HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dynamiska diffusorer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

thompa
Member

193 Posts

Posted - 2003/12/07 :  09:36:53  Show Profile Send thompa a Private Message
Måste bara få dela med mig av mina erfarenheter av dynamiska diffusorer.

Jag har under snart ett års tid varit intresserad av rumsakustik och dynamisk justering av sådan. Det jag har kommit fram till är att dynamiska diffusorer funkat bäst. De (det är 4 stycken) är relativt klangmatchade och är specialdesignade för ett visst frekvensområde. Bäst effektivitet (och dynamik i systemet) fås när de samverkar. Tyvärr kan det uppstå en del problem kring just samverkan, men mer om det senare...

Det finns en hel del att tänka på, tex skall de ha hög WAF (Wife Acceptance Factor), relativt låg egenklang och ett inte alltför krävande energiomfång.

Jag har som sagt 4 specialdesignade diffusorer:
1. Lågbasen. Denna diffusor var tidigare mycket dynamisk, men tenderar till att bli allt mer statiskt med tiden. Den har ett avancerat egeninbyggt rumskorrektionsanpassat synsätt (AERS), vilket betyder att den är självlärande. Faktiskt är det en något mer optimerad algoritm än hos de andra diffusorerna. Rent fysiskt är detta den klart största diffusorn i sitt slag, men det krävs emellertid få de lägsta frekvenserna.
2. Midbasen. Här har jag installerat en betydligt mindre och rappare diffusor. Det krävs för att kunna hinna parera de mest dynamiska inslagen i systemet. Denna är inte lika lärande, men har ett från början hyffsat bra system i alla fall. Denna diffusor är även lite fluffigare och i en annan färg än lågbasdiffusorn.
3. Mellanregistret. Denna diffusor liknar midbasdiffusorn rent estetiskt. De installerades samtidigt och har alltid verkat som par. I övrigt är egenskaperna påfallande lika som midbasdiffusorn beträffande de andra parametrarna (DA-parametrarna) också.
4. Diskantdiffusorn. Faktiskt den nyaste installationen. Den är rapp som få och kan verkligen hänga med i de snabbaste partierna. Den är tyvärr lite oinspelad vilket innebär att den kan akustik-skena (AS) i tid och otid. I övrigt funkar den rätt hyffsat.

Nackdelarna med dynamiska diffusorer? Jo, som jag tidigare nämnt kan de komma i en slags egensvänging vilket de facto genererar ljud. I fel partier kan detta vara väldigt jobbig, fast oftast går det över av sig självt. Basdiffusorn kan vara lite lynnig, speciellt i kombination med diskantdiffusorn. Här krävs en bestämd hand för att bringa ordning i systemet. I övrigt är diffusorerna ganska energikrävande vilket tyvärr blir dyrt i längden.

Fördelar? Bättre dynamik i systemet. Trevligare lyssningmiljö. I vissa partier bringar diffusorerna ett lugn i ljudbilden för att vid ett annat hjälpa musiken "att släppa". Hög WAF som tidigare nämnts...

Är ni intresserade av att köpa dynamiska diffusorer kan ni kontakta mig. Jag kan i vinter/vår erbjuda midbas/mellanregister/diskant-diffusor. Priset ligger kring ca 6000 styck. Lågbasdiffusorn kan jag dock ej erbjuda då dessa är riktigt knepiga att få tag på...

Ja just det, höll på att glömma visa lite bilder på diffusorerna.

Basen nedan. Notera det vilda men förvånande uttrycket. Som sagt alltid på språng, men inte helt linjär.


Midbasen. Tar det hela med ro. Svårflörtad vilket gör att hela systemet får en liten svacka i just detta registret.


Mellanregistret. Chefen. Ser till så att allt flyter på som det skall. Håller både lågbasen och diskanten i schack. Notera de extrastora diffusorutväxterna upptill.


Diskanten. Nyaste i gemet, men också den mest svårkontrollerade. Behöver mycket effekt för att prestera max. Notera de lägre placerade diffusorutväxterna.


/Thompa

Ps. Diffusorer av midbas/mellanregister/diskanttyp kommer faktiskt att finnas till salu i vinter/vår. Ds.

B&W Nautilus 804 - HTM2 -ASW 2500, Thule IA350B, Wadia 12, Wadia 22

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2003/12/07 :  11:23:23  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Annars är öronproppar bra för att komma tillrätta med rumsresonansproblem.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/12/07 :  11:27:54  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Eller "riktiga" diffusorer och tubetraps....

Mvh,
Go to Top of Page

thompa
Member

193 Posts

Posted - 2003/12/07 :  11:47:27  Show Profile Send thompa a Private Message
Ha! Ni är bara avundsjuka för att ni inte testat!

/Thompa

B&W Nautilus 804 - HTM2 -ASW 2500, Thule IA350B, Wadia 12, Wadia 22
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/12/07 :  12:01:50  Show Profile Send f95toli a Private Message
Fördelen med thompas diffusorer är att om man köper två med olika polaritet så kommer de automatiskt att bli fler efter några månader, detta ökar ju naturligtvis effektiviteten. Ett problem med denna automatiska effektivitetsökning är dock att ljudet kan bli FÖR diffust, därför rekomenderas nog ett besök hos en diffusor-expert (som då bör tweaka åtminstone den ena diffusorn) när ljudet är bra.



Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/07 :  12:02:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har liknande erfarenheter. Mina diffusorer kommer i självsvängning då jag kommer nära kylskåpet.
Alla mina är tweakade.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/12/07 12:04:08
Go to Top of Page

thompa
Member

193 Posts

Posted - 2003/12/07 :  12:30:20  Show Profile Send thompa a Private Message

B&W Nautilus 804 - HTM2 -ASW 2500, Thule IA350B, Wadia 12, Wadia 22
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2003/12/07 :  21:15:14  Show Profile Send DIYamps a Private Message
asså LOL! djur som rumsdämpare/högtalare hahahaha :D
Go to Top of Page

Empress
Sodom & Gomora, the equality place

276 Posts

Posted - 2003/12/07 :  23:06:06  Show Profile Send Empress a Private Message
Högst intressanta diffusorer må jag säga till din ära.

Män BÖR vara kopplade!(Som vill det!)
Writing is work of passion, not a work of grammar!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2003/12/08 :  00:06:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Grattis!

Det verkar vara många HiF-intresserade som fastnar för den typen av njutningsförhöjare. Johan_Björklund har valt en avlång variant

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/12/08 :  01:45:50  Show Profile Send Larsen a Private Message
Mina föräldrar har världens bästa absorbent: ett svart hål... i form av en svart labrador. Allt, jag menar ALLT, försvinner som den kommer åt
Vår absorbent är en mer kräsen sak. Aborberar det som känns rätt för stunden, men diffuserar det mesta på ett galet sätt. Absorberar dock alltid smuts och vatten utomhus som den sedan diffuserar inomhus (Irländsk setter).

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/12/08 :  01:56:07  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Hmmm...ja dom är ju inte snygga iaf...



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

thompa
Member

193 Posts

Posted - 2003/12/08 :  09:34:19  Show Profile Send thompa a Private Message
Inte snygga? Faktum är att midbasdiffusorn tävlade i WM i Köpenhamn och knep priset som världens bästa blå siames Hon och mellanregisterdiffusorn är för övrigt Grand International Champions. Säger inte så mycket kanske, men inom kattvärlden tillhör de bland de bästa

/Thompa

B&W Nautilus 804 - HTM2 -ASW 2500, Thule IA350B, Wadia 12, Wadia 22
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/08 :  09:49:05  Show Profile Send Bravo a Private Message
Högpresterande högkvalitativa diffusorer då!

Bravo
Go to Top of Page

thompa
Member

193 Posts

Posted - 2003/12/08 :  11:05:33  Show Profile Send thompa a Private Message
Det vet du!

B&W Nautilus 804 - HTM2 -ASW 2500, Thule IA350B, Wadia 12, Wadia 22
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/12/08 :  11:47:11  Show Profile Send hal a Private Message
Imponerande diffusorer, men funkar dom inte samtidigt som absorbenter ?
En liten fråga:
Jag har ett miss-ljud i min diffusor/absorbent. Det märkliga är att ljudet(ett slags spinnande ljud) ökar när man närmar sig.
Kan man filtrera bort det eller har det en funktion ?


Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

thompa
Member

193 Posts

Posted - 2003/12/08 :  13:06:37  Show Profile Send thompa a Private Message
Det finns ett botemedel mot brummet (eller det sk. spinnljudet, SL), skaffa en basdiffusor! Denna kommer att hålla den andra diffusorn i full sysselsättning, i alla fall ett tag. Tyvärr har det visat sig att icke-basdiffusorn då kan få en högfrekvent momentan självsvängade sång. Detta är dock ingen större fara då den "försvinner" av sig självt (både sången och diffusorn).

Lycka till!

B&W Nautilus 804 - HTM2 -ASW 2500, Thule IA350B, Wadia 12, Wadia 22
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2003/12/08 :  16:58:59  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Ha, ha ,ha

Kanske lite skiftande effekt från gång till gång?

Flyttar de på sig om det låter bättre med en viss "konfiguration".

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2003/12/08 :  19:32:16  Show Profile Send DIYamps a Private Message
hahahahaha LOL LOL
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/12 :  22:32:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Så här regleras diametern på diffusorerna:



MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

thompa
Member

193 Posts

Posted - 2003/12/13 :  01:00:08  Show Profile Send thompa a Private Message
Diamtern har faktiskt stor betydelse!

B&W Nautilus 804 - HTM2 -ASW 2500, Thule IA350B, Wadia 12, Wadia 22
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/12/13 :  01:10:52  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Fina djur! Finns de i modeller som går att sätta i basportar för att stämma av basen annorlunda?


Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/13 :  01:26:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, men risken är då att den mindre modellen försvinner och diametern i stället ökar på någon av de större diffusorerna.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

jiha
Member

105 Posts

Posted - 2003/12/13 :  01:49:00  Show Profile Send jiha a Private Message
Konstigt det här med hifi och katter. Var man än vänder sig så ser man
-större hifi-anäggning (dyrare) ju mer katter..?
Har själv hund, /ganska billig anläggning/ det enda logiska jag kommit fram till är - Hundmänniskor gillar att vara ute i naturen och luffsa, kattfolk sitter som katten gärna och myser i godan-ro..
Har i.of.s just fått en WAF med katt och siktar på grund av förbättrad ekonomi (WAFén) på en mer hifi-betonad anläggning.
Tror att jag behåller både katt&hund, för den promenaden som hunden bjuder på, rensar både öron, kropp och själ,,...

// Jim

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/13 :  01:53:24  Show Profile Send Bravo a Private Message
Två hundar, halvdyr anläggning, kan det ha med antalet att göra?

Bravo
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/12/13 :  02:11:07  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Kanske det. EN liten katt (fast 7 år) och liten anläggning.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000