HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Soulman (Advantage - Accuphase - Martin Logan)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/11/18 :  12:32:47  Show Profile Send Soulman a Private Message  Reply
***** Eventuella uppdateringar läggs till i nya inlägg längre ner, just nu är vi inne på sida 2... *****

Hejsan,

Dags att visa upp anläggningen då... Fick lånat mig en digitalkamera från jobbet igår. Egentligen var syftet att ta kort på min motorcykel som jag håller på att sälja. Men när kameran väl var hemma var jag ju "tvungen" att ta lite kort på anläggninen oxå Av någon egendomlig anledning la jag ner mer jobb på att ta bilderna på den än på hojen

Och ja; jag vet att det blev vidvinkel-kajko på bilderna så man får en lättare sjösjuka av att titta på dem. Men kameran och fotografen är inget vidare bra på det där med att ta kort. Fotografen föredrar dessutom sin gamla hederliga Canon EOS 650... Mycket enklare (??) att ta kort med den

Åter till anläggningen... Den börjar ta form allt mer. Just nu känns det som om det mesta finns där. Jag behöver dock ta rejäla tag med rummet. Det behöver dämpas och fixas. Men det kommer så snart mc:n är såld Högtalarkablar skall det skaffas nya, jag funderar även på att prova att göra egna signalkablar. Det får bli mitt julpyssel

Anläggningen består av:
CD-transport: Sony CDP-XB 930
DAC: Perpetual Technologies P-3A
Försteg: Audio Analogue Bellini mk2
Slutsteg: Audio Analogue Donizetti monoblock
Högtalare: Jamo Concert 11/D870
Digitalkabel: CN Ljudteknik CN Digital
Signalkablar: CN Ljudteknik Reference Ag
Högtalarkablar: Van Den Hul Royal Jade

Översiktsbild:

Ja jag vet; tv:n borde bort men det är väldigt låg WAF på det... Om ni undrar över den något märkliga placeringen av delarna i hyllan så beror det på Soulman JR och hans teleskopsarmar. Han vill väldigt gärna lyssna på musik så länge det är Bamse Om man nu kan kalla det musik?? Och han drar sig tyvärr inte för att glatt pilla på allt... Observera även Teletubbiesen som sitter på tevebänken. Ett måste för seriös musiklyssning

Observera dammsugaren framför cd-hyllan. Också ett måste för seriös musiklyssning. Dessutom ger den lyssnaren ro att lyssna då den skrämmer Soulman JR från att ge sig på att tugga på cd-skivorna

Elektroniken:

Placeringen har ni fått förklard ovan så den är tyvärr som den är ett tag framåt är jag rädd. Tunern på hylla 2 uppifrån räknat är till för att tillfredsställa JRs obändliga lust att pilla...

Höger högtalare + del av skivsamligen:


Vänster högtalare + del av skivsamligen:


Tror det var allt för tillfället. Jag återkommer om det sker eventuella förändringar. Det lär väl först och främst bli i form av nya högtalarkablar och sedan absorbenter av något slag...

Det är frexten inte jag som har valt färg i vardagsrummet! Bara så ni vet Min sambo gjorde innan vi hade träffats... Jag kan ju nöja mig med att konstatera att när vi väl får råd med den där villan som hägrar kommer det inte att vara samma färg

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --

Edited by - Soulman on 2007/04/25 23:23:04

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/11/18 :  12:54:00  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Är det godkända match puckar jag ser under cd:n ?
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/11/18 :  12:59:50  Show Profile Send Soulman a Private Message  Reply
Jepp!! Men inte vilka puckar som helst utan officiella Frölunda Indians puckar från förra året (dvs året de vann SM)

Hade dem från börjar under försteget en hylla ner för att få upp det utom räckhåll för JR men sen blev hans armar för långa

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/11/18 :  13:43:25  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Soulman jr är tidigt inne i hifisvängen då kan man säga! Gillar att tweaka, lyssna samt greja med andras skivor!

Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/11/18 :  13:48:27  Show Profile Send Soulman a Private Message  Reply
Neodynium -> Jotack, han har sina ideér Skall nog få honom till att bli hifi-nörd så småningom

Faktum är att han verkar närmast besatt av skivor med kartongförpackning. Han har gått hårt åt Maceo Parker "Made by Maceo", en U2 dubbel-maxi och min Curtis Mayfield box. Vet inte riktigt varför han är så tokig i kartong Förmodligt är det mer "bitvänligt" än de vanliga plastförpackningarna Eller oxå kanske det är Maceo, U2 och Curtis han är besatt av

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/18 :  17:00:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ser ju trevligt ut. Är du nöjd med högtalarna?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/11/18 :  17:57:38  Show Profile Send Soulman a Private Message  Reply
Bernt Jansson -> Tackar och bugar! Högtalarna är jag väldigt nöjd med. De är nog den del i anläggningen som jag är mest nöjd med. De skulle iofs behöva lite mer plats att spela på. Bla så de kom ut mer från väggen... Men det kommer väl så småningom

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2003/11/18 :  18:07:36  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
trevligt system!
Vad tycker du om din Perpetual Technology-dac? Har du jämfört den med några andra dacar?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/11/18 :  18:20:23  Show Profile Send Soulman a Private Message  Reply
sampix -> Tackar och bugar! Jag har inte jämfört min Perpetual Technology P-3A med någon annan DAC. Fick den till ett helt ok pris och slog till direkt. Skillnaderna på min Sony var helt klart stora. Bättre dynamik, mer detaljer, mycket "snällare" diskant (Sonyn har en rätt elak och vass diskant), mycket bättre definierad bas, bättre 3:d. Så jag är helt klart nöjd med den. Men som sagt var; jag har inte jämfört den mot någon annan dac och Sonyn kanske ínte är en helt rättvis jämförelse. Den kostade väl runt 4kkr och P-3A kostar väl runt 10-12kkr...

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2003/11/18 :  18:31:16  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Mitt hifi-intresse startade upp med en föregångare till din Sony CDP-XB 930 Kommer inte ihåg beteckningen. Kostade 3000-4000 iaf. En riktigt bra spelare var det faktiskt.
Men med Perpetual Technology P-3A blir det nog ännu bättre. De har väl en liten låda för uppsampling också?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/11/18 :  18:35:38  Show Profile Send Soulman a Private Message  Reply
sampix-> Jepp det stämmer bra det. Den heter P-1A. Finns en sådan till salu på Hifimagasinet för 5kkr. Lite sugen blir jag Men det får dröja tills hojen är såld i så fall. Regeringen lär inte bli nöjd om det dyker upp en liten hifi-låda till hemma

Sonyn låter rätt ok för priset tycker jag, men som sagt var är den lite vass i diskanten...

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2003/11/18 :  18:58:57  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
quote:
sampix-> Jepp det stämmer bra det. Den heter P-1A. Finns en sådan till salu på Hifimagasinet för 5kkr. Lite sugen blir jag Men det får dröja tills hojen är såld i så fall. Regeringen lär inte bli nöjd om det dyker upp en liten hifi-låda till hemma


Hmm Det är sällan som de tycker om "nya lådor" har jag märkt,...

Du skulle nog få en kalas-kombo ihop med uppsamplaren faktiskt. Å andra sidan, om du är nöjd, så finns det inte någon anledning att köpa nytt

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/19 :  05:23:00  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Jag som trodde att färgen liksom damsugaren hade en högre audiofil mening.

Bravo
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/11/20 :  12:18:22  Show Profile Send Soulman a Private Message  Reply
sampix -> Jag tror oxå att uppsamplaren skulle göra stor nytta. Sedan vill jag se över strömförsöjningen till DAC:en. Finns ju en enhet som tydligen skall göra stor skillnad. Får väl se hur det blir. Bilen pajade igår så det behövs kulor på annat håll

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/12/11 :  11:34:21  Show Profile Send Soulman a Private Message  Reply
Uppdatering 2003-12-11

Motorcykeln är såld. Och nu läggs ett antal procent av pengarna från den på lite nya hifi-leksaker Det är inte utan att jag känner mig lite som ett barn på julafton

Igår inhandlades nya högtalarkablar. Det blev ett par begagnade "Harmonic Tech Pro 12 Melody Line". Puh, långt namn Skruvade dit dem igår kväll men hann inte lyssna något vidare på dem eftersom Soulman JR sov... Väck inte den björn som sover stämmer fint in på honom Det lilla jag hann lyssna på lovade dock väldigt gott. Tämligen stor skillnad från mina gamla Van Den Hul Royal Jade... Vi får väl se senare idag.

Under gårdagen inhandlades också 6 st 100cm * 50 cm * 6,5 cm absorbenter från BRL. Dessa skall kläs i glest tyg och monteras ramar i trä på. Men jag var så klart "tvungen" att testa att sprida ut dem i vardagsrummet och göra lite klapptest redan igår kväll. Det lät än så länge väldigt lovande. Vi får se/höra efter julpysslet med tyg och ramar ifall det verkligen blir något bra...

Idag ringde dessutom Bussgods och meddelade att min Perpetual Technologies P-1A hade kommit. Kunde inte låta bli att köpa dem som var till salu på Hifimagasinet. Återkommer med intryck från den någon annan dag...

Så just nu består anläggningen av:
CD-transport: Sony CDP-XB 930
Uppsamplare: Perpetual Technologies P-1A
DAC: Perpetual Technologies P-3A
Försteg: Audio Analogue Bellini mk2
Slutsteg: Audio Analogue Donizetti monoblock
Högtalare: Jamo Concert 11/D870
Digitalkabel: CN Ljudteknik CN Digital
Signalkablar: CN Ljudteknik Reference Ag
Högtalarkablar: Harmonic Tech Pro 12 Melody Line

Återkommer med bilder när absorbenterna är på plats...

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --

Edited by - Soulman on 2003/12/11 19:17:46
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/12/11 :  23:27:09  Show Profile Send Matrixen a Private Message  Reply
Både välbalanserad och pedagogisk hifi. Lurigt och inte minst pedagogiskt som sagt var med Tunerplaceringen.
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/12/17 :  15:47:16  Show Profile Send stargazer a Private Message  Reply
Trevligt system, Soulman!

Mitt äldsta barn gillar också CD-skivor med kartongförpackning. Med stora ögon har vi dessutom tillsammans ögnat igenom booklet'en för
Deep Purple: Machine Head (25th anniversery edition)

"Pappa, kan vi kolla på bilden med 'rök på vattnet'"

/ stargazer
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/18 :  01:17:40  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Bra blir bara bättre.

Bravo
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/12/18 :  12:12:44  Show Profile Send Soulman a Private Message  Reply
stargazer -> Tackar och bugar. Har inte vågat titta i booklets med knodden än. Han har en tendens att rita, slita, dra och bita i det mesta han kommer över...

Bravo -> Tackar och bugar!

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/12/18 :  12:34:14  Show Profile Send Tonkis a Private Message  Reply
Trots dammsugaren har du fullt med damm under högtalarna.. är dom tunga?

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/12/18 :  15:22:43  Show Profile Send Soulman a Private Message  Reply
Tonkis -> slarvig flickvän Jag hade precis satt dit högre fötter på dem. Så nu går det att dammsuga under dem. Men flytta dem är inte att tänka på ens när man dammsuger Inte efter allt slit jag har haft med att få till placeringen...

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2004/07/15 :  12:01:47  Show Profile Send Soulman a Private Message  Reply
Uppdatering 2004-07-15

Var ett tag sedan jag skrev om några ändringar. Det betyder ju inte att det inte har ändrats, uppgraderats och nergraderats... Så här kommer ett sammandrag av vad som har hänt sedan senast.

Läget är som sådant att jag var tvungen att skaffa nya bänkar. Soulman JR blev en allt för duktig klättare för att de gamla skulle fungera längre. Enda alternativet var att (hemska tanke) skaffa bänk med dörrar Nåja. Det fanns inte så mycket att be för. Bara att göra. Dock märke jag snabbt att det blev varmt och trångt med cd-spelare + uppsamplare + dac + försteg + 2 monoblock i skåpet. Samtidigt ville jag få lös lite pengar till en villa. Då dök idéen upp att nergradera och förenkla....

Först såldes försteget + monoblocken av. Planen var att ersätta dem med min gamla Sony integrerade stärkare. En gång i tiden var jag ruggigt nöjd med ljudet som den presterade tillsammans med mina Jamo Concert 11. Läs tex http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=2849 för att läsa om hur bra jag tyckte det var. Vad jag inte kom ihåg var hur mycket sämre jag tyckte det lät den gången jag tvingades använda Sonyn igen när ett av monoblocken var på lagning. Även det finns dokumenterat; http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=7523 Kan ju tillägga att mitt beslut ivrigt backades upp av sambon som var väldigt nöjd. Tror hon sa något i stil med "det lät minsann väldigt bra med den gamla förstärkaren (Sonyn), så det så".

Glad i hågen kopplades Sonyn in i anläggningen igen. Och med spänd förväntan satte jag mig oroligt på plats i soffan och lyssnade. Och fy f--n vad det lät illa! Hualigen vad fel det blev. Instängt ljud, ingen kraft i basen, rörig ljudbild, vass diskant... Trots det tänkte jag bita ihop och stå ut med eländet för att spara ihop pengar till det där huset. Men efter bara ett par dagar kläckte sambon ur sig att det inte var något kul att lyssna på stereon längre; "det låter som om Fred Durst stitter i en burk och sjunger" var hennes kommentar. Det har nog aldrig varit enklare att få en uppgradering sanktionerad hemma hos mig iaf

Trots allt kändes en integrerad stärkare som rätt väg att gå. Så jag slog till på en begagnad Amplifix. Fick sparat lite pengar från Audio Analogue prylarna och fick dessutom ett än bättre ljud på köpet! Kan inte nog skriva om hur mycket jag uppskattar Amplifixen. Speceillt för de priser som den går att få tag på som begagnad. För 8 kkr fick jag något som (i mina öron) spöade Audio Analogues prylar med ett nypris på 23 kkr. Sådant är kul! Sedan kanske jag skall passa på att tala om att jag är ltie av detaljfreak. Så kombinationen Amplifix + Jamo Concert 11 är som hand i handske för mig. En hel del andra skulle säkert kalla kombinationen för analytisk. Men för mig är det inte ett negativt ord så...

Resan gick vidare. En begagnad CDfix inhandlades. Billigt utan fjärr. Tänkte att det kunde vara bra eftersom det blir svårare att bara sälja en del nu. Min plan är nämligen att sitta nöjd nu. Skall endast labba lite med vibrationsdämpning och rummet. Elekroniken skall inte bytas ut på ett par år är planen. Rummet kommer till syvende och sist att vara det som sätter de största begränsingarna den närmaste tiden.

Ett par nya kablar inhandlades också. Jag lade ett, i mina ögon, skambud på en uppsättning Harmonic Tech Pro Silway mk2 xlr + Harmonic Tech Pro 11 högtalarkablar. Framförallt gjorde bytet en högtalarkablarna en rätt stor skillnad. Ljudet är lugnare, inte lika framåt och "på", bättre/djupare bas, stabilare helt enkelt.

Dax för lite bilder kanske??


Uppifrån och ner: CDFix, Teac VRDS 7 (till salu) och Amplifix.


Baksidan av mina Jamo + mina Harmonic Tech Pro 11. Fint med byglar så att man kan ställa diskanten.

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2006/05/25 :  21:38:27  Show Profile Send Soulman a Private Message  Reply
Massiv uppgradering är gjord. Kommer att skriva om den här jag får tid...

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2006/05/26 :  07:57:28  Show Profile Send Smackman a Private Message  Reply
Plita ner lite nu :D


Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2006/07/13 :  17:47:43  Show Profile Send Soulman a Private Message  Reply
Ok här kommer en liten preview av vad som har uppgraderats hemma sedan sist... Loggor tagna av eder ovane fotograf. Kan vara intressant att se ifall någon lyckas träffa rätt med inte bara märke utan även modell ;)

Uppgradering 1


Uppgradering 2


Uppgradering 3


Lyssningnsintryck och mera bilder kommer någon gång i framtiden. Det har nämligen tillkommit en Soulman JR nr 2 som tar en hel del tid. Lägg därtill ett hus med inflyttning i augusti och ni inser att tid inte är det jag har mest av just nu ;)

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2006/07/14 :  02:07:43  Show Profile Send Mikaell a Private Message  Reply
Advantage S1:a
Accuphase 530
Jm lab Electra 926



/Mikaell.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000