HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Calle G med ännu nyare bilder
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/01/11 :  21:24:43  Show Profile Send Calle G a Private Message  Reply
Jaha här är min enkla lilla anläggning. Finns lite kvar att göra innan det blir perfekt..

Edit: Det har hänt en del sedan tråden började, nyare bilder mot slutet



Det är alltså en Pioneer VSX-D2011 surroundreceiver som skymtar till vänster under TV'n, och en Pioneer DVD DV-656A till höger som fungerar som både DVD och CD-spelare idag. Ovanpå DVD'n ses en Canton AV700 som center, TV'n är en gammal 29" Philips Blackline (4:3).

Bänken är faktiskt en ommålad och sänkt ('choppad' kanske man skulle sagt om man var bilmek) IKEA-bänk, stora fördelen är glasdörrarna som är bra att ha när man har en ettåring som gillar knappar.

Högtalare B&W CM2 på sandfyllda Soundstyle-stativ (Hej sampix ) som faktiskt biampas från Pioneeren via Tara Labs RSC Prime 1000 kablar. 2011'an har 7 slutsteg för 7.1-ljud men om man som jag inte får plats med så många högtalare kan man använda de två överblivna slutstegen till att biampa med.

Längst bak i bild nere i hörnet skymtar en Audio Pro B2.27 subwoofer. Den har ett element på varje sida och en basport i botten, så den är lite svår att placera bra. Nu står den i vinkel i hörnet, utan närmare finjustering faktiskt. Jag velar fram och tillbaka om jag ska ha den på eller av när jag spelar musik, CM2'orna har rätt bra bas men de behöver kanske lite hjälp längst ner...

Bak sitter det Canton Plus S, sämsta delen i hela anläggningen men just nu är det stereo som är i fokus. Jag har den kanske dumma iden att det går att uppnå bra stereoljud i en surroundanläggning, man får väl se hur det kan gå.

Mellan DVD och förstärkare går det idag en optisk fiber från Supra, på måndag kommer det en Ixos koaxialkabel istället (hej igen sampix ).

Rummet är 7 meter "brett" och 4 meter "djupt", stereon står nere i vänstra hörnet. Det är alltså 4 meter nånting till höger om högra högtalaren och 1 meter till vänster om vänstra. Väggen med blommorna på är av betong, bakom högtalarna är det mycket glas och en del betong, resten är gipsvägg. Ekparkett, som är uppreglad 5cm från betonggolvet, och 2.55m upp till betongtaket.

Ljudet då? Tja ljudintresse har jag alltid haft men det är först nu jag börjat försöka göra nåt åt det hela. Det här var det bästa jag kunde göra med den budget jag hade och med hänsyn till att jag faktiskt trots allt vill ha ok bioljud. Priset för alltihop utom TV'n ligger på drygt 20000kr, vilket väl är rätt OK.
"Allroundljudet" dvs när stereon bara står och spelar och man pysslar med annat tycker jag är jättebra. Hemmabiomässigt funkar det finfint. När man sitter i sweetspot och verkligen lyssnar så är det det bästa ljud jag haft, men jag märker att det finns utrymme för förbättring. Klart och rent ljud med bra dynamik, ingen bumlig bas, bra mellanregister, röster låter fint, det släpper bra från högtalarna, men det jag saknar mest är tredimensionaliteten. Jag tycker inte jag kan placera instrument särskilt bra, och det det saknas djup ochperspektiv. Antingen är det jag som har dåliga öron och inte vet vad jag ska leta efter, eller så är det något som behöver förbättras (eller kanske troligen både och ).

Nuvarande projekt är att förbättra källan, dvs antingen en separat CD-spelare eller en separat DAC. Har faktiskt en Cambridge DACMagic 1 inkopplad på prov, men tycker inte den tillför något, så det får antingen bli en dyrare DAC eller en CD-spelare (nån som har en Accuphase till salu för typ 2000? ).
Dessutom håller jag på att leka med mikrofon och TrueRTA till datorn för att justera in subwoofern ordentligt och leta underligheter i frekvenssvar, men det är ett långsamt framåtskridande projekt. Preliminära resultat verkar tyda på att själva rummet faktiskt är rätt OK att spela i, det verkar inte finnas några direkta resonanser eller andra otyg.

Jaha.. hit ner är det väl ingen som läst men det var kul att skriva iallafall. Alla synpunkter, kommentarer och förslag är naturligtvis välkomn

Edited by - Calle G on 2006/09/09 20:49:08

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2004/01/11 :  22:04:20  Show Profile Send goodsound a Private Message  Reply
Fin fin anläggning du har där Calle G!!!
Staiven med B&W på ser riktigt trevligt ut.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/01/11 :  23:17:28  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
aah trevligt!
CM2 med soundstyle-stativen är de snyggaste högtalarna jag har haft
Ser att du använder några gummipluggar mellan högtalare och stativet? Provade själv detta då jag ägde dem och det gjorde en markant skillnad för basen.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/01/11 :  23:24:06  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
Ser läckert ut!
När du ser på film kör du med flerkanalssimulering då? i så fall, hur funkar det??
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/01/12 :  07:48:10  Show Profile Send Calle G a Private Message  Reply
När jag ser film (och TV) är det 5.1 surround som gäller, CM2'orna agerar frontar. Det blir ju inte klangmatchat även om Pioneeren har MCACC (en equalizer per kanal som hjälper till att anpassa högtalarna till varandra), men det låter bra ändå. Filmljud är inte lika känsligt som stereo, tycker jag, men såklart ska samtliga högtalare på sikt bli likadana. Dolby Prologic II till TV'n är en höjdare som jag har svårt att vara utan, och även om man kan ha synpunkter på Pioneeren som stereoförstärkare så är den helt suverän när det gäller surround.
Hoppas det var svar på din fråga. :)

sampix, det är dina gummipluggar också - du skickade med dom i ett svagt ögonblick. :) Och visst, högtalarna är det jag är mest nöjd med i hela anläggningen just nu även om jag fortfarande vill byta stativen mot likadana i silver. ;)
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/12 :  16:45:44  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Det finns alltid något att göra "Calle G".
Att börja med spelaren är klokt.
I vilket fall som helst är väl detta en bra början.

Bravo
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/01/12 :  16:48:13  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Bra med mattan precis där den är!

Ser prydligt ut!

// Pär
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/01/12 :  19:26:19  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
Calle: Jag läste inte igenom texten tillräckligt väl, slarvig som man är! =) Såg att du hade Canton där bak nu.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/01/12 :  19:43:29  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
quote:
sampix, det är dina gummipluggar också - du skickade med dom i ett svagt ögonblick. :) Och visst, högtalarna är det jag är mest nöjd med i hela anläggningen just nu även om jag fortfarande vill byta stativen mot likadana i silver. ;)



Ha ha, där ser man. Kanske därför jag inte hittat pluggarna någonstans
Aja, jag får köpa nya. De kostade nog inte mer än 200kr/8 stycken. Har du provat med/utan pluggarna och jämfört nåt?
Jag var bara så rädd att högtalarna skulle trilla med pluggarna under,..
Personligen tycker jag att de svarta stativen är snyggare. De matchar så bra med de svarta tygfronterna. Men det är väl en smaksak

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/01/12 :  20:59:14  Show Profile Send Calle G a Private Message  Reply
sampix, jo jag håller med om att det svarta funkar fint, matchar ju subben också som också har nån sorts svart pianolackfinish. Sambon har avvikande åsikt dock men vi får väl se. :) Snyggt är det iallafall och bra låter det!
Jag har inte testat utan gummiplupparna men jag tvivlar på att det blir bättre utan. Det känns som högtalarna står så bra dom kan just nu... dock har jag, mot bättre vetande, delvis skruvat fast högtalarna så dom sitter ihop med stativen (inte stenhårt men iallafall så dom inte ramlar ner) - det vore lite synd om Melker kraschar och får 10kg högtalare över sig. :(

Tack för alla positiva kommentarer, sånt känns alltid bra. :) Några förslag på vad det kan vara som gör att jag inte upplever någon tredimensionalitet? Röster kommer väldigt fint från TV'n osv men jag tycker inte jag har något direkt djup i ljudbilden.. men det kanske är normalt i den här prisklassen?

Ixos-kabeln förresten gjorde faktiskt ingen större skillnad såvitt jag kunnat höra än så länge, jämfört med min gamla Supra optiska kabel i ungefär samma prisklass... men det var väl nog vad man kunde vänta sig, det var heller inte därför jag köpte den.

För övrigt har jag möblerat om i bänken - nu ligger det fyra hockeypuckar på förstärkaren (för luftcirkulation), och DVD-spelaren står ovanpå. Över den ligger ett ex av Svea Rikes Lag, och för att kompensera för detta svårsmälta verk ligger ett ex av Hans Alfredssons "Lagens långa näsa" allra överst. Fattig mans shakti... resultatet blir hursomhelst att DVD-spelaren står väldigt stadigt, fastklämd som den blir mellan hockeypuckar och bänkens tak. Jag tycker mig uppleva en viss skillnad i ljudet mot när den stod fritt men det kan likaväl vara inbillning. :) Jag tycker att jag lyckades rätt bra med valet av böcker, eller? ;)
Go to Top of Page

Texianen
Member

286 Posts

Posted - 2004/01/13 :  20:45:20  Show Profile Send Texianen a Private Message  Reply
Hmm, vart hittar man soundstyle stativ? fräsiga rackare det där...


Edit: felstavning!







Edited by - Texianen on 2004/01/13 20:46:57
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/01/13 :  21:14:37  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Texianen>
Soundstyle finns på Hifi-Klubben och kostar,
om jag inte missminner mig, 1495:-

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Texianen
Member

286 Posts

Posted - 2004/01/14 :  10:06:30  Show Profile Send Texianen a Private Message  Reply
Tack för det
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/04/22 :  14:38:30  Show Profile Send Calle G a Private Message  Reply
Då var det ommöblerat och helomvänt då. Från 7-kanals-hembioreceiver till 2-kanal på en femöring, inte illa. (Bilden är "stitchad", dvs består av tre bilder bredvid varann - kul med digitalkamera)



Allt är borta utom mina Canton Plus S, som jag tänkte spara till balkongen eller nåt, samt receivern som är såld men inte levererad (den skall till Göteborg när fjärrkontrollen kommer tillbaka från garantireparation). Ja mina kära CM2'or är förståss kvar.

Istället har jag köpt Smulgetens tuner och CD (Rotel RT-940 resp. RCD-971), samt en RC-995 förförstärkare. Dom skymtar i TV-bänken.. under den gräsligt fula TV'n som inte ens är widescreen, bredvid receivern.

Slutsteget tänkte jag egentligen vänta med att köpa tills jag fått pengar från receivern, som nu går som slutsteg med varierande framgång - vi får väl se vad som dyker upp.

TV-bänken ska bytas ut mot en från www.voicefurniture.com (där bilden är hämtad):


Sampix känner kanske inte igen färgen på stativen, vilket beror på att dom följt med en arbetskamrat som skulle till Umeå och hålla utbildning, och i samband med det bytte han ut dom med en kille som ville ha mina svarta. 17kg vägde kartongen, man får ta med 20 på planet.. precision. Visst blev det bättre med silver?

Läskbackarna under marmorskivan är inte senaste trenden utan temporärt, tills vi kommit på nåt sätt att göra en snygg bänk till 150kg marmorskiva.

Ljudet då? Tja.. helt ok. Jag har inte hunnit lyssna in mig ännu, jag har fel slutsteg, och inga vettiga högtalarkablar, så det är liksom ingen riktig mening. Spontant låter det väldigt bra! Soffan är som synes inte lyssningsposition, utan är det finlyssning som gäller får man vackert dra fram nåt skönt att sitta på till lämpligt ställe. Meningen är istället att det ska vara bra ljud hela tiden, utan att man ska behöva sitta still i en soffa, och det är det! Jag saknar lite bas förståss, och stativarna är lite för små till det stora rummet (30 kvm), men det är å andra sidan grannvänligt. Finns ingen riktigt bra plats till en subwoofer heller.. antagligen uppgraderar jag till CM4 eller något liknande så småningom men det är ingen brådska.

Synpunkter, främst beröm välkomnas.

Edited by - Calle G on 2004/04/22 14:47:49
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/04/22 :  18:39:07  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Du har forumets största bredbands-absorbent mellan högtalarna!

Nja, hifi-prylar i silver är inget för mig. Men visst kanske stativen passar bättre till CM2:ors silverbaffel, så länge du inte har tygfronterna på vill säga, då är det svarta stativen som gäller.. helt klart

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/04/22 :  22:17:10  Show Profile Send Poe a Private Message  Reply
Jag tycker att dina stativ är superschyssta Har likadana själv

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/04/22 :  23:30:35  Show Profile Send luften a Private Message  Reply
Det ser riktigt bra ut. Fina stativ Jag har förstås oxo själv likadana.. En rb970 har jag oxo. Dom brukar finnas i ganska varierande priser, jag köpte min från sverige(hifimagasinet.com) för en 2-3 månader sen, och betalade 1100kr för den. Sedan har jag sett en likadan till salu för 2000kr, så det kan löna sej att kolla runt lite, kanske du får en rb980 för nästan samma peng. Som försteg har jag ett rc970, som lät lite sådär från första början, men sen den fick nya op-ampar, så blev det riktigt bra. Enda som saknas är fjärrkontrollen. Ditt rc995 har antagligen bättre op-ampar från första början, men om du vill tweaka nåt, så går det säkert att testa med någon burr-brown (ex. 2134 eller 2604) som inte kostar speciellt mycket, och kan beställas som free-samples. Iallfall rc970 är mycket "nybörjarvänlig", mycket utrymme, bra plats för lödning å sånt.

Som sagt, ser riktigt bra ut!

//air
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/04/23 :  07:57:14  Show Profile Send Calle G a Private Message  Reply
Tack för allt beröm :)
Hur är rb970 om man låter den stå på dygnet runt? Blir den mycket varm då? Blir den mycket varm vid normal lyssning?
Jag funderar på om det går att ställa den över de andra delarna, på hyllan ovanför alltså.. det blir väl 2.5cm fritt utrymme ovanför då.
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/04/23 :  10:11:22  Show Profile Send luften a Private Message  Reply
Hmm, lite varm går den nog, inget farligt vad jag märkt. Men, det rekommenderas ju dock inte att man skall ha cd-spelaren instängd så att den går varm, för detta förkortar laserns livslängd betydligt. Annars tror jag inte det blir några problem vid normal lyssning.

//air
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/05/08 :  14:17:56  Show Profile Send Calle G a Private Message  Reply
Jaha sent omsider har jag nu en Rotel RB970BX som slutsteg i min lilla anläggning. 2x60W ... men ojdå.
Jag har tidigare haft en kraftig Pioneer 2011 hembioreceiver, det är lillebror till AX10 och har fått mycket beröm - dvs det är inga vanliga Pioneerleksaker utan bra grejor, 7x100 hyggligt äkta watt. Jag körde min Rotel-stapel in i Pioneerens CD-ingång (dvs RotelCD -> RotelFörsteg -> Pioneer) innan jag fick slutsteget.

Det som märktes omedelbart när Rotelsteget kopplades in var vilken kraft det blev i basen! Här behövs inget blindtest, elementen i högtalarna rör sig synligt mer redan vid lägre volym och det märks naturligtvis även på ljudet... Jag kan inte vrida upp försteget mer än till strax före klockan 12, då låter det _jäkligt_ mycket i rummet (som är på ca 30kvm), och dom konutslagen som blir då har jag aldrig sett med Pioneeren överhuvudtaget.

Hur kan detta egentligen komma sig? Jag hade förväntat mig en liten skillnad men detta var enormt... Pioneeren är väl konstruerad för att jobba tillsammans med en subwoofer misstänker jag, men ändå... den ska ju ha lika rak frekvensgång som vilket slutsteg som helst? Är det "kontroll" som är nyckelordet - Pioneeren "hinner inte med" att styra ut elementen så mycket som behövs?

Jag har plötsligt anslutit mig till skaran som anser slutsteget vara den viktigaste delen i signalkedjan :) Och helt klart är det ju inte effekten som är den viktigaste parametern i sammanhanget (vilket jag iofs redan visste).
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/05/08 :  16:04:46  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
Ser trevligt ut!
Jag tror att Roteln lämnar betydligt mycket mer ström än Pioneeren. Och fast att den är angiven till 60 watt är det nog snarare 100 watt och fallet är kanske det omvända med Pioneeren...
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/05/08 :  23:26:07  Show Profile Send Calle G a Private Message  Reply
Pioneeren är testad i nån av de engelska tidningarna, de körde den i testbänken och fick den att leverera mer än specad effekt med alla kanaler drivna (minns inte exakt men jag tror det var 114Wpc i 8 ohm) - det är alltså inte frågan om några fusk-watt.
Dock är det väl precis som du säger att det är strömmen som är boven. Men ändå - om ett slutsteg är specat att ha rak frekvensgång mellan 5 och 100000Hz (eller nåt), vilket väl gäller de flesta steg idag, hur kan det bli sådana oerhört tydliga skillnader?
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2005/09/19 :  16:27:15  Show Profile Send Calle G a Private Message  Reply
Jaha då var man ommöblerad igen! Jag har återigen ärvt sampix gamla högtalare

I "hembyggda" TV-bänken till vänster i bild står en Philips widescreen-TV (CRT!) som man kan rulla fram. På varsin sida om TV'n är det två skåp, det ena med stereo och det andra med DVD. TV'n innehåller Dolby Digitaldekoder och höger/vänster/center/subwoofer så den ansluts digitalt till DVD'n. Normalt ansluter man trådlösa högtalare bak men jag råkar ju ändå ha en stereo ståendes där så.... En vanlig bänkskiva från Bauhaus toppar kreationen. Lampan med den spännande skärmen hör inte hemma där alls!



Kartongerna från Sami ser lovande ut! 50kg högtalare mellan Norrköping och Stockholm på 20 timmar - för 300 pix. Slå det posten!

Man sitter alltså i soffan och tittar på TV. Vill man njuta av musik får man vackert flytta fram något att sitta i till lämplig plats. Bästa kompromissen jag kunnat komma på och det funkar kalas.


Nu ser det ut såhär, kvällsbild...



I stereoskåpet (dvs det högra sett framifrån) står följande manicker:



Under soffan står själva slutsteget. Lite detaljer:
- CD Audio Analogue Maestro (mk I)
- Försteg Musical Fidelity A3CR
- Tuner Rotel RT-940AX
- AudioQuest Viper mellan CD och försteg
- Slutsteg NAD 218 THX
- Ljudmakarn noname installationssignalkabel med Eichmann bulletplugs mellan för- och slutsteg
- Revel M20 högtalare
- Audio Magic Genta stativ (http://www.audiomagic.dk)
- AudioQuest CV4 högtalarkabel
- Digiality IR-300 IR-extender sänder IR-signaler via radio från ovansidan av TV-bänken till insidan
- Philips fjärr RU760 styr rubbet, klart rekommendabel


Jaha hur låter det då? Fantastiskt! Och det bästa av allt är att det blir bra ljud i hela vardagsrummet och köket (som ligger bakom fotografens rygg). Inte bara finlyssning med andra ord utan välljud vid matlagningen med.

Det var faktiskt riktigt kul att återuppleva sin stereoväg från första bilden till sista.. från hembio till stereo. Det enda som är sig likt är dom temporära drickabackarna under soffbordet.

Så småningom ska det väl kanske bli monoblock under soffan (det är varmt och gosigt att sitta där nu, jag var tvungen att höja soffbenen lite för att få lite luft ovanför det monstruösa slutsteget). Dessutom ska jag väl skaffa en silverfärgad radiodel någon gång men det är ingen brådska.

Undrar om man kan vinna pris i mest felproportionerade hembio.

Edited by - Calle G on 2005/09/19 16:29:48
Go to Top of Page

hifi_harri
Member

201 Posts

Posted - 2005/09/19 :  21:12:05  Show Profile Send hifi_harri a Private Message  Reply
Klart ett system i mín smak!

Var lyssnar du på ditt system?

Avantgarde Acoustic, Yamamoto, Resolution Audio
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2005/09/19 :  22:46:49  Show Profile Send Calle G a Private Message  Reply
Hmm menar du var jag lyssnar så är det i stort sett där bilden är tagen, dvs mitt framför. Och överallt, dvs i hela rummet - Melker 2.7 år ser till att man inte sitter stilla några längre tider åt gången.
Menar du vad jag lyssnar på så är det allt möjligt - O Sole Mio med Pavarotti, Train Song med Holly Cole, Diana Krall, Bo Kaspers, Race Against The Machine, Suzanne Vega, New Order, Sophie Zelmani, Leonard Cohen, Yello, Electric Banana Band osv. Lite blandat med andra ord :)
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/09/20 :  04:40:37  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Läckert! Bara att gratulera.

M
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000