HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 edisons system/"lägesflash" i slutet av tråden
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/02/02 :  02:19:52  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Dags att "visa färg" då...
EDIT 20050201
Ny skivspelare samt en sub, ses på sid 2.
Kommer lite bilder på in/utsidan av H/K-skivspelaren på "bildreportage"-sidan.
EDIT: Bilder finns from nu (9/11-04 & 29/11-04) några inlägg nedåt

------------------------------------------------------------------

(När jag lurat ut hur jag kan visa bilder direkt i tråden/forumet då kommer jag att klämma in bilder
till denna presentation).
Edit: Har inte lurat ut det (tycks inte funka från min dator?) men Zalve ska ha stort tack!
---------------------------------------------------

Here we go then...

CD:
Sony CDP-X3000 ES.
Toppmatad kompakt skönhet med tillika mkt njutbart ljud.Inte bästa som står att finna men rent och "vackert" med viss justeringsmöjlighet av digitalfiltret.Brukar stå i ett läge, det med flackaste skärningen.SACD blir det antagligen småningom...
Under varje fot på spelaren ligger en halv squashboll som ett sorts "super cheap" SD-fotsalternativ.Låter spelaren bli tämligen väl isolerad från vibrationer från underlaget.En tanke är att göra någon sorts botten att fästa till spelaren, och ha tre "bollhalvor" istället för fyra, samt göra denna evt botten så att fötterna får större "footprint" än nu, altså ngn typ a "utriggare" för ännu större lugn & stabilare liv för spelaren.
Har en glasskiva också men den används inte fn (nerpackad vid flytt och ännu inte framplockad...)

Förstärkare:
Edison 60.
Köpt som byggsats och (förutom småsignalkorten) ihoplödd av undertecknad.Sedermera aningen "uppstädad" av Mr EA himself efter ett smärre stillestånd (trasigt rör = kondensator small etc) då han tyckte mina lödningar "inte var i ett sådant skick att jag kan lämna ut apparaten utan viss genomgång"...schysst herre den mannen.
Alps blå volympot är använd samt hacket bättre ingångskontakt på en av de tre ingångarna, den som CDn spelar genom.
Inga "stabilitetsåtgärder" är utförda mht placering, men skall tillkomma framöver!

Högtalare:
Egen "konstruktion", ännu ej namngiven.
Arbetad på i några år (med långa perioder av overksamhet i arbetet visserligen )
Ständigt påtänkt att någon gång bli klar...
Främst är det filtret som har en del kvar för att bli som det ska.Lite(!) svårt utan mätmöjligheter...men är bättre nu än när jag började...

Elementen är Scan Speaks 2905/9300-diskant ihop med SEAS Excel 8" midbas (pappkonsvarianten).Är allt lite sugen på den nya EXCEL 8" med magnesiumkonen.

Separat låda för filtret med Neutriks Speakonanslutning från detta och som ingång på högt.

Baffeln är av tre st 16mm MDF, med den mittre sandfylld från botten upp till nedanför basen, samt front av 17mm stavlimmad björk.Övriga lådan 16mm MDF, med div stagning, förutom toppen som är 2 x 16mm MDF.
En grov rundstav sitter som koppling mellan bakväggen och basens magnet, staven är monterad mot en mindre sandfylld "box" på insidan.
På hö resp vä insida, i höjd med basen, sitter en sandfylld box, ngt olika stor på resp. sida.

Diskanten sitter på en egen baffel av 16mm MDF, fäst till fronten med skruvar som dragits i fästhål i vilka en bit gummi (kapad bensinslang...) sitter som tänkta avkopplare av vibrationer från högtalaren till diskantplattan.Dessa gummibitar är antagligen för hårda, har inte provat med ngt mjukare men det borde funka bra.

Några av dessa, eller alla, åtgärder, är säkert rätt bra i teorin (eller vad säger folket...?), frågan är givetvis hur mkt dom kan betyda i praktiken...

Under varje främre hörn på resp. högtalarfot samt under fotens bakre mitt är en (hel) squashboll placerad, alltså 3 st/högtalare.
Även här som fattigmans "experiment" SD-fot.Hel boll då halva bollar visade sej bli helt hoptryckta pga tyngden, så att dom inte dämpade på avsett sätt.Som nu får man både fastare bas OCH grannen slipper/missar det mesta av basljudet, vilket aldrig hamnar i husets stomme.
Ska ändå prova spikes någon gång(???), men fn verkar teorin bakom SD-foten o dylika tingestar stämma...
Mellan golvet och Squashbollarna/högtalarna är (2 st per högtalare) gatstenar/trädgårdsplattor av betong placerade.

Högtalarkabeln är "bara" Supra Ply 2/3,4 för diskant resp. bas.

En tuner, Sony SA3 ES, samt en stationär Minidiscspelare, Sony JA20 ES avrundar det hela.


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2011/04/10 17:53:10

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/02/02 :  06:44:23  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message  Reply
Snygga bilder och läckra diyhögtalare.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/02/02 :  08:37:22  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Sony vet hur man gör cdspelare, helt klart

Angående dina bilder, så har du denna länk till hjälp;
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=14296

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/02/02 :  12:07:43  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Detta var en så snygg och spännande anläggning att jag måste lägga upp dina bilder för andras beskådande.

Försök lägga upp bilderna på en annan server sedan eftersom jag rensar upp min då och då.




läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/02/02 :  17:19:32  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message  Reply
Ditt hemmabygge ser mycket trevligt ut. Låter det lika bra som det ser ut?

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/02/02 :  17:29:15  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message  Reply
Snyggt !
Rör är alltid lika trevligt.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/02/03 :  01:17:06  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Ekan:
Måste man vara ärlig...?
Nja, dom kunde ha ett ljud som bättre motsvarar "looken", det är givet med min tekniska begåvning, hehe.Vore nice att ngn gång kunna mäta lite så jag får bättre klart för mej var i frekvenskurvan det felar.För felar lite grann gör det

Många plattor av diverse genrer spelas verkligt läckert, men när jag konkret jämfört en och annan platta jag sett till att lyssna på via andra högtalare framgår det att kurvan är ngt felkrökt (krökt ska den ju inte vara alls ju) då vissa instrument vars nivå och klang jag "vet" hur de "ska" eller bör låta klingar annorlunda via mina...då inser jag att dom inte är färdiga...något som rör integrationen mellan elementen är det som främst kan bli mer optimalt.

Ljudet är inte instängt på något sätt, vilket inte hindrar att bättre "släpp" säkert kan åstadkommas...

Men...
kör jag tex Naxosplattorna (och någon på annat bolag) med Örebros stoltheter "Svenska Kammarorkestern" så kan jag lätt återuppleva både orkesterns "ljudsignatur" och akustiken hos Örebro Konserthus där dom spelar in sina plattor.Det är ju väldans gött att kunna återskapa (nåja) det rummets "ljudavtryck" hemma i mitt allt för småttiga vardagsrum (ca 18 kvadrat).

Filmljud blir också bra, men stereovideon jag har är märkbart soft i diskanten så möjligen blir det bättre om jag tar signalen från TVns Nicamdekoder istället (i brist på DVD som jag MÅSTE skaffa snart)

Hur som helst...då dom är designade utan mätningar är jag mkt nöjd.
Grunden till delningsfiltret kommer från en SEAS-design där man använde en annan 8", vars kurva och känslighet ligger mkt nära det element jag använt.Diskantdelen är "tjuvad" från Lynn Olsons "Ariel" som använder samma Scan Speakdiskant och som är avsedd att användas med rörförstärkning.Fullt medveten om att man inte bara kan plocka hur som helst med slika saker kan jag ändå säga att det blivit en bra plattform för att med lite mer arbete kunna uppnå något riktigt bra.Detta med insikten att just kombinationen 8" bas & 2" dome inte är den allra mest vanliga eller lätta att bringa till perfektion...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/02/03 01:19:54
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/10/21 :  16:24:25  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Nu har det hänt lite! (långt inlägg men jag är nästan lite upprymd - se nedan ang högtalarnas nuvarande utförande)

Systemet:
http://members19.clubphoto.com/mats800363/1976748-P4ddf/guest.phtml

-----------------------------------
Skaffade en DVD (äntligen...måste ju kunna spela min Blue Man Group-platta...;-)
Har ju hela tiden varit sugen på en "bra" multispelare, men tyckte dom är för dyra...så det blev en budgetvariant i form av Pioneer DV-575A.
Hyggliga omdömen har denna ju fått så ingen stor risk att prova.Den spelar ju iaf filmer lika bra som andra billiga (icke multi) spelare.
Först tyckte jag den spelade CD bättre än Sonyn men lite mer noggrann lyssning visar att det gör den inte.Fin diskant, men tunnare och spinkigare i bas/mid så CDP-X3000ES får definitivt stanna.
Detta märkte jag innan jag gjorde det senaste momentet i det fleråriga (=mkt långsamt framskridande) golvarprojektet!
Återkommer om SACD/DVD-Audio när plattor finns att beskriva.

----------------------------------------------------
TILL DET ROLIGA/VIKTIGA:
Nyinflyttad i ombyggd/renoverad lgh kanske jag skulle prioriterat uppackning av alla flyttkartonger men nej - fick istället spontan lust att plocka med ljudet, så - bara att ge sej och göra nåt så man får lite lugn innan fortsatt dust med kartongerna...

Åtgärd 1 (prov)
"Lägg ut mattor på golvet framför resp högtalare"
Tog två soffplädar och "pang" visst blev det renare och lugnare, främst i diskanten! Ska alltså skaffa en stor(!) golvmatta för permanentning av denna akustiska nödvändighet.

Åtgärd 2:
"Sätt i dom där gummiplattorna du tänkte skaffa för flera år sen"
Iväg till Micro och hem med ett 4-pack 4 mm "bitumen"(?).
Dit med detta på de väggar jag kom åt genom det stora hål(!) jag har baktill på lådorna, dock ej på baffels insida.Den är tjock nog samt sandfylld, får förbli naken.
Sen - och detta är avgörande - fick jag för mej att lägga tillbaka fårullen jag haft kringspridd inne i lådan på ett annat sätt.
"Tryckte" dit det mesta direkt bakom baselementet så det blev rätt trångt i den delen av lådan men tomt i resten (nedre och översta delarna) av lådan!

NU låter det MYCKET rent, tajtare och med en otäck detaljåtergivning i både basen och mellan.Diskantelementet i sej påverkas ju inte (***) MEN nu hörs diskanten mkt bättre då en massa "skräp" i ljudet är borta.
Allt sitter ihop, är lättlyssnat och avslappat OCH med massa sköna detaljer!

"Varför har jag inte gjort detta förrän nu?"...kan man undra.Är väl inte tillräckligt fanatisk stundtals så jag jobbar för sakta på projektet, hehe...

Åtgärd 3.
Gick vidare och skaffade hem ca 3 cm tjock "dämpvadd" vet inte vad tygbutiken kallar det men det liknar detta:
http://www.exquisiteaudio.ca/minirevealed.html

Skaffade även en annan typ som fanns där jag först letade efter den tjocka, en ca 1 cm tjock lite mer packad variant av textil.

SÅ, nytt ingrepp:
Klädde toppens insida med den tjocka vadden, sen väggen bakom basen med först den tunnare sen ett lager av den tjocka vadden.Tillbaka med fårullen nu lite, lite mindre tätt packad men fortfarande koncentrerat till den 1/3-del av lådan där basen sitter.

Nu är det ännu bättre men "bara" lite bättre än efter åtgärd 1 & 2.

Sammanfattat:
Basen upplevdes vid första lyssningarna väl tunn, om än ren som källvatten.Men efter mer lyssning märker jag mej gilla den mer och mer (basen) då den faktiskt är "tillräckligt" djup och så ren och skön.
I mellan och diskant har det mesta hänt - en massa distorsion är borta/minskad.Detaljer hörs som aldrig förr, men det låter inte alls hårt, utan mkt behagligt om inte skivan är sällsamt dåligt gjord.Möjligen skulle jag justera filtret LITE för ännu mer behaglig/korrekt diskant och mellan-nivå, relativt basen.
I allmännhet låter nu (många) plattor som varit trista/skrikiga långt mer behagliga, med detaljer i behåll.
Väldigt många fler plattor visar sej vara mkt bra inspelade och dom som lät bra innan låter långt bättre!
Någon enstaka låter inte bättre men är ändå på nåt sätt mer "spelbar" än innan.
Detta skrivs efter några dagar (och halvnätter på låg volym) av spelande efter sista ingreppet.Har bara provat typ 20-30 plattor...men nog för att fälla dessa omdömen!
---------------------------------------------------
En knepig detalj i lådans nuvarande utförande är hålet på baksidan:
Lådan är på ca 45 liter och tänkt som basreflex.
För att prova olika portar gjorde jag ett stort hål (drygt en CD-diameter) samt en liten lösbaffel för att sätta olika portar i för lyssningsprov.Blev inte bra med ett par portvarianter (inget "blås alls"), så hålet har fått vara som det är och gett rätt "stor" bas men givetvis tämligen slapp sådan...ibland bumlig också.

NU är den slappa och stora basen BORTA och ersatt av en tajt samt mkt detaljerad sådan.Och aningen "mindre" än den helt korrekta tror jag.
Varje platta har massa detaljer jag inte hört förr...i alla register.
Djupet och luften på akustiska (klassiska) inspelningar är ännu större och med mindre av "ridå" mellan mej och inspelningslokalen.

Ska bli nice när golvmatta är vald och ditplacerad, måste vara stor så den gör största möjliga nytta.
Sen kan jag börja slipa på filtret - och kanske göra en basreflex till slut...nu kan jag ju höra vad som händer när man moddar.Kanske ska slå till på LSPCAD så jag kan simulera bättre än i Monacors CAAD, samt mäta lite.
Om jag kan mäta blir ju filtret lättare att få till.Måste ju(!) finnas saker att rätta till där, även om jag subjektivt inte upplever några direkta problem mellan de båda elementen.

En sak är i alla fall klar:
Projektets potential börjar äntligen realiseas, om än inte fullkomnas...
Det känns mkt bra...tänkte ju väldigt länge på hur den skulle utföras innan jag startade men utan snickeri etc är det rätt bökigt att jobba snabbt, och svårt få till den fina finish som så många här på forumet begåvar sina alster med...där ligger jag efter!

Stödstaven bakom basen är inte på plats heller, lär nog inte "höras" så där konkret men den ska dit den med framöver!


(***)
Diskantens baffel är dels egen och dels är lådan ännu tjockare just bakom diskantens ytterbaffel, så där är lådan som allra stummast/tystast.




SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/10/21 17:05:19
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/10/21 :  19:02:15  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Låter kul... Vi väntar fortfarande på ett datum, eller hut Mattias ?! =)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/10/21 :  20:05:44  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
...jag är tyvärr inte så snabb i svängarna - flyttkartonger eller högtalarbyggande, sak samma.
Men klart jag måste ta tag i detta med att ställa iordning lgh - också! ;-)






SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/11/09 :  09:22:29  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Så - dags för lite bilder.
Börjar med källan:


En till...


Höger högtalare:


Varm Edison 60:


Kall dito:


Lite värme i stugan:


Sony CDn igen:


Edison med CD:


Anläggningen i sin bänk (Två st IKEA Corras staplade på varandra):

Från toppen:
Edison 60, lådan med delningsfilter till högtalarna, CD på sin glasskiva, JVC S-VHS-video, Minidisc samt tuner.

Och så en titt från (förutvarande) lyssnarpositionen:

Testar lite med två soffplädar som dämpning på golvet...en STOR matta är önskvärt och oundvikligt att lägga i "apparatänden" av rummet vad det lider.

Lite omflyttning är gjord sen några dagar (slutet av nov-04)
Nu spelas det med anläggning och soffa på vardera långsidan av rummet.
Första intryck är bättre djup och lite mer "släpp", aningen tunnare bas men mer luft och lätthet i ljudet totalt sett.Taket närmast fönstret är svagt lutat (någon decimeter lägre tak närmast fönstret)Tyvärr lite mindre "luftig" möblering dock...men vaddå


...och det SKA komma upp gardiner, jaja blir väl inte sämre för öronen heller



SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/11/29 01:40:34
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/11/09 :  10:29:01  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Onekligen en elegant spelare!

Bravo
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2004/11/09 :  13:08:46  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply

Gött asså
Ett datum ja....

Mvh Mattias
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/11/09 :  13:47:06  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Har redan kollat det Mattias... Det är på G. Det kanske blir Glögg och julmusik hos Edison ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/11/09 :  23:18:29  Show Profile Send paradigm a Private Message  Reply
Ifall du inte är färdig med filtren, skulle jag rekommendera en Behringer Ultradrive, som enkelt gör alla fas- och löptidsjusteringar och sen kan du laborera i all oändlighet med delningsfrekvenser, filterkarakteristik, branthet, DEQ, PEQ, GEQ, "und so weiter", tills du är helt nöjd. Sen kan du antingen bygga ett motsvarande passivt filter om du vill, eller fortsätta att använda UltraDriven för aktiv delning.

Att manuellt göra allt det som UltraDriven gör, skulle jag säga är nästan omöjligt, utan mycket avancerad utrustning och tillhörande kunskaper.

/Roland
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/11/10 :  00:05:03  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Vad kostar en sån elektronisk schweizerkniv?

Skulle alltså "räcka" med att skaffa den och sen via den driva Edison 60 och en stärkare till för mina tvåvägare...?

Onekligen en lockande tanke...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/11/10 :  00:44:29  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message  Reply
Verkligen en snygg högtalarkontruktion!

Hur ser filtret ut?
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/11/10 :  01:36:39  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Gerhard46:
Tackar för det ;-)

Filtret är inte snyggt ihopsatt, hehe.En 2,2 mH CFAC i basen, lite imp-komp samt 12 db diskantfilter ("lånat" av Lynn Olsen, han med Ariel)
Den har (nästan) samma diskantenhet så jag tänkte det kan ju bli OK, och det blev rätt bra men nån gång får jag se till att mäta.DÅ kan jag veta lite mer om vad som evt är "för mycket" fel och kan börja närma mej ett korrekt filter...
Komponenterna förutom basspolen är från Biltemas numera avlagda sortiment (billigt att testa med..;- )

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/11/29 :  10:13:41  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message  Reply
Våta drömmar om den CDn!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Resolution
Member

158 Posts

Posted - 2004/12/05 :  01:33:46  Show Profile  Visit Resolution's Homepage Send Resolution a Private Message  Reply
Otroligt hög kvalitet på bilderna! Du behärskar verkligen din kamera :-)

"In my mind, I'm already gone"
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/01/31 :  00:54:59  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Så är jag på väg att bli med Sub, samt har fått en ny skivspelare att tämja...
(Endast upptällt så här för bild, spelare ovanpå sub = BIG no-no)


Spelaren först:
Harman/Kardon T60, visste inte den fanns men kändes som OK för en dryg tusing.Fann ett gäng klart positiva yttranden på några ställen så...
"Dual" PU, lär vara Ortofon OM10 (nja, den låter inte så värst, kanske nålen är trött...)
Flytande upphängning, optiskt avkännande autostopp (urkopplingsbar)
Lätt kolfiberarm "ITO"
Justerbar Pickupkapacitans...lär kanske inte behöva krånglas med(?)
2 RCA-uttag baktill, man kan alltså köra med valfri signalkabel.

Tänkte jag skulle ta och limma dit lite bitumenbitar undertill på tallriken samt på spelarens bottenplatta.(Möjligen först på insidan av bottenplattan)

Tyvärr är jag fn inte jätteimpad av ljudet, låter inte som jag minns min Beogram 6002 brukar låta...kanske ska byta till annan PU eller fixa en OM40-nål, passar ju så...
Låter , lite trött skulle jag säga, mkt matt diskant och inte nån bredd att tala om.Sen har det ju sin evt betydelse att detta är avlyssnat via min hastigt framplockade H/K PM 620.En liten rätt billig sak från ca 1983-85.RIIAT i den är väl inte så värst...
--------------------------------------------------------------
Suben då...
Jag köpte Haakans erbjudna Peerless 12:a modell SWR 315/830669.
Den har jag placerat i en låda av följande utförande:
1 st IKEA "CORRAS" avslastningsbord utgör ytterlåda, dvs topp-botten-sidor.
Inne i denna har jag så satt en låda av 16mm spån, med baffel i 3 skikt:
*16 mm spån innerst,
*sen 6 mm björkplywood,
*så en yttre baffel av 26 mm stavlimmat trä.Ser ut som björk eller kanske lönn/asp.Var en restbit av för säljaren okänt slag.
Elementet är fäst i yttre träbiten, övriga baffelns hål är större för bättre tillgång till lådans luftvolym.
Ett stag från topp till botten är fäst så att magneten är klämd i en utsågning i staget.Flera stagningar skall tillkomma innan baksidan monteras.
Baksidan blir av 16mm spån - 6 mm plywodd - 16 mm MDF.
Innerlådan kommer sitta som på bilden lite utanför ytterlådan, även baktill kommer den sticka ut lite.Annars hade innervolymen blivit för liten tror jag...
Har tänkt prova med sluten låda + nåt anständigt substeg, helst med nån justering av den typ som finns på några av Hypex bassteg.
Evt gör jag bakplattan så att den kan tas bort och ersättas med en med port, rund eller kanske slits.Finns fler sätt än att göra ny bakplatta iofs.

Jobbar med detta hos min far, i hans kvarn, där grejorna får stå mellan arbetspassen (ja, mina pass alltså, hehe...typ nån gång/vecka...eller lite mer sällan)


Basens stag i utforming...ej klart än.


Basens yttre baffel+elementet, undertill den inre "spån"lådan.


När jag får mer fart (ja, när? ;-) blir det evt en egen BAS-tråd på "bildreportege"-sidan.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/02/13 02:41:59
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/01/31 :  23:47:27  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Pga stor brådska direkt när jag fått hem H/K T60:an och stor lust att få spela lite LP efter lång tids tystnad av det mediet tog jag första bästa signalkabel som låg lös (en lååååång "sämsta sortens kabel") och anslöt samt började spela lite.
Som nämnt i förra inlägget lät det rätt trist...jaja tänkte jag.Ny Pickup bättre RIIA etc så blir det nice...

Klart det var kabeln som var boven!Större skillnad "snålkabel" VS "lite bättre kabel" har jag inte upplevt.
Tog nu den jag haft från tunern (Sonys originala, ganska "low profile" den också...) och NU låter det gött.
Sen flyttade jag H/K PM 620 så jag kunde ta ut LP-signalen - med en Suprakabel - från dess tape out och köra högtalarna via Edison igen;
nu är vi "på spåret"!!!

Klart att ett separat, bättre RIIA är önskvärt och även en vassare Pickup, men ingetdera känns nu akut***, dom bra inspelade plattor jag kört ikväll har låtit mkt skönt - bredd, djup, tajthet, detaljer, det mesta liknar nåt fint nu.Inte perfekt men mkt njutbart skulle man kunna uttrycka det.

Edit:
*** JOO, ny pickup är akut tyckte jag tydligen för en OM40-nål är beställd och skall åtminstone lyfta ekipaget liiiite liiiite uppåt... ;-)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/02/13 02:28:26
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/02/02 :  22:56:47  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
vikket fint hem min (din) sls 12" har fått

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/02/03 :  01:29:20  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Haakan:
Fint å fint, haha, ja den har iaf ganska gott sällskap, dock inget steg att driva den med ännu...

Basen har alltså inte låtit sej höras ännu, utom avskanad av steg så är lådan är inte klar mer än att jag kollat den passar in i sin ytterlåda "Ikeaboxen".Det passade kanon, dom sågar bra på SILVAN bara man gett dom schyssta mått...

Kanske den får heta nåt Ikeamässigt, typ subbasen "DJUP" haha

Åsså detta med det övriga snickrandet...om man ändå hade verkstadstillgång.
Farsans kvarnbyggnad inkl hans däri placerade hobbyrum är inte så varmt att vara i tyvärr...och såga/slipa får göras ute mestadels, är ju inte så bra om folk börjar anmärka på sågspån i mjölet dom köpt hehe


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/02/03 01:34:05
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/02/13 :  01:15:32  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Några in & outsidebilder på H/K T60 kommer på "bildreportage"-sidan.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/02/13 02:23:48
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/02/13 :  01:21:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag tycker dina bilder på Edison är kanon!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000