HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 DukeII bygger HFLS-1
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

DukeII
Starting Member

48 Posts

Posted - 2004/04/16 :  15:13:02  Show Profile Send DukeII a Private Message  Reply
Hej på er
Jag har ju som så många andra byggt ett par HFLS-1:or och nu vart de klara för ett par dagar sedan...


Men vi börjar från början.

Först ett besök på Bauhaus. Där inhandlades en 19mm MDF skiva och två avloppsrör.
Just den helgen jag handlade så hade de gratis tillsågning också.



Jag valde att skiva upp den i fyra remsor, 282mm och 350mm.

Nu visade det sig att mannen i sågen inte hade ställt in apparaten riktigt rätt så några bitar blev två mm för smala.

Men med en cirkelsåg och en tapetlinjal löste det sig till slut.





Här är alla bitarna uppsågade, nu med exakt rätt mått.




Fortsättning följer...

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2004/04/16 :  15:15:27  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
Nice!

En mycket bra början

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

DukeII
Starting Member

48 Posts

Posted - 2004/04/16 :  15:41:13  Show Profile Send DukeII a Private Message  Reply
Hålen för rören gjordes med hålsåg (hade inte tillgång till fräs då)

Rören kom från Bauhaus och hade 50mm ytterdiameter och 48mm innerdiameter, tror de kostade 9,90 per st.



Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2004/04/16 :  19:07:00  Show Profile Send nl a Private Message  Reply
Fortsätt är du snäll.
Go to Top of Page

DukeII
Starting Member

48 Posts

Posted - 2004/04/16 :  20:18:33  Show Profile Send DukeII a Private Message  Reply
Okejdå...

Sen var det dags att montera ihop sidorna med botten och toppen. Då körde jag med två skruvar + lim för att få ihop dem. Ock kom då ihåg att förborra alla hål ordentligt, MDF spricker lätt.


Jätterakt blir det som ni ser.

Sida/botten sattes sen ihop med sida/top också med två skruv och lim såklart.
Sen slipade jag ytan som baksidan ska sitta mot ordentligt så att det inte blir några springor när den ska fast. Samma sak med för framsidan såklart.




Snart kommer mera...
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/04/16 :  22:11:56  Show Profile Send hal a Private Message  Reply
Trevligt ! Fortsätt...

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

DukeII
Starting Member

48 Posts

Posted - 2004/04/17 :  18:17:02  Show Profile Send DukeII a Private Message  Reply
Sen sattes baksidan på plats. Notera förborrningen.



Så blev det



Rören kapades till 180mm och limmades fast med PL400
Bitumen har också limmats på här. Bitumenbitarna köptes på Mekonomen och har en klistrad sida. Det klistret har en tendens att lösas up utav kontaktlimmet om man geggar med det för mycket.
Kontaktlimmet är verkligen starkt, om man inte vill bli snurrig i huvudet så bör man limma utomhus.
Skruvhålen har spacklats igen också, det måste upprepas ett par gånger för spacklet krymper.

Edited by - DukeII on 2004/04/17 18:21:23
Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2004/04/17 :  20:58:31  Show Profile Send nl a Private Message  Reply
Du får gärna fortsätta med mer bilder.
Go to Top of Page

DukeII
Starting Member

48 Posts

Posted - 2004/04/18 :  13:05:31  Show Profile Send DukeII a Private Message  Reply
Okej då fortsätter vi...

Nu var det dags att fräsa insidan på baffeln. Först tillverkade jag en s.k. jigg och skruvade fast i botten på fräsen.

Och med hjälp av Peguls fräsmall kunde jag markera vart fasningarna skulle vara.

Som centrumpinne använde jag en vanlig hyllplanshållare från en ikeamöbel, det funkade otroligt bra.



Det blir ganska dammigt, hade det varit varmare ute hade jag nog hållit mig där



Så här blev det. Det var ganska lurigt att få helt rätt radie på fräsningen, en bit mdf att provfräsa på är verkligen ett måste.


Kommer mer snart...
Go to Top of Page

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2004/04/18 :  13:23:53  Show Profile Send zahnn a Private Message  Reply
Skitsnyggt!!! Fortsätt bara.

[z]

I like boolean logic
NOT
Go to Top of Page

DukeII
Starting Member

48 Posts

Posted - 2004/04/18 :  13:54:23  Show Profile Send DukeII a Private Message  Reply
När insidan var färdigfräst ska baffeln fast på lådan. Här körde jag både med lim och skruv. Många använder bara lim här men jag tycker att fronten då lätt rör på sig när man sen tvingar ihop allt. Skruvarna fixerar fronten i rätt läge. Sätt dem lite längre in så inte frässtålet tar i sen...
Långa tvingar är bra att ha också




Sen ska frontens sidor fräsas. Jag testade Peguls metod att sätta en träbit i början och slutet av fräsbanan så fräsen inte rullar av och gör hörnen runda. Den funkade bra men det var svårt att få upp två träbitar och sen skruva åt tvingen med bara två händer...
Det går också ganska bra att köra på fri hand utan extrabitar tycker jag. Om man börjar en bit in på kanten och sen sakta går bak med en kontrollerad rörelse - (stadig men avslappnad) - sen fram igen längs hela sidan.




Så blev det. Om man inte gjort det förr så är det nu dags att gå över hela härligheten med slippapper så alla kanter blir perfekt släta.



Snart kommer det roliga - faneringen...

Edited by - DukeII on 2004/04/18 14:03:29
Go to Top of Page

DukeII
Starting Member

48 Posts

Posted - 2004/04/18 :  19:38:24  Show Profile Send DukeII a Private Message  Reply
Men först ska filtren lödas och elementen spelas in.

Här ser man komponenterna upplagda på en lagom stor masonitbit. Komponenterna (inte spolarna) är fastlimmade med smältlim.




Och här är allt färdiglött. Diskant och bas är separerat om man skulle vilja Biampa i framtiden.
Jag använde lödtenn med 3% silver



- varför är masoniten upp och ner ...förklaring kommer.

Sen låg elementen och spelade in sig i 90 timmar


Not: Jag har sedan bytt internkablage till en tunnare variant som var mycket lättare att löda.


Edited by - DukeII on 2004/04/19 09:14:37
Go to Top of Page

DukeII
Starting Member

48 Posts

Posted - 2004/04/19 :  09:44:03  Show Profile Send DukeII a Private Message  Reply
Nu har det äntligen blivit dags att fanera lådorna
Faneret jag fick tag på var av valnöt men var lite vågigt och bubbligt så jag var lite orolig för hur det skulle se ut sen på högtalarna.
Men det visade sig sen inte göra något för kontaktlimmet gör verkligen att ytorna suger fast i varandra. La man dessutom högtalarna i lite press blev ytan perfekt slät.

Jag började med baksidan.
Kontaktlim ströks på med en japanspackel på faneret och sen på högtalarens baksida, man kan ha ett ganska tunt lager.
Det är viktigt att verkligen få ut limmet ut på kanterna och i hörnen.
Efter tio minuters torktid las faneret på, sen vara det dags att pressa ihop det hela i några minuter.



Sen la jag högtalaren med ryggen ner på en mdf-skiva och skar bort det överflödiga med en mycket vass brytbladskniv.

så blev baksidorna


Kanterna slipades lätt med ett fint sandpapper.


Sen tog jag botten och toppen enligt samma metod som ovan. När man skär bort det överflödiga måste man verkligen vara noga och försiktig, faneret kan flisa sig i hörnen om man skär för snabbt eller har för slö kniv.


Detaljstudie på ett fronthörn.


fortsättning följer...
Go to Top of Page

DukeII
Starting Member

48 Posts

Posted - 2004/04/19 :  13:17:19  Show Profile Send DukeII a Private Message  Reply
Okej, då var det dags för resten.

Fronten och sidorna gjorde jag i ett svep. Fanerbitarna var ca 45cm breda så tre bitar fick tejpas ihop.

Här provböjer jag en bit. Om man fuktade upp den del som skulle böjas med en disktrasa så sprack det inte.




Här har fronten och sidorna fått faner på sig. Här ser man att böjarna är uppfuktade också. Notera maskeringstejpen på botten som förhindrar klisterkladd när man sätter lim på lådan.
Först satte jag ner lådan med fronten mot mitten av de tre ihoptejpade bitarna, sen välte jag den åt ena och sen andra hållet.



För att få faneret att sätta sig utan press använde jag här en slipkloss i kork som jag liksom gnuggade och drog mot front och sidor, det funkade bra.

Baksidan



Här var det klart och allt utstickande faner är bortskuret.
Nu börjar det verkligen likna nåt.


Det kommer mera...
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/04/19 :  13:39:37  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
Snyggt faner!

Påminner lite om mitt Palisander.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

DukeII
Starting Member

48 Posts

Posted - 2004/04/19 :  15:51:24  Show Profile Send DukeII a Private Message  Reply
Tack, jo jag är mer än nöjd faktiskt. Än så länge ser de lite bleka och grå ut men efter ytbehandlingen blev de betydligt mörkare.

...och dina i palisander blev verkligen jättesnygga

/Robert
Go to Top of Page

DukeII
Starting Member

48 Posts

Posted - 2004/04/19 :  15:59:46  Show Profile Send DukeII a Private Message  Reply

Baksidan. Hål för terminaler är borrade.



Dags att fräsa ut hålen för elementena.
Här gäller det att inte fräsa för djupt på en gång, man vill ju inte att centrumet försvinner.




Sen var det bara att bryta loss mitten och fila bort överflödet med en rasp.




Vips så var båda klara... och fulla med damm...
Sen gick jag över dem med ett fint sandpapper.

Go to Top of Page

durand
Starting Member

48 Posts

Posted - 2004/04/19 :  16:05:59  Show Profile Send durand a Private Message  Reply
snyggt!
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2004/04/19 :  16:47:17  Show Profile Send pegul a Private Message  Reply
Mycket stiligt!

Mvh
/pegul

Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Go to Top of Page

DukeII
Starting Member

48 Posts

Posted - 2004/04/19 :  16:48:36  Show Profile Send DukeII a Private Message  Reply
Vi går raskt vidare...

Här har den ena lådan blivit inoljad - ganska stor skillnad va
Jag använder BioLin - kallpressad linolja och bivax...



När det gäller borra hål för islagsmuttrarna rekomnderar jag att man förborrar med en smalare borr först, 2,5mm t.ex. Större borrar vill gärna vandra iväg medans man borrar.


Så här ser botten på filtrena ut. Dubbelhäftande kardborrband - har både en dämpande och fastsättande förmåga. Lätt att ta i och ur filtren blir det också.


Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/19 :  17:15:11  Show Profile Send MaxMartin a Private Message  Reply
Ser mkt trevligt ut!

Jag känner inte igen filterkomponenterna riktigt, speciellt spolarna.

Har du köpt dom av oss??

Mvh

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/04/19 :  17:36:21  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Ser ut som ett "klassiskt filter-kit" från Audiocomponents.

Mina filter, dock inte snyggt monterade.



"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/04/19 17:39:53
Go to Top of Page

DukeII
Starting Member

48 Posts

Posted - 2004/04/19 :  19:12:11  Show Profile Send DukeII a Private Message  Reply
Mycket riktigt.
Jag var med på gruppköpet från Audiocomponents häromsistens, - bra jobbat där Hal.

/Robert
Go to Top of Page

DukeII
Starting Member

48 Posts

Posted - 2004/04/19 :  20:07:51  Show Profile Send DukeII a Private Message  Reply
Nä nu fortsätter vi...

Jag bestämde mig för att löda om korten med silverpläterad kabel med PTFE-isolering. Mycket bättre lödningar än med Supra Ply, förhoppningsvis bättre ljud också.




Här är filtret inplacerat och polerna anslutna




I med fårull.
Hur mycket eller lite ska man ha egentligen Jag stoppade i lite drygt 70x35 cm. Ullmattan var ca 8cm tjock.


Edited by - DukeII on 2004/04/19 20:08:59
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/20 :  04:58:19  Show Profile Send MaxMartin a Private Message  Reply
Vill man ha bästa ljud så gäller det att knipsa av benen på kondingarna tättintill. Brukar klippa så det är kvar ca 2-3mm.

Och ja, jag har gjort lyssningstest. Gissa om det blev bättre eller sämre?

En annan sak också; sett att många bara köper ett enkelt metalloxid mostånd. Det bästa är att åtminstone paralellkoppla med en till för att undvika att dom "mätas". Bättre att ligga på säkra sidan...

Har du då haft oturen att montera filtret framför ullen så kan du räkna med att köpa nya basar då "keramiken" flyger attans fort och med stor kraft när motsåndet spricker pga överbelastning.

Japp, nått att tänka på.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

DukeII
Starting Member

48 Posts

Posted - 2004/04/20 :  14:23:44  Show Profile Send DukeII a Private Message  Reply
Okej, kan testa att korta benen och löda om nån gång i framtiden när man är i moddningstagen.

Menar du att motstånden kan explodera Det låter ju inge bra direkt. Under vilka förutsättningar skulle det kunna hända? - om man spelar för starkt eller?

/Robert
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000