HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 BAT VK-D5 SE, avklädd
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/11/11 :  02:02:48  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Denna gång är det fladdermusens(!) tur att strippa, hmmm

Först påklädd!





Här är det ingen stegvis avklädning utan här åker allt av direkt!






Bat:en använder sig av 4st dac:ar, PCM63P





6-pack behöver inte vara öl, inte om du frågar männen på BAT!!





Akilleshälen för BAT-spelaren är transporten (Philips), helt tyst är den inte dessvärre. På de nyaste spelarna sitter en plåt över, en sådan kommer att införskaffas om jag ska ha spelaren kvar




Strömförsörjningen verkar däremot vara väl tilltagen







Rören som BAT använder sig av är de så kallade BAT Supertubes, egentligen inget märkligare än några ryska militärrör vid namn 6H30. De är 4 till antalet i SE versionen av BAT VK-D5. I den vanliga sitter 6st 6922/ECC88 vilket förklara det "tomma" platserna på kretskortet.




Ett par avslutande bilder på de glödande rören!





Kommer att återkomma med lyssningstest mot min Meridian 588.

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Dominik Szalapski
Member

112 Posts

Posted - 2003/11/11 :  02:32:54  Show Profile Send Dominik Szalapski a Private Message  Reply
Jag är imponerad av insidan och väntar på resultat av din test.

Dominik
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/11/11 :  03:55:20  Show Profile Send pesa a Private Message  Reply
Jag som har tummen mitt i handen sger bara - "att ni bara vågar". Jag hade varit livrädd att pilla sönder ngt...

Mycket trevligt reportage!

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/11 :  04:47:41  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Inte illa, inte illa alls, väntar med spänning på duellen?

Bravo
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2003/11/11 :  06:31:24  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
K-Dacar och Pacific-microsonics HDCD-avkodare parat med ett rör-linjesteg...Hmmmmmmm

Ser riktigt, riktigt trevligt ut!!!

Vänligen,
Pac

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/11 :  07:45:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Snyggt och prydligt!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/11/11 :  08:23:48  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
PCM 63-Dacar och Pacific-microsonics HDCD-avkodare, Låter som en COPLAND CDA 288 Skall nog börja tweaka på allvar med BAT prestanda i sikte

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/11/11 :  11:42:22  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Pesa> Nja, att skruva bort 16 skruvar är inte så svårt har även hållt på lite med elektronik så jag vet vad jag gör...

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

LydMekk
Member

109 Posts

Posted - 2003/11/11 :  11:45:53  Show Profile Send LydMekk a Private Message  Reply
Vill ha!

Kjekt med DACene i sokler, lette å bytte ut!

Litt foruroligende med støy fra transporten håper det dekselet du nevner retter problemet. Er selv følsom for slik støy, sitter bare 2 meter unna racket...

Shit happenz...

Edited by - LydMekk on 2003/11/11 11:46:44
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/11/11 :  11:47:06  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
PAC> Tja, det ser helt ok ut =)

Testade lite att byta mellan 588:an och D5 och den senare verkar vara en mycket "analogt" klingande cdspelare. Meridianen var lite annorektisk i jämförelse. BAT:en spelar mer raffinerat på ett sätt som Meridianen inte kan dock vid väldigt låga nivåer hör man driven som är monterat helt öppet, korkat konstruktion om du frågar mig. Det verkar dock finnas en uppgradering i form av en plåt, den ska inhandlas!!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/11/11 :  11:56:00  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
LydMekk> Det har kommit ett nytt chipssätt där dacarna byts ut och där Pacific-microsonics filtrer byts ut mot ett nytt. Då är det rätt bra att ha socklar =)

Dessutom så får man med en plåt som ska monteras runr driven och på den ligger filtret. Uppgraderingen kostar $800 och gör min spelare identisk med de nya BAT spelarna. Ska se om man kan beställa uppgraderingen direkt från USA, montera den kan jag själv.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/11/11 :  12:15:49  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Mycket imponerande inre!! Oj oj.. Dånande drive är inget skoj dock.. sånt slipper jag på min Sony.

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/11/11 :  12:20:29  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Jag har haft problem med sonydrivar tidigare i min hifikarriär också tyvärr Nåväl, jag skickade ett mail till Victor(på BAT) och frågade om man kunde köpa en "plåt" direkt från USA.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/11/11 :  14:03:17  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
Rydberg

Du har inte funderat på att testa att byta ut rören mot några
bättre rör ?? kan ju vara av betydelse

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/11/11 :  14:22:07  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Det finns bar 2 sorters 6H30, det är redan de bästa som sitter i. Eventuellt ska det finnas ett annat rör man kan stoppa i, ska undersöka det närmare.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/11/11 :  16:11:46  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
Nä, usch vad snuskigt. Ni lämnar ju inget åt fantasin
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/11/11 :  16:46:05  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message  Reply
Rydberg: Tack för minirepotaget om hur BAT låter i jämförelse med Meridian 588. Jag kommer att få hem en Meridian 588 och en Tube technology om några veckor och jag återkommer då med ett liknande repotage, dock utan att skruva sönder lådorna, då jag bara lånar de för utvärdering. Så mitt val har stått mellan 588:an och Tube tech. Men BAT kanske är ett alternativ också.
Vad får man ge för en BAT ny eller begagnad?

Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2003/11/11 18:10:25
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/11/11 :  17:05:28  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Denna som jag har fast med 24-bits kostar 74000 ny. Den versionen jag har kostade ca 67'-68' ny, kan som sagt uppdateras för $800.

Beg.pris är svårt då det finns få som är 220V anpassade.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/11/11 :  17:07:15  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
quote:
Nä, usch vad snuskigt. Ni lämnar ju inget åt fantasin

Merkurius> Visst är det förj**ligt!!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/11/11 :  17:20:29  Show Profile Send Matrixen a Private Message  Reply
Du behåller den förutsatt att du kan få tag på en plåt, eller? Missljud är alltid irriterande.
Du kanske kan fixa DIY ljuddämpning?
Snyggt såg det ut. Ser fram emot ett uttömmande testreferat.
/M
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/11/11 :  17:44:04  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message  Reply
Mumms!
Gör ett plexiskal till den istället så blir det mysigare i mörkret

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/11/11 :  18:12:22  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message  Reply
Rydberg: Om du väljer att behålla BAT:en skall du sälja 588:an då? Om så är fallet kan jag vara intresserad.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/11/11 :  18:15:08  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Japp, jag ska sälja en av dem. Meridianen är 8 mån gammal och funkar helt perfekt och är i absolut nyskick. Annars blir BAT:en till salu till ett bra pris.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/11/11 :  18:21:10  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message  Reply
Jav väntar, har ingen brådska.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000