HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Vincent SP-331 - Ett litet fotorepotage
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/01/04 :  17:18:13  Show Profile  Reply
Jahopps då var det väl dag dags även för mig att demontera lite av min elektronik och visa upp för alla som kan tänkas vara intresserade (och även för dom som inte är intresserade)
Eftersom jag själv är totalt kass på att fotografera så slängde jag ner mitt kära Vincent SP-331 steg i sin låda (faktiskt ligger den mycket väl förpackad i dubbla lådor) och for iväg till Zalve som är en riktig mästerfotograf .

Det kan ju även tilläggas att vi faktiskt även lyssnade på steget och inte bara skruvade på det .

Här börjar vi då med en liten bild på självaste emballaget! Mycket stiligt i svart och kartongfärgat! Även lite tape pryder lådan!



Väl uppackat hittar vi denna mycket stiliga pjäs. 20 kilo tung och mycket välbyggd med front i borstad aluminium med stora handtag som kan vara bra att ha om man tänkt släpa runt på steget hemma i huset . Stora kylflänsar sitter på sidorna och det behövs verkligen då steget blir väldigt varmt efter en stunds spelande.



En liten sidovy på kylflänsarna



Dubbla högtalarterminaler, perfekt för den som vill köra Bi-Wire. Terminalerna känns väldigt solida och är av bra kvalité



En närbild på högtalarterminalerna (Han är duktig på att ta kort Zalve )



Och här ser ni självaste mig (Martin heter jag på riktigt ). Elva st skruvar håller fast topplocket!



Lite prylar på insidan



Trafon! Stor så in i ...



Lite mera grejjs och sluttrissor, separata kort för varje kanal



Ett av de två rören som sitter på ingångssteget



Översiktsbild på insidan.



Hårdtestning


Rör in action! Se så fint det lyser



admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/01/04 :  17:29:04  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Det var riktigt kul att få höra skillnad med separat slutsteg och med de (något klenare) som min Reciever har.

Den största skillnad en som jag märkte, ganska omgående, var att basen var mycket fastare och markant.

Diskanten blev något stramare också. Insåg snabbt att mina Chorus skulle må bra av mer RÅ-Kraft.

Vincent steget så lika seriöst ut under skalet, som på utsidan.
Bra uppbyggt med lösa kort för ingångssteg, DC/DC-del, Effektsteg. Allt snyygt åtskillt för varje kanal.

Tror att Vincent är ett lyft för de flesta som vill halite mer kontroll och kraft, utan att lägga ner en förmögenhet.

Avslutar med en liten bild på vad det är vi har inspekterat.


Edit: Stavning, vad annars...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/01/04 17:35:31
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/01/04 :  18:18:26  Show Profile Send hal a Private Message  Reply
Trevligt reportage och snygga bilder !

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2004/01/04 :  18:43:30  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message  Reply
Underbara bilder! Just SP-331 funderar jag på att köpa och jag blev ju inte direkt mindre sugen nu.

---[Mina prylar]---
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/01/04 :  18:50:23  Show Profile Send DIYamps a Private Message  Reply
mmm mumma det där steget
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/01/04 :  18:54:35  Show Profile  Reply
kul kul att ni gillade repotaget! Får väl fylla på lite mer sedan med hur det låter och så.
Rolfen: Tror inte du blir besviken om du köper ett =)

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2004/01/04 :  20:18:40  Show Profile Send IcedEarth a Private Message  Reply
Mycket trevligt reportage! Blir kylflänsarna nästan så man bränner sig på dem eller?

Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/01/04 :  20:27:18  Show Profile  Reply
IcedEarth: Ja dom blir riktigt heta efter en bastung film!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/01/04 :  21:13:47  Show Profile Send krorre a Private Message  Reply
Så slutsteget erbjöd inte en bredare/djupare ljudbild eller varmare klang eller nåt? Den gav bara mer kontroll jämfört med en receiver?
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/01/04 :  21:37:18  Show Profile  Reply
Låter nog Zalve svara på din fråga krorre. Jag har ingen koll på sånt där,
hör bara att det låter bättre eller sämre, vet inte hur man sätter namn på det riktigt.
Kan man inte gå nån kurs

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/01/04 :  22:13:20  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Krorre: Det beror ju på vad man har för källa. I detta fall så är min DVD inte så mkt som Ref.
Anläggningen är dessutom INTE inställd ordentligt. Allt för att ett ljudrum skall fixas i ett annat rum, till hösten.

För att ytterligare få dig att förstå att vi inte gjorde nåt stor jämförelse, utan endast en snabb test, då mina högtalare är mer inspelade än Bens.

Nöjd krorre ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2004/01/08 :  22:39:29  Show Profile Send goodsound a Private Message  Reply
WOW!!

Jätte snyggt reportage...skulle bra gärna höra hur steget låter. Går det att Bryggkoppla?..antagligen inte eller hur?

// Svante
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/01/08 :  23:48:02  Show Profile  Reply
Du bor inte i närheten av Örebro så kan du få provlyssna :)
Tror inte det går att bryggkoppla, vill helst inte pröva heller

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2004/01/09 :  20:29:09  Show Profile Send goodsound a Private Message  Reply
Bor i Visby så det är en bit ifrån...

// Svante
Go to Top of Page

schull
Starting Member

1 Posts

Posted - 2004/01/11 :  13:34:37  Show Profile Send schull a Private Message  Reply
Fina bilder! Har ett lika dant hemma, som jag är mycke nöjd med.

Bor i Huddinge om det är någon som vill pro lysna
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/01/11 :  18:29:00  Show Profile  Reply
schull: Kul! Vad har du för kringutrustning till det?
Välkommen hit med får man väl passa på och säga

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

schull
Starting Member

1 Posts

Posted - 2004/01/13 :  18:40:03  Show Profile Send schull a Private Message  Reply
Minn anlägning består av, CD Sony XB 940, DVD audio Cambridge Dvd 57, För steg Sentec SCA-1, Slutsteg Vincent SP-331, Hög talare Dali evidence 470 (lätt moddade)
Go to Top of Page

manders
Starting Member

26 Posts

Posted - 2004/01/13 :  19:47:47  Show Profile Send manders a Private Message  Reply
schull...
Jag sitter själv och trycker på ett par Dali Evidence, fast ett par 870.
Jag funderar på kombon Vincent SA-31/SP-331, funkar Vincent bra ihop med dina Evidence?
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/01/13 :  22:34:47  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
schull>> Var i Huddinge bor du? Även jag bor här och tagit mig både en och två funderare över det steget.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

schull
Starting Member

1 Posts

Posted - 2004/01/14 :  16:56:41  Show Profile Send schull a Private Message  Reply
Jag tycker sp-331 + Evidenc passar minn smak dvs, en extrem tajt
och detaljerad åter givning med en tuch av bomull. Nu är mina Dali inte helt orginal, uppstagade + lite mer dämpadde!
För övrigt så bor jag i Visättra...

Go to Top of Page

fatpipe
Member

264 Posts

Posted - 2004/01/15 :  15:10:46  Show Profile  Visit fatpipe's Homepage Send fatpipe a Private Message  Reply
Jätte fint reportage!

Ser ut som dom har försökt kopiera fronten ifrån detta ML steg


Insidan lyckades de sämre med

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/01/15 :  15:28:38  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
De lyckades bättre med priset än vad ML gjorde ;)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/01/15 :  20:01:59  Show Profile Send krorre a Private Message  Reply
quote:
Insidan lyckades de sämre med
Ja, herrejävlar... inte för att jag förstår mig på skillnaden mellan ett mediokert och fett slutsteg, men ML ser väldigt överlägset ut på dessa bilder. Undra hur skillnaden är i ljud.

Edited by - krorre on 2004/01/15 20:04:33
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/01/16 :  00:38:52  Show Profile  Reply
Jäklar maffigt!
Fronten ser ju ut att vara exakt samma ockå :)

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/16 :  00:43:27  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Snyggt reportage, man blir ju sugen.

Bravo
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/01/16 :  13:04:26  Show Profile  Reply
Finns förresten ännu mera bilder under min "användartråd" dock inte lika flashiga med skugga som Zalve fixade!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000