HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 DCS, Lamm, Pathos, ... demo hos Mårten Design
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2004/12/10 :  16:51:00  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Mårten Design och PL Audio bjuder in till demo på Mårten centre




Då var det dags att vallfärda till Mårten Centre igen!

Denna gången är det PL Audio som tagit med produkter för att tillsammans med Mårten design ställa till med High end demo igen i Mårten centre.




Det började direkt efter Lunch med att Lars Ek från PL Audio klingade på dörren och så började lådberget att växa...

Jajamen!!!! Lamm M2.2


Lavardin...


Audia...


Isotekoch testskivor


DCS...



Pathos...


Ja detta bådar gott...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2004/12/10 :  17:18:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ocå så var det ju det där med
världspremiär...



Solidtech visade upp sin nya stereo-rack för första gången någonsin!

Den nya racken


Detta är första gången någonsin som den visas publikt, en världspremiär (igen...) på HiFiForum.nu!

Nåväl, man skall inte jubla för fort, den skall plockas ihop också

Förste ihopsättare, Leif Olofsson från Mårten Design-teamet, skred till verket med en sällan skådad frenesi!

Upp med lådan!


Hmmmm, många delar är det...


Hela racken står på de så kallade Disc of scilence Så hela racken är avkopplad emot golvet.

Så där ja, nu vet vi nog hur det skall göras


Racken växer fram, hyllplan för hyllplan


Hyllplanen är fjädrade med tryckfjädrar


Förutom att racken är avkopplad emot golvet finns det individuell avkoppling för två av hyllplanen. Dessa fjädras med hjälp av tryckfjädrar emot rackställningen.

Topphyllan bultas i benen, detaljstudie


Det tog ca 30-40 minuter att sätta ihop den och det var inget svårt alls.

Kommentarerna på demon var att de flesta tyckte om designen, personligen så tycker jag att Solidtech fått till en riktig hit designmässigt. Valnötsfinischen som denna racken var i är mycket vacker irl(in real life).

HiFiForum.nu kommer att hårdtesta denna racken för en artikel framöver så det bli mer om den vid ett senare tillfälle.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/12/10 :  22:47:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det lät fint i båda rummen på demon så ett besök rekommenderas!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2004/12/10 :  23:00:51  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
Ja, det är ju till att bo i fel storstad.#"@#. Det ser ju mycket lovande ut på inledningsbilderna, kom igen PAC och ladda upp fler bilder, nu

/Cyber
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2004/12/10 :  23:29:02  Show Profile Send arcam a Private Message  Reply
Det var en trevlig demo, lätt och luftigt ljud med en viss värme.
Så det kanske får bli en sväng till imorgon.

Fastnade speciellt för Lammstegen...

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7345 Posts

Posted - 2004/12/11 :  00:35:43  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Dom där trä lådorna som det står Lamm på skulle gärna få stå hemma hos mig

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/12/11 :  10:06:36  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
Lavardin, en personlig favorit

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2004/12/11 :  10:52:10  Show Profile Send christopher a Private Message  Reply
Hojojo...vill vara i Göteborg....synd att man inte har tid
Det lär bli många trevliga lysnings intryck. Inga dåliga prylar som kommer.
Skulle gärna vilja lysna på dcs med Audia...Lamm lockar men det lär man aldrig ha råd med...
Ni som kommer gå ditt hoppas ni får njuta av trevlig stereo

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2004/12/11 :  11:58:31  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det visas mycket roliga saker inne på Mårten centere just nu...

En liten försmak får man direkt i foajen....

Lavardin racken på display


Lavardin elektroniken spelas det inte på uten den står som display.

Mer som var på Display var Black Diamond Racing

The shelve, puckar och konor


Och i gången in tilll det lilla rummet står det mer godis på display

Lehmanns RIAA och Pathos


Lehmann RIAA'na var riktigt intressanta, det skulle vara kul om man fick testat dem och tittat lite under locket...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/12/11 :  12:02:04  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
Pac

Visste inte att Lavardin har slutsteg, är de helt nya
Vet du något om specifiationerna

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2004/12/11 :  12:02:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Om man fortsätter in i gången så....

Justa fjärrar...


Javisst, man landar i det lillarummet som Pathos, Duke och Audia huserar i


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2004/12/11 :  12:10:17  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Larsho, här hittar du massvis om Lavardin och deras MAP

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/12/11 :  12:16:49  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
Tack Pac Inga effektmonster precis men det är
ju ljudet som är viktigast, dessutom är de trevliga
att titta på

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/12/11 :  16:42:45  Show Profile Send Wizard a Private Message  Reply
Har varit och lyssnat på Lamm med dCS. Jag tycker det lät mycket bättre än Vitus Audio förstärkare. Nu börjar Coltrane komma till sin rätt även om det fortfarande fattas dynamik och lågbas, samt definition i basen. Diskant och övre mellanregister var bra.

Wizard
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/12/11 :  19:04:01  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message  Reply
Det nya racket från Solid Tech ser mycket tjusigt ut måste jag säga

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2004/12/11 :  22:25:12  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message  Reply
Detta var precis vad doktor behövde efter all julhandel och stress.

Bland det bästa ljud jag någonsin hört.
Som balsam för öronen och själen.

Ni som inte kom och lyssnade missade verkligen en fantastisk upplevelse.


"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2004/12/12 :  01:08:32  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
quote:
Nu börjar Coltrane komma till sin rätt även om det fortfarande fattas dynamik och lågbas, samt definition i basen. Diskant och övre mellanregister var bra.


Hej Wizard

Om jag inte missminner mig så har Coltrane sin -3db vid 17-18Hz och det måste man väl ändå kalla hyfsad lågbas Eventuella brister i basåtergivningen får nog tillskrivas rummet. Gällande basdefinition så har jag svårt att tro att TP-niorna inte skulle kunna fixa detta.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/12/12 :  04:39:32  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Vilken uppställning!

Bravo
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2004/12/12 :  09:12:42  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Om vi går baklänges genom anläggningen är det den nya minstingen i Mårten Design-stallet, Duke som fick vara elektroakustisk omvandlare, det vill säga högtalare...

Mårten Design Duke


För kraften stod Pathos nya integrerade Inpol2.

Pathos Inpol2


Inpol2 är en speciell förstärkare. Inte nog med att det är en ren Klass A förstärkare på 2x50w, Pathos har tagit till ganska o-orthodoxa grepp för att få till en bra volymkontroll.
När man höjer och sänker volymen tickar det lite försiktigt om förstärkare... Just det, volymen är relästyrd!

Läckra detaljer


Som vanligt när man har med italienska produkter att göra så lämnas inte designen vind för våg utan de tänker på allt. Det finns många läckra detaljer på denna förstärkaren...

Del av kylflänsen, läckert!




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2004/12/12 :  11:20:06  Show Profile Send christopher a Private Message  Reply
Nu vill vi se lite Lamm och DCS.
Snygga bilder på Pathos PAC.
Hur lätt det med Audia och Pathos? Hade dom Audia slutsteg på plats eller inte?

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2004/12/12 :  11:41:19  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
Det lilla rummet med Audia, Pathos och Duke lät helt okej. De hade flyttat elektroniken från ett rum till ett annat sedan jag var där sist. Rummet verkar inte brottas med de stora basproblemen som det andra hade. Å andra sidan är rummet kortare (man sitter alltså närmare högtalarna), detta gjorde att man fick en hörlurskänsla när man lyssnade. Jag testade att flytta bak huvudet ungefär en decimeter och upplevde en ganska drastisk ljudförbättring i ljudbilden.

Jag berättade det här för Leif som tydligen var medveten om problemet och sa att han hade testat att flytta soffan fram och tillbaka. Nackdelen med att flytta soffa ännu mer bakåt var att man då fick problem med basresonanser, vilket jag till en viss del upplevde under den korta tiden jag var där. Leffe sa att några TQ-45 från Svanå kanske kunde avhjälpa problemet. De kommer nog att köpa några sådana efter jul och testa...

Trots allt hade jag valt att flytta soffan den ynka decimeter det handlar om (och testat iaf), ljudbilden går då från ganska platt till att få ett bättre djup och man kan lättare placera musikerna. Dock så tvivlar jag inte på att Mårten Design, genom idoga tester, kommit fram till soffans nuvarande placering.

Så då återstår bara att tacka Mårten Design för en ytterliggare trevlig tillställning
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2004/12/12 :  12:17:20  Show Profile Send lars a Private Message  Reply
DCS, Lamm och Coltrane låter otroligt bra.
Sofistikerat och mycket detaljerat.

Jag hade med mig The pawnshop på SACD som jag fick nöjet att spela.
Första intrycket var att det saknades värme och bas som jag var van vid hemma. Men så är det inte. Kontrabasen fanns med när den skulle spela och dessutom med en utomordentlig kontroll. Nu på morgonen när jag har spelat samma stycke hemma igen så upptäcker jag vilka brister mitt system har. Den värme och bas jag trodde var rätt är tyvärr grumlighet och distorsion hemma hos mig.

Fan. Varför lär man sig aldrig att man inte skall provlyssna HiFi som man inte har råd med. Jag som var så nöjd med det jag hadde innan.

I vilket fall som helst så var det intressant att få uppleva hur bra CD och SACD faktiskt kan låta, i smakfullt inredda lokaler dessutom.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2004/12/12 :  12:35:31  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
DCS & Lamm bilder är på gång... Jag skall avsluta lillarummet och fikan först bara
Den Jazz at the Pawnshop som jag hörde någon låt på var GRYM!!! Ruggigt fint och välspelat och vilken presentation av anläggningen

Lars, kan det ha varit din hand och din Cantate Domino jag fick på bild när vi lade in den i La Scala'n? I så fall,

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2004/12/12 :  13:04:59  Show Profile Send christopher a Private Message  Reply
Vad det hela DCS sortimentent dom hade kopplat in, med verdi, scala, purcel och elgar?
Tackar för bilderna PAC ser fram emot godbittarna som kommer.
Har fått lysnat på DCS en gång, det vad med KR stora rör monoblock och JMlab Mini Utopia och det har man inte glömt...
Synd att man inte var i Göteborg...

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2004/12/12 :  13:21:20  Show Profile Send lars a Private Message  Reply
Pac. Jo det var jag med Pawnshop och Cantate Domino i lördags.
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2004/12/12 :  13:29:17  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Hur firar man bättre sin födelsedag än ett besök på Mårten och lyssning på riktiga high-end prylar

I foajen satt Stefan B och Dr. Bob inbegripna i någon diskussion, kan det ha haft något med hifi att göra...



PL-Audio hade dukat upp lite smått o gott där oxå, tex en hel stapel med franska Lavardin.



Vibrationsdämpning a la BDR.


Koner


Minipitar


Puckar

Inne i stora rummet väntade det riktiga godiset


dCS och Lamm via Jorma och Coltrane

Den nya Solid Tech bänken fylld med dCS



Det nya racket såg riktigt trevligt ut.



Ett av Lammonoblocken som tillsammans kostar ca 230 000 och utgör instegsmodellen i deras line



I änden på ljudkedjan tronar de majestätiska Coltrane.



Koncentration, Arcam ser ut som han inte tror sina öron och ögon
T.o.m Bernt som inte brukar vara lättimpad ser smått lyrisk ut
Längst fram "plundin"



Coltrane Alto smög sig intill väggen.





Det lät bra här inne,mycket bra Bättre än Burmester enligt min mening.


Edited by - plind on 2004/12/13 11:15:59
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000