HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Mitt ZapPulse har bytt skepnad !!!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/10/28 :  10:01:27  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Hemkommen från innebandymatchen i söndags märkte jag att det luktade brandrök i vårt nyinskaffade, gamla hus. Första tanken var att nu är det någon gammal elledning som ligger och gnistrar och glöder, eller så har pannan fattat eld eller.... Ner i källaren och kolla, inget synligt och ingen lukt, kolla alla rummen, samma sak där, upp på övervåningen, inget synlig och ingen lukt. Lukten var bara på ett ställe i huset.
Min söta hustru undrade då om det kanske kunde vara stereon. ”Jag spelade ”Tweet” tidigare och då lät det konstiga ljud, lite frasande och skrapande. Första låten hade ju lite sådana effekter men då det var så även på nästa låt stängde jag av stereon”

Jag satte på försteget och lade in en ny skiva i cd spelaren och tryckte på play. Det kom inte ett ljud ur högtalarna, inte ens ett brus. Min första fråga blev ”HAR DU STÄDAT?”, nej svarade ”frugan”, hmmm, ”HAR DU KOMMIT ÅT OCH DRAGIT UT NÅN SLADD?” (jag är egentligen en snäll make), ”nej” blev svaret även på den frågan. Jag drog då slutsatsen att Zappulseslutsteget antagligen kommit i någon form av självsvängning och brunnit invändigt. Detta hände mig för några år sedan med en Dantax integrerad förstärkare. Givetvis väcks då tanken på om högtalarna OCKSÅ strukit med.

Zappulsemodulerna har inte varit helt lätta att jobba med och LC Audios support mot mig har varit klart undermålig för att inte säga obefintlig. Jag tänkte att jag ändå skulle försöka se om det går att få nya moduler på garanti eller någon annan sort hjälp. Jag bestämde mig därför att dokumentera öppnandet och felsökningen av Zappulseslutsteget. Det är de bilderna som kommer att läggas ut i detta bildreportage.

läs mer på: http://hello.to/hifi

Edited by - StefanB on 2003/11/17 19:45:00

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/10/28 :  10:05:50  Show Profile Send K-man a Private Message  Reply
Nej! Så trist!!!!

Hoppas Galtarna klarade sig!!!

\\K-man
Go to Top of Page

bambadoo
Member

197 Posts

Posted - 2003/10/28 :  10:34:52  Show Profile Send bambadoo a Private Message  Reply
Trist Stefan. Mine har jo også smelt tidligere. Det har jeg skrevet i en annen tråd som du startet.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=12528
Kostet meg noen elementer. Men mine versjon 2.1 har jeg ikke hatt noe problem med.
Det var en jord feil i mine som skyldtes dette.
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/10/28 :  10:49:42  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Jag känner att jag måste visa LC Audio at detta är ett seriöst och snyggt bygge och att det inte är jag som schabblat. En bild på fronten kan ju ge ett bra förstaintryck.



Och även baksidan kan vara värd att visa upp. Att det tex. inte finns högtalarterminaler av den sorten som gör det "lätt" att orsaka en kortslutning. Samt att allt är väl separerat.



En översiktsbild på innanmätet. Inga synliga "bränder" eller kladd av något slag.



En närbild på likriktarna med filtrering. Inget synligt fel där.



Kondensatorbanken med filtreringar. Inget nytt att se heller där. Märket på den svarta MKP kondensatorn är från en lödpenna och har hängt med länge, utan problem. Detta KAN ju kanske vara något som nu ställt till problem. Tål att kollas upp närmare.



En Zappulsemodul. Inget ser ut som om det brunnit eller smält. Samma sak på den andra modulen.




läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/10/28 :  11:07:53  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Dags att börja felsöka mer metodiskt. Jag började med att koppla loss nätdelen från modulerna. Fram med multimetern, koppla i nätsladden och mäta, ingen spänning. Kanske dags att kolla säkringen (bättre sent än aldrig) och visst, den var trasig. Säkringen byttes, i med nätsladden igen, på med strömbrytaren och pshchsszhcjhs!!!!!!! Ja något i den stilen lät det då en av RIFA kondensatorerna i nätdelen bubblade och rök som en mindre vulkan.

Som tur är så hade jag 4 st kondensatorer ”över” eftersom de inte rymdes i lådan då jag byggde Zappulseslutsteget. Detta verkade ju som en väldigt enkel reparation, bara att byta en trasig konding mot en ny.

Denna historia har ett lyckligt slut. Med den nya kondensatorn på plats mätte nätdelen precis så bra som den skall. Med nätdelen ansluten till modulerna varken brakade det eller rök. Slutligen så kopplades anläggningen ihop och GALTIS anslöts, sanningens ögonblick, har de gått sönder



Näää, de spelade precis så trevlig som de alltid gör och Zappulseslutsteget fungerar klanderfritt. Ja det är t.o.m så att jag uppfattar det lilla bakgrundsbruset som lägre än tidigare. Puuh, vilken pärs.
Avlutar på en riktigt oskarp bild på ”syndabocken” i kondensatorpaketet.



läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/10/28 :  11:14:07  Show Profile Send K-man a Private Message  Reply
Skönt att det löste sig så snabbt och lätt denna gången! ..och extra skönt att Galtarna klarade sig!!!

\\K-man
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/10/28 :  11:58:00  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message  Reply
Baah inte skrämmas så där, trodde ju högtalarna hade gått sönder innna jag läste vidare..

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2003/10/28 :  13:05:10  Show Profile Send Hjelm a Private Message  Reply
Inget fel på likriktarbryggorna som orsakade kondingens självmord?

Hjelm
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/11/17 :  19:51:05  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Efter bytet av den trasiga kondensatorn spelade Zappulse bättre än någonsin. Den kanske inte varit juste på hela tiden

För några dagar sedan surfade jag förbi LC Audios hemsida och sedär, där har de äntligen "erkänt" att det har förekommit en del problem med olika störningar och andra småproblem med Zappulse 2.0. De har dock på ett seriöst sätt analyserat felen coh lagt ut lösningar som man kan tillämpa på sitt Zappulse.

För att göra lyckan än större "snubblade" jag över ett trasigt Perception Audio Fatang till ett överkomligt pris. Själva slutsteget var kanske inte så mycket att ha, men den snygga lådan såg jag möjligheter för.

Under helgen har jag därför rensat ur Fatanglådan, flyttat över Zappulsebygget och samtidigt införlivat LC Audios lösningar på mina störningsproblem. Himla snyggt och välljudande blev resultatet tycker jag



läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/17 :  20:24:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Fint att det löste sig. Jag har varit med om samma fel på rörslutsteg.
Hjelm frågar om likriktaren ovan, det är en bra fråga för när detta händer
kan kondingen ta med sig en eller flera dioder i fallet. Så var det på
rörsteget jag nämnde. Men spelar det som det ska och trafon inte brummar
mer än förut så är det ingen fara. Snyggt bygge!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/11/18 :  15:23:42  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Vilken drivspänning var det du hade på steget?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2003/11/18 :  16:10:20  Show Profile Send period a Private Message  Reply
Har du provat att vrida kondensatorbanken 90 grader moturs? Tänkte mest på att Lars Clausen tjatar om att kablarna från kondingarna till modulerna ska vara så korta som det någonsin bara går. IOFS, om det funkar störningsfritt och låter bra finns det ju egentligen ingen anledning....

Mvh // Per

Edited by - period on 2003/11/18 16:11:00
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000