HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Tweaks til Copland Cda288X
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bambadoo
Member

197 Posts

Posted - 2004/01/10 :  19:14:12  Show Profile Send bambadoo a Private Message  Reply
Noen bilder kommer:
Oversikt over spilleren:


Så til innsiden. Det er en veldig fin spiller. Den er også utstyrt med Lclock XO2 fra Lcaudio.


Der var analogdelen ute gitt:


På med linolje 1.


På med linolje 2.


Først et lite innblikk i analogdelen. Vi ser tydelig de 2 0.47UF kondisene som sitter der. Dette er filter kondiser og bør være av best mulig kvalitet. LMC (i Norge) skrev noe om Mcap Supreme silver/oil for en tid tilbake og jeg ville prøve. I tillegg så lyttet jeg til en preamp for noen dager siden som hadde gjennomgått behandling med Silver/oil kondiser, samt Telefunken Diamond rør. Den spilte meget bra. Vi ser også noen el. lytter uten plast samt noe linolje som ikke er herdet enda.


Så til erstatningene:


Så er ingrepet gjort. Mcap supreme er på plass. Noen el.lytter har fått fjernet noe plast.


Et lite oversiktsbilde:


Voila, alt ble bedre. Men de skal vel spilles inn endel timer. Dette blir morsomt. "Bakgrunnen" i musikken ble totalt sort, "teppet" mellom lytter og artist er dratt vekk, etc. Det var vel de forklaringsfloskler som jeg kom på akkurat nå. ;D
Lyd er vanskelig å sette ord på.
Det er bare å prøve.


Edit: Det har vært store problemer med billedserveren min. Har nå byttet så får vi se hvor lenge det holder....

Regards

Edited by - bambadoo on 2004/10/18 12:42:18

Devilfish
Member

185 Posts

Posted - 2004/01/10 :  19:23:00  Show Profile  Visit Devilfish's Homepage Send Devilfish a Private Message  Reply
Linolje....?
Vilken effekt ska det ha på elektronik?

//Nicke

From Helsingborg by the sea
Now with thunder from DUCATI
Go to Top of Page

bambadoo
Member

197 Posts

Posted - 2004/01/10 :  19:33:54  Show Profile Send bambadoo a Private Message  Reply
Den opptar fuktighet i lufta. Dette er et tweak som en person i Danmark ved navn Duelund har innført. Det er flere og flere i Norge som gjør det samme. Linoljen trenger lang tid for å herde. Lydmessig gevinst skal visstnok bli et bedre, roligere lydbilde. Min linolje er ikke herdet enda.

Regards
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/01/10 :  20:03:02  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message  Reply
Tack för tipset.
Då var det till att börja modda sin 288´a då
Var kan man köpa kondringarna
Märkte du någon skillnad på att ta av plasten från elektrolyterna
Andra moddningstips
Mvh Jonas
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/01/11 :  09:17:58  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Linoljetweaket verkar intresant Vet inte vad jag skall tro, men det kostar ju knappt något att testa och lär väl inte förstöra något.

Kondingarna kommer jag också att byta Bambadoo. Resultatet i mitt försteg var förbluffande så om det kan göra cd spelaren lite bättre så måste det ju också testas. På Göteborgs DIY träff igår, komponentloppis, köpte jag Jensen kondensatorer, 0,47 uF, jag kommer nog att testa dessa. 10 kr styck

hur var det nu med att skala av plasten från kondingarna. Resultat?

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/01/11 :  09:30:18  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message  Reply
Satt det 0,47 kondingar i försteget också Stefan
Får väl öppna min 402´a och kolla vad det sitter.
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/01/11 :  10:18:14  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message  Reply
Ahh Stefan, nu såg jag din bildtråd på försteget.
Var köpte du dina kondingar
Go to Top of Page

erixon
Member

375 Posts

Posted - 2004/01/11 :  10:52:09  Show Profile Send erixon a Private Message  Reply
Angående det här med linolja;

för några år sedan diskuterades det här med fukt i elektroniken. Då (kanske nu också) fanns det nån "liten påse" som man ibland kunde hitta i embalaget till olika elektronikprylar. Vet inte riktigt vad de heter men dessa var avsedda att ta bort fukten under transporten. De som testade fick goda resultat (sas det) när de la en sådan påse inuti apparaten.


//erixon

"life is to short for boring hifi"
Go to Top of Page

abzinth
Starting Member

42 Posts

Posted - 2004/01/11 :  23:10:32  Show Profile Send abzinth a Private Message  Reply
Linolja inuti spelaren?!? Att linolja skall härda långsamt bör innebära att den skall vara rå och inte kokt.
En liten undran bara om linoljans självantändlighet - kan det inte finnas ngt bland elektroniken som kan reagerar som papper eller en svamp indränkt i olja? Jag blir rädd att det skall slå lågor om den fina fina Coplanden. Kanske kunde även flytande parafin användas?

Sa jag att jag tycker att Copland gör snyggast CD-spelare av alla, som dessutom låter så bra...

"minds are like parachutes, they don´t work unless they´re open" - James Dewar
Go to Top of Page

bambadoo
Member

197 Posts

Posted - 2004/01/12 :  09:27:41  Show Profile Send bambadoo a Private Message  Reply
Først til Jonas N. Kondingane kjøpte jeg på en Norsk diy butikk www.dynabel.no
Men jeg tror det er en annen i Sverige som har de også.
http://www.goldenagemusic.se/swe/proaudio/filterkomponenter/filterkomponenter_rmundorf3.html
Jeg hørte ingen forskjell i plastfjerning. Mulig poenget er at en skal fjerne plast overalt. Dere kan lese litt mer om dette i disse trådene:
www.hifisentralen.com har en masse om dette, men det er et problem med forumet for tiden.
Et lite utdrag fra hva Danskene skriver om dette:
"At modificerer en maskine til under 10.000 kr har bestemt noget at sige.
En Cambridge DVD 300 der kostede normalt 5000 - 6000 kr., blev solgt for 2000 kr. tidligere som tilbud. Der blev købt flere ind som Duelund modificerede med fjernelse af plastik mm.
Den blev bagefter sammenlignet med flere cd maskiner. En Audio Note til 25.000 kr. Audio Note tabte.
En Marantz CD 7 til ca. 45.000 kr. Ejeren af Marantzen valgte at sælge den dyre maskine, da den ikke var ret meget bedre.
En Wadia til 35.000 kr. Det er normalt en god maskine, men her, nej. Den mudrede rundt.
Nu har ejeren af Cambridgen købt sig en Pioner 656A modificeret af Duelund med plastik fjernelse samt skift af de interne kabler til hans egne mm.
Sådan er det bare.
Med venlig hilsen "


Så til StefanB. Grattis med kondisene dine. Ja de er nok gode. For prisen har du gjort et kupp, det kan jeg si deg. Blir morsomt å høre resultatet ditt. Men disse Jensen kondisene de er plastfrie sant? , Ja og Mr. Duelund har vært med å utvikle dem.

Linolje, tja hva skal man si. Etter sigende ha positiv virkning, men dette er min første linolje behandlig.
www.hifisentralen.com har en masse om dette, men det er et problem med forumet for tiden


Regards
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/01/12 :  09:57:44  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message  Reply
Tack för tipsen bambadoo
Får väl modda förstärkaren också när jag ändå är på gång.....
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/10/18 :  09:33:44  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Hej Bambadoo! Vart är dina bilder ?????

Jag har just gjort samma tweak, fast med Audyn Cap Plus som ersättningskondensatorer. De nya kondingarna och lödningarna måste spelas in innan jag vet exakt hur det blivit, men förstaintrycket var att ljudbilden växt en meter i bredd på varje sida

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

bambadoo
Member

197 Posts

Posted - 2004/10/18 :  12:21:18  Show Profile Send bambadoo a Private Message  Reply
Billedserveren er nede desverre. For alltid, det er enda kjedeligere. Men jeg skal på sikte finne et alternativ. Jeg har bildene på maskinen min, og kan sikker sende dem til deg.
Go to Top of Page

bambadoo
Member

197 Posts

Posted - 2004/10/18 :  12:43:05  Show Profile Send bambadoo a Private Message  Reply
Der fant jeg et alternativ. Regner med at bildene ligger godt plassert der.

Regards
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000