HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Lyssningsträff hos JAWEN!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/06/05 :  18:03:12  Show Profile Send patrikf a Private Message  Reply
Jag tog inga kort, men ska försöka recensera lite!

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/05 :  18:32:22  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Det har vi väntat på....

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/06/05 :  18:47:02  Show Profile Send patrikf a Private Message  Reply
Jag inriktar mig på att kommentera högtalarna som är det jag förmår höra skillnad på!
Cd-spelaren som användes mest var Elliots Primare DVD. Förförstärkaren var en Sony, som jag inte minns vad den hette. Slutsteg var Pass Labs x- 350.
Om slutsteget kan jag säga att det räckte till...
Först spelades det på Infinity Sigma högtalare. Mina positiva intryck från lyssningstillfället var att de lät imponerande, snyggt, stort och avslappnat. Mina negativa intryck är följande: Det lät lite amerikanskt, som om en loudnessknapp var intryckt. Lågbasen var lite subwooferaktig, kändes inte helt integrerad med resten. Diskanten var lite skimrig och orolig i vissa partier. Kan kanske bero på att det är en fyrvägskonstruktion där delningen spökade?
Ljudbilden var lite för bred och diffus för min smak. Vokalisten var tapetserad längs hela bakväggen, istället för "intryckt" mellan och framför högtalarna som jag föredrar.
Mina negativa intryck kan bero av lyssningsrummet. Högtalarna stod nära bakvägg, den ena dessutom i ett hörn. Avståndet mellan högtalarna har betydelse för ljudbilden. I övrigt har vi lyssnare olika smak och ideal. Jag tror inte att jag är en speciellt representativ lyssnare...
Sedan spelades det på mina högtalare. När man får tillfälle att jämföra med annat så avslöjas brister i en obarmhärtig dager. Mellanregistret lyste med sin frånvaro... Nivån på diskanten var dessutom aningens för hög tyckte jag. Övriga kommentarer får andra stå för... Elliots berömda guldöra i gjorde intryck på mig, en puckel i frekvensgången påtalades av honom med stor exakthet!!
Sist avlyssnades en stativmodell fråv Revel. Jag lyssnade inte så koncentrerat på den, men fann inget att anmärka. Det lät mycket neutralt(bra enligt mig).
Tyvärr var Revel Salon-högtalarna defekta vid detta tillfälle

Annars var det min trevligaste träff hittils. Det var lagom stort tycker jag, inte en evig massa kopplande som det kan bli när >10 st apparater ska kopplas in och ur.
Tack till John för initiativet och värdssakapet, och till flickvännen som förbarmade sig över Nogger

Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/06/05 :  18:47:45  Show Profile Send patrikf a Private Message  Reply
Zalve, den som väntar....
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/05 :  18:53:17  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
...väntar ALLTID för länge... Det vet vi redan!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/06/05 18:53:48
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/05 :  19:22:29  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
patrikf:
Är inte helt säker på vilka dina högtalare är.
F.ö. - tack för dina intryck!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/06/05 :  19:32:42  Show Profile Send patrikf a Private Message  Reply
EngelholmAudio:
Hej, det kommer nog bilder på dom, men dom består i allafall av 2 st Atc 9-tumsbasar, och en SA- Compact driver per sida. I nuläget är det lite nödlösning över det hela, eftersom jag ursprungligen tänkt använda en annan mid/diskant. Därav den dåliga mellanregisteråtergivningen. För övrigt var diskantmembranen nära att stekas när en av NNords skivor spelades på hög volym. Ett lysande exempel på vad flacka filter och hög volym kan göra med diskanter. Membranet skrynklade till sig, men sträckte ut sig när det kallnade...
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2004/06/05 :  22:00:57  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
quote:
Tyvärr var Revel Salon-högtalarna defekta vid detta tillfälle


Defekta..? Jag lyckades aldrig spela sönder mina Studio, trots de volymer jag föredrar..
Jawen, hur gick det till..?
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/06/06 :  00:09:38  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Det var en mycket trevlig träff och vi börjar väl med en bild på alla (utom fotografen!)



- där vi ser patrikf i stolen längst till vänster, JAWEN stående och Niklas Nord sittande längst till vänster.
Killen i vitt är rejvgudrun och han hade med sig sitt hemmabyggda försteg. Till höger ser vi gustav som jag känner från senaste Stockholmsträffen hos Cyber - han hade med sig sina mindre Revel Performa högtalare.

Vi började omedelbart att koppla in min Primare DVD30 - och då såg det ut så här:


'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella

Edited by - eliot on 2004/06/06 17:39:06
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/06/06 :  00:21:43  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Lägg märke till att alla högtalarna vi ser på bilden tillhör JAWEN !

Det ni ser framför är min stickkontaktslist (på engelska: powerstrip) som jag nyligen köpt på ebay för en större summa pengar (helgalen !?!, ) och som jag inte kunnat testa hemma då jag inte har jordade uttag. Här är bilder på mästerverket (8,2kg!):





Den undre lampan lyser rött om man stuckit in kontakten rätt i ett jordat uttag - och den lyste rött i ena fallet så ljusdioden fungerade

Vi skall strax se om det gjorde någon förbättring

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella

Edited by - eliot on 2004/06/06 00:22:25
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/06/06 :  00:26:59  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
quote:
Defekta..? Jag lyckades aldrig spela sönder mina Studio, trots de volymer jag föredrar..
Jawen, hur gick det till..?

- Vi som var där på slutet kan nog förstå det !
JAWEN spelade då Revel Salon-högtalarna med en sådan nivå att jag kände mig tvungen att hålla för öronen. Han använde då en Pass Labs X-350 och nålen var i anslag
- så det är helt klart att han behöver två stycken

Vid denna basorgie så var högtalarna det enda som inte vibrerade - vi märkte hur tryckvågen fortplantade sig längs golvet från båda sidorna av rummet och träffades i mitten

Imponerande

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella

Edited by - eliot on 2004/06/06 00:36:12
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/06/06 :  01:02:25  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
JAWEN styrde upp allt på ett föredömligt sätt och gav oss alla en halvtimme till förfogande där vi kunde spela skivor, koppla in våra saker mm.
Den första halvtimmen spelade JAWEN olika sorters musik och då speciellt en CD som han hade brännt. Många godbitar

- Sedan var det min tur och förutom att spela musik som kunde intressera de andra så ville jag visa på skillnaden mellan CD och SACD och spelade då bl.a. Norah Jones: Come Away with Me - men skillnaden var mycket mindre än jag var van vid. Skillnaden var - i mitt tycke - klart större på Stockholmsträffen hos Cyber, för att inte tala om skillnaden hemma hos mig. Nu får vi inte glömma att vi spelade genom ett SONY-försteg, modell äldre, med fjärrstyrd volymkontroll

Vi kopplade sedan in Primare DVD30 till min Powerstrip och jag upplevde en klar förbättring - ingen annan hörde det
- Det blev sedan ännu bättre när jag även anslöt försteget till listen.

Kommentarer från de övriga var att det blev i varje fall inte sämre

Jag får väl hänvisa till vad patrikf skrev om mina "guldöron" så att ni inte tror att det bara var inbillning

Jag kanske skall tillägga att jag senare även demonstrerade Bedini Clarifier och att tvätta CD-skivorna och där hörde jag också förbättringar men ingen annan var helt säker om det var någon förbättring eller ej

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/06/06 :  09:34:26  Show Profile Send patrikf a Private Message  Reply
Här är en bild på mina åbäken, tagen av Elliot:

Elliot, du har hört dom med andra filter, och med fler basar tidigare. Minns du hur det lät jämfört med nu?
Nu när jag har kommit hem och kopplat upp saker och ting igen låter basen mindre svulstig än hemma hos JAWEN. Det talar för att mitt intryck av Infinityhögtalarnas bas kan kan ha med det rummet att göra.

Synd också att jag gick miste om demonstrationen av Salonernas basförmåga...
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/06/06 :  10:00:28  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Patrikf: Jag tyckte det lät bättre denna gång!

Det var mer PA över det hela förra gången men då var det mycket större och kalt rum. Då tyckte jag att hörde att det var en banddiskant, men det upplevde jag inte att man hörde nu så även om elementen kunde vara bättre integrerade så fungerade de bra ihop. Jag upplever att Du gör framsteg

Förra gången lät hela högtalaren lite "sprucken" på något vis

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2004/06/06 :  20:53:42  Show Profile Send JAWEN a Private Message  Reply
Jätte-trevligt att träffa är alla, så man fick ett ansikte till namnen samt frossa lite i vårat träsk-interesse ,-).

Ja Patrik, eftersom jag hade fått avbryta allt vad högtalarplacering heter, redan vid injusteringen av dom första d.v.s Revel Salon's.
För ena Revel's front-diskant motstånd hade gått sönder, och att jag till 03:40 på natten hade försökt fixa detta, utan framgång. ( minst sagt svårt )


Infinity Sigma högtalarna stod fortfarande som jag hade haft dem när soffan var 1,2 meter till vä, d.v.s som jag & sambon har dem för att få ett väl fungerande vardagsrum.

Eftersom Revel tog all min tid, så hade jag alltso inte gjort något annat än att putta soffan 1,2 m mot mitten av rummet,en kvart före ni kom, så att 3 pers skulle ha hyffsad lyssningsvy.

Sigma går självklart att få ut 25-30% mer av med korrekt placering & lyssningspossition ,-).

Blev imponerad att Vit/rejvgudrun's små DIY kretskort ( försteg ) kunde låta så pass bra, det gav mig en tankeställare.

Tyckte också att Gustav/Jonas Revel M 20 ( tror jag dom hette ) lät väldigt balancerade och bra, måste vara en bra kompromiss om man bor i lägenhet med grannar runt om kring sig.

Eliot Primare DVD 30, tyckte jag först inte var någon skillnad mot min klart billiga Toshiba SD 510E för ca 5.000 kr, men när jag sedan bytte tillbaka kanske det var något mer detaljerad bas i Primare'n ( men då skiljer sig också priset 25.000 kr ).

Kul att du Eliot inte ger efter med din tro, el-renaren hörde jag ingen skillnad med, men något som är säkert är att den i alla fall inte försämrar ,-).
Behöver mer tid för att konstatera detta.
Din avmagnetiserings process samt "sprayning", tyckte jag mig kunna höra skillnad på, men hann inte riktigt definera den ( behöver nog också mer tid ).

Patrik's hembyggda högtalare hade ett imponerande ljudtryck, men saknade som andra tidigare sagt, helt mellanregister.
Och utan mellanregister är det svårt att dömma högtalarna, men jag tror det blir svårt att helt få bort PA-soundet, även med ett mellanregister, då delningsfilter-biten är en så pass komplex kunskap.
Sen är ju alla våra ljudideal olika, så många gillar säkert ljudbilden som dom förhoppningsvis kommer att få.

Ledsen att ni, Gustav & Patrik inte fick höra Revel Salon's, men jag tvekade länge om jag ens skulle spela dom, då man helt ut vill visa vad dom går för, & inte kunde det med trasig delningsfilter-komponent.

Sedan tog ju allt sin tid, och jag ville inte stressa någon som hade sin "halvtimme", och ni två hade en tid att passa.
Det kommer fler tillfällen ,-).

Och tack Vit,Gustav,Eliot,Niklas,Patrik för en trevlig hifi-date

Hur lägger man in bilder ?

Mvh Jawen
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/06 :  22:05:29  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Läs STICKYn i HIFIdelen.. Eller klicka på länken i min signatur.
(Eller PMa mig)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2004/06/06 :  22:20:21  Show Profile Send JAWEN a Private Message  Reply
Lite mer bilder



Sigma & Revel står alltid & tjaffsar om vem som ska få tillfredställa husse, när husse vill spela, Avanteksubben ser avslaget på



Dom i mina ögon vackra, nästan fulländade Infinity IRS Sigma, jag har nog fått någon slags kärlek till Bandelement tror jag.



Rätt mysigt att titta på när man sjunker djupare & djupare in i dvalan .



Den diskant som icke ville delta vid träffen , satt i ett par hög-glanslackade Salon's.¨



Dom glada, i andra ögon konstiga hifi-folket .



Fint designad ström-renare, med den kan man i alla fall vara säker på att den länken inte felar, när man som vanligt börjar i frågasätta sitt system .



Patrik med sin skapelse, SA-bandelement för himla dyra pengar samt basar i klassen 4.000 kr/st.
Brutalt ljudtryck, och SA-elementen gillade jag.



Sven/Eliot säger:Det lät mycket närmare fulländning nu, än förra gången jag hörde dina DIY-högtalare.
Patrik vet då att han är på rätt väg .



DIY:arna Gustav/Jonas & rejvgudrun/Vit pratar upphetsat om diy-projekt.
Kul att 2 på träffen sysslade med diy .



Steget som jag inte kan se för mycket av, blir så varm när jag ser nålen slå





Lite strul med bilderna, mera kommer ,-)

Jawen

Edit: Rättade till dina bildlänkar. MVH Bernt

Edited by - JAWEN on 2004/06/06 23:55:57
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/06 :  23:28:56  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Bildstorlekarna är fixa nu... Du kan lägga upp bilderna igen.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/06/06 :  23:29:35  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Alla mina bilder finns upplagda här som en diashow: http://img18.photobucket.com/albums/v53/eliot/Jawen/?action=view&slideshow=true

Här är annars bilden på Gustavs Revel M20:


och här ytterligare en bild där man också ser min powerstrip:


samt en avslutande bild på hela gänget


- och slutligen en bild på rejvgudruns försteg som tydligen bygger på en Pass konstruktion med en blå alps potentiometer på ingången och ett förstärkarsteg.


Jag upplevde att den var transparentare och dynamiskare än det ursprungliga Sony försteget

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella

Edited by - eliot on 2004/06/07 00:07:33
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/06/06 :  23:44:48  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
quote:
Kul att du Eliot inte ger efter med din tro, el-renaren hörde jag ingen skillnad med, men något som är säkert är att den i alla fall inte försämrar ,-).

- Jag vet vad jag skall lyssna efter

Jag tycker att det är bra att Ni inte jamsar med bara för att jag säger att jag hör det

När det gäller min powerstrip så har den bara något litet filter som skall göra att de olika utgångarna inte skall störa varandra och därför är två utgångar avsedda för digitalkomponenter. Den stora nyttan kommer först när man använder den till alla signalkällor och försteg. Därför tyckte jag att effekten var större än väntat då jag faktiskt inte hade väntat mig någon (positiv) påverkan genom att bara använda den till DVD-spelaren.
Den verkliga testen kommer först när jag testar den hemma hos mig efter det att jag lagt in jordade kontakter....och då lovar jag att jag inte har några förutfattade meningar. Hittills har alla "filter" orsakat en dynamikförlust hos mig.

När det gäller de andra jämförelserna så hör man en större skillnad om man har en anläggning med riktigt bra frontend (läs: försteg) vilket Du ju inte har - Du har riktigt bra backend (världsklass ?)

Imho så är försteget den viktigaste komponenten i en anläggning.

Detta är orsaken till att skillnaden inte var stor mellan CD och SACD och att du knappast hörde någon skillnad mellan DVD30 och din Toshiba. Hos mig är skillnaderna mycket större och när jag demonstrerat skillnaden mellan CD och SACD så har personer som inte alls är intresserade av Hifi undrat hur man överhuvudtaget kan lyssna på CD när det finns SACD

Vi får ha en lyssningsträff hos mig till hösten så får vi se om ni håller med mig - då blir det också en hel del vinyl

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella

Edited by - eliot on 2004/06/07 01:07:26
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2004/06/07 :  01:07:44  Show Profile Send JAWEN a Private Message  Reply
Grabbar, det vore kul att höra vad ni tyckte om stegen & högtalarna som användes.

Pass Labs X-350
Infinity IRS Sigma
Infinity Column II ( spelades efter Pizzan )
Samt dom inte riktigt ok, Revel Ultima Salon's.

Jag vet att det är svårt att separera alla intryck, och att Gustav/jonas & Patrik hade hunnit gått när Infinity Column II från 1976 & Revel Salon's spelades.
Men vore kul om lite allmäna intryck lämnades.

Undrar om "grabbarna" hittar den här tråden här ?, själv hittade jag den enbart för att Eliot sade va den var.
Jag trodde alla trådar skrevs under "hifi" ,-)

Jawen
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/06/07 :  05:24:35  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Verkar ha varit lärorikt och trevligt, det är alltid spännande att höra nya kombinationer.

Bravo
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/06/07 :  13:14:32  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
Inga intryck ang Column II ?? men man vågar kanske inte köpa dem
nu när man vet vilket ljudtryck de brukar vara utsatta för

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död

Edited by - Larsho on 2004/06/07 13:16:27
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2004/06/07 :  13:39:10  Show Profile Send JAWEN a Private Message  Reply
Det är ingen fara Larsho, jag har aldrig i mitt liv, spelat sönder något element ,-).

På Revel Salon's är det bara något motstånd i delningsfiltret, som fått för stort motstånd i sig, o.i.m främre diskanten bara spelar med 10 % av styrkan det ska spela på.

Sen är det nog mycket lättare att förstöra ett element om man spelar med dist, och dist hatar jag.

För övrigt tycker jag att högtalare ska användas för det dom är gjorda för, d.v.s dom ska användas & spela till 80-90% av sin begränsning, som man lätt hör var den går.

Känns ju konstigt om man köper en Ferrari och drar runt i max 70 km/t ,-).

Mvh Jawen
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/06/07 :  14:27:05  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
quote:
Inga intryck ang Column II ?? men man vågar kanske inte köpa dem nu när man vet vilket ljudtryck de brukar vara utsatta för
Högtalarmembranen behöver masseras och mjukas upp för att låta bra

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/06/07 :  14:34:28  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
Hårdmassage då

Jawen

Det har du rätt i, vem vill köpa en Ferrari och köra i 70 km/h

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000