HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Piggen bygger hörlursförstärkare....
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2004/03/31 :  15:27:00  Show Profile Send Piggen a Private Message  Reply
Hur ska det gå Piggen skall bygga sig en hörlursförstärkare, kan detta verkligen sluta på mer än ett sätt
Hopppa ombord på denna fantastiska åktur i löddningens förlovade land

Vad är det då som ska byggas Jo, här skall vi sätta ihop en styck (förhoppningsvis) QRV-04, designad av Per-Anders Sjöström (http://home.swipnet.se/~w-50719/hifi/). PCB är köpt från nämnda man så problemet med att etsa slippes.


Så här ser det ut på P-A:s sida...


Vad är då viktikgt när man ska bygga något???

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2004/03/31 :  15:33:56  Show Profile Send Piggen a Private Message  Reply
Jo, vad man än ska bygga eller fixa så är det viktigt att man har rediga grejor, det blir såååå mycket lättare då.


Det ser lovande ut...

Sen, så kan det vara bra att ha lite goa grejor att lödda fast:

Så ser det ut när man får en låda från Elfa

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!

Edited by - Piggen on 2004/03/31 15:34:45
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2004/03/31 :  15:45:24  Show Profile Send Piggen a Private Message  Reply
Ok, då är vi på gång och löddandet går som på räls, det här var ju kul


Då var alla ytade kondingar på plats.

Det gick ju fint. Jag tror bestämt att vi kör på med lite ytade motstånd också...

Så var även de ytade kondingarna på plats. Blä, det syns ju knappast att man har gjort något

Vi kör vidare och monterar lite hålmonterade kondingar...

Så var det lite hålade komponenter på plats. Den riktigt skarpsynte kan se att jag har monterat nästan alla option kondingar på AC ingången (dom röda och gröna kondingarana på höger sida)...jag tog bort dom sedan jag kollat lite på schemat


Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2004/03/31 :  15:52:30  Show Profile Send Piggen a Private Message  Reply
När man bygger är det viktigt att man koncentrerar sig, annars händer det lätt olyckor. Då kan det vara bra att ha en sådan här för att hålla fridstörare på avstånd


Nu borde ju ingen våga sig in, eller

Fast, å andra sidan, hur effektiv är han egentligen

Så mycket för det skyddet...en bulldozer hade ju kunnat smyga sig på honom...
Han är ju iaf ESD-säker

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2004/03/31 :  15:55:38  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message  Reply
Najs Piggen
Denna får du dema på nästa möte i vi har...
Hmmm arbetsplatsen känns bekant Där har jag oxå varit och gort studiebesök

Ser fram mot fortsättningen...

/Niclas

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2004/03/31 :  15:55:42  Show Profile Send Piggen a Private Message  Reply
Snart blir det lite mer, ska fota lite mer först bara

Stay tuned...ännu har inte röken gått ur "de där små svarta"

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/03/31 :  16:40:15  Show Profile Send hal a Private Message  Reply
Mkt intressant tråd . Men bilderna är lite väl stora man är tvungen att scrolla i sidled.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2004/03/31 :  17:25:40  Show Profile Send Piggen a Private Message  Reply
Ska se om jag kan förminska kommande bilder lite :-))

Audio Nicke:
Japp. Du känner nog igen lokalen :-) Det har passerat ett antal studiebesökare hehe

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/03/31 :  17:57:49  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Förminskade ner bilderna lite.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/03/31 :  18:46:47  Show Profile Send Poe a Private Message  Reply
Cuba Cola det var länge sedan man drack det

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2004/03/31 :  20:26:48  Show Profile Send Piggen a Private Message  Reply
Poe:
Cuba cola är en riktig löddar-läsk!

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2004/04/01 :  08:36:35  Show Profile Send bernu a Private Message  Reply
Inte dumt när man kan utnyttja arbetsplatsens "verkstad"... Jag hoppas attd u tar med dig din hörlursförstärkare till nästa träff... Jag har själv funderat på att bygga en men jag har ju inte tillgång till samma utrustning så det kanske får bli någon enklare variant...

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2004/04/01 :  10:54:21  Show Profile Send Piggen a Private Message  Reply
Bernu och Audio Nicke:
Den kommer säkert att finnas på nästa träff! :-)

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/04/01 :  11:05:14  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Lödkolvens förlovade land! Inte illa!
Du har dessutom en röksug - lyx! Men hur skall du då kunna få den härliga huvudvärken efter några timmars lödande? Går du miste om den?


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/04/01 :  12:06:21  Show Profile  Visit peranders's Homepage  Reply
Snyggt jobbat Piggen! Vad säger du? Är den inte go att hålla och se på? Det är en go känsla med ytmonterat. Ljudet är bra....antar jag? Jag kör med AD8610 som inte är tråkig.... Notera att jag kör med de urdåliga LM317/337 enligt vissa (inte enligt mig). Frågan är hur det hade låtit om man hade petat dit en Jung Super Regulator? Svaret får sökas eftersom jag inte har det.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2004/04/01 :  12:40:45  Show Profile Send Piggen a Private Message  Reply
peranders:
Jag håller med dig. Det är GO känsla på ytmonterat :-)) Ljudet har jag inte analyserat ännu. Mina gamla Technics lurar låter mest bara bas...Får se hur det låter när jag får mina HD600. Men jag förväntar mig att det låter ganska bra hehe

epkepeng:
Röksugen var faktiskt igång, ganska skönt att slippa andas in lödoset :-)) Fast det är klart, varför tackar man nej till en härlig huvudvärk...man måste vara ganska ding i bollen redan :-)

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2004/04/01 :  12:41:00  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message  Reply
Jag håller ju också på med QRV-04, fick grejorna från ELFA igår och har väl lött ca 75%. Tyvärr har jag ingen dig.kamera för tillfället hemma, men tur är väl det kanske för jag orkade inte vänta på lödkolven jag skulle låna av en polare så jag körde med den jag hade hemma och den är inte kul (typ 6mm bredd på spetsen och jävligt risig )

Bilder kommer senare nån gång

Mvh Tobias
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2004/04/01 :  12:46:15  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message  Reply
Aha, du ska köra HD600. Fy va fusk, jag ska bara köra mina HD580

Ska du köra 627 eller 8610 piggen? Jag har båda på ingång men jag vet inte om jag ska testa båda eller bara köra med den jag sätter in först

Edited by - Tobias_Sv on 2004/04/01 12:49:48
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2004/04/01 :  12:48:46  Show Profile Send Piggen a Private Message  Reply
Oki, då är det dags att sätta fast lite sladdar i det fina () kortet och lägga in det i sin hmmm granna låda. Som synes har jag förberett lite och lådan är till stora delar redan klar.


Så där ungefär ser det ut i min lilla låda. P-A kan notera (om han vill) att jag har dragit ut några tåtar från undersidan för att driva mina fina LED:ar...


Baksidan av insidan. AC och signal intag. Kanske inte helt optimalt att ha signalerna så nära 230V AC...ska kolla lite på detta när jag färdigställer lådan.



Framsidan av insidan, här kan vi se volymregleringen, LED:ar och utgången.

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2004/04/01 :  12:53:35  Show Profile Send Piggen a Private Message  Reply
Tycker att vi tar några exteriörbilder också. Lite blandade bilder.











Det som återstår nu är att lådan ska färdigställas, betsas! Sedan skall förstärkningen ställas in så att den blir lagom. Fast det får vänta tills jag har fått mina nya lurar

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

knas
Starting Member

47 Posts

Posted - 2004/04/01 :  23:55:45  Show Profile Send knas a Private Message  Reply
Snyggt och funktionellt bygge! Är mäkta nyfiken på ett uttalande om hur det låter. Vad är det för lurar du väntar på? Vad gick kalaset på allt som allt?
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2004/04/02 :  01:57:43  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message  Reply
Jag beställde komponenterna på ELFA och jag tror det blev ca 600:- (utan OP-amp och BUF634).
Sen tillkommer kretskortet och kontakter också då.

Edited by - Tobias_Sv on 2004/04/02 01:58:45
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2004/04/02 :  08:12:28  Show Profile Send Piggen a Private Message  Reply
knas:
Tack! Jag väntar på ett par gamla hederliga HD600. Technicsarna har inte något att hämta längre...
Det gick på ungefär 800 :- inklusive kontakter (men precis som "Tobias Sv" utan Op och Buf).

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2004/04/02 :  23:51:17  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message  Reply
Ah, nu ere fest här. Men jag hoppas att jag löder ihop stärkaren imorgon, tror fan jag kör AD8610 för den kom idag även fast jag ville köra 627:an
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2004/04/06 :  20:31:49  Show Profile Send Piggen a Private Message  Reply
Idag fick jag mina HD600 och nu så börjar det likna något. Mina gamla
Acoustic Energy AE120 låter numera ganska färgat och instängt Shit happens...
Det enda abret hittils är att mini-volymen fortfarande är lite hög. Jag trodde ju att det skulle bli lite bättre med dom nya lurarna, men det bidde det inte. Tror jag skall byta ut volympoten mot en 100k istället (har 50k nu). Vill inte minska förstärkningen, för maxvolymen är bra

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2004/04/06 :  20:32:31  Show Profile Send Piggen a Private Message  Reply
Tobias_Sv:
Hur går det med ditt bygge??

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000