HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Subwoferställning, gör den någon nytta
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/01/02 :  12:08:27  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Hittade en produkt från "Acoustic Sciences Corporation" på webben.
Finns det någon på forumet som har testat denna eller någon liknande produkt?



http://www.asc-hifi.com/products/substand.htm
"The Sub Stand will give your subwoofer more punch, with faster transients and better articulation. Specifically designed to address the floor to ceiling bass resonance problem present in most rooms, it helps clean up "muddy bass""


Jag har själv problem med resonanser i basområdet i mitt rum, kanske något sådant kan hjälpa till?
Se tråden http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23393, hur min mätning ser ut.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/01/02 :  12:21:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Läser man det tekniska så verkar det vara en vettig idé. Men är det One size fits all ?

Ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2004/01/02 :  12:23:16  Show Profile Send goldfish a Private Message
Jag har funderat på att bygga någon form av "plattformar" för mina subbar. Mest på grund av att det skall förhindra att banka på kabinetten då man dammsuger, veckans I-LANDS problem.

Har det någon betydelse om subbarna står direkt på golvet eller på t ex. en plattform 10cm över golvet ?

Jag har NHT U2 Evolutionsubbar med tillhörande aktiva delningsfilter X1.

Hoppas ni förstår vad jag menar.

---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/01/02 :  12:59:04  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Den här plattformen är även en basfälla men om man kan stämma av den efter olika subar står där inte.

Men man kan förlora den sista Hz om man lyfter upp suben förhögt men 10 cm gör nog mer nytta än det förstör.

Ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/01/02 :  15:11:30  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Jag tycket basfällan verkar lite liten för att ta hand om de lägsta frekvenserna. Men den kanske har någon annan effekt?
Företaget verkar kunna en del om akustik, så den borde ge någon effekt på ljudet (basen).

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2004/01/02 :  15:20:09  Show Profile Send JM a Private Message
Jag tror nog att en sådan tingelst kan göra nytta. Men däremot så är det ju en baggis att tillverka en liknande konstruktion själv... Kanske inte lika snygg dock !

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/01/04 :  00:28:40  Show Profile Send henricsson a Private Message
Är det någon form av resonator?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.26 sekunder. Snitz Forums 2000