HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Frasseman, snyggt och välljudande!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

PioneerHLDX9
Starting Member

45 Posts

Posted - 2004/04/03 :  19:25:48  Show Profile Send PioneerHLDX9 a Private Message  Reply
oj vad snyggt, Bland dom snyggaste uppställningarna jag set
Får man fråga hur är B&W nya Subwoofer.
Go to Top of Page

Frasseman
Member

279 Posts

Posted - 2004/04/04 :  21:52:18  Show Profile Send Frasseman a Private Message  Reply
Hej på er alla, bilder på 802 orna + nya (bättre) bilder på hela systemet kommer inom kort. 802 orna väger 89 kg styck !!! dock med kartong.... 2 trappor och ingen hiss senare, så är "åbäkena" på plats. Redan direkt ur kartong låter de mycket bättre en de gamla 803 orna, hur skall det då bli när de är inspelade??

PioneerHLDX9: Subbasen låter ingenting....., den bara finns där. Den ger ett mycket tight och djupt tillskott till anläggningen.

Min anläggning
Go to Top of Page

PioneerHLDX9
Starting Member

45 Posts

Posted - 2004/04/05 :  01:53:40  Show Profile Send PioneerHLDX9 a Private Message  Reply
Vadå är inte suben inkopplad eller????
Så fall vad har man då för nytta med den.

Kul att du uppgraderat till 802, det är ju alltid kul att köpa något nytt

Jag har hört att just 802 är väldigt tung drivna, ska du inte köpa något starare slutsteg till dom, för att få ut så mycket som mölligt av dom behövs muskler som inte en Reciever direkt kan ge
Och då inte rätt visst till dom finna högtalarna.
Go to Top of Page

Frasseman
Member

279 Posts

Posted - 2004/04/05 :  08:50:44  Show Profile Send Frasseman a Private Message  Reply
PioneerHLDX9: Du har missuppfattat mig.... Många brukar säga att sin subbas är fläskig och fet mm. i ljudet, om denna säger jag att "den bara finns där". Den skall aldrig märkas att en subbas är igång (möjligtvis till hembio då), men så fort du kopplar bort den så skall du sakna du den.

Jag har alltid subbasen igång, då denna ger ett stort tillskott i ljudbilden.


Min anläggning
Go to Top of Page

PioneerHLDX9
Starting Member

45 Posts

Posted - 2004/04/05 :  13:54:53  Show Profile Send PioneerHLDX9 a Private Message  Reply
ok, vilken tur då...... Det ska pressis vara med basen som du säger

men frågan om 802 då??????
Go to Top of Page

Frasseman
Member

279 Posts

Posted - 2004/04/06 :  20:20:31  Show Profile Send Frasseman a Private Message  Reply
PioneerHLDX9: Jag har testat 803 / 802 med ett otal olika förstärkar / för & slutstegskombinationer, både hemma och genom mitt jobb. Men för att få någon större förbättring, så blir det ett väldigt stort kliv i pengar uppåt.... Och så länge som jag bor i lägenhet (med förstående grannar) så har jag inga direkta planer på att byta elektronik.

Min anläggning
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/04/06 :  23:20:52  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
quote:
Många brukar säga att sin subbas är fläskig och fet mm. i ljudet, om denna säger jag att "den bara finns där". Den skall aldrig märkas att en subbas är igång (möjligtvis till hembio då), men så fort du kopplar bort den så skall du sakna du den.


- Kunde inte sagt det bättre själv

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

PioneerHLDX9
Starting Member

45 Posts

Posted - 2004/04/08 :  02:14:02  Show Profile Send PioneerHLDX9 a Private Message  Reply
ok Tack för svaret "Frasseman´"
När kommer du uppdatera bilden med dina 802??
jag frågar för att jag är jätte sugen på att se bilder på dom.

Go to Top of Page

Frasseman
Member

279 Posts

Posted - 2004/04/08 :  08:58:08  Show Profile Send Frasseman a Private Message  Reply
PioneerHLDX9: Till dig och alla andra som undrar så tors foton igår, nu väntar jag bara på lite hjälp med uppläggning av bilderna på min väns dator.

Förhoppningsvis ikväll så skall det finnas nya bilder.

Min anläggning
Go to Top of Page

PioneerHLDX9
Starting Member

45 Posts

Posted - 2004/04/08 :  12:56:37  Show Profile Send PioneerHLDX9 a Private Message  Reply
YEEEEEEEES
Tack "Frasseman" ser framemot det
Go to Top of Page

Frasseman
Member

279 Posts

Posted - 2004/04/08 :  23:23:58  Show Profile Send Frasseman a Private Message  Reply
Här kommer nya bilder på min anläggning, håll till godo.

802´orna med frontgaller


802´orna utan frontgaller


Vänster front + tillfälligt golvskydd.... Viktanpassade vibraabsorbenter kommer om en vecka


Den obligatoriska hifikatten


Vänster front i profil


En stolt fotograf speglar sig i glansen från ett av sina nyfunna barn


Hela frontsystemet


Bättre bild på subbasen och vänster surround högtalare

Min anläggning

Edited by - Frasseman on 2005/02/27 19:01:56
Go to Top of Page

gooze
Member

149 Posts

Posted - 2004/04/08 :  23:45:30  Show Profile Send gooze a Private Message  Reply
Hej Frasseman! Jag har två frågor. Låter det inte lite instängt och "bumligt" ifrån den högra sidan med soffan så tätt inpå? Har du sålt 803'orna eller har dom blivit surround?

/Roger
Go to Top of Page

PioneerHLDX9
Starting Member

45 Posts

Posted - 2004/04/09 :  02:46:53  Show Profile Send PioneerHLDX9 a Private Message  Reply
WoW
Vad häftigt, o snyggt.. Det måste låta kanon

Ser ut som du byttut din dvd men till vad och varför?
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/04/09 :  09:34:41  Show Profile Send sker a Private Message  Reply
Trevligt uppgradering 802 är verkligen läckra,helt klart de snyggaste i 800-serien, stora men ändå väldigt väl proportionerade. Har lyssnat en del på 802 och måste nog säga att det var nog en av de bästa högtalarna i 80kkrs klassen jag har lyssnat till
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

Frasseman
Member

279 Posts

Posted - 2004/04/09 :  10:05:24  Show Profile Send Frasseman a Private Message  Reply
gooze: Det är inte soffan, utan bara en "extra fotölj" som används av gäster... Denna plats används aldrig för lyssning. 803´orna bor nu i Gävle, fast att det kändes i hjärtat att släppa iväg dem, så vet jag att dem har kommit till ett tryggt hem.

PioneerHLDX9: DVD A11 är bytlånad med en bekant, så att han kan testa den under ett par veckor, så jag har tagit fram min gamla trotjänare Marantz DV4100, som får fungera som drivverk under tiden.

sker: 802 Nautilus har varit (och är fortfarande) mina drömhögtalare sedan första gången jag såg dem i Hi-Fi Klubbens stora orangea (stavar man så??) katalog för massa år sedan, och nu har äntligen drömmen blivit sann.

Jag tackar alla för trevliga kommentarer.

Min anläggning
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2004/04/09 :  10:30:56  Show Profile Send ryst a Private Message  Reply
Frasseman: visst var det så att du jobbar/jobbade på hifiklubben ?
Har en fråga isf, har du haft möjligheten att lyssna på B&W802 biampat med 2st Tact SDA2175 ?
Är lite fundersam om det kan vara en bra "budgetlösning.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Frasseman
Member

279 Posts

Posted - 2004/04/09 :  19:03:20  Show Profile Send Frasseman a Private Message  Reply
ryst: Jag har ännu inte haft möjligheten att testa just de nya TacT stegen med B&W 802, men enligt Peter Lyngdorf (grundaren av Hi-Fi Klubben, Dali och TacT) så skall det fungera suveränt tillsammans.

Senast jag lyssnade på TacT SDA 2175 var september 2003 tillsammans med Dali Euphonia MS5 i ett rum på ca 45-50 kvm. Det vart ett jäkla klipp i högtalarna, då stod högtalarna ca. 1,5m från väggen, jag satt ca 2m från bakväggen och det var ca 4m mellan högtalare och lyssningsposition (Dalis stora lyssningsrum). Eftersom steget var så nytt, + att jag vid detta tillfälle inte ägde 802´orna, missade jag att testa / fråga Peter personligen om denna kombination.

Den troligaste eventuella uppgraderingen av mitt förstärkeri (i teorin iallafall ) skulle vara just 3 el. 4st (4st för att biampa 802´orna) Tact SDA 2175 + TacT TCS 6.1 el. 10.1..... men detta är bara fantasier och drömmar för mig just nu....

Min anläggning
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2004/04/10 :  18:46:12  Show Profile Send ryst a Private Message  Reply
var och lyssnade på Tact förra veckan här i stockholm, men tyvärr så har de bara 1st slutsteg där (sveav.) så någon biampning går inte att fixa till för tillfället

Var dock riktigt imponerad av Tact-riggen som står där tillsammans med Dali.

Måste säga att jag är duktigt sugen på att höra kombinationen 2xTact + 802orna, hoppas den drömen slår in för oss båda då

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/04/10 :  21:05:16  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Galet fina högtalare, jag måste uppdatera min 804:or till 802:or snarast men först ett fett slutsteg..

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/04/10 :  21:45:15  Show Profile Send Harman a Private Message  Reply
Hej Frasseman, Måste bara säga att bilderna på ditt system får mig att tänka på att skaffa "hemmabio" mycket vackert... Jag har funderat en del på B&W Nautilus 804, 803 och 802 som kommande högtalare i mitt system. Hur skulle du beskriva skillnaderna mellan 803 och 802? Själv har jag bara hunnit lyssna på 804 på klubben här i Uppsala. Måste ta mig tid att åka till Stockholm...Underbart ljud ett fynd enligt mig för 31800kr. Hur stort är ditt lyssningsrum, hur långt ifrån varandra står högtalarna och hur långt från högtalarna till lyssningsposition?
Glad påsk och mycket trevligt lyssnande och tittande...Ha det gott!

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/04/11 :  16:27:32  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message  Reply
nu är jag riktigt avis! du har precis köpt mina drömhögtalare! :D

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Frasseman
Member

279 Posts

Posted - 2004/04/12 :  13:19:08  Show Profile Send Frasseman a Private Message  Reply
ryst & Rydberg: Den som väntar på något gott, väntar alltid för länge.

Harman: Nu har jag mätt lite.... Rummet är ca 20kvm (innan någon börjar undra och fråga, så har jag införskaffat anläggningen för att jag tycker att dessa saker låter underbart tillsammans + att jag har köp sakerna med tanke på ett större rum (villa) någon gång inom en hyffast snar framtid)

Högtalarna står med 2,4m mellanrum (diskant till diskant, med lite "toe in")samt "ryggen" ca 35cm fån bakvägg (dvs fronten ca 85cm från väggen), jag sitter ca 3,2m från högtalarna. Jag har väggen 1,4m bakom mig, jag har inte tänkt att flytta på högtalarna förräns att de börjar bli mer inspelade, samt att mina måttbeställda högtalarfötter kommer hem till mig.

Jag tycker att detta låter suveränt i både stereo och hembio (då endast 1,5 vecka efter uppackning).....

Jag har spelat från tidig morgon till sen kväll hela tiden för att dessa skall börja släppa loss....

Min anläggning
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/04/13 :  18:31:15  Show Profile Send Harman a Private Message  Reply
Hej Frasseman, låter som en bra ide att investera för framtiden (större rum). Får du problem med basen när högtalarna står så pass nära bakreväggen?
Nu har du drömhögtalarna varför inte biampa med 4st dröm Classe 401or. Det vore något om man hade 400 000kr liggandes och skräpa i något hörn...
Ha det gott!
Mvh

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/13 :  22:21:03  Show Profile Send MaxMartin a Private Message  Reply
Frasseman: Har hört din Denon ihop med N802 och det räcker till! tyckte att kombin S100, S200 var sämre. Kyligare och tråkigare ljud.

Denon-maskinen är faktiskt en riktig "värsting" om jag själv får uttala mig.

Mvh Johan -Denon 2900 ägare

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/04/14 :  06:48:47  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message  Reply
Frasseman
Är det inte gamle gode Fransson från Göteborgsbutiken
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000