HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Falkmans 70-tal plus nyare kit
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Falkman
Member

172 Posts

Posted - 2004/02/26 :  11:17:16  Show Profile Send Falkman a Private Message  Reply
Technics prylar från andra halvan av 70-talet. Den intigrerade förstärkaren: Technics SU-8080, den matchande tunern: Technics ST-8080, Högtalarna är Bose 901 Mk2 med tillhörande equalizer, turnable: Harman Kardon "Rabco", med "billig" MM Picup: Ortofon OM-20. Ultimo MC- Picupen som ligger brevid, (bilden längre ner), satt på armen när jag köpte HK:n Varför jag bytte har jag förträngt.



SU-8080 plus ST-8080



HK grammofon med Rabco arm.



Equalizer, var det Boses "lösning" för att få bättre ljud



Kexiga membran



Ultimo 20-B MC picup "Made in Japan"



Mitt lite nyare kit. Inget märkvärdigt, men låter helt ok, AE Evo-3 högtalare, Rotel 971MK2 förstärkare, vinylsvarven samma som ovan, Sony cdp-xb 930 moddad med Lcaudios L Clock XO2 plus bättre strömförsörjning.



En tidigare modell




Edited by - Falkman on 2004/02/26 11:20:10

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/02/26 :  12:54:00  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
Hur tycker du Bose högtalarna står sig idag ??

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Falkman
Member

172 Posts

Posted - 2004/02/26 :  13:15:28  Show Profile Send Falkman a Private Message  Reply
Tyvärr kan jag inte ge något svar på hur mina Bose låter i dag. Gummit runt membranen är alldeles uttorkade. Hade varit intressant att jämföra med nyare högtalare. Kanske någon som har ett par fungerande Bose kan ge svar?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/26 :  13:59:01  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Störtskönt!

Bravo
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2004/02/26 :  15:14:26  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message  Reply
Jag utgår från att Din nyare anläggning låter bättre.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/02/26 :  20:18:59  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Über Cool
Är det ett tecken på att Jag blir äldre ??? Att jag tycker om äldre saker

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/02/27 :  08:36:57  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Såååå häftiga dom gamla Bose högtalarna

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Falkman
Member

172 Posts

Posted - 2004/02/28 :  12:11:45  Show Profile Send Falkman a Private Message  Reply
Sten,

Det gör de nog

En liten rolig historia.

Besökte en HiFi handlare som låg i Kista centrum i slutet av 70-talet. De hade ett lyssningsrum längst inne i butiken där man kunde stänga dörren om sig.

Plötsligt hördes det barngråt bland massa annat oväsen, och jag kunde inte förstå hur man kunde ha ett barn där inne, dessutom fattade jag inte var ifrån ljudet kom.

Det visade sig vara ett par Bose 2 som ljöd av musiken från Pink Floyds, "In the Flesh" som innehåller barnskrik bla.

Kontentan blir, att då, tyckte jag att Bose lät ruggigt bra, med rätt placering i rummet och mot bakväggen osv. Dock, hade de väl inte världens mest fokuserade ljud direkt.

Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/02/29 :  19:37:08  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Synd att dessa inte passar....eller?

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=8784

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/29 :  20:18:33  Show Profile Send DIYamps a Private Message  Reply
skruva ur elementen ur bosarna och köp några omkantningskit.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/03/08 :  11:19:39  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
Falkman

Skall Bose 901 stå dikt an mot bakväggen ??
eller skall de ut en bit ??

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2004/03/08 :  11:55:03  Show Profile Send arcam a Private Message  Reply
De skall stå en bit ifrån väggen, en halvmeter eller mer
Go to Top of Page

Falkman
Member

172 Posts

Posted - 2004/03/08 :  18:22:19  Show Profile Send Falkman a Private Message  Reply
Placeringen av Bosarna (heter de så i pluralis?)var ingen lek att placera för att få den bästa ljudåtergivningen. Helst skall de stå en viss sträcka från bakväggen, och dessutom en viss sträcka från sidoväggarna för bästa resultat, då de är direkt/reflekterande.




Mycket och brett ljud blev det
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/03/09 :  09:45:14  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
Jisses ja där kan man snacka om spridning, blir
allt mer sugen på att skaffa ett par

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

infinitesoundquest
Starting Member

13 Posts

Posted - 2004/11/06 :  17:38:22  Show Profile Send infinitesoundquest a Private Message  Reply
jAG HAR ETT PAR 901 MODEL 6 OCH DET ÄR HITTILS DET BÄSTA KOMPROMISS JAG HAR HITTAT NÄR DET GÄLLER FÖRHÅLLANDE MELLAN
STORLEK - PRIS - LJUD
ÄVEN OM JAG TYCKER ATT DE ÄR EXTREMA ÖVERPRISAD I SVERIGE 1398 $ IUSA
OCH DU BETALAR UNGEFÄR 15000 $ OM DU IMPORTERA DEM...då i värsta fall måste du jämföra dem med högtalare i den prisklass....

may Z force B wit U Peace
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000