HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Dämpväggar + rörskålar hos mig!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2004/03/31 :  21:20:13  Show Profile Send Orpheus a Private Message  Reply
Nu äntligen är det på plats,ok lite provisoriskt men nu fattas bara lite tyg o färg.
Jag har byggt två dämpväggar bakom de befintliga tygerna.
Detta gjordes med hjälp av tips här ifrån diverse akustiktrådar.
Har alltså byggt en ram med perforerad masonit framför.
Gavelbitarna är 2cm bredare än topp o botten för att få en spalt bakom dämpmattan,dämpmaterialet ja....Det är en sk komfortvärmematta som är 10 cm tjock o 130 cm hög Vanligisolering fast på rulle o sedan har den ett tunt lager med papper o hönsnät på ena sidan(bra för dammet)
Rörskålarna har tejpats o limmats efter bästa förmåga o ska naturligtvis kläs inom det närmaste
Hur det låter???....Jo.....
Inte så bra på att beskriva ljud men jag försöker
Någon har varit här o städat känns det som
Stereobilden är bredare
Framför allt röster låter mycket bättre,mer sammlat på nått sätt.även trummor låter mer naturlig nu
Detta skrivs ett par timmar efter att väggarna kommit på plats o jag återkommer om några dagar med lite mer synpunkter.
Här kommer lite bilder på "elendet"Lite suddiga så mina snickar kunskaper inte avslöjas
Kan inte nog rekomdera dessa åtgärder för de som har möjlighet!!!










Ha det gott!
Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2004/04/01 :  08:24:18  Show Profile Send goldfish a Private Message  Reply
Nice, gjorde ett ryck hemma igår och lyfte in madrass, kuddar, täcken mm. och placerade på olika ställen.
(frugan var inte hemma).

Det finns mycket att hämta märkte jag, så nu skall jag förverkliga de här testerna till fasta installationer.

Kul att se dina byggen.

---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------

Edited by - goldfish on 2004/04/01 08:25:08
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2004/04/01 :  09:20:51  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Titta där, snyggt var det också. Grattis.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2004/04/01 :  20:15:01  Show Profile Send joakim99 a Private Message  Reply
Dämppanelerna ser mycket intressanta ut tycker. Har du någon enkel beskrivning så får du gärna dela med dig.

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2004/04/04 :  12:20:11  Show Profile Send jhnmn a Private Message  Reply
mycket stiligt! ser väldigt intressant ut..

får man fråga hur mycket materialet till dämpväggarna gick på?
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/04/04 :  12:45:43  Show Profile Send aplodon a Private Message  Reply
Tjusigt!
Mer matta på golvet kanske skulle förbättra ytterligare?
Finns det någon särskild tanke med att panelerna inte når ända ner till golvet?
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2004/04/04 :  16:08:47  Show Profile Send Orpheus a Private Message  Reply
Klart du får fråga det :ca 400kr i material,fick isoleringen jättebilligt

Ja det finns det. det sitter en illa placerad elkomtakt i väggen som jag ej ville flytta på!

Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/04/04 :  16:25:43  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Orpheus:
Va fint! Haller själv pa med liknanade bygge här hemma och vet vilken skillnad det gör ljudmössigt!

Rörskalarna blir i natt vitt eller hur har du tänkt dig där


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2004/04/04 :  19:24:30  Show Profile Send arcam a Private Message  Reply
Vad kostar rörskålarna?
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2004/04/07 :  11:59:05  Show Profile Send Orpheus a Private Message  Reply
Skålarna kostade ca 150 kr st ode ska kläs snarast i någonting ljust ialla fall!
Ljudkomentar:Den största förbättringen blev tveklöst en bredare o bättre stereobild,Nu spelar hela väggen även utanför högtalarna o högtalarna försvinner nästan helt!!!Precis som jag vill ha det
Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/04/07 :  12:54:44  Show Profile Send sker a Private Message  Reply
>Orpheus, ser ju mycket trevligt ut, går det och få tag på rörskålar på vanliga byggmarknader?
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2004/04/08 :  21:28:58  Show Profile Send Orpheus a Private Message  Reply
sker:hör med någon isoleringsfirma i din närhet så är nog chansen större att få de dim du vill ha
Lycka till!
Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000