HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Bilder från Highend-04
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/09 :  14:01:51  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Strax utan för hissarna fanns det skivor att köpa...

OPUS 3

120:- för en SACD, hoppas det inte var nån som bommade detta.



Nere fanns det också skivor, till bra pengar.


SR - Sveriges Radio

fanns på plats och pratade lite om DAB, tyvärr ett storstads fenomen.



"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/02/09 14:13:41
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/09 :  14:29:11  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Nu har jag snart tappat bort mig i vilka rum vi var...

Ljudmakarn
Det fanns Rotel grejer här... Och en skönhet, som stal ALL min uppmärksamhet.







Vi kanske skulle kuna bli "Skönheten och djuret ihop" ?!







Vad skall man med programmerbara fjärrkontroller till när denna har allt man behöver?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/09 :  14:43:26  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Vi springer ner en sväng igen.

SONTEC

Ett stort Demorum, som till större delen upptogs av en kraftfull multikanal. Betoning på Kraftfull.

Vid ingången visades det lite olika produkter.







Vid Multikanal demon användes dessa som surrrounder



Och som frontar kunde man urskilja en profil...








Tror det är Audionet elektronik i stapel.

Jag var personligen immponerad av ljudet i denna stora lokal. Diskanten försvann inte och det var med kraft som Peter Gabriel fanns i lokalen.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2004/02/09 :  17:49:29  Show Profile Send goodsound a Private Message  Reply

För er som orkar ett par bilder till kommer lite här nedan.

Först ut ett par Högtalare från Danska EBEN!



Mellanregister från EBEN´s Högtalare.



En välupplöst banddiskant från EBEN



Golvhögtalarna från EBEN. En riktigt bra högtalare som enligt mig tävlar om mässans bästa ljud! Kablar från NORDOST och elektronik från Cyrus.



Här kommer lite Hi-end från Svenska Mårten Design! En Väldigt kompetent högtalare med en diskant som man bara måste tycka om.



JBL var aktiva med sina K2 Högtalare. Vilka högtalare sen! Wow...Lät bra med sin relativt enkla elektronik.



Här är en kille som jag gillade. Bra Demo och bra musik! Bra JBL.



Mässans snyggaste CD-spelare å 205 000:-



K2



Kablar...



JMlab...



Elektronik till JMlabs stativare.



Nu till lite Svensk Elektronik från Primare.



Nytt Titanium(?) utförande. Fås för 1500:- extra.




Lite fler bilder är på G.

// Svante
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/02/09 :  20:42:06  Show Profile Send Matrixen a Private Message  Reply
Som sagt, trevligt med kommentarer till de fina bilderna. Blir mer närvarokänsla då, för oss som inte var där!
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/02/09 :  21:19:22  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message  Reply
Efter Zalves fina bilder kvarstår inte mycket att posta . Lägger dock in några bilder på blandade godingar.

Vad gäller mässljud fanns en del trevligt. Jag tycker att Golden Age med elektronik från Shanling och högtalare från Aurum Cantus gav en hel del för pengarna. Bra lät även Carlssonburkarna, Totemrummen, Linn och Rega. Veteran hifi bjöd även på trevliga prylar, även om musiken kanske inte riktigt var avsedd för min generation... Mårten Design tyckte jag spelade ok med riktigt tight bas, men i vissa lägen skar pianoklangen igenom alltför hårt.

Håll tillgodo

//Ekan

















Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/09 :  21:21:14  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Jag har en del rum kvar, men tänkte att andra kunde få posta lite också...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2004/02/10 :  08:05:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
I retrohörnan var det små radioapparater som gällde.

tom en Henry kloss orginal radio hade letat sig dit

Gammalt
Henry Kloss orginal...


Och så här ser dagen's variant ut.

Nytt
Klockradio av Kloss modell


Det var stort intresse för hela Tivoli-utställningen där alla upptänkliga varianter fanns med: PAL i alla upptänkliga färger och med alla möjliga accessoarer, stereo-versionen, CD-Sub-Stereo-värstingvarianten, klockradio-varianterna och sist men inte minst monoversionen som drog igång hela Tivoli-svängen

Trångt kring små-apparaterna


Det kommer mera

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/10 :  12:28:25  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply

PAL i alla upptänkliga färger var det ja...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2004/02/10 :  17:36:00  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Åt andra hållet från Tivoli-rummet var det hembio modell "värre" som gällde. Det var dags för Sonusfaber och Krell rummet

CH och Björn språkas vid


Den TV'n hade en knivskarp bild och det var helt otroligt vad Bild/ljud kombinationen "svepte in" åskådaren i filmen...

Tre väldigt fokuserade åskådare


Dagen efter kan det ha varit svårt att uppfatta, då var det lite mer folk i rörelse men blickarna sitter som naglade på den skärmen...

Lördag morgon


Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/10 :  18:44:47  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Björn från Audio Nord ställer in så vi kör ballanserat 2 kanal från start till mål.



På söndag förmiddag var det Diana Krall - Live in 'Sheraton', som gällde.



"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/02/10 18:47:08
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/10 :  18:53:19  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply


Ni som inte har sett "Lise & Gertrud - Live på Nalen" försök göra det. En underbar show.

Både bild och ljud var trevliga, även värden.

















"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/02/10 :  19:01:54  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message  Reply
Zalve skrev:
quote:
Ni som inte har sett "Lise & Gertrud - Live på Nalen" försök göra det. En underbar show.


Den är redan beställd

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2004/02/10 :  19:03:45  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ja titta! Björn har fått "Blåstället" på sig

Tvära kast, High end ultramodernt biosystem till High End ultra konservativ vinyl...

Avid visade upp sin senaste och "värsta" vinylspelare



Jag hade förmånen att få snacka lite med Conrad från Avid som var där enbart för att snacka om och dema deras spelare. Det var mycket intressant att få lite bakgrund till varför de gör som de gör och han släppte en liten bomb: De har en ny spelare på gång, "Designed with all stops removed" som Conrad själv beskrev det. För oss vanliga dödliga betyder det en helt sanslös maskin



Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2004/02/10 :  20:40:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Avid visade både "värstingen" och instegsmodellen.



Conrad berättade att det som ser ut som en glasplatta i själva verket är någon speciell typ av plexiglas som det var väldigt svårt att forma på det viset. Han var omåttligt stolt över att hans bolag fixat till det så bra. Visst var det en fräck pryl, men det som är slående med den plexiglasskivan är att något som inte ser så speciellt konstigt ut i lekmannaögon kan vara en riktigt svår uppgift när man väl skall utföra den...



Hela anläggningen spelade ganska bra, men det var synd att de inte kopplade in rörsteget som fanns i rummet och som agerade "dörrpropp" när vi var där på Fredagkvällen. Men, vi får väl tåla oss till nästa mässa kan jag tro...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2004/02/10 :  21:11:13  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
En stor fördel med denna mässan var utan tvekan alla vinylspelare
Conrad på Avid hade en förklaring till varför vi har en vinyl-boom just nu. Hans enkla förklaring var att när CD-skivan kom var det väldigt få som ifrågasatte om den var bra eller inte. Vi konsumenter var vana vid ett totaldominerande medium och vi förväntade oss att det skulle fortsätta på det viset så CD-skivan blev accepterad som nästa medium och vi tog den till våra hjärtan. Nu är det lite annorlunda. Med DVD, DVD-A, SACD, HDCD, ... så börjar vi bli vana vid att ha flera medium och flera spelare och därmed blir det ljudet i mediat som avgör vart vi konsumenter vänder oss och därmed ser Avid en explosionsartad utveckling på försäljningen av sina skivspelare, allt enl. Conrad.

Nåväl, från ett vinylrum till ett annat.

Klubben.net demade Nordic concept spelandes genom rörförstärkare på Dulcet högtalare



Robban på klubben.net skall ha en eloge för den ganska orginella uppställningen. Transportlådor som rackar gav en rustik känsla och framhävde det fina hantverket i hans produkter...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2004/02/10 :  23:45:19  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det var Synthesis rörelektronik som drev Dulcett'erna. Det var rör i både försteg och slutsteg.

Synthesis försteget


Slutsteget som det spelades på när jag var inne var baserat på KR-enterprise 300B-rör och det var enl. uppgift på 10W. 10W låter inte som om det skulle vara särskilt mycket, men det är mycket lätt att luras av siffror. När anläggningen satte igång var "lite effekt" knappast det man först tänkte på med den dynamiken, elektroniken hade bra koll på högtalarna...

Enbart 10W??? Den lätta går inte!!!


Till detta var un piece du resistancé uppkopplad. Jo visst var det Nordic Concept-vinylspelaren som stod som källa när jag var där.

Nordisk Ultra High End...


Nu vet jag iofs att Robban från Klubben.net frekventerar HiFiForum.nu, men när han tog fram en Stevie Ray Vaughan platta och drog igång "Tin pan Alley" samtidigt som jag knyckte stolen i sweetspot så började jag faktiskt tro på högre krafter, "if You build it he will come"...

SRV är en av mina nyaste upptäckter och just "Tin pan Alley" var det Plind här på forumet som visade mig för ett tag sedan. SRV har ett sätt att leka fram den låten på som är helt otroligt. Jag har två olika versioner på CD, men ingen på vinyl... Efter att ha lyssnat på den låten i Klubben.nets anläggning så är det dags för en tredje version för min del. Jag måste ju bara ha den låten på vinyl också...

As good as it gets???


Ja, det var bara att kapitulera och börja stampa takten...
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/02/10 :  23:52:42  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
"Tin pan Alley" är makalös. SRV är det bästa av BB King och Robert Cray i samma person! Bra val, Robban!

Zalve:
"Lise & Gertrud - Live på Nalen" är verkligt bra (det jag hört). Bör man nog investera i...


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/02/11 :  16:31:00  Show Profile Send matså a Private Message  Reply
Ett hjärtligt stort tack till alla som har fotat så fina bilder. Och ett hjärtligt stort tack till att att ni har diskuterat lite av varje och inte bara en sak som i ett annat forum (nej jag tänker inte länka dit, jag tänker nog tre gånger innan jag gör det (ett hjärtligt tack till marbrink för det) som nästan bara diskuterar Ltsmontern i en topic som heter "vad tyckte ni om mässan"

Ett stort tack, för variationen

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/12 :  00:22:47  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Avslutar detta rum med en bild på en fin intergrerad sak


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/02/12 :  08:20:46  Show Profile Send matså a Private Message  Reply
Ja den var verkligen fin!

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2004/02/12 :  13:12:40  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Nya rum, nya prylar

Någon som vet vilket rum detta var???

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/02/12 :  13:27:06  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Zalve:
Avslutar? Har du inte fler bilder?!?
Ps. Grattis förresten!!!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/12 :  13:34:35  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Troligen i samma rum som dessa



och dessa



Lite tveak oxå


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/02/12 13:51:33
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/12 :  13:53:33  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
quote:
Zalve:
Avslutar? Har du inte fler bilder?!?


Jag avslutade rummet

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000