HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Min samling, sunkiga bilder utlovas.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/02/04 :  13:16:04  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
Hej hej
Tänkte jag skulle presentera mitt system/samling väljudsapparater Vi börjar med Akilleshälen i systemet, nämligen CD spelaren som är en gammal (20 år ) Thechnics SL-P770 från 80 talet, retro javisst, låter njaee (en ny står överst på inköpslistan). Förstärkeriet består av en kraftigt moddad Edison 60 och en egenbyggd Aleph-m (ca 15w). Till Alephen använder jag ett McGormack TLC-1 försteg. Jag har också ett Audio Innovations series 300 rörsteg som jag inte använder. Högtaleriet består av ett par Ariel 5s och ett par Heybrook HB1. HB1:orna är kvar av nostalgiska skäl (+ att de låter rätt bra faktiskt) spelar dock nästan uteslutande på Ariel. Kablarna är Svalanders 4 fläta (biamp) till Arielen och Supra till HB1:an. Signalkablarna är QED Qunex 4s och Tara labs Spectrum 1a. Har som många DIY:are en samling "lik i garderoben" diverse högtalare, förstärkare osv. Tyvärr har jag inte fått tag på någon digitalkamera så bilder får vänta, men de kommer. Ljudet tycker jag är mycket bra. Både Alephen och Edison spelar underbart genom Ariel, ganska lika faktiskt. Röster och ackustiska instrument låter precis som jag vill att det skall låta. Dock (som gammal hårdrockare uppväxt med Black Sabbath) så kunde basen vara lite tightare/tydligare

Mvh Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - Gothmog II on 2007/09/01 07:45:39

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2006/02/07 :  00:43:57  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
Ska bil intressant att får se bilder av ditt system

/Cyber
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/02/16 :  23:31:11  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message  Reply
Kul att läsa att någon mer har just den CD-spelaren! Jag har min kvar, men inte i drift. Den fungerar fortfarande men kan få för sig att hoppa. Det jag gillar med den är den suveräna jog-ratten och att det är så enkelt att programmera den.

Du får bjuda hem någon med digitalkamera.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/11/04 :  12:30:08  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
Well, det blev en ny CD spelare till slut. En Cairn Fog 2 som jag är nöjd med, även om fransoserna måste varit bakfulla när de gjorde den, då tänker jag rent användarmässigt. ljudet är dock mycket bra och det är ju det primära. HB 1:orna har jag lånat ut till en arbetskamrat, som ev. skall köpa dem.

Nåväl så här ser det ut, en riktigt sunkig bild, jag vet.



Mvh Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2006/11/04 :  18:01:28  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
quote:
fransoserna måste varit bakfulla när de gjorde den

Du kanske inte visste det men fransoser tänker för det mesta tvärs mot europeér i övrigt.
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2007/09/01 :  08:31:19  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
Halloy

Har hänt en del på prylfronten. Har köpt en Cairn 4808A för att matcha min cd spelare. Tycker att designen på Cairn prylar är helt suverän, att de sen låter mycket bra också kunde bara sluta med en sak. Så nu står de där "Foggis och 48:an"



Cairn duon driver mina DIY NoBox open baffle (se separat bildtråd om bygget) Jag var lite orolig att Cairnförstärkarens blott 30 watt (första 10 i klass A) inte skulle passa mina NoBox men de visade sig låta alldeles förträffligt med dem.



Bredvid står mina Ariel 5c som jag driver med en riktig klassiker, en Edison 60 med JJ KT77 och ryska NOS 6N1P rör. Har också bytt samtliga (nästan) kondensatorer i den till bättre (nåväl dyrare i alla fall ) samt hardwirat den så mycket som möjligt och bytt kablaget inuti förstärkaren. Låter den då bättre nu än innan? Ja jag tycker faktiskt det och det är ju huvudsaken. Den observante ser att jag håller på att byta rörhållare (en avklarad tre kvar) då de gamla inte riktigt "kniper åt" på KT77 rören. Har även borrat lite ventilations hål på den. Förstår inte varför det inte sitter ett ventilations galler ovanför trafon från start då det blir väldigt varmt och det skulle nog spara livslängden på komponenterna att få lite luftgenomströmning.



Tommy
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/09/01 :  10:20:15  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Väldig mumsig Verner!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2007/09/01 :  14:37:47  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
Nästa steg i hifiträsket blir nog att försöka få tag på ett par Cairn MEA monoblock och ett aktivt delningsfilter, då får 4808:an sköta mellan/diskant och meorna? basen. Skall även investera i en vinylsvarv och ett riaa, tror Cairn har nåt nytt riaa som heter Boost.


Jag är mycket imponerad av min 4808A, den spelar väldigt dynamiskt och har ett helt suveränt diskant/mellanregister. Även basen räcker till mer än nog. -55 db på volymen och det är på gränsen till för starkt.

Jag kör balanserat mellan cd och förstärkare en QED Qunex 4s och en Tara labs Spectrum 1a mellan cd och Edison. Högtalarkablarna är Dali Blue wave biwire till Ariel och Red wire till NoBox. Inga dyrkablar insmorda i ormolja under fullmåne precis men de funkar alldeles utmärkt.

Tommy

Tommy
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2007/09/01 :  14:44:16  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
Gud vad jag längtar efter en Edison 60 när jag ser den på bild, måste fått en smärre hjärnblödning när jag gjorde mig av med den.

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000