HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Forts.: Primare DVD30 lyssningstestas o dissekeras
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/03/14 :  17:50:43  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Jag hämtade ett paket:




Nu gäller det att ta ett bra tag och lyfta ut den
Snygg ser den ut


En liten bild från ovan:


Och har har vi allt:

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella

Edited by - eliot on 2004/04/09 16:50:57

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/03/14 :  18:07:03  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
- Jag har redan en "bra" CD-spelare som jag köpte 1997. Det var en av de första apparaterna med HDCD-chipet från Pacific Microsonic och använde samma DAC från UltraAnalog som Mark Levinson's refererens-DAC. Den var då en av de bästa CD-spelarna för ett överkomligt pris (40 000kr). Den har i mitt tycke bra upplösning och låter mycket "analogt" med en bra tre-dimensionell bild. Den saknar visserligen upplösning och dynamik i förhållande till vinyl - men är fullt njutbar - så länge man inte sätter på vinyl


Jag hoppas att Primare är minst lika bra så att jag bara behöver använda en apparat både för film och musik.... Meningen hos flera affärer i Stockholm verkar vara att Primare kommer att få ett problem, medan Hans Karlsson från AudioActive menar raka motsatsen. Vem har rätt ? Vad tror Ni ?

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/03/14 :  18:10:17  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Tyvärr har jag inte en bra plats för båda spelarna så jag placerar den ovanpå mitt försteg:


eller i mysbelysning:

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/03/14 :  18:12:18  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
En bild på andra delar av anläggningen:

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2004/03/14 :  18:20:47  Show Profile Send IcedEarth a Private Message  Reply
snygga högtalare, själv har jag en svart Primare DVD30.

/rillo
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/03/14 :  18:28:47  Show Profile Send patrikf a Private Message  Reply
Var sitter basarna på högtalarna?
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/03/14 :  19:56:36  Show Profile Send pak a Private Message  Reply
förbaskat snygg dvd alltså!
är det såna högtalare som har plasmadiskant?
om så-hur funkar det egentligen???

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2004/03/14 :  19:57:08  Show Profile Send Ionizer a Private Message  Reply
Vad är det som står till höger om "stapeln"??

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

lunke
Member

100 Posts

Posted - 2004/03/14 :  19:59:46  Show Profile Send lunke a Private Message  Reply
eliot: Vad menar du med "-Meningen hos flera affärer i Stockholm verkar vara att Primare kommer att få ett problem, medan Hans Karlsson från AudioActive menar raka motsatsen."

Vad kommer att bli ett problem?

// Lunke
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2004/03/14 :  20:07:05  Show Profile Send HEGE a Private Message  Reply
lunke antar han menar att primaren enligt "vissa affären i stockholm" skulle få svårt att mäta sig med hans tidigare cd-spelare ljudmässigt...

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/03/14 :  20:14:57  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Patrikf: här sitter basarna:



Min modell är basreflex - den senaste versionen har sluten låda och då kan man också välja till en extra bas. Själva plasmadiskanten är liten så allt under plasman - den gula mässingstrattan i mitten - är bas....

Jag gillar design - såg ni den röda TV'n

Lunke: De menade att rent ljudmässigt - det är ju det som är intressant för oss, eller - så trodde de att Primare eller en annan DVD-spelare i det prisläget skulle ha svårt mot en topp CD-spelare även om den hade något år på nacken....

Ionizer: till höger om "stapeln" - som är Tim de'Paravicini's "The Head Step-up transformer" - befinner sig min Simon Yorke skivspelare....

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

lunke
Member

100 Posts

Posted - 2004/03/14 :  20:21:51  Show Profile Send lunke a Private Message  Reply
Ok, då fattar jag.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/03/14 :  20:55:17  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Högtalarna heter Violon och tillverkaren Acapella Audio Arts i Duisburg, Tyskland.

Idén bakom plasmahögtalarna: Det är en gasurladdning där gasen är luft. Genom att modulera högspänningen så modulerar man urladdningen och som vi "alla vet" behöver varm gas mer volym enligt den allmänna gaslagen: pV=nRT (där n och R är konstanter). På detta vis kan ett ljudtryck skapas men då verkningsgraden är relativt låg behövs en hornkonstruktion. Ozonet som skapas vid urladdningen fångas upp av en kolstav och tränger alltså inte ut i rummet - den lukten skulle man annars känna....
Eftersom diskanten tvunget är ett horn så måste även mellanregistret vara ett horn om man inte skall kunna åtskilja de olika elementen. Att göra ett bashorn är är svårt och det blir mycket stort och det visar sig att den construktion Acapella valt ger en mycket homogen spridningsbild....

Högtalaren är alltså del-aktiv och det finns en tillbyggnad med en extra basvolym upptill och den heter då Violoncello (kostar väl 100 000 till ). Köper då hellre extra aktiv subbas till och skär av basinformationen i Violons bas. Har hört det och det ger tydlig förbättring....(inplanerat )

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella

Edited by - eliot on 2004/03/14 21:08:57
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/03/14 :  21:40:49  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Intrycken hemma hos mig går åt samma håll som på forumsträffen i Uppsala: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27085

Basen går djupare och det låter mycket detaljerat och slankt - verkar lite kliniskt ibland ?!?
Bränner just nu in den...så får vi se

IcedEarth: Vad är dina intryck ? Du kan ju inte ha haft den så länge av Dina inlägg att dömma ? http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=22146

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2004/03/15 :  19:54:25  Show Profile Send IcedEarth a Private Message  Reply
Hejsan!

Jag har väl haft min i kanske 4 månader och jag kan lätt säga att detta är Primare bästa produkt!

Ja ljudet är i diskant väldigt detaljerat och sticker inte ut på nått sätt gäller även mellanregister och bas går rätt djupt. I över lag så är den bättre på det mesta om man jämnför med D30.2 som är en ren dvd.

Vad tycker du själv om den??

sen är ju bilden makalöst bra!

/rillo
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/03/15 :  20:44:24  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
IcedEarth: Brände in den lite igår och placerade den nu i bokhyllan på granitplattor och använde samma kabel som tidigare till Sonic Frontiers. Jag lade också en VPI-vikt ovanpå nätdelen till försteget vilket alltid ger mer dynamik. De som inte tror på tweak: ignorera detta

Nu låter spelaren helt annorlunda mot igår! Basen går mycket djupt med kontur och hela mellanregistret är mycket bra och "kroppsligt". Det är kraft igenom hela registret och jag upplever att det blir bara bättre. Eftersom allt annat är så bra så känns diskanten lite mindre öppen än hos Sonic Frontiers. Det kanske är rören jag saknar - men jag har ju ännu 24st rör i anläggningen
Än så länge är det faktiskt lite mer CD över detta ljud än ljudet med Sonic Frontiers men det låter överlag mycket bra med mer upplösning än jag haft på CD-tidigare.

Tänker bränna in den över natten! Fortsätter det så här...

Ni känner igen det: jag hör nya detaljer på CD-skivorna.....

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/03/15 :  20:55:20  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Apropå bilden: den är otroligt skarp och bra och den gjorde att jag upptäckte att min Sanyo PLV-Z2 var defekt - tydligen något dammkorn på LCD'n så jag måste lämna in den.
- Det är det andra exemplaret! Jag köpte projektorn i slutet på Januari och har ännu inte börjat kunna använda projektorn. Bilden var alldeles för röd och när jag lämnade in den så visade det sig att den var defekt och jag fick en ny. När jag fick den så fungerade inte fjärrkontrollen utan jag måste - hör och häpna - kortsluta fjärrkontrollen (dvs ta ut batterierna och ta ett gem och kortsluta förbi batterierna) och det fungerade. Men nu detta! I mörka partier ser jag en stor ljus fläck i mitten av skärmen, en fjärdedel nerifrån...Otur

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/03/16 :  07:54:30  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Har nu låtit "burn-in" CD'n gå på repeat under hela natten och nu har det hänt mycket i diskanten. Innan märkte man inte att jag hade plasma diskant eftersom ljudet var lite väl avrundat upptill. - Men nu hörs det klart och tydligt och jag upptäcker många små detaljer i diskanten som jag inte lagt märke till tidigare. Diskanten ligger nu på samma nivå som ljudet i övrigt.
Är helnöjd

- Skall lyssna noggrannare i kväll!

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2004/03/19 :  16:26:38  Show Profile Send jonsson a Private Message  Reply
aaaaaaaaaaaaavis:-))))))))))))))))
Den är nåt så grymt sexig den där maskinen så det är helt otroligt:-) Den ser nästan äckligt porrig ut i silver men jag kommer hålla mig till svart...

!!!!!!!!!!Du måste ju uppdatera oss om hur det känns!!!!!!!!

jag kan inte handla än på några veckor eller kanske tom (gud förbjude!!!!!!!!) en månad eller liknande.. Har ju just beställt proj, men sen!!!!

Mvh Magnus Jonsson


När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2004/03/19 :  18:05:59  Show Profile Send weezer a Private Message  Reply
quote:
Positiva nyheter!
Jag skickar Primare DVD30 till dig på måndag.



Fick jag just höra från min handlare . Ska bli grymt kul, nu ska jag hämta ut nya kablar till prylarna från Marcus i England. Ska nästan sjukskriva mig i nästa vecka .
Go to Top of Page

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2004/03/19 :  19:28:12  Show Profile Send MaS a Private Message  Reply
Sjukskriva dig är du helt galen, prova däremot att bjuda hem din chef på lyssning så kanske han fattar varför du behöver ha betald ledighet.

MaS

I ain´t no nice guy after all.
Go to Top of Page

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2004/03/19 :  20:44:11  Show Profile Send jhnmn a Private Message  Reply
eliot

Primaren är riktigt läcker, men din förra CD-spelare var också väldans stilig.. vad är det för märke/modell på den?
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/03/20 :  01:09:32  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
jhnmn
Det är en Sonic Frontiers SFCD-1 och den var rätt känd på sin tid. Jag fann just denna kommentar på Audiogon som kan vara bra att ha i baktanke när läser min jämförelse med DVD30
quote:
03-02-03: Lafish
I was Ikemi user.....the unit was sold. Linn character is very good staging and music body. Super quality on the high and mid level. Bass is clear, alright, but not as great as fame gears like Sonic Frontiers SFCD1 or Meridian 508.24

- Jag har inte spelat den sedan jag anslöt DVD30 i min anläggning eftersom jag bara har plats för en apparat i taget men min erfarenhet - efter mycket lyssnande och utvärderingar - är att långtidsminnet är bra att använda för utvärdering.

- Jag kommer kommer naturligtvis att koppla in Sonic Frontier när jag upplever att jag fått ett bra intryck av DVD30. Skall leka med spikes i morgon

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/03/20 :  14:32:38  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Sonic Frontiers CD-spelare är mycket snygg inut:

där ni kan se asfaltmassan som jag lagt på väl valda delar
- Jag brukar kalla det "passiv"-tuning eftersom jag inte använt lödkolven
Motsvarande passivtuning återstår ännu för Primare DVD30....

Här är en bild framifrån:

- Båda bilderna är tagna på balkongen idag eftersom det är så mörkt idag att ljuset inomhus inte överstiger skymningsljus även mitt på dagen
Vädret:

- Man upptäcker saker: på baksidan står det att den lämnade fabriken i Kanada i Maj-1996

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/03/21 :  12:39:23  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Jag fick tillbaka min nya projektor - en Sanyo PLV-Z2 - i fredags och det är först nu jag har kunnat titta på film fast jag köpte projektorn i slutet på januari. Det första exemplaret hade så mycket rödstick att jag fick det utbytt. Det var först när jag använde Primaren som jag upptäckte att det var en stor gulaktig fläck på bilden och den såg man tydligast i mörka partier och det kunde inte tolereras. Det var tydligen ett dammkorn på LCD-panelen. Otur

Jag har tittat lite på DVD-film och bilden är fantastisk. Jag kör med 6m komponent kablar från SUPRA.

Jag är fortfarande mycket förtjust i ljudet och efter att jag placerat den på mina special spikes hade jag en känsla att ljudet blev lite stramare och exaktare - mindre resonant!

Tillägg: Jag vill inte visa bilder på mina spikes eftersom jag tror att han som gjort dom inte skulle vilja att designen sprids...

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella

Edited by - eliot on 2004/03/21 12:42:00
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/03/21 :  13:02:36  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Det ultimata testet är naturligtvis hur bra den står sig mot min analoga källa:


Här kommer en bild uppifrån, där man ser allt lite tydligare:


- Jag kommer att skriva om mina intryck i kväll

Vad tror ni ?

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000