HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Försenad julklapp
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sveli
Member

129 Posts

Posted - 2004/01/18 :  19:42:17  Show Profile Send sveli a Private Message  Reply
Försenad julklapp

Efter några veckors försening kom den då äntligen i fredags med bud hem till dörren. Förseningen berodde på att den har varit så populär att den tagit slut hos tillverkaren. Nu har de dock fått in en ny batch. Skickades i onsdags från NY och kom hem till dörren på fredag em.

Steg för steg öppnar vi…





Om man läser noga kan man lista ut var det är.





Ah, anpassad för Europa direkt. Tack för det!





Därefter en liten beskrivning om objektet med lite info om några viktiga detaljer (mer om det senare)





Därefter ett litet häfte med brev från nöjda kunder som ger mycket beröm. Här finns kända namn inom skiv- och studiovärlden, t ex Bob Katz och Bob Olhsson. Även en svensk vid namn Martin Dahlström i Lund finns med! Lite kul med sånt här, inte ofta man ser det.





Ok, själva manualen kommer härnäst.





I manualen finns många sidor med utskrifter på mätdata. Här visas t ex den extremt goda jitter dämpningen som denna enhet har. En orsak till dess goda rykte.





OK, bort med övre skumplastlagret och till godbiten själv. Här ser vi låda, nätsladd och en liten plastpåse.





I plastpåsen finns extra säkringar och en phono -> BNC kontakt. Tyvärr ser vi att nätsladden har US-kontakter. Den skall dock ändå få en bra nätsladd så det spelar inte så stor roll.





Bild snett ovan. Vi börjar förstå vad det är.





Aha. DAC står det. En D/A omvandlare. Med dubbla hörlursuttag och volymratt. Benchmark går att utläsa i den svarta akrylen.





Från sidan.





Vilken baksida! Allt man kan önska sig! Från vänster till höger.

Analog ut från RCA kontakter för obalanserad utsignal.

Därefter en liten spak där man kan välja hur de analoga utsignalen skall fungera. I ”Calibrated” läget styrs utsignalen av de två små 10-varvs potentiometers som man ser till vänster och höger om spaken. I mitten läget är signalen fast (div som en normal dac). I nedre läget styrs utsignalen från volymratten på fronten, dvs man kan använda den som ett försteg och koppla den direkt till ett slutsteg!

Därefter XLR kontakter för balanserad signal ut (går att ställa på samma sätt som nämns ovan).

Därefter över till digitala sidan. BNC in (här kan man använda den medföljande BNC-> phono omvandlaren om man har en digitalkabel med phono kontakt. Toslink ser vi sedan och därefter en XLR kontakt för AES/EBU signal.

Därefter nätbrunn för IEC kontakt och spänningväljare. Noterbart är och ”Made in USA” och CE-märkning.





Här är en närbild från sidan.

Vad som inte syns är möjligheterna att ställa olika nivåer på XLR utgången. Den är inställd på professionell signalnivå (dvs +4dBu) men kan dämpas om man har en känslig förstärkare mha små kopplingar (-10, -20, -30dB) inne i apparaten. Finns beskrivet i manualen hur man gör.

Denna DA omvandlare med hörlursutgång kommer att användas tillsammans med mina nya HD650 till min "privata" 2-kanalsrigg. En moddad DVD spelare kommer att användas som transport och denna kan skicka ut 24/96 signal till DA omvandlaren för riktigt super ljud.

Då detta är en enhet tillverkad främst för studiobruk så finns det inte lika många tester från ”HiFi”-världen vilket är lite synd. Här finns dock lite trevliga länkar:

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/01/18 :  20:10:03  Show Profile Send henricsson a Private Message  Reply
Najs!

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/01/18 :  20:15:01  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Ingen dålig julklapp tomten kom med... ;)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/01/18 :  23:45:48  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
Trevligt! Inte illa! var nära att köpa en beggad sådan nyligen..
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/19 :  00:54:13  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Mycket frestande, trevlig bildsvitt, berätta nu bara hur den låter också.

Bravo
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2004/01/19 :  05:56:05  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Hur gick det med moms och tull.."slank" den igenom..?
Go to Top of Page

sveli
Member

129 Posts

Posted - 2004/01/19 :  20:40:12  Show Profile Send sveli a Private Message  Reply
CH, den "slank" igenom vilket förvånade mig. Brukar beställa en del från USA och transportfirmorna brukar sköta all hantering av moms, tull, mm. Man skall dock inte ropa hej ännu. Det kommer väl en räkning om några månader...


Mvh /Sven
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/01/19 :  21:15:25  Show Profile Send DIYamps a Private Message  Reply
den där kan väl jag få ?
Go to Top of Page

sveli
Member

129 Posts

Posted - 2004/01/20 :  10:48:49  Show Profile Send sveli a Private Message  Reply
DIYamps, syftar du på räkningen....

Mvh /Sven
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/01/21 :  09:25:09  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Ser med spänning framemot lyssningsintrycken av denna spännande produkt. Vad har du för anläggning i övrigt och andra eller tidigare referenser?

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/01/21 :  10:07:24  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Den såg klart välbyggd ut... kul med hörlursutgång.. hur bra är dessa?

Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/01/21 :  10:27:48  Show Profile Send DIYamps a Private Message  Reply
nej inte räkningen utan den där prylen på bilden
Go to Top of Page

sveli
Member

129 Posts

Posted - 2004/01/21 :  17:18:50  Show Profile Send sveli a Private Message  Reply
StefanB, jag skall skriva lite om denna när jag har testat den lite längre. Jag har varit inne i hemmabio-svängen de senaste 10 åren (separat biorum i källaren med projektor) men har hittat tillbaka till 2-kanal igen tack vare Hififorum.nu!

Jag ville skapa ett bra 2-kanalsystem men insåg att kombinera bra 2-kanal med hemmabio oftast blir dyrt! Vi har också en lite 2-åring som inte uppskattar full volym frampå kvällskvisten.

Kom då fram till att ett hörlurssystem kan passa bra! Efter lite sökande på nätet kom jag fram till att ett bra system kunde vara transport->DA->hörlursförstärkare->hörlur.

Harmony Design skriver lite på sin hemsida om att använda DVD spelare som transport och jag hade en Pioneer DV-525 hemma som inte användes. Såg sedan på nätet att denna var populär att "modda" till en mycket bra transport.

Hittade i samma veva Benchmark DAC-1 som både var en mycket bra D/A omvandlare och en hyfsad hörlursförstärkare. Mycket fina tester fick mig att slå till. Jag har dock inte ännu gjort klart DVD spelaren så det är inte 'optimalt' ännu.

Då det går att köra den som ett försteg funderar jag på att koppla ihop den direkt (balanserat såklart) med ett ICE-power el Zappulse slutsteg. Det hade varit en intressant kombination! Vi bor ju i samma stad så om du vill lyssna så kan vi säkert ordna det....



Neodynium, på nätet skriver de flesta att D/A delen är mycket bra och hörlursförstärkaren hyfsat bra. Benchmark media gör mycket utr till studios och liknande och har ett system för rack montering. Där finns hörlursdelen som sitter i DAC-1 att köpa separat. Den kostar då $150 och med egen låda och strömförsörjning skulle den kanske kosta ca $300. Den nivån är det nog. Här är en bild förresten:



Så här skriver de på hemsidan:

quote:
The HPA-2™ is a high power audiophile grade stereo headphone amplifier mounted on a jack. The spectacularly clean performance offers true state-of-the-art listening with today's ultra high performance headphones.

Recommended headphones = Sennheiser HD600s.

Features

INPUT: Stereo 200 K ohm Balanced Inputs
INPUT CLIP: = +26.5 dBu with ±15 volt supplies
OUTPUT: Stereo, for use with 1/4" Tip/Ring/Sleeve plugs ONLY, other panel connectors may be wired to the amplifier by way of on-board output connectors
OUTPUT Z: "0 #8486;"
OUTPUT CLIP: Dependant upon power voltage and load [+20 dBu @ ±15V and 60 #8486; load]
LOAD Z: 30 #8486; or higher
OUTPUT LEVEL: up to +20 dBu into 60 #8486; [dependent upon power source]
OUTPUT CONTROL: Dual log taper response
GAIN RANGE: off to +20 dB
BANDWIDTH: 0.1 Hz to 300 kHz minimum
THD+N at headphone inputs: 0.0003% typical - under load!
NOISE FLOOR: Better than -75 dBu at maximum gain
POWER: (Bipolar) ± 9 to ± 18 volts, maximum peak current needed = 1.1 Amp at maximum peak output into 30 #8486;
Peak output power = 7.5 watts [±18 volt supplies. 30 #8486; load]
Maximum average audio output power [-8 dB peak to average ratio] = 1.35 watts
Volume control knob included




Mvh /Sven

Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2006/05/17 :  23:39:55  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Har du hunnit provlyssna den än? Är lite nyfiken på hur bra den är på att driva HD650'na...

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/05/18 :  00:05:02  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Hade en dac1 innan,men tvingades motvilligt att sälja den pga ekonomiska bekymmer.
Det är en helt underbar liten maskin med otrolig självkänsla!
Lägger in en bild på insidan.


Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/05/18 :  06:30:58  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Benchmark kommer starkt ! Jag hoppas jag kan få tillfälle att lyssna på en nångång

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/05/26 :  15:21:50  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Kanske dum fråga, men styr volymratten bara hörlursvolymen?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000