HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Spider - från start till Mål (*Der Grosse Final*)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/10/23 :  08:52:14  Show Profile Send stargazer a Private Message  Reply
Så har den då äntligen landat i mitt hem - min "Spider" från Tyska Finite Elemente (http://www.finite-elemente.de)

I detta bildreportage kommer jag att berätta med bilder från start (platt paket på hallgolvet) till mål (färdigt rack med prylar på) om hur det gick till denna Det Stora Allvarets Dag i Nådens År 2003 då tysk audiomöbel-konst intog mitt hem i LovelyLuleå

Varning! Denna tråd innehåller svår pryl-fetischism och kan verka stötande på vanliga människor!

OK, let's cut the crap och bege oss in på väsentligheterna:

1) Anspråkslöst, men onekligen prydligt, snyggt och korrekt.
"First class audio furniture" lovar ju en del...



2) Tyska är HÄRLIGT! Ja, Ja, Bayern Munchen!



3) Massor av innerkartonger. Och millimeterpassning, det är baske mig svårt att få upp kartongerna med fingrarna. Någonting säger mig att detta inte kommer att kunna jämställas med IKEA...



Spänningen stiger... många, många bilder återstår...

<nu blir det sträckbänk en stund >



Edited by - stargazer on 2003/11/15 12:12:15

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/10/23 :  08:56:41  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
Nu får du inte vänta längre
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/10/23 :  09:03:15  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message  Reply

Kom igen nu djurplågare, släpp ut spindeln ur kartongen!


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/10/23 :  09:09:48  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message  Reply
Kom igen nu då........
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/10/23 :  10:18:14  Show Profile Send stargazer a Private Message  Reply
Sehr schön, ja, ja jag ser sjön

nu kör vi Ein Bisschen Mehr Hifi-fetischism , jawohl!

4) Sesam, öppna dig! Kolla förpackningen. Svårt att beskriva på bild, men prydligt är ett understatement. Ingen Hifi-produkt under mina 13 år som Hifi-entusiast har varit i närheten vad gäller "första intryck" när man öppnar kartongen...



5) Aluminiumprofilerna är tokläckra . Även här svårt att ge hela upplevelsen på bild, men jag försöker...



6) Om det är något i förpackningen som är ännu mer imponerande så är det "centrum-stjärnan" av aluminium som håller ihop spindelbenen. Finishen är helt sanslös.



7) Även min dotter gillar Finite Elemente HIFI ÄR BRA FÖR BARNS UPPVÄXT!!!



Så ja, das war das das (kvasityska, igen...)

Nu vilar vi en stund, och samlar kraft inför nästa "sjok"...

Edited by - stargazer on 2003/11/15 12:14:51
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/10/23 :  10:26:44  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message  Reply
Din sadist.......
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/10/23 :  10:29:15  Show Profile Send hal a Private Message  Reply
Tur man inte har araknofobi
Ser med spänning fram emot fler bilder.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/10/23 :  12:08:12  Show Profile Send stargazer a Private Message  Reply
Mehr, bitte, mehr!

Nu börjar själva byggandet. Låt mig bara vara tydlig med att denna "mekano-leksak" har närmast ÄCKLIGT bra passform, det låter bara "slurp" när prylarna närmast sugs ihop.
Deutsche Qualität!

8) Spidern sätts ihop upp-och-ner, "för enkelhetens skull" (ehhh?) säger dom i manualen... Här börjar man således med topplanet.



9) Dags att sätta samman aluminiumprofilerna. Ruggig passform! Dock, kom ihåg att dundra på mellanläggen (plastbitarna mellan profilerna) lite grann (obs lite grann) med hammare (helst gummihammare) för att vara säker på maximal tajthet. Dundra även på lite på översta änden när du satt ihop profilerna (försiktigt!!! inge ultravåld här!!)



10) Sen börjar bygga "kolumnvis", en efter en



11) Alla kolumnerna på plats...




12) Dags att klämma dit "stjärnorna" i mitten. Om dom passar? Har påven lustig mössa "Like a glove" som ace ventura skulle ha sagt. Passformen är riktigt grym.



13) Sådärja, nu börjar det likna nåt!



Ok, folks - sista biten kvar! Håll uuuuuuuuuuuuuuuuut


Edited by - stargazer on 2003/11/15 12:15:54
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2003/10/23 :  12:32:58  Show Profile Send Terminator a Private Message  Reply
Wunderschön!
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/10/23 :  12:39:45  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message  Reply

Helt underbar bänk verkligen. Lagom avundsjuk


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2003/10/23 :  13:37:27  Show Profile Send geten a Private Message  Reply
Snyggt, vill ha!

stargazer berätta gärna hur du gick tillväga med din beställning och vad det kostade, är nämligen intresserad av ett sådant rack jag med. Vill du inte ta det här så skicka gärna ett PM :D

// Johan
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/10/23 :  14:09:45  Show Profile Send Anton a Private Message  Reply
Läckert !

/A
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/10/23 :  14:18:59  Show Profile Send stargazer a Private Message  Reply
geten, du har PM.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/10/23 :  14:22:21  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Mumma, ser fint ut! Hur mycket går det på? Varifrån köpte du det?

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/10/23 :  14:40:04  Show Profile Send stargazer a Private Message  Reply
OK, rydberg, geten och ni andra - Hata mig inte nu (please)

Jag VANN spider-racket på utlottningen vid Hifi-mässan i Luleå.
Jepp, första gången man vunnit på ett lotteri sen klass 3 i grundskolan.

Någon gång ska man ju ha tok-tur också...

Racket i den konfiguration jag har kostar 6100:- nytt.
Jag har ingen komplett förteckning över ÅF i Sverige, men den alldeles eminenta Hifi-affären Bossanova Audio i Luleå (http://www.bossa-audio.se) säljer Finite Elemente.

/ Alexander Lukas
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/10/23 :  14:47:00  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
He he, nån gång måste man ha tur, grattis!!!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2003/10/23 :  16:15:26  Show Profile Send 10 a Private Message  Reply
Trevliga bilder! Det påminner om när jag fick mitt paket från Tyskland för några år sen...samma underbara kvalitet redan då!
Go to Top of Page

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2003/10/23 :  16:23:19  Show Profile Send ésm a Private Message  Reply
Bara att säga grattis då, det verkar vara en mycket underbar bänk, även en underbar möbel. Hoppas att vi får se lite bilder med din stereo i bänken också..
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/10/23 :  16:24:28  Show Profile Send stargazer a Private Message  Reply
Achtung! Bundestag! Nu är det dags igen!

Spennen Sie Sich fast in dem Sikkerheitsbelten jawohl, för nu åken wir!

14) Japp, nu är det bara finlir kvar! In på din plats, min lilla tyska spindel!



15) "Smack" på med lilla dekalen och på med "fötterna" som komponenterna skall stå på (här kan man såklart uppgradera från
standardfötter till Ceraball eller Cerabase).



16) Nu KAN JAG INTE VÄNTA LÄNGRE! UPP MED ER, LÅDDOR!!!

Foggen verkar trivas längst upp, dock tycker den säkert att dess fattige kusin från landet (NADen, C270) kunde husera någon annanstans än i finrummet



17) Hur ser det ut tillsammans med 805orna, då? Rätt svar: Ganz Schön!



Das war das das (igen...) nu är det bara småplock kvar...

- Koppla in allt och fixa till kablar
- Skruva i 4 st Soundcare Superspikes istället för original
(köpte dom nu på lunchen på bossa)
- Sista tweaken med vattenpasset
- Slå upp maltwhiskyn
- I med sjyst platta i foggen

och sen NJUUUUUUUUUUUUUUUTA

Schkål - Gott Im Himmel / Stargazer


Edited by - stargazer on 2003/11/15 12:17:01
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/10/23 :  16:26:55  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Underbara bilder, ser framemot fortsättningen. Kan bara informera omvärlden om att ett sådant rack SKALL jag ha en vacker dag. Tyvärr misstänker jag att jag lär få betala för det.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2003/10/23 :  17:35:44  Show Profile Send ésm a Private Message  Reply
Upp med nya bilder på medlemmarnas system. Man bli ju nyfiken att se hela systemet.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2003/10/23 :  19:21:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
WoW, vad läcker den är!

Riktigt roligt reportage!!!!!!

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/24 :  01:51:04  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Ett riktigt skojigt reportage, jag hoppas att du verkligen blir nöjd med din spindel jawohl!

Bravo
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/10/25 :  02:15:48  Show Profile Send Mikaell a Private Message  Reply
Vad är det för fel med flexybänk..?
Grattis till ett trevligt köp!
MVH /Mikaell.
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/10/25 :  04:11:57  Show Profile Send MaxMartin a Private Message  Reply
Tack för ett fint reportage du! Ett sånt ska jag ha!

Vad är höjden nu med 3 hyllplan?

Jag har sett förresten att den säljs med 2hyllor också men är det med 8 aluben? Det är säkert bara 4 ben och två hyllor för det priset jag såg, tror det var 3600kr.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/10/25 :  09:54:37  Show Profile Send Matrixen a Private Message  Reply
Med det fina reportaget tyckte jag det var mycket rättivst att du vann' Grattis!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000