HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Någon som testat ino's piP högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

gooze
Member

149 Posts

Posted - 2004/04/08 :  18:16:43  Show Profile Send gooze a Private Message
Jag undrar om det är någon som testat piP ifrån ino audio? Om du har det, skulle jag gärna vilja veta vilket intryck du fick och vilken kringutrustning som användes.

/Hälsningar Roger

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2004/04/08 :  19:08:08  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Jag har hört dem med SAT Amplifix och en Thule-cd. Det lät ultragrymt! Löjligt djup och fast bas från de små liven + fin stereobild och mycket, mycket bra allmänintryck.

Ino Audio for life
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/04/08 :  19:11:26  Show Profile Send crion a Private Message
Tjena, jag lyssnade hos IÖ för ca två år sedan. Sentec Diana DAC tror jag, NAD 208 THX, försteg minns ej..

Jag gillade PiP, den var verkligen duktig för sin storlek. Priset har jag också för mig var väldigt bra för den högtalaren. Den kunde faktiskt också leverera bas.
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/04/08 :  20:45:54  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
piP är en grym högtalare för den fjantsumma som den betingar. Spelar oerhört transparent. Se bara till att du har effekt så det räcker. Tank här på forumet har mer svar på tal, om han inte sagt upp sig för gott här .

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/04/08 :  20:46:54  Show Profile Send Larsho a Private Message
Vad kostar den ??

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

gooze
Member

149 Posts

Posted - 2004/04/09 :  02:17:47  Show Profile Send gooze a Private Message
Tack för svaren alla! Priset är väldigt varierande beroende på utförande. Rå MDF 3950:-,Industrilack 5150:-,Ek som jag vill ha ca: 8000:- tror jag.

/Roger
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/04/09 :  06:03:06  Show Profile Send Aton a Private Message
quote:
Se bara till att du har effekt så det räcker.
Är den trögdriven?

Några snackar om bra bas för att vara stativare. Hur lågt går den? (-3dB alt -6dB)

Edited by - Aton on 2004/04/09 06:04:15
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/04/09 :  06:03:47  Show Profile Send Aton a Private Message
Hur är det med leveranstider? Snackar vi 12 månader även för denna modell?
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2004/04/09 :  08:53:12  Show Profile Send David A a Private Message
Jag köpte ett par Pip mest på prov. Dom ser sannerligen inte mycket ut för världen. Diskanten ser ut som någon gammal Proson-variant, och tunn telefontråd som internkablage fick mig att starkt tvivla.
Well.... Jag har Revel Ultima Gem hemma, och jag kan bara säga att dessa små fjuttar kommer skrämmande nära dessa i de flesta avseenden!
Jag blev t.o.m tvungen att skruva upp diskantivån på Gemarna efteråt för att dom inte skulle låta beslöjade.
Mitt hörselminne säger mig att dessa antagligen spöade mina gamla Dynaudio 1.3se på dom flesta punkter trots en prisskillnad på nästan 20000. Det är med andra ord mindre skillnader mellan Gem och Pip än mellan Gem och Dynaudio. Dock reserverar jag mig för att dom kan låta lite rått och oinspererande med fel kringutrustning. Diskanten är lite av akilleshälen med dålig förstärkare. Basen är visserligen god för storleken, men inget som fyller stora rum. En placering mycket nära bakvägg ser jag som ett måste. Jag kör dom med Krell FPB-300 och en Grendel-prototyp.
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/04/09 :  08:53:14  Show Profile Send John a Private Message
PiP:arna trivs med 30-100w enligt källa, även om dom fick ett par k när jag lyssnade. Lät inte så bra vid 10hz... Mycket bra (med min ringa erfarenhet) annars.
Leveranstid verkar bero på faner mm. men i monteringssats kan man nog få dom rätt fort (direkt?).

/en john som "ska" ha små svarta högtalare...

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2004/04/09 :  08:57:35  Show Profile Send David A a Private Message
som monteringssats finns dom tillgängliga på direkten. Jag köpte ytterligare ett par för ett någon vecka sedan
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/04/09 :  12:58:06  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
quote:
Är den trögdriven?


Aton, helt otippat; ja. I det här sammanhanget innebär "trögdriven" att den inte kan drivas av 12 single end Watt (Audion Sterling). -3 dB ligger vid 34 Hz har jag för mig.

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2004/04/09 :  13:45:52  Show Profile Send rowa a Private Message
Vart hittar man dessa högtalare? En url skulle vara på sin plats!

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/04/09 :  20:29:09  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
rowa, en url existerar inte. En bild på piP hittar du här: http://www.naqref.com/ino.html

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/04/09 :  20:37:21  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Jag har testat den minsta piP:en. Som monteringssats för en 3.500 papp eller vad den då kostar är den prisvärd. För en faner kring 5.000 tycker jag kanske inte den är prisvärd men andra kan tycka annorlunda och för 8.000 eller vad någon sa den skulle kosta i visst träslag är det rena ockret inte prisvärt i mina ögon... Det är den INTE värd.... Då finns det både Dynaudio och QRS mfl som är MYCKET bättre för de pengarna!

Edited by - Pjotre on 2004/04/10 09:20:03
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2004/04/09 :  20:47:24  Show Profile Send Björn N a Private Message
Rätt lustigt att vissa rankar dessa högtalare skyhögt medan andra knappt verkar vilja kännas vid dem....
Finns dem at provlyssna i gbg trakten?

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/04/09 :  20:50:36  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Hej Björn N:

Jag tycker det hade varit både lustigare och konstigare om alla tyckte samma... Det är det väl en himla tur att vi inte gör.

Vad det gäller Ino Audios högtalare har jag bara lyssnat på den mista sorten och jag kan således inte uttala mig om de större varianterna.
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/04/09 :  21:09:26  Show Profile Send matson a Private Message
Man skall komma ihåg att högtalaren fungerar som tänkt endast om den ställs upp enligt tillverkarens anvisningar(nära dämpad vägg).

En som är negativ i denna tråd hade inte den uppställningen......inte så konstigt att det inte blev bra då kanske.

Jag anser att den är fullständigt överlägsen alla högtalare jag hört för dessa pengar och det dubbla. Det är ju dock bara sant under ovan givna förutsättningar och att det är återgivning man är intresserad av. Annars kan ju vad som helst vara "bättre", typ Dynaudio, QRS eller Cerwin Vega.

Mvh
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/04/09 :  21:47:48  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
För en faner kring 5.000 tycker jag kanske inte den är prisvärd och för 8.000 eller vad någon sa den skulle kosta i visst träslag är det rena ockret... Det är den INTE värd.... Då finns det både Dynaudio och QRS som är MYCKET bättre för de pengarna!


Hur kan du säga det? David_A anser ju att piP spelar skjortan av t.ex. Dynaudio 1.3se. Nä jag tror det är något annat som ligger bakom ett sånt uttalande tyvärr

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/04/09 :  22:01:46  Show Profile Send molsson a Private Message
Kom igen nu grabbar, har vi inte varit här förut? Det slutade inte bra då heller.

No hay banda!!
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/04/09 :  22:33:38  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Det vore ju intressant om någon raddade upp QRS stativare för 15kkr samt Dynadios stativare kring samma prisklass och varför inte B&W nautilus 805 och lät dem gå en match mot Pip.
Själv har jag bara lyssnat till B&W nautilus 805 och de tycker jag är mycket goda återgivare (en högst subjektiv åsikt men ändå).

När det gäller återgivning tycker jag man försöka bortse från vad man tycker om ljudet och istället fråga sig, hur pass korrekt återger denna högtalare inspelningen på skivan?
Om inspelningen är dålig är det klart att det inte skall låta bra heller, är den däremot god skall det låta fantastiskt bra.
Det är väl detta som kallas hög trohet= high fidelty=HIFI! det som vi gillar Inga förskönande artefakter tack.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/04/09 :  22:43:58  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
Hur kan du säga det? David_A anser ju att piP spelar skjortan av t.ex. Dynaudio 1.3se. Nä jag tror det är något annat som ligger bakom ett sånt uttalande tyvärr


Komigen nu Rydberg!! Varför skicka in denna facklan??? Du har varit med tillräkligt länge för att veta att det inte finns några absoluta sanningar i hifi! Vi kan bara själva återge här vad vi själva objektivt tycker... Och det enda som är säkert är att vi tycker olika. Lägger vi då också till parametern ekonomi i det och skall värdera ljudet efter både välljudsfaktor OCH välljud/krona så blir det ju inte enklare...

Jag tycker som jag gör och David_A tycker som han gör... Vad är det för konstigt med det??

Edited by - Pjotre on 2004/04/09 22:45:00
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2004/04/09 :  23:19:15  Show Profile Send David A a Private Message
Jag utgör knappast urtypen för den kundkrets som vanligtvis hyllar INO´s konstruktioner. Jag är vare sig medlem i LTS eller NAD208 troende. Jag tyckte inte att den presterade så där jätteimponerande första gången jag lyssnade på den hemma hos Öhman. Okänt rum och okänd anläggning. Jag tyckte bara att jag kunde köpa den mest på skoj och få skruva ihop lite själv för en gångs skull. 3950 är ju inte mycket pengar om man säger så. Hade bara tidigare blivit väldigt nöjd när jag bytte bort min Velodyne HGS12 mot INO basar, så jag tänkte att jag kunde prova den.
Jag håller fortfarande fast vid det jag skrev. Jag anser nog att det är MYCKET svårt att hitta någon högtalare för under 20k som ens har en sportslig chans att tävla med dessa. Dom är så kliniskt befriade från egenheter och färgningar att man bara gapar. Det enda som jag kan sätta fingret på är att diskanten ibland kan upplevas som lite råare och mer grovhuggen än vad jag kunde önska. Dock är upplösning och sterobild helt fenomenal hos dessa småburkar. Dynaudio 1.3se hade helt klart en sämre definierad stereobild och ett mera inbäddat ljud med en klar svacka i diskanten jämfört med Pip.
Jag drog en liten jämförelse med ett par Warfedale stativare i samma prisklass, och det var rent utsagt pinsamt i jämförelse. Att den inte skulle vara värd 8000 i faner måste jag personligen kapa rakt av. Jag har aldrig hört en högtalare för dessa pengar som ens kommer i närheten av Pips prestada.
Däremot kan jag förstå att de kan låta tunt och blodfattigt vid en placering långt ut i rummet. Det gör dom även hemma hos mig. Dom skall tydligen nästan stå dikt mot bakvägg för att fungera i basen. Likaså flyttar inte basen möbler, det är klart.
Hemma hos mig har dom mest fått gå delade vid 100hz, men det har även 1.3se samt GEM fått göra eftersom jag kör med separata baslådor och aktiv delning. Alla dessa har då kunnat placeras på exakt samma ställe utan att jag har behövt ta hänsyn till högtalarnas olikartade basegenskaper. Därigenom har dom också fått samma förutsättningar att jobba ifrån rent ljudbildsmässigt och rumsakustiskt.
Vill man ha mycket bas långt ut i rummet så är Dynaudio ett säkrare kort. Utöver det ser jag inget som talar emot Pip
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/04/10 :  01:05:15  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
att det inte finns några absoluta sanningar i hifi! Vi kan bara själva återge här vad vi själva objektivt tycker... Och det enda som är säkert är att vi tycker olika.


Pjorte: Självklart tycker vi alla olika men det är en helt annan sak!
Däremot pekar det mesta på att vi alla hör väldigt likartat, vad vi sedan tycker om det vi hör är en annan femma.
De som har normal hörsel och någon kompetens i att bedöma ljudkvalitet, uppvisar anmärkningsvärt lika åsikter.

Varför skulle det inte gå att konstruera högtalare och elektronik som återger inspelningen på skivan så naturtroget som möjligt?
Jag är övertygad om att alla här tycker att återgivningen är god när den kommer nära verkligheten. Helst skall varken ursprungsinformationen förloras, eller något tillföras på vägen genom återgivningskedjan. Transparens är målet.

Sedan finns det självklart de som föredrar ett färgat ljud och det kan säkert finnas situationer då det är trevligt men om man vill att de allra bästa inspelningarna skall återges så bra som möjligt finnas det nog inga andra lösningar än att försöka ta reda på vilka apparater och högtalare som påverkar ljudet så lite som möjligt.
Som sagt, om sedan inte alla uppskattar detta är en annan femma.
Med detta vill jag varken ta parti för det ena eller det andra eventuella lägret men däremot skulle i alla fall jag önska en något mer öppen och nyanserad syn på vad hög trohet och hifi egentligen handlar om.
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/04/10 :  01:15:56  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Pjotre, tack för din insiktsfulla analys. Naturligtvis är det i fallet piP endast fråga om ocker. Kablage för 38k framstår som rena fyndet i sammanhanget.

På ren svenska - varför i hvete var du tvungen att förpesta den här tråden? Det är knappast Rydberg som kastar in en fackla här. Vi som hängt ett tag på detta forum känner till vilka grupperingar som finns och hur man bör bete sig relativt sina antagonister om man vill undvika osämja.

Historien upprepar sig - så fort en produkt från den oliktänkande världen förs på talan så kommer en springpojke in och tar död på tråden.

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/04/10 :  09:17:33  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Hej Mr Ekan!

Glad Påsk på dig!

Gooze skrev så här i sin fråga "Jag undrar om det är någon som testat piP ifrån ino audio? Om du har det, skulle jag gärna vilja veta vilket intryck du fick och vilken kringutrustning som användes."

Jag har, precis som jag skrev, lyssnat på ett par piP och ville delge mina erfarenheter... Visst kan "ocker" vara ett för starkt ord och jag ber om ursäkt för det och ändrar det till "inte prisvärt".

Men i sak ändrar det inte mitt intryck av högtalaren som i mitt tycke har en svullen övre bas och en vass och lite vass diskant. En typ av ljud som tilltalar många som är i instegsfasen av hifiresan, jag letade själv efter ett liknande ljud när jag första gången var och lyssnade på TeleHå efter nya högtalare för en 7 år sedan.

Jag vill absolut inte förpesta några trådar och jag är den förste att beklaga om du upplever det så!!!

Återigen, jag tillhör inte någon gruppering i hifi Sverige och känner att jag precis som alla andra kan skriva vad jag tycker och upplever... Och kallar du mig springpojke en gång till så vettitusan vad som händer...

Glad Påsk på dig!

Hoppas vi nu kan komma vidare i denna tråden och ta del av fler som lyssnat på Ino Audio piP:s högtalare!!

Edited by - Pjotre on 2004/04/10 09:18:23
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000