HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 fatpipe's anläggning - Lyngdorf och B&W
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/01/07 :  20:12:48  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Italienarna kan sina saker när det gäller design,
och säkerligen ljudet också, har dock inte lyssnat på några Pathos förstärkare än....

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

fatpipe
Member

264 Posts

Posted - 2005/01/07 :  20:36:35  Show Profile  Visit fatpipe's Homepage Send fatpipe a Private Message  Reply
quote:
Vilken B&W-film? När jag själv sitter med ett par känns det som ett måste att se den


Länk till filmen hittar du på sid. 2 eller HÄR (47mb)
Bara att luta sig tillbaka och njuta



Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/01/07 :  20:39:42  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Tack fatpipe!

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

fatpipe
Member

264 Posts

Posted - 2005/02/16 :  19:36:02  Show Profile  Visit fatpipe's Homepage Send fatpipe a Private Message  Reply
Lyssnings intryck!

Kom ihåg att detta är endast mina ytterst personliga erfarenheter och gäller endast min anläggning.

Vincent SV-238
Byggd för att tåla ett kärnvapenkrig. Med sina 36kg så är den otroligt bastant och byggkvaliteten är mycket hög.
Med sina 200W varav de första 60 watten i ren klass A enligt tillverkaren så hade jag aldrig i tankarna om effekten skulle räcka till.

Men ljudet som förstärkaren levererade tilltalade mig aldrig. Ljudet släppte aldrig och det var lätt att lokalisera högtalarna.
Detta gjorde även så att det var väldigt svårt att centrera röster i ljudbilden och resulterade även i onaturligt
stora munnar. Jag saknade fokus helt enkelt.
Djupet i ljudbilden som jag haft med tidigare elektronik och 3D känslan och atmosfären i ljudbilden fanns aldrig där. Utan det mesta lät ganska platt
och ansträngt.

Jag upplevde ljudet som stressat och det kändes som musiken gick fortare än vanligt på något konstigt sätt. Detta gjorde även så att lyssningströtthet
infann sig tidigt.
Jag försökte med omplacering av högtalarna men detta löste inte problemen.

Vincent SV-238 passar nog bättre till väldigt trögdrivna högtalare, där man vill spela högt och kraftigt. Kanske det är då den vaknar till liv?


Pathos Classic One
Denna förstärkare är raka motsatsen mot Vincent monster bygge. Nätt och liten men otroligt vacker enligt mig. Med sina 70W varav de första 12 i klass A så börjar effekt frågan komma upp i huvudet.
Räcker det till?!? Det visade sig att med 70W kommer man mycket långt! När Pathosen var inkopplad och jag skulle slå min ner och se om allt lirade som det skulle så kände jag direkt att allt hade hamnat på plats. Närvaron fanns där och all luft hade kommit tillbaka i mängder. Fokuseringen i ljudbilden sitter som ett smäck och man blir lika förvånad varje gång man sätter sig ned och lyssnar. För denna lilla läckerhet låter stort mycket stort och effektfrågan som jag hade i huvudet är som bortblåst. Äntligen finns spelglädjen och närvaron där och drivet utan att det blir stressat eller diffust.
Allt jag har haft innan verkar ha haft någon sort loudness effekt på min anläggning. För många akustiska problem jag haft innan finns inte kvar i samma utsträckning. Det som slår mig mest är att denna lilla förstärkare levererar en så pass utsträckt, utmejslad och bottenlös bas som inte borde finnas där! Klangen i förstärkaren drar lite åt det ljusare hållet men absolut inte så att det blir kliniskt och sterilt.
Konstigt nog har den mer attack än Vincenten men utan det blir för hårt.




Ni som är intresserade av Classic One ska läsa Sam Tellings recension i Stereophile. Det ligger någonting i det han skriver

Recensionen hittar ni här

Classic One kommer att stanna en lång tid framöver i min anläggning och känslan på snudd av Hifi nirvana värmer





Edited by - fatpipe on 2005/02/16 19:48:15
Go to Top of Page

fatpipe
Member

264 Posts

Posted - 2005/03/06 :  14:31:45  Show Profile  Visit fatpipe's Homepage Send fatpipe a Private Message  Reply
Läges rapport



Nu på senaste tiden har man bekantat sig med en Classé CDP.3 ett tag. Otroligt fint bygge som känns mkt stabilt och robust. Fjärren är riktigt läcker och ligger fint i handen.



Denna spelare presterar ett sansat gjutet ljud helt utan imponatoreffekter. Den låter mycket korrekt och spelar väldigt homogent utan att något sticker ut.



Detta är verkligen en spelare som jag trivs med. Men när man väl hittat denna skönhet så har man fått ett erbjudande som man inte kan tacka nej till.
Man måste ju testa så länge man lever
Så spelaren är för tillfälligt TILL SALU

Dock känner jag att jag börjar hitta hem nu i en anläggning som jag kommer ha en bra tid framöver.

Edited by - fatpipe on 2005/08/29 22:01:32
Go to Top of Page

fatpipe
Member

264 Posts

Posted - 2005/03/06 :  14:56:35  Show Profile  Visit fatpipe's Homepage Send fatpipe a Private Message  Reply
Då var spelaren såld...
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/03/10 :  20:19:54  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Vad kommer istället? *nyfiken*

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

fatpipe
Member

264 Posts

Posted - 2005/08/29 :  22:04:19  Show Profile  Visit fatpipe's Homepage Send fatpipe a Private Message  Reply
Då har man vart utan cd i snart ett halvår... Jag känner att i samma takt som det blir mörkt ute så kommer min hififeber smygandes...
Go to Top of Page

fatpipe
Member

264 Posts

Posted - 2005/09/29 :  21:05:02  Show Profile  Visit fatpipe's Homepage Send fatpipe a Private Message  Reply
Jag har flyttat och anläggningen står nu i ett nytt rum. Signaturerna har också flyttat och lämnat mig.
Nya högtalare är på ingående och bör kika in nu i dagarna.
Pga. att det nya rummet är av lite större storlek än det tidigare så har även högtalarna fått växa med rummet.

Någon ny spelare har jag tyvärr inte ännu så vi får se vart det landar.
Go to Top of Page

Shullman
Member

162 Posts

Posted - 2005/09/29 :  21:38:05  Show Profile Send Shullman a Private Message  Reply
så vad blir det för nytt?
Go to Top of Page

fatpipe
Member

264 Posts

Posted - 2005/09/29 :  21:59:12  Show Profile  Visit fatpipe's Homepage Send fatpipe a Private Message  Reply
quote:
så vad blir det för nytt?


Jag bör ha ett rätt bra svar till den frågan nu till helgen
Go to Top of Page

Frasseman
Member

279 Posts

Posted - 2005/09/29 :  23:33:06  Show Profile Send Frasseman a Private Message  Reply
fatpipe: Kan man gissa på några nya B&W´are?? Kanske ett par 803D??

Andreas

Min anläggning
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/09/30 :  22:15:09  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
He he he he JAG vet jag vet!!!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2005/10/01 :  02:04:18  Show Profile Send EmilH a Private Message  Reply
Usher ? :-)
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/10/02 :  19:51:52  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Nej han uppgraderar stort inom samma märke!!!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

fatpipe
Member

264 Posts

Posted - 2005/10/02 :  23:46:08  Show Profile  Visit fatpipe's Homepage Send fatpipe a Private Message  Reply
Slänger upp en dålig bild innan helgen är slut så jag inte sviker mitt ord.


Ni får ursäkta bildkvaliteten.

Hursomhelst så står idag B&W 803S i mitt vardagsrum och förgyller vardagen. Det var nära att det blev diamant men som sagt "diamonds are forever". Så det får bli vid ett senare tillfälle...

803S träffade mitt hjärta direkt och spelade över förväntan i det nya rummet. Nu gäller det bara att hitta en källa. Här gäller det att ha tålamod, fast i den situation som jag sitter i nu så är det svårt...

Mer och förhoppningsvis bättre bilder kommer! Men först ska jag se till att få på något under högtalarna....

Edited by - fatpipe on 2005/10/02 23:47:37
Go to Top of Page

Shullman
Member

162 Posts

Posted - 2005/10/04 :  10:53:36  Show Profile Send Shullman a Private Message  Reply
Dåligt med reflektioner!,
ser fint ut!, så hur låter det?, köpte du dom nya?
och vad blir det för förstärkeri?

Edited by - Shullman on 2005/10/04 10:54:46
Go to Top of Page

fatpipe
Member

264 Posts

Posted - 2005/10/04 :  20:10:22  Show Profile  Visit fatpipe's Homepage Send fatpipe a Private Message  Reply
Förstärkeri?! Kommer ta lång tid innan jag byter ut Pathosen, som det ser ut nu iaf.

Det som står på tur härnäst är en CD så man får en komplett anläggning någon gång...

Go to Top of Page

Shullman
Member

162 Posts

Posted - 2005/10/04 :  21:10:58  Show Profile Send Shullman a Private Message  Reply
aj fan!, missförstånd,
trodde det va förstärkare du va ute efter
Go to Top of Page

fatpipe
Member

264 Posts

Posted - 2006/02/13 :  16:57:39  Show Profile  Visit fatpipe's Homepage Send fatpipe a Private Message  Reply
Efter ha haft en okomplett anläggning ett bra tag nu så verkar man äntligen ha hamnat på rätt kurs.

De nya högtalarna har fått spela in sig med lite olika källor. Tyvärr mest av en lite mp3 spelare...

Jakten på en ny cdsnurra har tagit längre tid än planerat.
Men idag landade en lite mirakellåda innanför dörren. Iaf om man går efter den fina kritiken den fått. Och det första intrycket den lämnar på mig är positivt. Mycket positivt vågar jag tom säga.

Bilder kommer!

Edited by - fatpipe on 2006/02/13 18:28:59
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/02/14 :  09:46:27  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Jag vet var det är!
Det är ju riktigt roligt det här att alltid veta vad du har för dig...

- he he he he



Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2006/02/28 18:36:20
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/02/28 :  18:38:11  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Information från MYCKET säkra källor gör gällande att en ny pryl av modell spjutspetsteknologi har landat hos dig Fredrik!

- Hur känns det?



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

osborne
Member

451 Posts

Posted - 2006/02/28 :  20:42:11  Show Profile Send osborne a Private Message  Reply
Hej fatpipe.

Ser att du har en Pathos Classic One. Du verkar vara mycket nöjd med den.
Jag har en hemma på lån just nu. Det är en spännande liten krabat. Min ordinare
stärkare är på lagning. Jag har en Ming Da MC-368B. Det hände någonting med den
förra veckan, ett utgångsrör och ett motstånd slutade fungera. Så den är hos
Hi-Fi Consult i Alingsås, Lars-Ola Hoffer jobbar ju där numera. Han slutade på
Golden Age Music som sålde dem tidigare.
Har inte hunnit lyssna så mycke ännu på Pathosen, så jag vill inte göra någon
jämnförelse. Men mitt första intryck är att den inte riktigt kommer upp i samma
klass som Ming Da. Men det kan ju ändra sig. Kommer lägga ut mitt intryck i min
länk i slutet av veckan. Du kan ju läsa det och se om vi har samma smak.
Ha det gott.

Mitt musikrum.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=44545
Go to Top of Page

fatpipe
Member

264 Posts

Posted - 2006/02/28 :  23:47:28  Show Profile  Visit fatpipe's Homepage Send fatpipe a Private Message  Reply
Ursäkta att jag inte får tummen ur med bilder men här kommer några iaf.



Det är en Benchmark DAC-1 som har hittat hem till mig.



DAC, försteg och hörlursförstärkare allt i ett.Möjligheterna är många.
Jag har jämfört lurförstärkaren mot min X-Can V3 lite hastigast. Jag försöka skriva av mig lite mer intryck om detta senare.

Som transport använder jag mig av en Sony XA50ES. En väldigt gedigen maskin med en matchvikt på hela 15 kg . Kanske inte världens vackraste spelare i mina ögon men funktionalitet har gått före design. Väldigt fin kvalitetskänsla uppstår så fort man använder den.
Tanken är att den ska bli ersatt av en DVD-spelare i framtiden. Men det blir svårt att hitta en ersättare...

Efter några dagars intensiv lyssning så måste jag säga att jag är mycket nöjd över hur anläggingen presterar. Tidigare använde jag Sonyn som spelare.Då fick jag aldrig till någon riktigt perspektiv och det lät allmänt platt och oengagerande. Oavsett hur jag ställde upp högtalarna. Jag fick en rejäl lättnad när jag kopplade in DAC-1. Allt finns på plats och musiken flödar.

Edited by - fatpipe on 2006/03/01 00:04:58
Go to Top of Page

fatpipe
Member

264 Posts

Posted - 2006/03/01 :  00:00:43  Show Profile  Visit fatpipe's Homepage Send fatpipe a Private Message  Reply
Hej osborne!

Spännade att läsa om vad du tycker.
Classic One kommer stanna ett bra tag i min anläggning iaf.

Edited by - fatpipe on 2006/03/01 00:01:14
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000