HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 På hembesök hos CH, nu med Ice...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2003/12/21 :  19:50:19  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Efter att ha träffat Ch ett par gånger så var det dags för mig och StefanB att den 10/12 åka och titta på hur han hade det och hans system.

Vi gör hembesök hos CH!


CH är en av de lyckliga som lever bortom stadens jäkt, många vackar vyer fick vi innan vi landade i hans stad


Bortom kullen...


Väljer man rätt väg så kan man tom ta färja för att komma hem CH!!!


Färjan över...


Ni får klura lite på vilken stad det är, svaret kommer i form av en bild på slutet...

Väl framkommen hos Ch slås man av vilket trevligt rum han har! Det är mycket inbjudande och gör anläggningen rättvisa.


Första steget in i rummet



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

buck
Starting Member

47 Posts

Posted - 2003/12/21 :  20:10:29  Show Profile Send buck a Private Message  Reply
Lysekil?

//olle
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/22 :  01:58:11  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Verkar lovande, när kommer det flera bilder?

Bravo
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/12/22 :  04:01:45  Show Profile Send pesa a Private Message  Reply
Mycket trevligt att få se lite västkust-vyer...

Ser fram emot fortsättningen...

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2003/12/22 :  09:10:55  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Och den lyckliga vinnaren är "Buck"!


Det gick lite för fort tycker jag... Jag anar lokalkännedom som en grundläggande faktor till jordskredssegern??

Välkommen till HiFiforum.nu Buck!!!

Ok, låt oss komma vidare och ta en titt på vad som står i racken...


Elektroniken


CH kör sitt trekanals slutsteg för frontarna, Thiel 6'orna och till bakkanalerna har han ett Musicalfidelity "Typhoon" 2-kanals slutsteg.


Krell Kav 3250


Krell Theatre processorn används även som DAC när det spelas tvåkanals, följdaktligen går digitalsignalen direkt från Wadia'n till processorn.


Wadia 22 CD-Drive


Wadia'n är baserad på Pioneer driven så det är lätt att lägga skivorna på fel håll i den när man inte är van...


Krell Theatre Standard


Krell processorn gav ett mycket gott intryck. Byggd som en tank och med enkel manövrering via fjärren. Den har en oändlig mängd med inställningsmöjligheter så när CH började beskriva alla fräcka features slog "tvåkanals puristen"(=jag...???) dövörat till...


Ariston Skivspelare


Längst till höger stod vinylspelaren, en Ariston med Ortofon pickup.

Det kommer mer


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2003/12/22 :  09:27:29  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
Ser riktigt trevligt ut

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2003/12/22 :  10:05:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Javisst, det var ett väldigt trivsamt och trevligt rum. Jag stortrivdes där...

Vi hann med mycket denna dagen/kvällen och en av de sakerna vi gjorde var att jämföra mina två format på Stevie Ray Vaughan's "Texas Flood", vinyl vs. CD...

Stevie Ray Vaughen, "Texas Flood"


Det var intressant för det var enhälligt utslag, alla tre som var med tyckte samma. Vinylen hade bättre definition än vad CD'n hade i hela registret. Förutom detta var Vinylen mindre hård i det höga diskant området samt hade mer rumsinformation, det spelade luftigare. Så med den mixen som var gjord på de skivorna var Vinyl-versionen bättre.

Alldeles efter vårat lilla vinyl/cd jämförelse mha Stevie Ray Vaughan skivorna så lades Carola's julskiva in i CD'n. Det var en mycket bra inspelning och den sopade mattan med bägge mixarna på Stevie Ray Vaughan plattorna. Av vår lilla lyssning kan man inte dra slutsatsen att det ena formatet är bättre än det andra. Bara att den Vinyl-mixen var bättre än den CD-mixen.

Det kommer mera...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2003/12/22 :  11:56:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Julen står för dörren så jag ökar tempot lite

Thiel 6 är en imponerande högtalare, inte bara storleksmässigt

Thiel 6


Vi lyfter på högtalarskyddet så att vi kan se härligheten!

Thiel 6, utan högtalagallret


Högtalaren har en 12" slavbas, en 8" bas och ett 5" koaxialelement (diskanten sitter i centrum av mellanregistret) alla tillverkade av Thiel själva om jag inte är fel underrättad. Frontbaffeln är gjord i betong. Vi snackar tung HiFi här, nästan 100kg/ högtalare...
De stod på Soundcare superspikes

De spelade med ett basfundament och en rapphet som jag nog enbart hört hos Mårten Design Coltrane tidigare. Mycket imponerande högtalare över lag.

Och så en liten "idol bild"..

Thiel 6





// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2003/12/22 :  12:05:17  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Vi propsade på att få se lite av vad Ch's anläggning presterade som Bio, Ch rullade ner duken(elektriskt styrd så klart) mellan högtalarna och sedan var det dags

Det var en otrolig upplevelse att få sitta i mörkret och höra lejonen ryta i "Gladiator". Så lät det inte på Palladium när jag såg filmen på Bio...

Screen shot på Gladiator


Det är bara att konstatera att det går utmärkta att kombinera biosystem och tvåkanalslyssning om man satsar så hårt som CH har gjort.

Vi hade några otroligt trevliga timmar hemma hos CH och lysekil visade sig från en synnerligen trevlig sida när vi åkte hem, eller vad sägs???

Vy över Lysekil

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/22 :  12:33:10  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Hmm...nån har bättre kamera än mig, eller är det inte "skit bakom knapparna"...

Trevliga bilder - hoppas jag kan komma förbi nån gång, CH!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/12/22 :  12:50:52  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Mycket snyggt! Tack för reportaget och bilderna..


Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/12/22 :  14:34:18  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Hmmm, vad är det som står ovanpå KRELL slutsteget på näst sista bilden???? Det verkar vara en tillfällig besökare.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2003/12/22 :  14:46:20  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
Väldigt fin anläggning, stilrent och väl ordnat
Jag hoppas på fler hembesök hos diverse medlemmar, inte bara i de övre prisklasserna
Alltid roligt att se hur vissa har ordnat det hemma
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/12/22 :  14:56:55  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Vi tittar väl lite närmare


läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2003/12/22 :  16:06:26  Show Profile Send kasra a Private Message  Reply
StefanB.
Kan det vara en hottad primare

/kasra

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/22 :  17:48:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Den lådan har jag bestämt sett på bild i ett annat reportage!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/12/22 :  22:52:11  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Klart trevlig hembesök repotage. Det är nåt som går hem hos de flesta skulle jag tro. Fortsätt med detta!!

Kul att se en bra mix mellan 2ch och 5.1

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/12/22 :  23:18:10  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Tack för besöket pojkar..!

quote:
Högtalaren har en 12" slavbas, en 8" bas och ett 5" koaxialelement


Liten rättelse..basen är 10"..viktigt..

quote:
Hmmm, vad är det som står ovanpå KRELL slutsteget på näst sista bilden


Jo Stefan, den har jag där för att dämpa vibrationer..då spelar Krellen mycket bättre..
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2003/12/23 :  11:32:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Stefan,

det ser ut som en udda fågel som smugit sig in..??? Vad var det och vad gjorde den där???/Pac

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/12/23 :  15:36:00  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Vad ICE gjorde där, jo det är en lite längre historia. Det började med att jag berömde CHs otroligt snygga hifi rum och frågade om jag fick använda hans bilder i en ”tråd” här på forumet. Snäll som han är så gick det bra och så undrade han lite om ICE Power, hur det var. Jag sade att ICE kunde komma på hembesök någon gång och så fick vi inbjudan till vårt Lysekilsbesök.
Det var spännande för mig att dels få höra så makalösa högtalare som Thiel CS6 i kombination med så bra elektronik i övrigt, i ett väldigt estiskt och trevligt rum. Det var också spännande att få spela mitt hembygge i denna anläggning för att få ett svar på hur bra eller dåligt det egentligen är. Det är ju lätt att man ”snöar in" på sin egen anläggning och utan andra referenser kan man börja fantisera om att det låter bättre än vad det gör, eller så låter det verkligen så bra


DÄRFÖR var ICE med på besök till Lysekil.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/24 :  07:18:02  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Huuuja, ser ju extremt trevligt ut, inga nybörjarleksaker precis.

Bravo
Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2003/12/24 :  21:03:02  Show Profile Send jonte0 a Private Message  Reply
Hur klarade sig IS-maskinen då ??

/J

Qui habet aures audiendi audiat
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/12/26 :  00:54:55  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
quote:
Hur klarade sig IS-maskinen då ??


Hmm, ja..jag var så förkyld så jag hörde knappt nånting....vad säger StefanB o Pac..?
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/12/26 :  22:25:42  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message  Reply
Trevligt bildrepotage! Fina högtalare, stilrent var ordet!

Mvh,
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2003/12/26 :  22:25:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Som vanligt tycker jag att det är svårt att säga vad som spelar bäst på någon timmes lyssning. Men, trots att den är ett hemmabygge behövde den inte skämmas för sig förutom i byggkvalitet... Trots att den är ett riktigt seriöst hemmabygge med en komersiell låda(Primare's 5-kanals-slusteg) så är det svårt att konkurrera på byggkvalitet med en "Sherman Tanks"...

Ljudmässigt tycker jag att det spelade riktigt bra även med ICE-bygget. Den var lite åt det råa hållet de första minuterna, men det släppte efter en stund och då sjöng det som sagt ordentligt även med den.

Vänligen,
Pac



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/12/27 :  14:40:42  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Till ny sida

läs mer på: http://hello.to/hifi

Edited by - StefanB on 2003/12/27 19:53:19
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000