HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Micke
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2004/04/14 :  09:13:57  Show Profile Send Saro a Private Message  Reply
Snyggt som bara attan :).

Tror att jag får följa med Dahlberg någon gång till dig och kika lyssna.

Dahlberg trevligt att du är här och skriver lite förståndia saker :)

MVH Samuel Rönnqwist
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/04/14 :  09:46:47  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
Micke snackade om att testa Battarna hemma hos mig (vet inte om jag törs, kan bli dyrt) Samuel, det missar du väl inte om det blir av

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2004/04/14 :  18:47:13  Show Profile Send Johansson a Private Message  Reply
Igår blev jag bjuden på en lyssning med fika hos Micke, och det lät RIKTIGT bra. Högtalarna släppte ljudet fint och akustiska instrument lät nästan otäckt levande. Varför har inte jag sån dynamik hemma?

En hel drös med skivtips hann jag också få med mig innan det blev dags för hemfärd. Tack så mycket Micke för det!

//Johansson


Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2004/04/14 :  19:40:41  Show Profile Send mats31 a Private Message  Reply
Mycket, mycket snyggt. Har själv kommit till ytbehandlingen av ORIONS sidopaneler (blir svart lack). Deningsfiltret klart, elementen köpta så har liiite svårt att hålla mig från att koppla ihop provisoriskt och börja provlyssna innan allt hopskruvat. Du har lyckats himla bra med betsningen och frontpanelen runt mellanreg/diskant (det som Linkwitz kallar "dress panel")...tänkte försöka med massiv körsbär men inte så lätt att hitta...)

Jätteintresserad att höra mer om lyssningsintrycken, effektbehovet,
om THOR "behövs" (mer för ljudnivån än frekvensgången sägs ju på Linkwitz hemsida).

Joining the ORION club soon!!

/M

Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2004/04/14 :  19:51:18  Show Profile Send s.m.f a Private Message  Reply
Wow en anläggninge helt i min smak. Bat steg parat med personliga favoriten Muse(spelare själv på muse 160 med thalia som har skickats för Erato uppgradering).

Törs du dig på en fingervisning av prestandan på dina Orion jämfört med orginalet? Man skulle kunna spara mycket pengar där

Ps. om du får för dig att sälja monoställen som Mats byggt så vill jag ha första tjing, har ju försökt mig på en liknande tvåplans variant) Ds.

Ps2. Är i Ume två dar v17, har visserligen ont om tid, men om tillfälle ges, gör jag gärna ett besök ds.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever

Edited by - s.m.f on 2004/04/14 19:53:36
Go to Top of Page

Micke
Member

103 Posts

Posted - 2004/04/15 :  01:24:50  Show Profile Send Micke a Private Message  Reply
Samuel:
du är välkommen, fast du kommer väl ha svårt att slita dig från din lägenhet de närmasta veckorna nu då du har ett par andra väljudande dipoler på väg

Johansson:
tack själv, hoppas du får igång dina Aleph steg snart, så skivtipsen kommer till sin rätt...

mats31:
roligt att höra att det är fler som bygger Orion, du kommer garanterat bli nöjd.
Effektbehov, tror Linkwitz kör med 60W per element.
60W till diskant/mellanregister och 120W till basarna räcker iallafall gott å väl för mig.
Får jag sålt primare-stegen så kanske det blir att testa några kraftigare klass-D steg till basen. Återkommer med lyssningsintryck isåfall.

Vänta med att bygga Thor subbarna tills du är klar med högtalarna. Som Linkwitz skriver på sin hemsida så behövs de inte för musiklyssning, Orion går tillräckligt djupt i nivå.
Jag behöver inte subbarna i min lägenhet. Sub-filtret(byggt av Linkwitzlab) är tillsalu om du skulle behöva ett.


s.m.f:
Du är välkommen om du har vägarna förbi.
Skoj med Muse Erato, den skulle vara intressant att få lyssna på. Har den modellen också uppgraderats för att klara SACD?

Exakt hur Orion tonalt skiljer sig från Audio Artistrys modeller(förutom i ljudtryck/djupbas) har jag lyssnat för lite och med helt olika rum å utrustning för att ha nått riktigt bra grepp om.

Audio Artistry Beethoven med Ayre elektronik rakt igenom är iallfall det bästa jag hört i hifisammanhang.
Var därför jag satte igång att bygga ett par Orion.
Å visst känner man igen karaktären.
De målar upp en stor scen bakom högtalarna i både djup, höjd och sidled, och till skillnad mot tex mina tidigare Quadar så är, förutom bättre dynamik, utplacering av instrument och röster på scenen mer exakta och högtalarna försvinner helt ur ljudbilden.

Har egentligen inte mycket att klaga på.
Det man drömmer om nu är väl ett bättre lyssningrum...
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2004/04/15 :  10:27:25  Show Profile Send s.m.f a Private Message  Reply
Micke - Den är endast dvd-a för tillfället. INgen sacd uppgradering planerad. Kevin kunde inte bry sig mindre om sacd. Model 11 som har sacd är enligt Kevin endast för att tillfredsställa marknaden.

Har ju inte fått min Erato ännu, men är ju ner till Ume ett par ggr/år då jag har distansstudier där, skulle vid ett tällfälle längre fram kunna ta med Eraton. Min blir utrustad med försteget precis som på min thalia.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

bfjohansson
Member

199 Posts

Posted - 2004/04/15 :  10:28:05  Show Profile Send bfjohansson a Private Message  Reply
Verkligen ett snyggt system. Hur är det med BATtarna, görs de fortfarande eller har de ersatts med VK75? Om så är fallet har du någon aning om skillnaderna?

Sedan såg jag att du hade en SAP Relaxa. Är lite nyfiken på en sådan efter den fina kritik Michael Fremer gav den i Stereophile. Är du nöjd och var får man tag på en sådan. Vet du om det finns någon maxvikt, min rackarns cd har sprängt 25-kilosbarriären.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/04/15 :  14:36:55  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
Lite hjälp med marknadsföringen

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=13553

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Micke
Member

103 Posts

Posted - 2004/04/15 :  17:57:17  Show Profile Send Micke a Private Message  Reply
Dahlberg:
tack Bengt, det är bra att du hjälper till med marknadsföringen, men verkar vara fel årstid för hifiaffärer

bfjohansson:
VK60 ersattes av VK75 år 2000.
Har tyvärr inte lyssnat på Vk75 eller vk75SE.
De som jämfört verkar tycka att skillnaden mellan Vk60 och vk75 inte är så stor, men att 75SE är bättre på alla punkter.

Några åsikter från Stereophile å audioasylum:
http://www.stereophile.com/amplificationreviews/766/index11.html
http://www.audioasylum.com/cgi/m.pl?forum=general&n=99336&review=1

På sidor som säljer Sap Relaxa står det "It will support equipment up to 25kgs in weight without a problem" så kanske går det att lägga på nått kg till, hör med återförsäljarna. Har för mig de säljs av RC Ljud & Bild här i umeå och Välljud i borås.

s.m.f:
En lyssnig på Eraton är jag intresserad av, bara att höra av dig då tillfälle ges..

Edited by - Micke on 2004/04/15 17:59:51
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/15 :  23:39:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag och CH är intresserade av Orion, skulle gärna komma och
lyssna vid tillfälle. CH dreglar vilt när han ser dom där...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

bfjohansson
Member

199 Posts

Posted - 2004/04/16 :  10:56:58  Show Profile Send bfjohansson a Private Message  Reply
Micke,

Tack för ditt uttömmande svar.
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2004/04/21 :  21:26:12  Show Profile Send iffe a Private Message  Reply
Vad använder du för trä och ytbehandling till sidorna och fronten? Ser ju otroligt snyggt ut...
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2004/06/12 :  18:07:34  Show Profile Send JonasV a Private Message  Reply
Kul att du har förstärkare med 6C33C, hur tycker du dom låter?
Skulle själv vilja ha en tubeamp med dessa rejäla rör med mycket kräm.
BAT har klass!
Har varit i korrespondans med Turner Audio i Australien och han gör även beställningsjobb. När jag sparat tillräckligt kan det bli något från honom.

MVH

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/03/01 :  16:46:48  Show Profile Send JonasV a Private Message  Reply
Det blev inget från Turner Audio som du förstår med dessa ohyggliga fraktkostnader

Har inte hört något från dig här?
Tyckte du fick ihop ett sånt stabilt system, med stabilt menar jag att du tänkt mycket på grunderna för bra ljud!
Ren ström, ren signal och högtalare med god kännedom mm.
Det är kul att se så mycket spännade delar till anläggningen

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

Micke
Member

103 Posts

Posted - 2005/03/04 :  20:03:15  Show Profile Send Micke a Private Message  Reply
JonasV:
hm, var nog ett halvår sen jag skrev nått sist, kanske dags igen :)
men mycket förändringar på gång, fortsättning följer om nån vecka...

iffe: ytbehandling, ett par varv med Herdins körsbärsbets och lack, ser bättre ut på bild än i verkligheten, men det duger.
Go to Top of Page

Micke
Member

103 Posts

Posted - 2005/03/29 :  22:15:00  Show Profile Send Micke a Private Message  Reply
Lite nya bilder.

Under juldagarna var Dahlberg och Christer förbi med sina Icepowersteg. Driva Linkwitz Orion med 6 icepower kanaler var ju för alltför lockande för kunna motstås.

Go to Top of Page

Micke
Member

103 Posts

Posted - 2005/03/29 :  22:24:14  Show Profile Send Micke a Private Message  Reply

Go to Top of Page

Micke
Member

103 Posts

Posted - 2005/03/29 :  22:41:15  Show Profile Send Micke a Private Message  Reply
Några månader senare och efter en tids hårt slit (tack för hjälpen Dahlberg ) ...





Go to Top of Page

Micke
Member

103 Posts

Posted - 2005/03/29 :  22:42:28  Show Profile Send Micke a Private Message  Reply
För att separationsångesten av fladdermössen inte skulle kännas alltför stor...

Go to Top of Page

Micke
Member

103 Posts

Posted - 2005/03/29 :  22:43:41  Show Profile Send Micke a Private Message  Reply
Ny signalkälla på plats. Audio Aero Capitole II.

Go to Top of Page

Micke
Member

103 Posts

Posted - 2005/03/29 :  22:50:13  Show Profile Send Micke a Private Message  Reply
översiktsbild på nuvarande uppställning.




Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/03/29 :  22:52:37  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Väldigt snyggt.
Och väljudande förmodar jag?

Jag är lite nyfiken på Audi Aero, kan du ge en lite kortrecension av spelaren?

Go to Top of Page

Micke
Member

103 Posts

Posted - 2005/03/30 :  01:12:05  Show Profile Send Micke a Private Message  Reply
f95toli:

kortrecension: låter utmärkt

Men får återkomma i frågan, bara kört den i två veckor än. Spelar in slutstegen nu också, så svårt att hålla isär vad som gör vad.

Var väldigt nöjd med min tidigare Muse-kombination, men det jag kan säga för tillfället är att AA Capitolen ger framförallt en bredare scen som sträcker sig längre utanför högtalarna i sidled. Tar även fram mer detaljer. Djupledsperspektivet börjar även öppna upp sig mer än tidigare.
Men jag behöver lyssna mer å jämföra med spelare jag hört på tidigare för att få bättre koll på dess karaktär.

Tycker iallafall helt klart du ska ge Capitolen en chans om du är ute efter en ny spelare i denna prisklass.
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2005/04/03 :  11:57:06  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Wow..detta har jag missat..!!
Du driver alltså numera dina Orion med 6 x ASP1000..

Liite mer effekt än Linkwitz rekommenderade 60W/kanal alltså..

Är själv på g att bygga Orion, just slutstegsbehovet förbryllar mig en del..berätta, hur låter det med Ice gentemot Bat..?
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000