HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Robis * Uppdaterade bilder på sidan 2 *
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2003/11/09 :  09:49:28  Show Profile Send Robis a Private Message  Reply
*** NYA UPPDATERADE BILDER PÅ SIDA 2 ***

Hållåj

Det har hänt lite på hemmafronten sen sist. Numera nytt boende i form av en villa
(belägen någon mil strax nordväst om Karlskoga) och det nya lyssnings/sällskapsrummet
har bra förutsättningar för välljud.

Lite stort är det dock - ca 35-40m2 - med snedtak på båda sidorna vilket kan vara
lite problematiskt. Jag har planer på akustiska justeringar (tack till b.la Knoppen)
som jag ska ta i tu med så fort jag gjort mig hemmastadd och fått in möblemanget.



Vi kan börja med en liten översiktsbild. Längden på rummet är nästan 8,5 meter och
"L-formad" så att rummet är djupare (ca.5,5 meter) där själva anläggningen står.



Bakom soffan står en låg bokhylla placerad som sväljer b.la vinylsamlingen mm.
Mattan framför soffan har jag gjort något tjockare med hjälp av en mattfilt.

(Subbasens placering är fortfarande långt ifrån spikad - fortsättning följer)

Elektroniken består av en gammal gedigen Accuphase E-210A som är tillbaka i min ägo.
Utrustad med ett mycket välljudande MM/MC-kort spelar den utsökt tillsammans med
Amphion högtalarna. CD-spelaren i sin tur, en begagnad Denon DCD-1450, har jag
införskaffat för att använda "tillsvidare". Det är en hyfsat kompetent och välbyggd
spelare. Likväl kan man ana att den är den svagaste länken i anläggningen

Bänken är egentligen ett slutstegsrack från Solid Tech som får tjänstgöra stereobänk.
Den ska avvecklas på sikt och ersättas med en bänk som tar fler komponenter.(DIY?)



Högtalarna då. Ett par finländska Amphion Argon I som jag haft i min ägo i snart 3,5 år.
Högtalarna är ganska lätta att placera tack vara konstruktionen och låter minst sagt
utsökt. Stativen är från Lovan Audio. Anledningen till att stativen står på fula
betongblock är för att höja upp dom en smula.



Så till det viktigaste - vinylspelaren. En Thorens TD-3001 med TP90 tonarm.
På den här pärlan spelas det långt mycket mer musik än på CD-spelaren, och då har
jag ändå minst 5 gånger mer musik på CD än på vinyl. Den vita trasan nere till höger
är en "Zero Dust" som ersätter skivborsten galant. Finns att köpa på Vinylbutiken.



En till bild på TD-3001:an. Skivspelarbänken kommer från Apollo Hifi. (Rekommenderas)
Pickupen i sin tur är en Ortofon MC-15 MKII Super. En ny pickup ligger visserligen på
önskelistan men det är lite renoveringar av badrum osv som ligger före i prioritet.
Jag sitter hur som helst nöjd med ovanstående kombination just nu så..

Har även en gammal MC-Stepup från Electrocompaniet som jag använder lite till och från.


/Råbis

Edited by - Robis on 2004/07/31 12:02:23

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2003/11/09 :  09:55:15  Show Profile Send Robis a Private Message  Reply
..å jag har verkligen en kass kamera och kan inte fota..
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/11/09 :  10:04:21  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Tycker bilder blev helt ok! Gillar din Accuphase! Synd om den att den får ha en cdspelare på locket!!

Har du testat att ha anläggning på kortsidan.. Ett sånt rum hade varit guld för lite större högtalare! (Tror jag)

Go to Top of Page

x2000
Member

411 Posts

Posted - 2003/11/09 :  11:05:07  Show Profile Send x2000 a Private Message  Reply
hej robis

det verkar vara en välljudande anläggning,
är väldigt förtjust i högtalarna, de ser verkligen trevliga ut
men nu till en fråga
var i sverige kan man köpa skivspelar-ställningen
och vad kostar den?

Mvh
Thomas
Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2003/11/09 :  11:41:30  Show Profile Send Robis a Private Message  Reply
quote:
Tycker bilder blev helt ok! Gillar din Accuphase! Synd om den att den får ha en cdspelare på locket!!

Har du testat att ha anläggning på kortsidan.. Ett sånt rum hade varit guld för lite större högtalare! (Tror jag)



Hehe , jo jag vet. Jag stänger av Förstärkaren när jag inte använder
den för att undvika att det blir varmt med cd spelaren på locket.

Jag letar efter en bänk med hyllor istället men Accuphasen rymms inte i vad som helst heller

Vad som inte framgår av bilderna är just rummets utformning. Det är L-Format och om jag
skulle möblera som du föreslog så skulle jag få en badrumsdörr brevid soffan samt nästan 4 meter
till bakväggen bakom soffan. Det uppställningen jag har nu ger mig drygt 5 meter mellan väggarna.

/Råbis


Edited by - Robis on 2003/11/09 11:42:57
Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2003/11/09 :  11:45:38  Show Profile Send Robis a Private Message  Reply
quote:
men nu till en fråga
var i sverige kan man köpa skivspelar-ställningen
och vad kostar den?


Så vitt jag kan föstå så går det inte att köpa dom i Sverige längre?
Dom handlare jag pratade med kunde inte fått tag på dom. Oslo verkar närmast.

Jag köpte min via tyskland och betalade det facila priset av 142 Euro inkl frakt.



/Råbis
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2003/11/09 :  12:51:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
kan någon moderator ta bort den gamla?


Fixat!

Vänligen,
Pac

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/09 :  14:56:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ser trevligt ut det där. Står anläggningen mot en långsida i rummet? Jag tenderar
att hålla med Neodynium där. Men det kanske inte skulle funka i övrigt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2003/11/09 :  16:34:07  Show Profile Send Robis a Private Message  Reply
Så här ser rummet ut.. 8,5m långt och 3,5m på det smalare stället.

Jag hade planer på att rigga upp det som ni föreslår men det skulle innebära
att jag skulle få 4-5 meter till bakväggen när jag sitter i soffan samt att högtalarna
skulle få stå väldigt tätt ihop och med ett stort fönster bakom...

/Råbis
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/11/09 :  16:49:40  Show Profile Send poman a Private Message  Reply
Hej på dej Robis!

Fin anläggning du har dina högtalare var super snygga sen
är din Thorenare i helt fel heller.

TD-3001 lite avklädd!






Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/11/09 :  17:56:38  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
Hej Robis. Är det där "körsbärsfärgen" på dina Argon? I så fall, tycker du bilden stämmer överens med verklighetens färg eller gör blixten att färgerna blir fel? Funderar på att köpa Amphionhögtalare.
/Roq
Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2003/11/10 :  07:34:55  Show Profile Send Robis a Private Message  Reply
quote:
Hej Robis. Är det där "körsbärsfärgen" på dina Argon? I så fall, tycker du bilden stämmer överens med verklighetens färg eller gör blixten att färgerna blir fel? Funderar på att köpa Amphionhögtalare.
/Roq


Oj, svårt att säga. Blixten har nog gjort sitt till men dom är definitivt mörkare än "vanlig" körsbär.
Det är björkfanéer/stavlimmad björk som är betsad.

Argon fanns även i Mörkbrun pianolack en gång i tiden...
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/11/11 :  19:48:43  Show Profile Send poman a Private Message  Reply
Vad är det för element som sitter i dina högtalare tro!
Jag har lite problem med mina stora Avance högtalare då rummet, så
en del basrik musik kan bli lite bumligt om man spelar högt.
Funderar på någon typ av bredbandsabsorbenter kanske skulle hjälpa.



Edited by - poman on 2003/11/12 11:17:40
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/11/11 :  20:44:01  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message  Reply
Ruskigt fina högtalare det där!

Poman; ser ut som ett par Seas i alu serien!


Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2003/11/12 :  16:21:58  Show Profile Send Robis a Private Message  Reply
Med risk för att jag har fel så har jag för mig att det är ett par SEAS diskanter.

Den nya modellen - mkII - har en ny typ av diskant dock
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/12 :  22:59:13  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Svår akustik, kom in i matchen, jag har 5 dörrar, varav 2 går att stänga. Här rymms vardagsrummet också på 26 kvm.
Jag skulle vilja ha dina problem.

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/11/16 16:21:25
Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2003/11/13 :  06:50:33  Show Profile Send Robis a Private Message  Reply
quote:
Svår akustik, kom in i matchen, jag har 5 dörrar, varav 2 går att stänga. Här rymms vardagsrummet också på 26 kvm.
Jag skulle vilja ha dina problem.


Hehe, ok, så illa har jag det kanske inte, och jag håller med om att det är
ett "trevligt" problem när rummet är lite för stort istället för för litet


/Råbis
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/11/16 :  13:10:31  Show Profile Send poman a Private Message  Reply
Har du barn robis då skulle jag vara livrädd om nån av dom petade
på som dina stavhögtalare hua och dom gick i golvet.
Jag vet när jag hade mina små Acoustic-Energy AE1 stativhögtalare
vet inte hur många gånger jag själv höll på att välta dom och lyckades
få tag innan dom hamnade i golvet, man är hmmr lite klumpig av sej, jag har inga barn inte vad jag vet på byn i alla fall.



Edited by - poman on 2003/11/16 16:55:56
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/11/16 :  15:51:04  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message  Reply
Lyssnade en sväng på de där högtalarna när jag var förbi Ljudmakarn!

Här kan vi snacka spelglädje, samt en bra botten ur de relativt små skapelserna

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/16 :  16:23:32  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
En liten skärm av lämpligt material på den sida där högtalaren inte möter någon vägg kanske.

Bravo
Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2003/11/17 :  09:40:17  Show Profile Send Robis a Private Message  Reply

Tjenare,

Jo - jag har en dotter på 7 år men hon har inte rämnat några högtalare i golvet ännu.
Och om olyckan skulle vara framme så är det väl inte mycket att göra åt det.

Jag har lite ideér på akustiska förbättringar. B.la skulle jag vilja testa basabsorbenter i hörnen
bakom lyssningsposistionen samt i högra hörnet bakom högtalarna och även någon form
av diffusor ovanför bokhyllan bakom soffan. Sen har jag planer på att sätta dämp-paneler bakom högtalarna.

En skärmvägg brevid den vänstra högtalaren skulle inte vara fel. Vet att Ikea har en variantsom kostar korvören.

/Råbis
Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2004/07/31 :  11:59:45  Show Profile Send Robis a Private Message  Reply
Lägger upp lite nyare, uppdaterade bilder. B.la på dämpväggarna.

Först och främst en översiktsbild på anläggningen:



Rummet är L-format, ca. 35 kvadrat meter stort med snedtak bakom högtalarna och lyssningspositionen.

Högtalarna är ett par Amphion Argon I snörade med Supra kabelage. Utrustningen i övrigt består
av en gedigen Sony XA-50ES CD-spelare (GRYMT drivverk med puck), en Accuphase E-210A
förstärkare samt en Thorens TD-3001 vinylspelare. Som pickup använder jag en Ortofon MC-15 mkII Super.

Dämpväggarna bygger löst på pekka:s beryktade väggar som avhandlats på forumet tidigare.
Dom är drygt kvadratmetern stora med 140 mm Gullfiber och klädda med tyg.



Pga en korkat placerad krypvind så kunde dämpväggarna inte monteras direkt mot väggen.
Lösningen blev istället att göra dom flyttbara utifall man fick för sig att möblera om.



Och så vitt jag förstår så är det ingen nackdel att ha en luftspalt mellan dämpväggen
och vanliga väggen Total byggkostnad blev 800:- för ett par och dyrast var nog tyget.



En till bild på väggen. Gullfibern sticker ut några cm
från själva ramen och är lagomt löst spänd mot tyget.

Skivspelaren förtjänar lite extra uppmärksamhet tycker jag. Som redan nämnts så rör det sig om
en Thorens TD-3001 med orginal TP-90S arm. Det är ett flytande upphängt verk med tung aluminium tallrik.



Den står monterad på en Apollo vägghylla som jag fyndade från Tyskland för 142€ förra sommaren.



Den var visst lite dammig ser jag.. hmmm



Pickupen är en Ortofon MC-15 MkII Super. Det är Ortofons billigaste MC-puppa och spelar helt ok.
Planer finns fortfarande (planerat det länge nu ) att uppgradera den med en lite bättre MC-puppa,
t.ex en Ortofon Kontrapunkt A, men än så länge så duger den nuvarande mer än tillräckligt.

För tillfället använder jag RIAA-steget i Accuphasen, men jag har en Electrocompaniet MC-2 stepup
som ska kopplas in vad det lider.Det enda jag saknar är en bruksanvisning till den
eftersom man kan jumpra den invändigt och impendansmatcha den mot den pickup du använder.

..så om någon kan hjälpa till med en manual så vore jag tacksam

/Råbis

Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/07/31 :  13:07:13  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
Elegant lösning med dämpväggarna. Finns det något fast bakstycke i dom eller blåser det rakt igenom

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2004/07/31 :  13:55:57  Show Profile Send Robis a Private Message  Reply

quote:
Elegant lösning med dämpväggarna. Finns det något fast bakstycke i dom eller blåser det rakt igenom


Japp, bakstycket består av masonit, 3-4 mm tjock, kommer inte ihåg exakt hur tjock den är.

/Råbis
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/07/31 :  14:55:46  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
OK.
Fungerar det bra

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2004/07/31 :  16:52:24  Show Profile Send Robis a Private Message  Reply

quote:
OK.
Fungerar det bra


Jodå, det tycker jag - har dock inte gjort några mätningar annat än att försöka använda
hörseln under några AB tester med/utan dämpväggar. Men högtalarna ställdes sedemera upp
med dessa som utgångspunkt, och då det blir ju inte riktigt rättvist när man testar genom att ta bort dom.

Jag gjorde det under ett par veckor i början men sen fastställde jag högtalarplaceringen och lät det
vara som det var. Jag upplevde dock att jag uppnådde ett bättre resultat med dämpväggarna än utan.

Och det skulle vara kul att mäta upp rummet med hjälp av ett proffs men jag känner ingen med prylar tyvärr..


/Råbis




Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000