HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Akustikbehandlade rum, kan de va nåt?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2003/11/02 :  16:37:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det där med akustik är något som jag funderat på en stund. Jag har grejat lite med Tubetraps och märkt hur mycket man kan påverka rummet akustiskt med så enkla medel.

Jag läste en ledare i Audiophile efter ett tips och där sträcker sig skribenten ganska långt och undrar faktiskt hur vi kan ha så dyra anläggningar i så dåligt byggda rum, akustiskt sett Har han rätt?

Som den sanne utforskaren man är, föddes en tanke runt att försöka få en lyssnings-sejour i ett rum där man har jobbat mycket med akustiken. Sagt och gjort jag var så fräck att jag frågade Bjorn på forumet rätt ut om jag fick komma förbi.

Det fick jag...


Att finna det rätta i ett akustiskt behandlat rum


Efter att ha följt mastodonttråden om hur rummet byggdes om blir man lite förvånad över hur litet det är...

Det är Krell som glimmar blått...


Bjorn's kontor ligger i samma rum och han skämtade lite när han sade att han har en ganska trevlig kontorsstereo. Man kan väl inte mer än hålla med...

Om man tittar runt lite i rummet så ser man att Bjorn nu i princip är klar med sitt rum. Det som saknas är några Absorbenter som skall sitt på hö-sidan av rummet upp under taket. Nu har han justerat in det som han vill ha det och väntar på att få tid till att mäta upp det igen och finjustera med mätningarna.



Jag har själv upplevt dämpade ljudkammare både på CTH och där jag jobbar och för mig personligen så uppstår illamående när jag är inne i dem. Så det där med rumsakustik har jag respekt för. I Bjorn's rum finns ingenting av den tryckande pressande känslan man kan uppleva på tex CTH. Det första som slog mig när vi satt och pratade med varandra var hur tydligt man hörde den andra personen. Björn satte på en platta medans jag sprang runt med kameran och då kom nästa uppenbarelse. När jag tog den översta bilden i detta reportaget stod jag med ryggen emot väggen och så långt ut åt hö man kan komma(ca 1,5-2m från sweetspot). Ändå hörde jag att sången kom från centrum mellan högtalarna, snacka om bred sweetspot!!!

ED, det kommer mer...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/02 :  16:53:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Intressant! Törs man fråga vad du jobbar med Pac?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2003/11/02 :  18:24:32  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag har en del kontakter med ljudmätkammrarna på Volvo genom mitt jobb. De är inte alls lika avancerade som CTH's kammare för de mäter vid andra frekvenser. Men de räcker och blir över för att jag skall känna obehag.

Vänligen,
Pac

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/11/02 :  20:40:23  Show Profile Send Margaux a Private Message  Reply
Rummet är så viktigt så viktigt. Jag har fått ovärderlig hjälp på traven genom att följa råden i detta forum. Kanske borde man samla ihop alla bra råd och trådar som arkiverats. De är en guldgruva som förtjänar mycket mer uppmärksamhet.

Mina absorbenter och min dämpvägg skulle jag kunna betala 50 000 tusen för. De (DIY) kostade under 4 000 he he

Skulle vara oerhört intressant att höra Björns rum...beskriv mera!!!

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/11/02 :  22:01:09  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Man kan även integrera det ganska snyggt om man vill. Alla kanske inte vill/kan ha ett Star Trek vardagsrum

Blommer på strategiska ställen , draperier , tavlor etc etc.
Synd att Knoppen har forums semester för han e överjäklig på dom här sakerna

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/11/02 :  22:47:35  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag har inget att göra så jag tog ett par snabba bilder. Det är inte i närheten av Björns rum , men frugan hade inte tolererat ett Star Trek rum

Jag har satt ett helt gäng med blommer på den bakre väggen , det ser kanske inte så mycket ut på bild men där är en hel jungel. Väggen är närmare 5 meter bred och takhöjden är 2.7 met. vilket inte riktigt syns på bild , det ser så himla smalt ut.




Där är även draperi som man kan dra för om man vill. Det är dubbla tyg men tygen är inte jätte tjocka.



Även om jag kör med korrigering på högtalarna så hade jag problem med att placera suben som används för bio. Den har steglös fas men det blev pannkaka hur jag än gjorde. Tills jag satte den på den bakreväggen. Jag har aldrig fått en lyckat placering på det viset men nu sitter det som en smäck. Inga sjungande basvågor


På framsidan är det rejält dämpat , till och med lite förmycket. Jag får förvisso en bredd som är enorm men dämpningen plockar bort lite väl mycket av djupet. Jag funderar än hur jag ska göra med det.
Iaf , draperi över hela väggen , samma tyg som på bakväggen , 2 lager



Men där sitter även en rejäl , tjock och stor matta. Hade ett litet helvete att få upp den för den väger ton.



Så med enkla medel kan man få till det riktigt bra , så som jag har gjort plockar bort det mesta av ekot utan att döda rummet helt. Nästa grej jag håller på med är att fixa till taket på nått enkelt och billigt sätt.


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/02 :  23:46:16  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Audiophilekillen har nog rätt.
Jag fick en helt annat ljud bara genom att ställa en lös dörr framför en öppning i väggen, basen blev bättre, fokus ökade och rösten blev stabilare placerat och djupet ökade, t.o.m. ljudet blev lugnare.
Allt detta med en enda liten åtgärd, tanken svindlar om jag får möjlighet att gå vidare.
I stället för att som många gör, dvs. jaga efter nya högtalare och förstärkare mm. för att åtgärda brister i ljudet vore det bättre att börja jaga efter brister i rummet och åtgärda dessa, det spar oftast pengar och ger önskat resultatet.
Att jaga nya prylar utan att ha åtgärdat orsaken till bristerna ger väldigt lite nytta per krona.
Tyvärr är väl denna insikt något som kommer först med hårda och dyrköpta erfarenheter.
Då jag hört mina högtalare under flera olika omständigheter så vet jag att de kan låta både bättre och sämre än de gör hemma.
Bäst lät de i ett väldämpat rum där dess kvaliteter verkligen kunde framträda.

Bravo
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/11/03 :  09:18:14  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Akustiken är bland det viktigaste... ett fixat rum med en hyfsat bra stereo slår de mesta tunga anläggningarna i ett "vanligt" rum. Jag själv klarar inte av att lyssna på en massa boostar och dippar.... om man pratar neutralitet så är det nog bäst man fixar till en rak kurva i sitt rum! Är det något som färgar så är det rummet och prylarna där i.

Hade jag bara haft pengar över nu så hade jag tagit hit Svanå och bett honom fixa till mitt rum. Kommer väl någon gång..

Go to Top of Page

Dominik Szalapski
Member

112 Posts

Posted - 2003/11/03 :  17:31:47  Show Profile Send Dominik Szalapski a Private Message  Reply
Johan

Hur stor rum har Du?
Har Du hunnit villa efter allt slit under mässan?


Neodynium

Jag tänker oftare på Svanå än på min flickvän senaste tiden

mvh

Dominik
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2003/11/03 :  22:59:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ljudet?

Ja, som Ni säkert redan förstått så har jag "skådat ljuset" vad det gäller rumsakustik. De tubetraps experimenten jag gjort är inget i jämförelse med det som jag fick smaka hemma hos Bjorn. Lite vill ha mer.

Nu är det ju som så att Bjorn har en "hyffsad" anläggning att ställa i rummet också...


Krell för hela slanten!

Plast spindeln som ligger ovanpå SACD'n är Bjorn's dotters, en spider ovan och en under...

Inte nog med att det är en arsenal med Krell som ingår i Bjorns "kontorsstereo", det hänger ett par WATT/Puppy System 7 i ändan på Nordost Valhalla högtalarkablaget också...


Watt/Puppy 7'or


Jag nämde tidigare att det fanns en väldefinierad ljudbild. "Väldefinierad" är ett understatement. Allt eftersom jag spelade med mina vanliga standards (Norah Jones, Keb Mo, Nisse Landgren och Sarah Brightman) framstod det tydligare och tydligare vilken skillnad detta rummet gör och för varje platta jag lade på ville jag bara ha mer.
Stereobilden var knivskarp i både sid och djupled på ett sätt som jag sällan hört tidigare och ALDRIG i ett rum i den storleken.

Det är bara till att gratulera Bjorn till ett otroligt fint ljudrum och önska honom lycka till med sina fortsatta HiFi-eskapader! Jag vill också passa på att tacka Bjorn för att han tog emot mig på så kort varsel, Tack!

Vänligen,
Pac

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/11/04 :  17:17:10  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Johan

Hur stor rum har Du?
Har Du hunnit villa efter allt slit under mässan?



Rummet är i vinkel , den delen som stereon står i är 4.8 met bred , längd 7 meter. Ena högtalaren står där själva vinklen börjar så där står en fuskvägg en bit ut för annars låter det som om det hela var ur balans.

Vilat och vilat Måndag morron var inte rolig. Men vi skåningar är sega

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

dude
Member

103 Posts

Posted - 2003/11/05 :  15:12:04  Show Profile Send dude a Private Message  Reply
Det blir inte billigast att köra svanå för hela slanten, anlita en akustikkonsult som kan göra mätning och skräddarsy hur du skall bygga absorbenter och diffusorer, man kan bygga resonansabsorbenter och diffusorer ganska billigt och enkelt själv.

/mats

650:- / h

pillnius??
Jobbar som rumsakustiker
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2003/11/06 :  17:53:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Det blir inte billigast att köra svanå för hela slanten, anlita en akustikkonsult som kan göra mätning och skräddarsy hur du skall bygga absorbenter och diffusorer, man kan bygga resonansabsorbenter och diffusorer ganska billigt och enkelt själv.

/mats




Billigt???
Nej, det är det säkerligen inte.

Men, det är nog inte den ringa kostnaden som gör att man tar sig an ett rum på detta viset.
Jag tror snarare att det handlar om att det är svårt att nå denna typ av ljudåtergivning utan att ha ett korrekt åtgärdat rum, oavsett vad för prylar man ställer in i det...

Vänligen, Pac

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/02/11 :  10:30:10  Show Profile Send Per G a Private Message  Reply
Man kan ju börja litet försiktigt med ett par Svanå TQ45, 1.600:-/st.
Jag har haft 2 st sedan i höstas och har haft tid att testa en del.
Så här har jag gjort:
1)Testskiva 20-150 Hz i steg om 5 hz. Sätt dig på lyssningsplatsen och kör igenom frekvenserna i 5 hz steg och du kan lätt höra var du har rumsresonanser. Jag hade en rejäl vid 55 hz.
2) Ställ TQ45 i rumshörn och kör testskivan på den frekvens du har rumsresonans. Tuna sedan TQ45 så att du känner att den vibrerar lätt. Lås den sedan i detta läge.
3)Spela testskivans alla frekvenser igen och hör skillnaden. För det blir det om man gjort rätt!
4) Prova sedan fram vilka hörn som ger mest. Hos mig blev det bäst diagonalt.
5) Jag har fortfarande en liten puckel kvar och ska inhandla en till TQ45.

Enligt Mats på Svanå ska man börja med de lägsta frekvenserna och sedan jobba sig uppåt.
Jag kommer någon helg framöver att ha en besökare med testutrustning på besök. Vi ska då mäta frekvensgång och effekten av TQ45 burkarna. Ska bli intressant.
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/02/13 :  01:02:51  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message  Reply
Per G:

Den testskivan du har, var köpte du den? Har en testskiva själv med skulle behöva en med steg om 5 hz just mellan 20-150hz. Det har nämligen inte den jag har.

Mvh,
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2004/02/13 :  02:17:36  Show Profile Send pesa a Private Message  Reply
Ruggigt vad tjusigt rummet har blivit. Det är bara att gratulera...

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/13 :  03:17:03  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Vet att det finns ett litet smidig program (Freeware) där man välja vilka frevenser man vill ha svep emellan.
Sen finns det smidig funktion för att spara det som .wav - bara att bränna på CD och man har en egen testcd.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/02/13 :  07:10:52  Show Profile Send Per G a Private Message  Reply
Hifirocker,
MDS har skivor med testsignaler.
Nästa vecka hämtar jag upp en TQ45 till.
Hälsningar,
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000