HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny digitalförstärkare från Panasonic för 4500kr
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 21

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2003/12/08 :  12:45:45  Show Profile Send Per2 a Private Message
Hejsan.

För er som letar förstäkare upp till 25000kr kan jag starkt rekommendera en provlyssning på Panasonics nya SA-RX45. En hemmabioreciver!!! Denna lilla appart innehåller 6x100W.Hur låter denna lilla sak på knappt 5 kg. Utmärk skulle jag säga för det priset som den går loss på. Den har inte allt i diskanten och i mellanregistret men i basen är den det bästa jag har hört.

Fördelen med den är att man kör digitalt hela vägen. Antingen via optisk eller koaxial från DVD eller CD.

Och som de skriver på http://www.newformresearch.com/ :

"The XR45 may signal a turning point in the life of high end audio but it is not a magnificent product to be coveted for decades"

För hela recensionen välj "Expert advise" och sen "Whats new" och därefter "August 2003 update"

http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/sound/receivers/152440/details

En provlyssning rekommenderas. Ni blir garanterat positivt överraskade.

Simon Sachs Ståhl

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/12/08 :  12:53:04  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
http://www.panasonic.se/index.asp?nav=nav%2Fnav%5Fcat%2Easp&content=content%2Fproduct%2Easp¶ms=cat0%5Fid%3D1%26cat1%5Fid%3D66%26cat2%5Fid%3D211%26product%5Fid%3D1244

Jag är något skeptisk... Vad jämnför du den med för något?

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2003/12/08 :  13:07:41  Show Profile Send Per2 a Private Message
Ett par Rörmonoblock Atma-Sphere M60Mk2 för 4650$

Ett egenbyggt digitalförstäkare med en materialkostand på 15000kr med tripath kort på 2x400W och en kondingbank på 160.000 micro farad.

Spelar på ett par Respons-högtalare och ett par Magneplanar 3.3:or
Som signalkablar använder jag Alpha-Goertz Sapphire

Den är bättre i basen än båda slutstegen men sämre i diskanten och mellanregistret. Men det går och leva med den och sen så har man ju en fjärrkontroll. Kul är att den tar 192/24 signal rätt in digitalt!!

Som sagt var. En provlyssning rekommenderas.

Simon Sachs Ståhl
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/12/08 :  13:25:18  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Problemet är väl att hitta något som ger 192/24 signal ut...

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/12/08 :  13:50:38  Show Profile Send MartinH a Private Message
låter kanske imponerande, men det är fortfarande en Panasonic hemabioreciver för 4500:- !!!
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/12/08 :  15:51:13  Show Profile Send marbrink a Private Message
Ibland kommer sådana produkter som inte får eller kan vara bättre än långt dyrare prylar men är det. Exempel på sådana produkter var t.ex. den gamla Nad 3020 och idag Philips 963SA.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/12/08 :  16:07:56  Show Profile Send Larsho a Private Message
marbrink

så sant som det är sagt, och så finns det de fall då man
anser att en apparat måste låta bra bara för att den är
snuskigt dyr, och så får den en oförtjänt bra rescension

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/12/08 :  23:09:46  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Vore kul om man kunde hitta ett digitalt deln-filter så att man kunde bygga trevägssubbar och triampa. Sen kanske bygga nån fin liten topp-del till det med x antal element. :)
Jag tänker mig en w.m.m.t.m.m.w.sw.sw.sw-konstruktion :P.
Problemet blir bara att få in den i, en nu existerande, lokal. :D

Synd att den "bara" var bra på bas.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

thompa
Member

193 Posts

Posted - 2003/12/08 :  23:24:18  Show Profile Send thompa a Private Message
MartinH: Du har väl inga förutfattade meningar?


B&W Nautilus 804 - HTM2 -ASW 2500, Thule IA350B, Wadia 12, Wadia 22
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2003/12/09 :  08:44:11  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
philips 963sa lämnar 192/24 i allafall enligt displayen på både philips-dvd:n och panasonic recievern!
Skeptisk ska man vara.
Sen är det ju jobbigt om något för ca. 4500:- kan jämföras ljudmässigt med långt dyrare grejor (speciellt för handlarna,då förtjänsten är minimal på en sådan produkt);)

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/12/09 :  09:43:22  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo mot sådanan produkter har jag nog det...
Har varit för länge i den här branchen för att imponeras av sådana grejer. Även om den säkert är en prisvärd produkt...

/Martin
Go to Top of Page

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2003/12/09 :  09:43:24  Show Profile Send Per2 a Private Message
Den är inte enbart bra på bas. Jag sa att den har referensklass i basen och är bra i mellanregister och diskat.

Angående delningsfilter så finns det. Newform säljer sina högtalare med panasonicen och ett behringer delningsfilter för triamping.

http://www.newformresearch.com/digital-amp-packages.htm


Simon Sachs Ståhl
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2003/12/09 :  14:19:34  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Förutfattade meningar eller skygglappar????

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2003/12/09 17:21:22
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/12/09 :  14:27:52  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Eller upplyst

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2003/12/09 :  17:18:08  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
vem är upplyst av vad???
Och har Martin H hört panasonicen eller??????????????

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2003/12/09 17:22:39
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/12/09 :  17:34:04  Show Profile Send stargazer a Private Message
Det är väl enkelt:

Länken till pricerunner som Per2 refererar till, anger att HPESC Audio&Video på Klarabergsgatan 35 i Stockholm säljer denna Panasonic SA-RX45 till priset av 4500 bagis.

Ni på forumet som bor i Stockholm, bege er dit och begär hemlån.
Ta hem prylen, jacka in den i er anläggning och jämför med vad ni har, alternativt ta hemlån på en "...förstärkare upp till 25000" t.ex. Advantage Thor.

Bäst vinner, nicht wahr?

/ stargazer, gissar på svensk seger i den här matchen
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2003/12/09 :  17:36:28  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Herregud, ibland undrar man varför man hänger här på Hififorum.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

thompa
Member

193 Posts

Posted - 2003/12/09 :  19:09:22  Show Profile Send thompa a Private Message
Ehh, vad menar du?

B&W Nautilus 804 - HTM2 -ASW 2500, Thule IA350B, Wadia 12, Wadia 22
Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/12/09 :  20:24:24  Show Profile Send Lelle a Private Message
Verkar vara en mkt. intressant receiver.

Har hört ryktesvägen att de nya digitala slutstegen ska vara mkt. bra.

Men lite avvaktande är man ju.

Eftersom jag ändå har ett behov av en liten "bio" receiver till köket så vete f..n om man inte ska ta o titta närmre på den där.

Då kan man ju passa på att provköra den mot mitt MarkLevinson slutsteg o se (höra) hur det blir (hoppas bara att den klarar mina irs omega högtalare)

Think different.

Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2003/12/09 :  23:45:51  Show Profile Send krippe a Private Message
Japp! Nu kommer de digitala förstärkarna som soppar mattan med allt vad analogt förstärkeri heter, och till en tionedel av priset. High end åt folket, lär Samuta Hatsushita på Matsushita Inc ha sagt när han presenterade Panasonics nya supermoderna digitala förstärkningschip. Inte så konstigt egentligen. Transistorn (för att inte tala om rören) har hur många år på nacken, 50? Samtidigt som allt annat blir digitalt och därmed billigt, kolla bara hur lite värsta datorn kostar nuförtiden, växelpengar. Hi-Fi branschen verkar leva kvar på stenåldern när de tror att de ska kunna mjölka folk på helt vansinniga summor för egentligen skamlöst billiga komponenter, när allt annat bara rasar i pris och blir billigare och billigare. Vad tror ni komponentkostnaden i en förstärkare i 30 000 kr klassen egentligen är? Max 3000 är mitt tips. Och ändå försöka man sälja dessa apparater för priser som man kan köpa bättre begagnade bilar för. Vansinnigt. Med serietillverkning av billiga chip kommer man att kunna erbjuda sanslöst bra ljud för småpengar. Utvecklingen går framåt tack och lov, även inom hi-fi :)
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/12/10 :  00:50:52  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Krippe> Mycket bra skrivet, med reservation för att utvecklingen verkligen går framåt inom hifi. Det verkar fortfarande vara överdimensionerade nätdelar och tyngd i apparaterna som gäller, mycket ström ska det vara! Sen om det är nödvändigt är en annan femma...

Edited by - Kevin Mitnick on 2003/12/10 00:55:42
Go to Top of Page

Jacob_
Member

68 Posts

Posted - 2003/12/10 :  01:14:07  Show Profile Send Jacob_ a Private Message
Man kan ju få massor med ström ur en liten switchad nätdel oxo =) Men det som oroar mig med många "digitala" förstärkare är att de inte har någon återkoppling, utan bara kör i open-loop med en hel del tidsfel och distorsion som följd. Det är ju knappast digital signal hela vägen eftersom PWM signalen i sig är analog och spänningsfluktuationer och annat skoj från nätdelen syns direkt som distorsion i utsignalen, utan att kontrolleras eller kompenseras.

Men kör man med både spännings- och strömåterkoppling som B&O och PS-audio gör i sina klass-d förstärkare kan distorsionsnivån bli mycket lägre och dämpningsfaktorn extremt mycket högre.

Har för mig att det är klämlistkontakter på Panasonicen... kanske inte så kul =)
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/12/10 :  09:00:42  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja även om Pana har en himla massa resurser för utveckling osv så tror jag tyvärr inte man helt plötsligt bara släpper en produkt för i princip inga pengar alls som har hur mycket finneser, kontakter osv. som låter bättre än allt annat upp till flera gånger pengarna !!

Tyvärr så tror jag inte att fallet är så, det är inte många saker från landet där borta som låter bra överhuvudtaget ( vissa undantag finns ), och man kan kalla det fördomsfullt men grejerna låter ofta rätt trist överlag.. Och detta säger jag med erfarenhet då jag har varit i denna branchen rätt länge nu och har haft turen att kunna jämföra en hel del...
Go to Top of Page

chrixter
Member

50 Posts

Posted - 2003/12/10 :  10:29:00  Show Profile Send chrixter a Private Message
Klämlister är ju inte rikrigt vad man vill ha - men priset är ju såpass lågt att det kan vara värt besväret att modda förstärkern, dvs sätta in bättre terminaler eller helt enkelt löda fast kablarna.

Triampning för inga pengar, låter skrämmande attraktivt.
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2003/12/10 :  10:40:17  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
det är "5-way binding posts" på kanalerna höger & vänster fram.
Och förövrigt spelar det nog ingen roll hur länge man varit i branchen, det kan nog till och med vara en nackdel ibland.
Modda är också kul!
Det finns nog ingenting som inte kan bli bättre!!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/12/10 :  11:41:48  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej

*Räven*,Tack för ett trevligt snack igår .Jag trillar nog in till dig igen ngn gång under sommaren.

Han som köpte din digitala Sharp tror jag sitter rätt nöjd eller hur,många här förstod nog inte hur bra den var/är...speciellt för de 15 000:- som du sålde den för.

Nu kommer en *Lowpricer* också på digitalsidan,med ett stort japanskt namn = mkt utvecklingspengar.
Mitt tips,låt er inte luras av namnet....*Våga Vara Openminded*.

Jag ska själv ta och lyssna på den,självklart får man ta den för vad den är....en lågbudgetprodukt med allt vad det innebär,många saker går ju själv att åtgärda.
Exempelvis,montera en nätbrunn för bättre möjlig nätsladd,dämpa låda/chassi mm,bättre högtalarkontakter osv.
Med ett sådant pris kan det ju vara kul att leka lite DIY,dom som håller på med det verkar ju ha rätt kul.

Slår den redan nu många långt dyrare stärkare (enligt vissa),så kan denna nya teknik vara intressant för många...kanske inte ännu som ersättare till det *svindyra* huvudsystemet,men det finns ju andra rum .

Detta kanske är en liten testprodukt av Panasonic för att sondera marknaden,samt vänja oss vid ngt nytt, för var så säker....släpper dom denna *Lowpricer* så lurar nog någonting större runt hörnet .

Kul att det bryts lite ny mark även inom vårat intresse.

Peder

Våga vara *openminded*

Edited by - peder47 on 2003/12/10 11:43:24
Go to Top of Page
Page: of 21 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.84 sekunder. Snitz Forums 2000