandlarna kommer från Burr Brown, modellen är PCM 1702 och de är två till antalet




Och på sista bilden ser vi en av firmans specialiteter, remdriften.
Under ”operationen” har jag imponerats av byggkvalitén som är typiskt japansk. Allt passar perfekt ihop med varandra och sitter på plats utan att glappa eller måsta pressar på plats. Uppnådde jag mitt syfte med ”operationen” då? Jo nu vet jag att motorn i driven kommer från Sanyo, lasern likaså, själv mekaniken hittade jag ingen märkning på men jag skulle tro att den kommer från CEC själva.






läs mer på: http://hello.to/hifi

Edited by - StefanB on 2004/02/14 07:49:08

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/02/14 :  10:09:09  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Välbyggt!
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2004/02/14 :  12:18:57  Show Profile Send Saro a Private Message  Reply
Tjenare Stefan.

Joda den är välbyggd och snygg invändigt. Väldigt fint bygge.

Vi får väl se ifall du hittar felet det vore ju kul ifall du gör det, och samtidigt kan jag meddela serviceverkstaden att det tydligen gick bra att laga spelaren så då får de skämmas lite :P

MVH Samuel Rönnqwist
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2004/02/14 :  20:56:51  Show Profile Send snare2 a Private Message  Reply
StefanB hur upplever du att den låter jag förstår att den har några år på nacken iom att den har lite äldre DAC:ar (1702), men hur skulle du klassa den idag hänger den forfarande med eller lämpar den sig bättre som drivverk
Vad är vinstfördelara med att ha en drivrem? är det för att få bort störande motorljud

Phuu, många frågor..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000