HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Heathrowmässan 2004
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/10/09 :  02:56:09  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
Då har Heathrowmässa nummer 2 avverkats. Jag och Mårten design var där förra året för första gången och det var andra gången jag överhuhudtaget har varit i England.
Första gången var 1997i när jag och frugan hade varit på en 2 månaders backpackers resa i sydostasien och vi var på hemväg med en övernattning på Heathrow. Vi kom den gången sent på kvällen för att nästa morgon flyga vidare hem och vi nattade över på ett hotell som jag hade glömt namnet på.
När jag för andra gången kom till Heathrow för mässan förra året, så var den på samma hotell - Renaisence - som vi hade nattat över 1997!!
Í år var det tredje gången gillt med mässa och övernattning på samma hotell och det är nästan det enda som jag har sett av England

Innan mässan så är annonseringen av stor betydelse i England och en annons i HIFI+ är inte helt fel i dessa sammanhang. Lägg märke till antalet Svenska flaggor i annonsen!!!
Ordningsföljden uppifrån och ned är när våran Engelska distributör blev vår distributör.



Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2004/10/10 23:57:30

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/10/09 :  02:57:11  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
Alla grundare och ägare av respektive företag var där förutom Dartzeel.
Mark Obrien från USA var en äkta Amerikan som förutom att han var ägare, grundare och designer hos Rogue Audio även hade varit tungviktsboxare och roadracingförare vilket han fortfarande var med en hoj som enligt honom fick en formel 1 bil att stå parkerad!!!!
Han verkade var en stöddig typ i början som man inte gärna muckade gräl med
På bild är också våran gemensamma distributör i England som verkar känna alla inom hifibranchen och en hel del till. En kille med fart och fläkt och en trevlig dotter som över helgen hade ett extraknäck på mässan.


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2004/10/09 03:06:54
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/10/09 :  03:05:53  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
Amerikaner är oftast väldigt lätta att komma till tals med och det tog inte mer än 5 minuter innan vi var kompisar och det varade resten av mässan och lite till hoppas jag . Mark är en mycket trevlig person


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/10/09 :  03:08:30  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
Från Amphion har vi här huvudpersonen som jag har träffat ett flertal gånger tidigare, men nu hade vi lite mer gemensmt än tidigare.
Samma distributör.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/10/09 :  03:10:09  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
Från franska Lavardin var ett en blygsam chef och grundare av företaget.
Jag har 4 medarbetare i företaget och vill inte framstå som någon huvudperson sa han och vände sig om när jag försökte ta en bild. Jag vet fortfarnade inte vad han heter mer än initialerna JC. På hans namnbricka stod det Jay-Sea och det är väl knappast ett typiskt franskt namn.
Men som dom flesta inom hifibranchen hade han sin speciella humor.
Jay-Sea hade ett pokerface och man visste aldrig när han talade allvar eller om det var ett skämt.
Som exempel var när vi spelade med hans förstärkareë på Coltrane så kom det in en äldre Brittisk gentleman i 75 årsåldern i vårt rum.
Efter att ha lyssnat en stund vände sig engelsmannen till Jay-Sea och frågade;
"Are this amplifiers solid state?"
"No, they are tube amplifiers" svarde Jay-Sea!!
Engelsmannen såg förvirrad ut och tittade på mig för att få bekräftat det som han troligtvis hade läst någonstans att det var transistorförstärkare. Jag behöll mitt pokerface och nickade bekräftande.

"But we replaced the tubes with transistors" fortsatte Jay-Sea

Engelsmannen gick snabbt ut ur rummet och skakade på huvudet och jag tror ännu att han inte har kommit underfund med vad Lavardin är för slags förstärkare. Solid state eller tube???

Men hursomhelst så spelade dom mucket fint ihop med Coltrane.


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/10/09 :  14:03:51  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
En skön kille med humor =)

Heathrow kan väl inte vara den mest optimala platsen för HIFI, om man bortser från leveranserna...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/10/09 :  14:33:15  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
det borde ju vara perfekt, nära å bra för alla

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/10/10 :  06:19:36  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
Så här såg det ut på baksidan efter en del labbande med kablar.
Jay-Sea ville använda sina egna snören när det kör´des Lavardin, men det blev lite för tunt och ljust ljud med dessa så det slutade så här :)




Vi spelade i ett rum och det blev byte mellan apparater och högtalare emellanåt.
Det blev bestämt att detta var för rörigt, så nästa år blir det 2 rum istället.
Så här såg det ut när Amphion Krypton stod uppställda:


Ännu mera kablar på baksidan av hyllan:


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/10/10 :  06:21:25  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
Vi spelade med Darzeel på Coltrane några timmar.
Det var tillbakalutat och mjukt ljud, lite för tillbakalutat och Kevin sa att den gör sig inte på en mässa, då den behöver vara igång minst fyra till fem dagar innan den kommer igång.
Ett prydligt bygge som påminner en del om Brinkman i utseendet.


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/10/10 :  06:23:07  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
Så här såg det ut när Coltrane spelade.
Frontarna är i Ek och det är dom enda i detta träslag än så länge.
Mina egna är i Valnöt och dom har också producerats med frontar i Lönn och Körsbär.
Apparaterna om vi börjar från vänster längst ned :
Rouge Audio M-150 monoblock som också finns i den högra hyllan längst ned.
Ovanför denna är det ett försteg av samma fabrikat, Ninety-Nine.
Högst upp till vänster står det en nätdel till prototypcdspelaren som står överst i mitten. Namnet?? men det kommer vi till om den kommer i produktion.
Den hade rör i utgången och det spelade fint med denna cdspelare.
Under den står det ett försteg från Lavardin och på dom 2 nedre hyllplanen ett par monoblock från Lavardin.
I högra hyllan ett stereoslusteg från Schweiziska Darzeel.

Detta var vårt rum men det fanns fler rum med intressanta och välspelande grejer som jag återkommer till imorgon.


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2004/10/10 :  06:31:28  Show Profile Send pesa a Private Message  Reply
Verkar roligt, Jorma! Härliga bilder också!

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/10/10 :  22:58:30  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
Då fortsätter vi runt hörnet från vårt rum.
Där ställde vi ut förra året, jag och Mårten.
Och det gjorde vi även i år.




En glad Tim de Paravicini som hade en del att berätta om kommande projekt.
Dom platta högtalaran spelade han bara på några timmar första dagen och sedan fick det bli Coltrane Alto resten av mässan.
Det är inte säkert att det blir något med dom högtalarna och om, så måste dom förbättras eller säljas billigt.


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/10/10 :  23:04:58  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
Det Tim snackade mest om var den nya vinylspelaren som han räknar att ha i produktion under hösten/vintern. Detta var första gången som den visades, men han var igång med utvecklingen redan förra året.



Den har en magnetisk drivning och som ni kan se på bilden nedan så är drivremmen precis vid spetsen på pilen. Det hjulet som den driver har magneter inbyggda och sedan är det luft och ingen mekanisk koppling mellen detta hjul och skivtallriken.


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/10/10 :  23:19:23  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Contrane i LÖNN front,,, Nu snackar vi SNYGGA saker.
Tims vinylsnurra ser ju ut att vara trevlig.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2004/10/10 :  23:57:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Intressant vinyl rigg!

Tim pratade om den på invigningen av Mårten Design's besökscenter. Klart intressant teknologi.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/11 :  10:55:33  Show Profile Send MartinH a Private Message  Reply
Jorma : Hur tyckte du Rogue förstärkeriet fungerade på Coltrane ??? Och var cdprototypen från Rogue eller Lavardin ???

/Martin
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/10/11 :  17:30:29  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
quote:
Intressant vinyl rigg!

Tim pratade om den på invigningen av Mårten Design's besökscenter. Klart intressant teknologi.


Tim snackade om denna vinylsvarv redan förra året på Heathrowmässan och han har också en pickup på gång. Om den kommer vet vi inte ännu, men den verkar intressant. En vinylsvarv kommer troligtvis att hamna i Mårten Designs besökscenter framöver när den kommer i produktion.

quote:
Jorma : Hur tyckte du Rogue förstärkeriet fungerade på Coltrane ??? Och var cdprototypen från Rogue eller Lavardin ???

/Martin


Det var 3 olika förstärkarfabrikat och 2 olika högtalare som det skiftades mellan i detta rum och det är knappast optimalt att grejerna inte får stå och spela ifred några dagar. Så att efter det säkert uttala sig om vad jag tycker kan vara lite fel.
Helt klart är att Lavardin,s monoblock var dom som inte ändrade ljud lika mycket som dom andra med en längre inkopplingstid. Dom spelade mycket fint efter knappt en halvtimma. Rogue och även Dezoreel verkade mer känsliga för att vara inkopplade alltför kort tid och där skiljde dom sig åt på så sätt att Rouge var dom förstärkarna som spelade med ett litet vassare ljud och Dezoreel var alltför mjuka för min smak. Men det kunde ha låtit annorlunda med en lite längre tid i fred.

Mina nuvarande förstärkare Vitus SM-100 fastnade jag inte för första kvällen. Det tar ett par dagar innan dom spelar riktigt bra, men då var det så jäkla bra att dom är här för att stanna.


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/10/12 :  00:43:43  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
När vi ändå är inne på vinyl så fanns det en del andra intressanta och snygga vinylspelare på mässan. Här är 2 som jag inte snappade namnen på ihastigheten.
Om det är någon som känner igen dom så kom igen med namnen.





Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/10/12 :  00:44:30  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
Den här var så stilren att jag lyckades tom. få ett snack med konstruktören som heter Rolf Kelch. Det är han som står bakom sin Reference 2 Turntable.
Den är inte billig, men den går att få med olka options. Priserna startar på 15000 Euro och det går att bli av med en smärre förmögenhet med alla tillval.

En stor men mycket snyggt och gediget bygge,


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/10/12 :  01:11:05  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Tung vinyl på frammarsch...
Läckert!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/10/12 :  02:18:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Vilka vinylspelare det finns!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2004/10/12 :  07:33:52  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Den med Guld på och som Rolf Kelch konstruerat liknar väldigt mycket en Thoréns Reference...

Riktigt eleganta vinylriggar du fått bilder av!

Var det mycket vinyl? Spelades det något på dem?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/10/12 :  16:19:15  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
Det spelas mycket vinyl på dom utländska mässorna och det verkar att öka. Gissningsvis spelades det på vinyl i vart fjärde rum på Heathrowmässan.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/12 :  16:32:14  Show Profile Send MartinH a Private Message  Reply
Den nedersta av de som du undrade över Jorma ( och alla andra ) är AVIDs referensmaskin Acutus som finns både i krom som syntes på bilden och i 24K guldplättering !!! Helt klart bland det läckraste i vinylvärlden !!

Ni såg väll den när vi körde på den i stockholm i Januari i år ???

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/10/12 :  19:47:57  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
Och så kommer vi till ett rum med Lammgrejer och ett par högtalare som har svarta keramiska Thiel&Partners element.


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/10/12 :  19:50:45  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
Nej men är du på denna mässan också, tycks Vladimir Lamm uttrycka


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2004/10/15 16:39:04
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000