HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Köksbänkens giganter - minitest
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/02/11 :  00:26:53  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
Här hemma behövdes det inhandlas en klockradio då den förra för länge sedan dragit sin sista suck. Sedan dess har jag fått lita till mobiltelefoner och armbandsur för att komma upp på morgnarna.

Dags att inhandla ett stycke radio med väckningsfunktion alltså!
Jag hade redan sneglat på Tivoli Audios "Model Three" men tyckte den var väl dyr - 3000 spänn!
Ett alternativ dök upp häromdagen:
Boston Acoustics "Recepter Radio".
Åtminstone 1000 kronor billigare jämfört med Tivolin.
Väl nere hos hifihandlarn hade han bara ett ex inne men jag fick köpa demoexet till ett vettigt pris.

Hemma står redan en Model One i köket och jag blev naturligtvis sugen på att jämföra de båda burkarna...





Konkurrenten:






Edited by - Roq on 2004/02/11 00:53:41

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/02/11 :  00:34:16  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Vilket ballt test Väntar med spänning på fortsättningen! Beskriv ljudbilden!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/02/11 :  00:55:14  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
När man tittar på de båda apparaterna förstår man att Boston Acoustics helt klart har tittat på Tivolin när de utvecklade sin Recepter Radio - intresset för denna typ av radio har stigit kraftigt, enligt hifihandlarn.

Försäljningsargumenten är också de samma för de båda fabrikaten, dvs.:
* Bra ljud
* Snygg design
* Bra mottagning (båda "...tar in stationer som andra avancerade radiomottagare går bet på... )
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/02/11 :  01:06:49  Show Profile Send Hotspur a Private Message  Reply
Det var länge sedan jag såg fram så mot en subjektiv hifi-duell, kul idé!
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/02/11 :  01:16:42  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
Min Recepter har silverfärgad front med mörkare silverfärg på övriga "kroppen". Enligt försäljaren kommer dock modeller i svart och vitt någon gång i april men då hade jag försovit mig för länge sen...



Storleken är nästan den samma. Receptern är aningen smäckrare och sluttar svagt bakåt. Väger man de i händerna så känns båda förtroendeingivande tunga om än Tivolin klarar sig bättre vid ett "knacktest".


Boston Acoustics Recepter Radio


Displayen är tydlig och snygg.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/02/11 :  01:21:35  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
Nä, gääsp - dags för sängen. Avslutar imorgon kväll med ett par bilder till samt några kommentarer kring ljudet.

Ayn: Japp, jag ska berätta hur bra holografisk-3D-ljudbild den målar upp

Edited by - Roq on 2004/02/12 00:55:58
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/11 :  03:24:09  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Skall bli intressant att se vad bedömningen blir, skulle själv kunna tänka mig en dylik väckare.

Bravo
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2004/02/11 :  06:53:47  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Riktigt roliga testobjekt!

Skall bli intressant att höra dina slutledningar, mitt sängkammarbord behöver nog också prydas med något lite bättre än den gamla Sony'n med avsliten antennsladd. Tro mig, "klick - *bruuuuuuuuuuuuus*", är inte den optimala morgonlåten
Go to Top of Page

Henrik A
Member

155 Posts

Posted - 2004/02/11 :  07:41:47  Show Profile Send Henrik A a Private Message  Reply
Grymt intressant test!
Vekligen avskyr att vakna till rosa brus då min Mark-klockradio tappat mottagningen.
Kloss verkar dock gå bort både av ekonomiska och estetiska skäl. (personig ekonomi och sambo)
Har sneglat på en kvalitetsklockradio och detta testet är ju då "KLOCKRENT" (alltså ursäkta, men som Göteborgare så kan man inte hejda sig....stöööön)

"Im a bassplayer. I like doing the same thing over and over again."
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/11 :  09:01:58  Show Profile Send MartinH a Private Message  Reply
Dock får jag säga att det är ingen diskution när det gäller designen på produkterna, Tivoli slår den andra med HÄSTLÄNGDER !!! Hur ljudet är sen, är dock en annan sak.

men det är iof min åsikt....

/Martin
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/02/11 :  11:33:02  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Coooool test.
Är också lite inne på att byta klockradio. Förstår inte att det kan vara så svårt att hitta en med bra radiomottagare....

Väntar spänt på fortsättningen

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Texianen
Member

286 Posts

Posted - 2004/02/11 :  14:29:54  Show Profile Send Texianen a Private Message  Reply
För fina för att vara väckarklockor enligt mig, jag blir så lätt förbannad på oljud på månarna så jag värjer mig inte för att ta till handgripligt våld på sömnstörarna. Jag borde troligtvis ha någonting inkapslat i betong eller stål när jag 'har ihjäl' 2-3 st klockor per år. Någon som har lite tips på en bombsäker väckarklocka?
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/02/11 :  14:34:01  Show Profile Send Hotspur a Private Message  Reply
quote:
För fina för att vara väckarklockor enligt mig, jag blir så lätt förbannad på oljud på månarna så jag värjer mig inte för att ta till handgripligt våld på sömnstörarna. Jag borde troligtvis ha någonting inkapslat i betong eller stål när jag 'har ihjäl' 2-3 st klockor per år. Någon som har lite tips på en bombsäker väckarklocka?

Klock(radio)rent!
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/02/11 :  16:12:48  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Jag sätter en spänn på Tivolin!!


Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/11 :  16:49:16  Show Profile Send DIYamps a Private Message  Reply
texianen, sätt en timer på din stereo anläggning så att den hoppar igång och spelar din favvo låt på morronen då kommer du att få en bättre start på dagen
Go to Top of Page

Texianen
Member

286 Posts

Posted - 2004/02/11 :  17:48:03  Show Profile Send Texianen a Private Message  Reply
Det låter ju iochförsig bättre än nyheter på finska, som är min nuvarande inställning. Kanske jag ska prova, bara jag inte anfaller anläggningen bara :o
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/02/11 :  23:17:50  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply


Sådär, jag kom upp i morse i alla fall och blev inte brutalt väckt då jag körde med musik som väckning. Vi bor en bit ut på landet men mottagningen var inget problem för min nykomling - inget brus eller skrap alltså. Min gamla (aargh) var av modellen "om-du-inte-hänger-ut armen-i-rätt-vinkel-från sängen-eller-ligger-på-ett-speciellt-sätt-brusar-jag-som-f-n", så denna var helt klart ett lyft.
Har rattat in 7 kanaler som jag lagt in i "preset" (där man f.ö. kan lägga in 20 kanaler totalt).

Edited by - Roq on 2004/02/12 00:45:44
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/02/12 :  00:41:25  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
Så till ljudet. Tidigare klockradior eller små mono-radior som jag hört eller ägt har inte varit några under av välljud. Därför var det roligt då Model One dök upp med lite högre ambitioner på ljudet. Model One får vara min ljudreferens i den här klassen. Model One har ett bra mellanregister som ger bra röståtergivning i tal och musik. Basen är fyllig i storlekssammanhanget men inte överdriven.
(Model One mår bäst av att inte skjutas upp i ett hörn eller allra närmast vägg då den tenderar att låta lite väl murrig och basrik).
Diskantåtergivningen är återhållsam (neutral).
Med mina mått mätt – en bra ljudåtergivning där man åtminstone haft ambitionen att skapa en hyfsat rak frekvensgång.




Boston acoustics verkar inte ha gått på samma linje utan här flörtar man med en större publik.
Det första intrycket är en mycket kraftig bas - här låter Model One återhållsam och stram i jämförelse. Diskanten har man också höjt. Sammantaget låter det alltså ”loudness” eller ”hängmatta” om ni så vill. I audiofilöronen sticker det lite grann men ljudet är ändå mycket tydligt och lättlyssnat och en tidig, sömnig morgon är det kanske inte så dumt att bli inlindad i en varm och fluffig basgång?
Om man drar på volymen så märker man snabbt att Model One är en mer resonansdöd konstruktion och den håller sig helt lugn medan Recepter dundrar på med kännbara vibrationer i kabinettet. Dock ger dessa resonanser inte upphov till något skaller eller annat missljud. Det går också att spela högre med Receptern då Model One har en tendens att inte svara med högre ljud vid höga volymutslag.
Jag testade också spridningen på ljudet genom att stå en meter ifrån bägge apparaterna och ha dessa i midjehöjd. Här vann Receptern men jag misstänker att detta beror på loudness-effekten då mer bas (som inte är riktningsberoende) når mina öron, likaså är diskanten hissad.
När jag istället satt mig långt bort i rummet gav Model One ett ljud där jag lättare uppfattade musiken och talet.
Rent hifimässigt går Tivoli Audios Model One vinnande ur striden.
Lägger man in prisskillnaden mot Model Three och inte lägger all vikt vid korrekt ljudåtergivning känns det som jag gjort ett bra köp med Recepter Radio – handhavandet är enkelt och till största delen helt logiskt, byggkvaliteten känns mer än OK, mottagningen är mycket bra och ljudet är väldigt mycket bättre än den vanliga ”OnOff-klockradion” (men så kostar den ju betydligt mer också) .

Hoppas nån får lite vägledning genom ”testet” och att ni tyckte det var lite roligt!

Edited by - Roq on 2004/02/12 00:50:01
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/12 :  03:22:52  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Får väl vara nöjd att Tivoli drog det längsta strået, jag gav en modell 2 till min fru i present. Jag tänkte senare komplettera med cd och sub eventuellt.
En väckarklocksvariant skulle inte heller sitta helt fel.

Bravo
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2004/02/12 :  04:46:37  Show Profile Send pesa a Private Message  Reply
Mycket trevligt test. Tackar!

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Henrik A
Member

155 Posts

Posted - 2004/02/12 :  07:41:12  Show Profile Send Henrik A a Private Message  Reply
Mycket trevlig läsning Roq!

Det lutar nog åt en Boston, trots att jag är otroligt förtjust i Tivolidesignen.
Pris, analog klocka och i "viss" mån sambo talar emot Tivolin.

Kompromisser kompromisser!

"Im a bassplayer. I like doing the same thing over and over again."
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/02/12 :  09:24:07  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply

Trevlig test
Man får nog ge sig ut o leta efter en ny klockradio

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2004/02/12 :  11:43:00  Show Profile Send goldfish a Private Message  Reply
Här har vi en annan variant på klockradio/cd från anrika Teac.
Vi har en röd hemma i köket, trevlig liten skapelse med bra ljud.
Dessutom en design som är underbart retro.



Mer info finns här.
http://www.teac.com/ConsumerAudio/Nostalgia/SL-D90.htm

---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------

Edited by - goldfish on 2004/02/12 11:44:12
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2004/02/12 :  17:53:37  Show Profile Send Fostex a Private Message  Reply
Ingen bild på baksidan av dom?

// David
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/02/12 :  18:02:47  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
Tack alla!

Fostex: Det kan jag ordna men jag tror inte du skulle jubla över anslutningsmöjligheter eller några andra spännande lösningar
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2004/02/13 :  10:48:13  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
quote:
jag gav en modell 2 till min fru i present. Jag tänkte senare komplettera med cd och sub eventuellt.
En väckarklocksvariant skulle inte heller sitta helt fel.


Hmm..Bravo..låter som presenten nog var mest till dig själv..
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000