HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Pabo bygger Helmholtz
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2007/02/12 :  21:34:51  Show Profile Send Pabo a Private Message  Reply
Vi har precis flyttat till ett nytt hus och jag har fått ett eget rum på 5x3,8x2,4m i vilket jag skall ha musik och bio.

Jag har bestämt mig för att satsa seriöst på att få till akustiken i rummet och jag börjar därför med att åtgärda basen.

Det första jag gjorde var att mäta upp rummet på några olika platser i rummet och resultatet visade sig stämma bra med teorin.


34Hz, 68Hz, 102Hz för längden. 45Hz, 90Hz samt 135Hz för bredden samt 72Hz och 144Hz för höjden.

Jag börjar med de värsta d.v.s. 34Hz, 68Hz samt 90-102Hz och 72Hz, 144Hz för höjden.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2007/02/12 :  21:40:06  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Go Pabo! Det här ser jag fram emot!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/02/12 :  21:42:13  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Hänger fast vid datorn

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2007/02/12 :  21:43:16  Show Profile Send Pabo a Private Message  Reply
Som ni ser är Q-värdet för 34Hz vågen högt, faktiskt 11. Detta medför att Q-värdet för absorbenten måste vara högt också för att vara effektiv. Det enda sättet att få upp Q-värdet är att ha ett rör med stor diameter. Det medför att röret maturligt blir längre.

Jag bygger upp väggen med fyra 95L lådor som är baserade på 200x800mm furuskivor i färdigt format från Bauhaus för 29kr/st. Dessa klär jag sedan med MDF i 12mm. 95mm-rören köptes från Ljudia. Jag skall också ha två låga lådor i mitten på vardera 180L som jag sedan ställer centern på. Det fanns furuskivor i 400x800mm också vilket var väldigt passande (jag gillar inte att såga).

För att få 34Hz i 95L blev det 12cm av 95mm-röret. Jag använder ett program som heter Acousticcalc som för övrigt är ett freeware program. Eftersom det finna olika formler för att räkna ut längden (kompensering för diameterns påverkan på längden) så valde jag att verifiera beräkningen. Jag gjorde ett rör som var ningen kortare och ett som var aningen längre. Det visade sig att beräkningen stämde bra. 12cm blev det.


Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/02/12 :  21:48:56  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Du vill kanske förminska ner bilden liiite

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/02/12 23:20:23
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/02/12 :  21:52:08  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Hur får du fram Q-värdet?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2007/02/12 :  21:54:02  Show Profile Send Pabo a Private Message  Reply
Ursäkta de enorma bilderna.

Den andra bilden visas inte men jag testar igen.


Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2007/02/12 :  21:55:25  Show Profile Send Pabo a Private Message  Reply
Jag häftade fast gummlister mellan dessa skivor och golv/vägg för att ta upp eventuella avvikelser ifrån 90 grader (det är ju inte direkt ovanligt ens i moderna hus).

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2007/02/12 :  21:58:55  Show Profile Send Pabo a Private Message  Reply
Lådorna i mitten som är ca 180L fick dubbla 10cm rör för att hamna på 34Hz. Därefter har jag två lådor kvar och jag testade nu att stämma av den ena till 68Hz och den andra till 102Hz. Det blev fyra 1,2cm öppningar respektive tre stycken 10cm rör (om jag minns rätt)



Jag skruvade också fast en tunn list längst upp för att täta emot väggen.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2007/02/12 :  22:00:51  Show Profile Send Pabo a Private Message  Reply
När det var färdigt blev det som nedan.



Det skall naturligtvis målas och donas men först skall jag bli färdig vilket jag inte är ännu.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2007/02/12 :  22:17:56  Show Profile Send Pabo a Private Message  Reply
Jag sammanfattar resultatet nedan.

Den första bilden är vid främre väggen.


Den andra bilden är i lyssningsposition.


Som ni ser har effekten vid 34Hz varit ganska god. Vid främre väggen har jag tagit ner nivån med 6dB men i lyssningsposition endast ca 3dB (vilket ju dock är en halvering). Vid 90Hz har jag fått ner toppen med ca 4dB vid främre väggen men i lyssningsposition har det ökat!! Det som inte riktigt är bra med mina mätningar är att jag har flyttat på micken samt högtalarna mellan mätningarna så det är inte helt jämförbart. Det går dock konstatera att där jag har byggt fyra lådor (34Hz) har det givit effekt. Den hörbara skillnaden är väldigt stor. Basen är mycket torrare och detaljrikare. Jag skall dock sätta upp 100Hz absorbenter i taket vid främre väggen och jag återkommer om några veckor när det är färdigt.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2007/02/12 :  22:19:16  Show Profile Send Pabo a Private Message  Reply
vemsom

Q=centerfrekvensen/bandbredden

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/02/12 :  22:21:37  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Jag har precis byggt egna HH absorbenter och har liknande effekter men roligast är ju "efterklangstiden" - att basen faktiskt tar slut nån gång!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2007/02/12 :  22:56:32  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Pabo, kör hårt! Vi löser bilderna åt dig, bara posta på.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/02/12 :  23:24:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Där träffade du en stooor spik EA
Att få ner energin i övriga register är inte så svårt.

Pabo

När du mätade, var rummet möblerat eller påverkade sakerna så pass lite att det var försumbart ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/02/13 :  03:34:11  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Vilket program är det mätt med?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/13 :  07:22:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag ser med intresse vad som händer med dipparna mellan 100 och 150Hz. Teorier om varför de ändrar sig så?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2007/02/13 :  09:28:48  Show Profile Send Pabo a Private Message  Reply
Zalve

Jag har lånat min kompis Mcz´s LSP Lab 2 av Grenander. Ett lysande program för övrigt. att släpa hem APn är lite overkill.

Johan och Engelholm. Jag betonade inte tillräckligt tydligt att hela syftet ju är att få bort efterklangstiden som förknippas med höga Q-värden i basen. Det är helt fantastiskt hur mycket detaljer som kommer fram i musiken när basen inte alltid finns där.

Bernt
Jag tror att lådorna i sig minskar energin genom att avståndet mellan tak/golv, vägg/vägg inte är konsekvent längre. Dessutom är inte micken placerad på exakt samma ställe vid alla mätningarna, det kan skilja 30cm.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/13 :  09:38:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
OK, tack för svaret. (Jag har själv en kraftig dipp vid 120Hz...)
Jag följer tråden med stort intresse.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/02/13 :  09:57:41  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Bernt: ...och en kraftig peak vid 60Hz?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/13 :  12:07:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Nja, peakar vid 39 och sen 70 ungefär. Jag har avstämda pipor som tar lite av 39.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/02/13 :  12:43:00  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Pabo: Jo det känner jag till, men inte hur man får fram ett värde.

Tanke: Stora lådor gör rummet mindre. Är det inte idé att bygga lådorna först och stämma av dem efter det nya rummet som faktiskt blir efter lådorna är byggda?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/02/13 :  13:08:56  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Bernt: Den vid 39 hz bör ju dyka upp vid 2*39 och 3*39, dvs 78 och 117 hz...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/13 :  13:16:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jo EA, jag vet... Jag har inte fattat vad den där vid 70 gör där.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/02/13 :  13:28:13  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Det är inte 78'an du ser? Det är ju vanligt med peakar runt dessa frekvenser... 70/2 är ju 35 hz vilket är 11 meter våglängd och rummet kanske är på 5.5 meter?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/13 :  16:43:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
EA, vi får nog ta det i nån annan tråd tror jag. PMa gärna om du vill.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000